Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inspirert av en annen tråd her:

Jeg er førstegangs, og min mor har rådet meg (minst 5 ganger så langt) til å gå fødselsforberedende kurs. Hun mente det var viktig å ha øvd på pusteteknikk, bla., det er ikke nok å bare ha lest hva man bør gjøre. Så jeg tenkte i utgangspunktet å trekke gubben med på et sånt. Helsestasjonen min holder slike kurs - de koster en slump, men de dekker det meste om fødsel og spedbarnstid. Men i den andre tråden var det jo omtrent bare negative ting å høre om slike kurs - man lærer ingenting man ikke vet fra før hvis man har googlet litt, var inntrykket jeg fikk. Jeg googler over en lav sko, jeg, og føler at jeg har rimelig oversikt. Det er imidlertid to ting som jeg fortsatt tenker at kan være lurt: Praktisk øvelse, og info til samboeren. Han googler ikke, såvidt jeg vet (han leser en pappabok), og han har gitt uttrykk for usikkerhet i forhold til fødsel. Jeg tror ikke han vet nok om hvordan fødsler foregår eller hva hans rolle i den kan være (og hva den ikke trenger å være, ikke minst). Så jeg tenker at han ville hatt nytte av en intro fra en fagperson. (Jeg tror imidlertid ikke at han har nytte av å se fødselsvideoer.) Men det kan jo også være at dét like godt kan oppnås ved å dra på jordmorkontroll sammen.

Så nå er jeg usikker. Er det noen her som har hatt nytte av slike kurs? Vil noen råde meg til det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Be jordmor sette av god tid til en time, ta med deg mannen, be han skrive opp ting han lurer på, og ta det derfra.

Sitter han fremdeles igjen med ræva følelse, be om en omvisning på føden og still litt spørsmål der.

Så om han fremdeles er usikker, ta et kurs.

• Liker 1
Skrevet

Vi var på ett slikt kurs på sykehuset når vi ventet nr 1.

Jeg som hadde ligget x antall mnd på sofan og lest om svangerskap og fødsel visste nok det meste fra før, men fikk en del gode råd og følte meg enda klarere for oppgaven.

For mannen derimot var det virkelig verdt det! Han gadd nemlig heller ikke å lese seg opp noe serlig, men på kurset fulgte han ivrig med, og følte for første gang at han fikk greie på hva hans rolle rundt fødsel var.

Så jeg synes så absolutt det var verdt pengene:)

Anonymous poster hash: 2cfbc...693
Skrevet

Vi var på ett slikt kurs på sykehuset når vi ventet nr 1.

Jeg som hadde ligget x antall mnd på sofan og lest om svangerskap og fødsel visste nok det meste fra før, men fikk en del gode råd og følte meg enda klarere for oppgaven.

For mannen derimot var det virkelig verdt det! Han gadd nemlig heller ikke å lese seg opp noe serlig, men på kurset fulgte han ivrig med, og følte for første gang at han fikk greie på hva hans rolle rundt fødsel var.

Så jeg synes så absolutt det var verdt pengene:)

Anonymous poster hash: 2cfbc...693

Meg som startet den andre tråden :)

Tror det er veldig forskjell på sykehus og avdelinger. Jeg skal føde på et stort sykehus, og der får man ikke se noen føderom osv - det er kun for de som har naturlig fødsel på ABC.

Ellers ser jeg ikke helt poenget med å betale så mye som vi må her for å vite at "der er heisen og der er resepsjonen", det kan man jo spør gratis om når man er der.

Tror det er veldig forskjell på kurs fra sted til sted muligens...

Anonymous poster hash: 1aa97...ed2

Gjest Magdalene
Skrevet

For meg var det bortkastet, men for mannen var det nyttig å høre fra noen andre enn meg.

Samt at det var kjekt med omvisning (på Ahus).

Skrevet

Vi var på et slikt kurs og synes det var unødvendig, men det er vell gjerne variert kvalitet på kursene også? Alt som ble tatt opp på kurset var ting som jm hadde sagt fra før av eller jeg hadde googlet.

Skrevet

Har akkurat kommet hjem fra kurset. Det var på helsestasjonen, de har ikke omvisning på føden her fordi de vil skåne de som føder. Og det er helt greit for meg, jeg må ikke se rommene og utstyr på forhånd. Er heller ikke pusteøvelser på kurset . Bare masse info jeg allered vet, men angrer ikke på at jeg dro. Fikk bekreftet at jeg ikke har misforstått noe. Og samboer viste ikke alt. Koster bare ca 150 kr her.

Skrevet

Vi var på et sånt kurs, og da fødselen satte i gang var vi glade for dét.

Jeg hadde i utgangspunktet googlet meg til en del, og mannen har vært gjennom dette før, så jeg tenkte i utgangspunktet at det ikke var behov for det. Egentlig hadde jeg vel litt den samme følelsen da vi gikk fra kurset. Men da vi stod midt i det var jeg glad for at vi visste de samme tingene, at jeg hadde fått noen pusteråd og at jeg visste litt om smertelindring og rutiner på mitt fødested. Jeg tror det var med på å gjøre det hele til en god opplevelse for oss begge!

Skrevet

Har disse kursene også visning av fødsel på film?

Jeg nekter å se dette sammen andre på den måten...

Anonymous poster hash: 44e47...7b2

Skrevet

Har disse kursene også visning av fødsel på film?

Jeg nekter å se dette sammen andre på den måten... Anonymous poster hash: 44e47...7b2

Ikke kurset jeg var på.

Skrevet

Tusen takk for nyttige svar :) Jeg får ta det opp med mannen og se om det er noe han har lyst til, og spørre jordmor litt mer om hva de egentlig gjør. Heller nok mot at det ikke er verdt prisen (dette koster 800,-...), men jeg må researche litt mer, tror jeg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...