Gå til innhold

Ideelt midjemål?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det ideelle er å ha midjemål under 80 cm, da har man minst risiko for diverse sykdommer etter hva jeg har lest. Kvinner bør ha midjemål under 88 cm, og som sagt ideelt sett under 80 cm.

60 cm er urealistisk for de aller fleste, og det er ikke forbundet med noen helsegevinster å ha så lite midjemål som mulig.

Jeg har ca 65 cm, tror jeg har rimelig smal midje...

• Liker 2
Skrevet

Hæææ? Skjønner ikkno jeg .... Hva er bra midje for ei på 160??

Skrevet

Hæææ? Skjønner ikkno jeg .... Hva er bra midje for ei på 160??

Et bra midjemål er et midjemål på under 80 cm, uansett kroppshøyde. Dette gjelder helsen. Det estetiske kan være noe annet, men så lenge det er under 80 cm er det som sagt sunt, og det er det som bør telle.

Man har ikke nødvendigvis mindre midjemål jo lavere eller slankere man er, det handler med om kroppstype. En høy kvinne med timeglass- eller pæreform kan ha smalere midje enn en lav kvinne med epleform osv.

• Liker 1
Skrevet

Et bra midjemål er et midjemål på under 80 cm, uansett kroppshøyde. Dette gjelder helsen. Det estetiske kan være noe annet, men så lenge det er under 80 cm er det som sagt sunt, og det er det som bør telle.

Man har ikke nødvendigvis mindre midjemål jo lavere eller slankere man er, det handler med om kroppstype. En høy kvinne med timeglass- eller pæreform kan ha smalere midje enn en lav kvinne med epleform osv.

Så jeg trenger ikke bekymre meg så mye for midjemålet når jeg har gått ned fra 88 til 72? I følge en kroppsfigurkalkulator på nettet har jeg pærefasong.

Anonymous poster hash: 671dd...976

Skrevet

Så jeg trenger ikke bekymre meg så mye for midjemålet når jeg har gått ned fra 88 til 72? I følge en kroppsfigurkalkulator på nettet har jeg pærefasong.

Anonymous poster hash: 671dd...976

Nei, 72 cm er et sunt midjemål :)

Skrevet

poenget er jo ikke midjemålet, men proposjonene.

90-60-90 sier noe om proposjonene (har også hørt at dette etter en undersøkelse skal være ideal kroppen eller drømmekroppen for veldig mange)

jeg har 100-70-100 (akkurat på cm faktisk:P) det vil si de samme proposjonene, og dermed en fordeling av fett som regnes som "normal" og sunn.

Dersom man er 100-95-150 så betyr det altså at det kan være lurt å gjøre noen livstilsendringer.

Vi kommer i alle størrelser og høyder, men fettfordelingen på kroppen sier noe om hva som er en sunn kropp eller ikke.

Anonymous poster hash: b2561...73a
Skrevet

Hvis du deler midjemålet på hoftemålet så skal det ligge i nærheten av 0,60. Det kan gjerne ligge under, men ikke altfor mye over.

IKKE driv og les mål på modeller. Modellbyrå lyver alltid ift. tall, både på høyde og mål. Hvis du søker opp mål på undertøysmodeller ser du at alle målene likner hverandre, men i realiteten ser de jo helt forskjellige ut (f.eks. Adriana Lima har liten forskjell fra midje til hofter og er ganske rett, Candice Swanepoel har mye større forskjell men utifra tallene ligger alle nære hverandre).

Som regel er tallene bare tilpasset noen idealer og reflekterer ikke modellenes faktiske mål.

Anonymous poster hash: fffab...f28

Er du sikker på at det tallet ditt er riktig? For jeg har stor forskjell på hofter og midje, og ligger rett over. Alle andre ganger jeg har tatt denne utregningen har jeg ligget under med god margin, men husker ikke dette tallet nå.

