AnonymBruker Skrevet 18. september 2013 #1 Skrevet 18. september 2013 Går det helt fint å trene 3 styrkeøkter, hver på 75 min, spise sunt, og gå ned i vekt? Styrke er den eneste treningsformen jeg faktisk liker. Har prøvd jogging, men er så utrolig vanskelig å komme seg ut, spesielt når det nesten alltid regner. Styrkeøktene gleder jeg meg faktisk til. Jeg er 163 cm høy, veier 77 kg, og ligger på rundt 1350 kcal. Jeg har trent i rundt 5 uker, men la meg ikke ned på kcal før for 2 dager siden. Anonymous poster hash: 67814...112
AnonymBruker Skrevet 18. september 2013 #2 Skrevet 18. september 2013 Det som avgjør om man går ned i vekt og/eller fettprosent, er antall kalorier. For helsens og utseendets del, anbefales en kombinasjon av styrke og kardio. Men det er altså kalorier inn vs kalorier ut, som avgjør vekt og fettprosent. Anonymous poster hash: 75004...30f
-milla j- Skrevet 18. september 2013 #3 Skrevet 18. september 2013 (endret) Ja, det går veldig fint! Jeg har gjort akkurat det. Hvis jeg går på tredemølle (eller et annet torturapparat) mer enn fem minutter så kjeder jeg meg noe helt fryktelig... Jeg trener 3 45-60 minutters styrkeøkter i uken og jeg har hatt jevn nedgang i fettprosent ved å kun trene styrke! Tips: Jeg synes du ligger litt lavt i kaloriinntak for en som trener. Hvis du virkelig vil øke styrken din må du tørre å spise mer, husk at hvis du går på vekten så kan den stå stille i ukevis selv om din fysiske størrelse minker så glem vekten, mål deg med målebånd istedet. Endret 18. september 2013 av -milla j- 1
Supraspinatus Skrevet 18. september 2013 #5 Skrevet 18. september 2013 Må en trene monostrukturell langvarig trening for å gå ned i vekt? Absolutt ikke. Bør man trene styrke når man har en diett som fremmer vektnedgang? Ja. Jeg mener det er bedre å bare trene styrke enn å bare trene f.eks. jogging når du prøver å gå ned i vekt. Når det gjelder kostholdet er det viktig at du prioriterer protein. Prøv å ihvertfall få i deg 1,5g per kg kroppsvekt. Og prioriter 500g eller mer grønnsaker.
AnonymBruker Skrevet 18. september 2013 #6 Skrevet 18. september 2013 Går det helt fint å trene 3 styrkeøkter, hver på 75 min, spise sunt, og gå ned i vekt? Styrke er den eneste treningsformen jeg faktisk liker. Har prøvd jogging, men er så utrolig vanskelig å komme seg ut, spesielt når det nesten alltid regner. Styrkeøktene gleder jeg meg faktisk til. Jeg er 163 cm høy, veier 77 kg, og ligger på rundt 1350 kcal. Jeg har trent i rundt 5 uker, men la meg ikke ned på kcal før for 2 dager siden. Anonymous poster hash: 67814...112 Jeg gikk ned 18 kg på 2 mnd på denne måten. Ikke ETT sekund cardio Kosthold er alt. Og styrke strammer oppAnonymous poster hash: 7acd9...9ef 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2013 #7 Skrevet 18. september 2013 Må en trene monostrukturell langvarig trening for å gå ned i vekt? Absolutt ikke. Bør man trene styrke når man har en diett som fremmer vektnedgang? Ja. Jeg mener det er bedre å bare trene styrke enn å bare trene f.eks. jogging når du prøver å gå ned i vekt. Når det gjelder kostholdet er det viktig at du prioriterer protein. Prøv å ihvertfall få i deg 1,5g per kg kroppsvekt. Og prioriter 500g eller mer grønnsaker. Hvor mye styrke mener du er nok? Hvor mange øvelser pr muskelgruppe, hvor tunge vekter, og hvor mange økter pr uke? Anonymous poster hash: 75004...30f
Redbull Skrevet 18. september 2013 #8 Skrevet 18. september 2013 75 minutter styrke?! What?? Kjører igjennom mitt program på 30-40 minutter, det er ett effektivt program. Svetten renner. Jeg syns ikke det er nødvendig med så lang tid på trening. 2
Gjest Runforit Skrevet 18. september 2013 #9 Skrevet 18. september 2013 Bare husk at 1350 kalorier er for lite de dagene du trener. Da må du kompensere kalorier den dagen du trener. 1
