Gå til innhold

Reservasjon mot uønsket post blir ikke respektert

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har "nei takk til uønsket reklame og gratisaviser" klistret på postkassa, men opplever fortsatt å få en gratisavis som går til alle husstander og bedrifter i kommunen og reklame i ny og ne. Jeg går rett fra postkassa til papirdunken så det blir bare sløsing. Hvem kan jeg klage til for å få en slutt på det?

Anonymous poster hash: ebe17...82d
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror posten kun er forpliktet til å ikke gi deg uadressert reklame dersom du har bestilt de klisterlappene fra posten. Samtidig så er det flere som er rundt og leverer ut reklame, ikke bare posten, så muli det er noe av årsaken?

http://www.posten.no/produkter-og-tjenester/postkasser-og-postboks/reservasjon-mot-uadressert-reklame-levert-av-posten

Anonymous poster hash: 68d18...945
  • Liker 2
Skrevet

Hvor har du festet reservasjonsmerket? Om du har det kun på lokket, så kan det være budet overser det etter at lokket er åpnet.

Det er også lett å overse det på forsiden om man er veldig høy :)

Mitt tips er altså å ha lapp både på forsiden av postkassen og på lokket. Du kan også ta en lapp på innsiden av lokket om det ikke bedrer seg. Vet det ikke skal være så tungvint, men noen bud må tydeligvis høre det mange ganger før det går inn..

Du kan også ta kontakt med avisen og fortelle at budet leverer til de som er reservert mot reklame. Det samme gjelder selvfølgelig posten.

Anonymous poster hash: c4eea...b1f
Skrevet

Jeg har "nei takk til uønsket reklame og gratisaviser" klistret på postkassa, men opplever fortsatt å få en gratisavis som går til alle husstander og bedrifter i kommunen og reklame i ny og ne. Jeg går rett fra postkassa til papirdunken så det blir bare sløsing. Hvem kan jeg klage til for å få en slutt på det?

Enkelte ting SKAL visst leveres ut. Dette gjelder blant annet infoblader fra kommune og sånt, samt det helsikens menighetsbladet.

• Liker 5
Skrevet

Å, jeg har samme problemet! Men jeg mener jeg hørte en gang at det kun er posten som kan selge sånne uadressert reklame nei takk- merkelapper? Altså, at det kun er dem som er "gyldig" og resten er egentig ubrukelig? For min lapp er godt synlig men det hagler inn både reklame og gratisaviser:\ Selv om det kanskje ikke er posten som lever de gratisavisene.

Anonymous poster hash: 979a4...d43
Skrevet

Enkelte ting SKAL visst leveres ut. Dette gjelder blant annet infoblader fra kommune og sånt, samt det helsikens menighetsbladet.

Det stemmer :) mener det _skal_ stå "fulldistribusjon" fra reklame som leveres av posten som skal til alle postmottakere.

Skrevet

Det er dessverre bare Posten som er bundet av "Nei takk"-lapper og reservasjon mot uadressert reklame.

Etter hvert er det mange andre aktører i markedet som også leverer reklame og aviser, kanskje fordi så mange har reservert seg?

Jeg vet at de fleste seriøse budfirma ber sine ansatte respektere lappene, men dessverre skjer det ikke alltid. Irriterende, spør du meg!

Det blir noen ekstraturer i papirdunken med reklamen, men gratisavisene som distribueres her jeg bor er vel verdt å leses, så de blir med inn.

Skrevet

Jeg tror posten kun er forpliktet til å ikke gi deg uadressert reklame dersom du har bestilt de klisterlappene fra posten. Samtidig så er det flere som er rundt og leverer ut reklame, ikke bare posten, så muli det er noe av årsaken?

http://www.posten.no/produkter-og-tjenester/postkasser-og-postboks/reservasjon-mot-uadressert-reklame-levert-av-posten

Anonymous poster hash: 68d18...945

Hvor har du festet reservasjonsmerket? Om du har det kun på lokket, så kan det være budet overser det etter at lokket er åpnet.

Det er også lett å overse det på forsiden om man er veldig høy :)

Mitt tips er altså å ha lapp både på forsiden av postkassen og på lokket. Du kan også ta en lapp på innsiden av lokket om det ikke bedrer seg. Vet det ikke skal være så tungvint, men noen bud må tydeligvis høre det mange ganger før det går inn..

Du kan også ta kontakt med avisen og fortelle at budet leverer til de som er reservert mot reklame. Det samme gjelder selvfølgelig posten.

Det er ikke noe offisielt klistremerke man må ha, så merkingen min er gyldig nok. Merkingen er like tydelig som navnet og adresse på postkassen. Postkassen har ikke lokk, bare en sprekk.

TS

Skrevet

Offentlig informasjon er unntatt fra reservasjonen.

• Liker 1
Skrevet

Å, jeg har samme problemet! Men jeg mener jeg hørte en gang at det kun er posten som kan selge sånne uadressert reklame nei takk- merkelapper? Altså, at det kun er dem som er "gyldig" og resten er egentig ubrukelig? For min lapp er godt synlig men det hagler inn både reklame og gratisaviser:\ Selv om det kanskje ikke er posten som lever de gratisavisene.

Nei, enhver tydelig lapp er gyldig reservasjon, det trenger ikke å være et spesielt klistremerke.