Anonymous poster hash: e086d...8b6

Skrevet

Hvis du deler midjemålet på hoftemålet så skal det ligge i nærheten av 0,60. Det kan gjerne ligge under, men ikke altfor mye over.

Nei, det skal ligge på rundt 0,7 :)

Anonymous poster hash: 26004...1df

• Liker 3
Skrevet

Litt skeptisk til den regelen. Da må man jo bære feks 60 cm i midjen og 100 rundt hofte. Få som har så stor differanse..jeg er feks 70 og 90, blir vanskelig å bli kvitt ti cm rundt midje og samtidig legge på seg 10 cm rundt hofter..

Anonymous poster hash: a46d9...d15

Skrevet

Jeg syns 60cm i midjen høres lite ut? Men det er kanskje bare jeg som ikke har så smal midje da.. Hmm.

Gjest tuppesjura
Skrevet

Jeg synes også det høres lite ut. På en modell, ok den kan jeg se. Men på oss vanlige dødelige, så tror jeg ikke det er vanlig. Jeg er alminnelig tynn, har en bmi på ca 23, og er likevel tykkere rundt midja enn tallene dere oppgir som innenfor normalen. Så om tallene dere oppgir skal stemme, så er det veldig mange av oss normalvektige som skal ha altfor mye magefett. :/

• Liker 1
Skrevet

60 cm ER urealistisk for de fleste. Mine mål er ca 80-65-80. Tror jeg må bli veldig tynn for å få et midjemål på 60 cm... Har BMI på 21.

Skrevet

Nei, det skal ligge på rundt 0,7 :)

Anonymous poster hash: 26004...1df

Det kan stemme, ja. Jeg tok utgangspunkt i 'idealet', og dette har ligget rundt 0,60 (Marilyn Monroes mål visstnok).

Helsemessig er det godt mulig 0,7 er riktigere.

Annonse
Skrevet

Jeg er 169, veier 53 kg(altså ganske lik deg) og har midjemål på 60! :-O

Da har du ingen perfekt kropp skal man tro en side hvor det står om "golden ratio"...

Kvinner i alderen 18-39 på lengde 169 skal nemlig veie 62 kg, brystmålet skal være 90, under brystet skal det være 73, midjen 65, hoftene 95, og rundt lårene 53 cm. :)

Anonymous poster hash: 8200b...ffb

Skrevet

Hva kan man gjøre for å forbedre midjemålet sitt da, om man ikke bør gå ned i vekt?

Jeg måler 75 rundt midja (litt over navlen), og 95 over rumpa. Har en BMI på 18.4 og trenger ikke gå ned i vekt. Men jeg trenger tydeligvis å miste fett rundt midja (eller legge på meg fett rundt hoftene, noe jeg helst ikke vil da de er gigantiske fra før av), for at midje-hofte ratio skal bli mer ideelt? Hvordan gjøre dette når det ikke går an å "punktslanke"?

Anonymous poster hash: 2c7f5...2ec
Skrevet

Jeg måler 75 rundt midja (litt over navlen),

Du vet du skal måle der hvor ribbeina dine slutter? Det er midjemålet.

Skrevet

Du vet du skal måle der hvor ribbeina dine slutter? Det er midjemålet.

Ok, folk sier så mye forskjellig på dette. Som oftest leser jeg at man skal måle et par cm over navlen. Men der ribbeina slutter, der målte jeg 69-70 cm. Men fortsatt er vel ratioen litt høy i forhold til hva som er ideelt?

• Liker 1
Skrevet

Ok, folk sier så mye forskjellig på dette. Som oftest leser jeg at man skal måle et par cm over navlen. Men der ribbeina slutter, der målte jeg 69-70 cm. Men fortsatt er vel ratioen litt høy i forhold til hva som er ideelt?

"Midjen" er det smaleste punktet. Hvis du bøyer deg til siden, så er det der det går lengst inn på innsiden. Det er den eneste måten å måle det på, uansett hva "folk sier".

measurement_waist.gif

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...