Supraspinatus Skrevet 18. september 2013 #10 Skrevet 18. september 2013 Hvor mye styrke mener du er nok? Hvor mange øvelser pr muskelgruppe, hvor tunge vekter, og hvor mange økter pr uke? Anonymous poster hash: 75004...30f Det avhenger av nivå, men for en nybegynner er nok 3 økter i uken tilstrekkelig for å få god fremgang. Vektene bør være så tunge at du såvidt klarer å ha teknikken i orden gjennom alle settene, men ikke så lette at du klarer alltid å ha perfekt teknikk. Om du ikke er kjent med hvilken vekt som passer for en gitt øvelse så bare begynner du vesentlig lavere enn du tror du klarer og øker linjært til du finner den riktige vekten. Jeg trener ikke øvelser etter muskelgrupper. Men jeg deler det litt inn i funksjon. Jeg har somoftest bare en øvelse per funksjon per økt. De fleste øvelsene jeg gjør inkluderer mye mer enn én isolert muskel. Med funksjon tenker jeg gjerne dytt og dra. For beina så deler jeg det ikke opp i noe annet enn at jeg varierer øvelsene. Merk at jeg ikke kjører et styrketreningsprogram. Min trening er for å øke arbeidskapasitet over mange forskjellige tidsdomener. Det er litt styrke og litt utholdenhet. Et eksempel på økt jeg har kjørt nylig (klippet ut fra økt-listen): "Hotshots 19" Six rounds for time of: 30 Squats, 19 reps 62 kg Power clean, 7 Strict Pull-ups, Run 400 meters 1
Leifr Skrevet 19. september 2013 #11 Skrevet 19. september 2013 75 minutter styrke?! What?? Ordentlige styrkeprogrammer for halvveis viderekomne utøvere kan fort ta såpass med tid. Eller mer. Har vært oppe i over to timer selv noen ganger (riktignok ikke så ofte) og jeg er bare en mosjonist.
Gjest Ciegus Skrevet 19. september 2013 #12 Skrevet 19. september 2013 75 minutter styrke?! What?? Kjører igjennom mitt program på 30-40 minutter, det er ett effektivt program. Svetten renner. Jeg syns ikke det er nødvendig med så lang tid på trening. På 30-40 minutter får jeg bare gjennomført knebøy og markløft, så har full forståelse for at noen bruker 75 min på helkropp. Selv bruker jeg ca 60 min på 4 øvelser, og da inkluderer jeg ikke mageøvelser (som jeg tar en annen dag i slynge fordi jeg ikke rekker det på de 60 min). Som nybegynner trenger man ikke nødvendigvis så lang tid, men etterhvert som man begynner å trene tungt trenger man gjerne lengre pauser, og tida flyr.
Gjest Ciegus Skrevet 19. september 2013 #13 Skrevet 19. september 2013 Og TS, 1350 kcal hørtes skummelt lite ut for en kropp som skal gjennom styrketrening! Spis i det minste mer på de dagene du trener styrke. 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2013 #14 Skrevet 19. september 2013 På de 75 min er 20 min med magetrening inkludert :-) føler selv det ikke er så lenge, da tia flyr. Jeg trener heller ikke på treningsstudio, men følger treningsvideoer jeg har funnet på nettet. Det går mye i vekter, armhevinger, pull ups (klarte min første skikkelige i går :-D ) forskjellige former for knebøy osv. Men jeg trener ikke hele kroppen hver gang. 1 treningsøkt trener jeg: skuldre, bryst, mage 2 treningsøkt: rygg, armer, mage 3 treningsøkt: rygg, bein, mage Det er få og korte pauser, og er som regel gjennomvåt av svette. Ser denne fordelingen OK ut? Hvor mange kcal burde jeg ligge på dagene jeg trener? - TSAnonymous poster hash: 67814...112
Bad Advice Skrevet 19. september 2013 #15 Skrevet 19. september 2013 Det som avgjør om man går ned i vekt og/eller fettprosent, er antall kalorier. For helsens og utseendets del, anbefales en kombinasjon av styrke og kardio. Men det er altså kalorier inn vs kalorier ut, som avgjør vekt og fettprosent. Anonymous poster hash: 75004...30f Njaaa. Styrke i seg selv sørger for at musklene vokser og flere kalorier blir brukt på å bygge dem samt å "drifte dem". Så det daglige kaloribehovet går opp, noe som senker farten du legger på deg i eller til og med setter den i revers om du får nok muskler. Så du kan få ekstremt mye ut av kun å trene styrke uten å tenke på kosthold. Det er ikke optimalt nei, men det er helvettes mye bedre enn ikke å trene. Både med tanke på å gå ned i vekt og å se bedre ut. 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2013 #16 Skrevet 19. september 2013 Jeg rekker ca 5 øvelser på litt over en halvtime.. Anonymous poster hash: 75004...30f