TS

• Liker 5
Skrevet

Det er ikke noe offisielt klistremerke man må ha, så merkingen min er gyldig nok. Merkingen er like tydelig som navnet og adresse på postkassen. Postkassen har ikke lokk, bare en sprekk.

TS

Men som du sikkert skjønner, så leser ikke budene for gratisaviser navn og adresser på postkasser siden de skal levere likt til alle. Så som sagt bør du vurdere hvordan merkingen er utformet.

Skrevet

Hva mottar man når man har et sånt klistremerke på postkassen sin? Kun brev, pakker, blader som er adressert til meg? Eller får man også Aftenposten gratis en gang i uken og Vi i villa? Jeg vil ikke ha vanlig reklame, men vil gjerne ha disse gratisavisene selvom de er fulle av reklame.

Anonymous poster hash: 86dd6...804

Skrevet

Det er dessverre bare Posten som er bundet av "Nei takk"-lapper og reservasjon mot uadressert reklame.

Etter hvert er det mange andre aktører i markedet som også leverer reklame og aviser, kanskje fordi så mange har reservert seg?

Jeg vet at de fleste seriøse budfirma ber sine ansatte respektere lappene, men dessverre skjer det ikke alltid. Irriterende, spør du meg!

Det blir noen ekstraturer i papirdunken med reklamen, men gratisavisene som distribueres her jeg bor er vel verdt å leses, så de blir med inn.

I følge Forbrukerombudet må alle distributører respektere generell "nei takk"-merking.

Jeg fant ut hvor jeg kunne sende en klage, så nå har jeg gjort det. :)

TS

Skrevet

Men som du sikkert skjønner, så leser ikke budene for gratisaviser navn og adresser på postkasser siden de skal levere likt til alle. Så som sagt bør du vurdere hvordan merkingen er utformet.

Ja, jeg får slenge på rød og større skrift og noen utropstegn hvis de ikke skjerper seg. ;)

Skrevet

Jeg har "Nei til reklame" merking på postkassen min. Under valgkampen var det kun ett parti som ikke respekterrte det og gav meg partikampanje. Gjett hvilket? Partiet fikk ikke min stemme, siden det på denne måten viste at det gav blaffen i mitt privatliv og mine grenser.

• Liker 1
Skrevet

Ja, jeg får slenge på rød og større skrift og noen utropstegn hvis de ikke skjerper seg. ;)

Du kan i alle fall se om det hjelper :) når man går med flere hundre gratisaviser, så er det kanskje slik at man ser seg blind på hvordan kassene er og bare pøser på der de finner et lokk eller sprekk :fnise:

Skrevet

Nei, enhver tydelig lapp er gyldig reservasjon, det trenger ikke å være et spesielt klistremerke.

TS

Åe, men da skulle jo alt være i orden hos meg:\ Jeg har en sånn brevsprekk bare(borettslag), og det er to lapper på selve lokket som vippes opp, er umulig å ikke se det. Grr! Tok å senda en klage jeg også via posten sine hjemmesider. Får vi se om det hjelper.

Skrevet (endret)

Postens klistrelapper er gratis. Men de er ganske så små, da. Jeg skrev med svart tusj på min postkasse at all uadressert reklame var uønsket, i tillegg til lappen fra posten. Det er svært sjelden det havner reklamepost der nå. Lokalavisen er det ofte reklame i, men de blir pakket maskinelt, så den rister jeg bare ut av og legger reklamene i papirdunken.

Endret av Arabella
Skrevet

I følge Forbrukerombudet må alle distributører respektere generell "nei takk"-merking.

Jeg fant ut hvor jeg kunne sende en klage, så nå har jeg gjort det. :)

TS

Har du kilde på dette?

Reservasjonen i Brønnøysundregisteret gjelder kun adressert reklame og telefonsalg, mens reservasjonsordningen for uadressert reklame kun gjelder for materiell som distribueres gjennom Posten.

Senest i januar fikk Aftenposten medhold i at de ikke kan hindres i å levere reklame som de lyster, og forbrukerombudet sier i den sammenhengen:

– Jeg vil fortsette å jobbe for at forbrukere ikke mottar uønsket reklame eller aviser i strid med forbudet, men konstaterer samtidig at forbrukerne etter dages lovgivning langt på vei ser ut til å måtte tåle å motta uønsket uadressert reklame og gratisaviser, sier forbrukerombud Gry Nergård.
Skrevet

Jeg har "Nei til reklame" merking på postkassen min. Under valgkampen var det kun ett parti som ikke respekterrte det og gav meg partikampanje. Gjett hvilket? Partiet fikk ikke min stemme, siden det på denne måten viste at det gav blaffen i mitt privatliv og mine grenser.

Ditt privatliv og dine grenser? Oi, det var prippent.

Alle må respektere "Nei takk"

Flere gratisaviser har utgitt egne oblater som man kan benytte for å reservere seg mot den enkelte gratisavisen. Disse oblatene må selvsagt respekteres, men samtlige utgivere og distributører må fra 1. juni respektere en generell "Nei takk til gratis aviser" merking.

Det vil fremdeles være en del publikasjoner som verken er å regne som "uadressert reklame" eller som "gratis aviser" og som man da ikke kan reservere seg mot. Dette kan eksempelvis være informasjon fra stat og kommune, menighetsblad og partiprogram fra politiske partier.

Kilde

Reglene sier at de ikke har gjort noe galt.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...