Gå til innhold

Blir dette for dumt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og min kjære giftet oss i all stillhet, på tinghuset en torsdag kl 09:40. Det var ingen middag, blomster, gaver eller lignende. Vi sa ingenting til familie eller venner.

Forloverne våre dro tilbake på jobb etter vielsen (som tok 10 min).

Det var kort og godt en vielse som er så kort og minimalistisk som praktisk mulig. Forlover og brudgom hadde lys dress, jeg en OK sommerkjole.

Vi hadde vært sammen i rundt 1,5 år, og vi gjorde det hovedsakelig av praktiske årsaker og vi var begge ganske unge.

Kort og godt: vi er gift, men vi hadde aldri noe bryllup.

Dette er 7 år siden, og situasjonen er ganske annerledes.
Vi elsker hverandre mer en noen gang, vi har et godt og stabilt liv, god økonomi, etc.

Men etter å ha vært i x-antall brylluper, til venner og søsken, så kjenner jeg at jeg også gjerne skulle hatt et bryllup....

Et skikkelig et, altså. Med hvit kjole og blomster og gjester og mat og det hele.

Er det for dumt å arrangere bryllup på nytt?

Anonymous poster hash: 89ff1...d9a
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmm. I utgangspunktet nei. Jeg hadde nok syns det var litt snodig om du hadde på deg full brudekjole, men du kan jo kanskje finne en annen hvit kjole som ikke er like brudekjole-aktig? Du må gjøre som du selv vil altså, en fest kan være bra selv om det er ting der jeg synes er snodig. ;)

Ellers bør det jo ikke være noe problem å arrangere en fest som ikke er 100% "vi har nettopp gifta oss"-fest. Og gaver bør man ikke forvente. Hvis dere gjør dette synes jeg dere bør forsøke å få det til å ikke være altfor klassisk bryllupsaktig, få på plass noen detaljer som gjør det tydelig at dere ikke feirer at dere har giftet dere nettopp, men at dere feirer kjærligheten og familier og venner.

• Liker 1
Skrevet

Overhode ikke dumt. Tvert imot. Slå på stortromma og kos dere.

Jeg var i et lignende bryllup for en tid tilbake, der brudeparet hadde giftet seg mens de var unge og fattige studenter. De syklet til byfogden og i likhet med dere, så hadde de ingen festligheter etterpå.

Nå, ti år etter, samlet de hele slekta til et heidundranes kirkebryllup med alt som hører til. Og det var utrolig flott og vellykket på alle måter. De kalte det en fornyelse av ekteskapsløftene.

• Liker 6
Skrevet

Dere kan ha velsignelse av ekteskapet i kirken, kjole, orgel, blomster og hele pakka. Feir kjærligheten og skap en minnerik dag!

Skrevet

Tusen takk for svar!

OM vi velger å ha et nytt bryllup, så tar vi det på 10 års jubeleumet (det faller praktisk nok på en lørdag). :biggrin:

Altså samme dato, men ti år etter.

Skal jeg være ærlig, så syntes jeg hele konseptet med "bryllup 2.0" virker litt... skrullete. Derfor er det godt å høre at folk tenker annerledes!

TS

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for svar!

OM vi velger å ha et nytt bryllup, så tar vi det på 10 års jubeleumet (det faller praktisk nok på en lørdag). :biggrin:

Altså samme dato, men ti år etter.

Skal jeg være ærlig, så syntes jeg hele konseptet med "bryllup 2.0" virker litt... skrullete. Derfor er det godt å høre at folk tenker annerledes!

TS

Dette er jo kjempe romantisk og fine verdier å føre videre i samfunnet! Go for it!

Skrevet

Man feirer jo EKTE kjærlighet når det har vart i 10 år TS :) Kooselig synes jeg :blomst:

Skrevet

Jeg synes tiårs jublieum høres ut som en kjempefin ide! Dere kan gjøre det høytidelig med en velsignelse i kirka og du kan ta på en hvit kjole - eller dere kan gjøre det mindre høytidelig og fornye løftene deres bare foran alles åsyn - og da ville jeg kanskje valgt en ikke-hvit kjole. Uansett hvordan dere gjøre det, avslutt med en skikkelig middag og fest:-)

• Liker 3
Skrevet

Ååå så romantisk :D kjør full pakke om dere ønsker :) 10 år er vel verdt å feire.

Alle kan gifte seg, men alle lever ikke 10 år i lag ;)

Skrevet

TS her!

Så utrolig godt å lese! Nå ble jeg kjempeglad :)

Jeg har vært litt redd for at hele "bryllup nr 2" skal være litt sånn skrullete. At man vil ha i pose og sekk liksom, og at gjestene sitter der og tenker sitt....

Vi er ateister, så om det blir noe av så dropper vi kirkebryllup og heller har en form for human etisk vielse (eller tilsvarende, men ikke i kirken og ikke på tinghuset).

• Liker 2
Skrevet

Altså, jeg ønsker ikke vielse i kirken pga religiøse årsaken, men en form for vielse skal det være.

Festen etterpå skal derimot være helt standard (slik "alle" har). Har lyst til å slå skikkelig på stortromma og feire tre dager til ende :fnise:

TS

Skrevet

Jeg synes det høres dumt ut, ja. Beklager.

Hvorfor ikke bare ha en stor fest når dere skal feire 10 års bryllupsdag? Hvorfor må dere ha en ny vielse? :klo:

• Liker 7
Skrevet

Jeg synes det høres merkelig ut med en ny vielse, men å ha en fest for å feire 10års bryllupsdag (spesielt når dere aldri hadde noen bryllupsfest), synes jeg er helt greit :)

Anonymous poster hash: 29649...24d
Skrevet

Altså, jeg ønsker ikke vielse i kirken pga religiøse årsaken, men en form for vielse skal det være.

Festen etterpå skal derimot være helt standard (slik "alle" har). Har lyst til å slå skikkelig på stortromma og feire tre dager til ende :fnise:

TS

Det går vel ikke an å ha en vielse når man allerede er gift? Dere bør vel undersøke om noen av forbundene driver med fornyelse av ekteskapsløftene.

Gjest Magdalene
Skrevet

Å gifte seg på nytt syns jeg bare høres dumt ut.

Hva med heller å bare har en skikkelig feiring av 10årsjubileet?

• Liker 4
Skrevet

I det bryllupet som jeg var i, så var det ikke tradisjonell vielse på nytt, men presten hadde selvfølgelig hatt en samtale med dem i forkant. Han snakket rundt dette med å fornye løftet som de ga hverandre for ti år siden og at de nå ville fortsette med Guds velsigning osv.

Husker ikke ordrett hva som ble sagt, men det var fine og høytidelige ord som jeg er sikker på at viere i andre forbund også kan gjøre.

Skrevet

Mange som inngår ekteskap på lignende måter, har gjerne en fest i månedene etterpå eller ca 1 år etter.

Sorry jeg synes det virker noe rart og feil og arrangere bryllupsfest 7 år etter. Jeg hadde i som andre sier, å markere 10 år, så lenge man lager det som en fest for kjærligheten og ikke en bryllupfest. Det kan blir romantisk og flott for det!

Anonymous poster hash: 9979a...4dc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...