AnonymBruker Skrevet 19. september 2013 #17 Skrevet 19. september 2013 På 30-40 minutter får jeg bare gjennomført knebøy og markløft, så har full forståelse for at noen bruker 75 min på helkropp. Selv bruker jeg ca 60 min på 4 øvelser, og da inkluderer jeg ikke mageøvelser (som jeg tar en annen dag i slynge fordi jeg ikke rekker det på de 60 min). Som nybegynner trenger man ikke nødvendigvis så lang tid, men etterhvert som man begynner å trene tungt trenger man gjerne lengre pauser, og tida flyr. Jeg sliter med å holde meg under 2 timer på fullskropps. De som bruker 30-40 minutt på fullkropp tar utvilsomt noen ganske store snarveier. Typisk går rett på maksvekt og har for korte pauser. F.eks ser min benkpress slik ut: Stanga: 15 reps 50 kg 12 reps 60 kg 12 reps 70 kg 10 reps 80 kg 8 reps 90 kg x 4 set x 8 reps På de lave vektene tar jeg ikke så mye pause mellom, men tar 90-120sekund pause fra 70kg og oppover. Da tar det gjerne litt tid. Og dette er kun èn øvelse. Anonymous poster hash: 7acd9...9ef
AnonymBruker Skrevet 19. september 2013 #18 Skrevet 19. september 2013 Njaaa. Styrke i seg selv sørger for at musklene vokser og flere kalorier blir brukt på å bygge dem samt å "drifte dem". Så det daglige kaloribehovet går opp, noe som senker farten du legger på deg i eller til og med setter den i revers om du får nok muskler. Så du kan få ekstremt mye ut av kun å trene styrke uten å tenke på kosthold. Det er ikke optimalt nei, men det er helvettes mye bedre enn ikke å trene. Både med tanke på å gå ned i vekt og å se bedre ut. Veldig viktig poeng! Dette er også grunnen til at de fleste stagnerer på diettene sine, de har mistet så mye muskler i tillegg til fett at forbrenningen går ned. En personlig trener jeg hadde tidligere har en forbrenning på 500 kalorier mer enn meg, til tross for at jeg er 20 cm høyere og veier 15 kg mer, fordi han har enorme mengder mer muskler enn meg. Anonymous poster hash: 7acd9...9ef
Supraspinatus Skrevet 19. september 2013 #19 Skrevet 19. september 2013 Jeg sliter med å holde meg under 2 timer på fullskropps. De som bruker 30-40 minutt på fullkropp tar utvilsomt noen ganske store snarveier. Typisk går rett på maksvekt og har for korte pauser. F.eks ser min benkpress slik ut: Stanga: 15 reps 50 kg 12 reps 60 kg 12 reps 70 kg 10 reps 80 kg 8 reps 90 kg x 4 set x 8 reps På de lave vektene tar jeg ikke så mye pause mellom, men tar 90-120sekund pause fra 70kg og oppover. Da tar det gjerne litt tid. Og dette er kun èn øvelse. Anonymous poster hash: 7acd9...9ef Folk trener forskjellige programmer. Det er ikke sånn at fordi noen bruker kortere tid på sitt program så trener de ikke skikkelig. Trener man hele kroppen f.eks. hver dag er det vanlig å bare kjøre stort volum på en av baseøvelsene. Du trener jo også etter et program som er veldig typisk for bodybuildere med et veldig stort volum. En trenger jo slett ikke begynne så lavt i forhold til treningsvekt. Du kjører kanskje de lette settene som oppvarmingen?
AnonymBruker Skrevet 19. september 2013 #20 Skrevet 19. september 2013 Jeg sliter med å holde meg under 2 timer på fullskropps. De som bruker 30-40 minutt på fullkropp tar utvilsomt noen ganske store snarveier. Typisk går rett på maksvekt og har for korte pauser. F.eks ser min benkpress slik ut: Stanga: 15 reps 50 kg 12 reps 60 kg 12 reps 70 kg 10 reps 80 kg 8 reps 90 kg x 4 set x 8 reps På de lave vektene tar jeg ikke så mye pause mellom, men tar 90-120sekund pause fra 70kg og oppover. Da tar det gjerne litt tid. Og dette er kun èn øvelse. Anonymous poster hash: 7acd9...9ef Enkelt. Oppvarming med litt dynamisk stretch og knebøy med kroppsvekt. 3 x 8 utfall 3 x 8 stående roing 3 x 8 hip thrust eller strakmark Planken i 30-60 sekunder Å holde på lengre blir kjedelig! Anonymous poster hash: 75004...30f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå