Gå til innhold

Vikings!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har akkurat begynt å se denne serien og er frelst! Love it!! :D

Flere fans?? :)

Skrevet

Så skuffet over dette programmet! Hadde forventet meg bittelitt korrekthet ettersom det sendes på History channel..... Og hvordan er det de snakker?! Kee-nut! Og hvorfor sette australiere, amerikanere, tsjekkere, irer til å spille vikinger? Til slutt, det er ikke fjorder og fjell i Danmark!!

Anonymous poster hash: 00c81...348

• Liker 4
Skrevet

Så skuffet over dette programmet! Hadde forventet meg bittelitt korrekthet ettersom det sendes på History channel..... Og hvordan er det de snakker?! Kee-nut! Og hvorfor sette australiere, amerikanere, tsjekkere, irer til å spille vikinger? Til slutt, det er ikke fjorder og fjell i Danmark!!

Enig i at de har gravd litt vel dårlig i historien, men serien er bra likevel med god handling. Synes jeg! :)

Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet

Tror Hollywood-folk at vikingene snakket engelsk?

Altså, når de som spilte alvene i LOTR lærte seg alvespråk, hvorfor kunne ikke disse også gjøre språket sitt litt mer realistisk?

Skrevet

Underholdningsverdien er grei, men lite historisk (og språklig) realistisk ja. Bare måten de tiltalte denne "sjefs-høvdingen" på - man brukte bare fornavn på den tiden, folk ble ikke tiltalt med "etternavn" (de hadde jo ikke engang etternavn, kun fars navn+sønn/datter) fordi de hadde høy status. Og familieforhold, forhold til gudene osv virker lite troverdig. Dette med å stamme fra gudene er sannsynligvis en forestilling som ble kreert senere på Snorres tid, etter at kristendommen hadde fått innpass.

Skrevet

Språket i serien får så være, hadde vært lite populært hvis de skulle prate norønt, så vi får leve med litt dårlige uttalelser på navn.

Ragnar beskrives på wikipeida som svensk/dansk, mens flere kilder sier han er svensk kongesønn. De er uenige om hvor han vokste opp. Sverige har vel fjell og fjorder, så vi får se på det som et poeng til de som mener han var fra Sverige.

Det jeg sliter mer med er at noen av vikingene har så kort hår. har aldri hørt om at vikinger barberte seg, de var veldig opptatt av utseende og langt hår var viktig for dem.

Men ja, fantastisk bra/kul serie. "gropen" irriterte meg mest. Hvor får man tak i slike i England? (spoiler, så hvis du ikke forstår bare se videre på serien)

• Liker 1
Skrevet

Synes også det må tåles at de snakker engelsk og ikke dansknorsksvensk. Det hadde jo vært noe annet dersom regissørene faktisk var nordiske.

Jeg forstår ikke "gropen" ennå nei, men kommer nok snart dit. Er snart ferdig med sesong 1. Det går så raskt.. :(

Jeg synes for øvrig det er helt greit at ikke serien er totalt fiksert på å ha korrekt historie som utgangspunkt. Det er jo en dramaserie, og man må jo få modifisere/fantasere litt. Ellers hadde det vel ikke vært like bra. I think :)

• Liker 1
Skrevet

Mulig jeg hadde likt den om de ikke hadde kalt den "Vikings" og så tydelig koblet det til norrøn mytologi. Det stemmer ikke historisk og hele greia ble bare feil, og jeg er såpass knyttet til vikingtiden og den historiske arven at noe sånt rett og slett ikke fungerer for meg. Begynte nesten å grine mens jeg så - for all del, underholdningsverdi har den nok, men viking er det ikke!

Synes det er trist at de absolutt må gjøre underholdningsklisjeer av historie og mytologi. Nå er jo ikke det noe Vikings er alene om, så jeg skal ikke klandre dem, men jeg synes likevel at dersom man skal ha det så fjernt fra den egentlige historien (det er jo tydelig at de her bare bruker vikingtiden som et utgangspunkt fordi vikinger er barske og tøffe, mens de åpner for alskens underholdningsrelaterte "små" vrier) kan man like så godt kalle en spade for en spade og si at hey, dette her har ikke en dritt med vikingtiden å gjøre og er bare en underholdningsserie. Da hadde jeg sikkert kost meg med den, for jeg likte stemningen godt og det var mange pene mannfolk der!

Anonymous poster hash: a7e64...4b7
  • Liker 1
Skrevet

Jeg så et par episoder, men fant ut at dette ikke var noe for meg. Synes skuespillerprestasjonene er langt under hva man kan forvente i en så stor produksjon.

Skrevet

Skuff jeg også.... Helt greit men... Nå er jeg helt sikker på hva du mente med Danmark, fjorder og fjell og den slags AB. Om du mente at hovedhandlingen foregår i Danmark so trur jeg du kanskje tar feil.... Jeg inbiller meg at den skal være satt i Norge... Vi har jo sett klipp fra det som både skal være Sverige og Danmark, og sistnevnte var det flatt om jeg ikke husker eller tar helt feil :) Uansett, ja litt enig.... Litt for mye unøyaktigheter...

Skrevet

De som har laget filmen har i intervjuer snakket om at handlingen foregår i Danmark fordi Ragnar var dansk.

Ellers er jeg helt enig i at hvis de hadde kalt dette for noe helt annet hadde jeg kunnet se bort i fra faktafeilene, men når dette liksom skal handle om vikingene og serien atpåtil sendes på History channel blir det for teit for meg.

• Liker 1
Skrevet

Synes også det må tåles at de snakker engelsk og ikke dansknorsksvensk. Det hadde jo vært noe annet dersom regissørene faktisk var nordiske.

Jeg forstår ikke "gropen" ennå nei, men kommer nok snart dit. Er snart ferdig med sesong 1. Det går så raskt.. :(

Jeg synes for øvrig det er helt greit at ikke serien er totalt fiksert på å ha korrekt historie som utgangspunkt. Det er jo en dramaserie, og man må jo få modifisere/fantasere litt. Ellers hadde det vel ikke vært like bra. I think :)

Nå snakket de jo faktisk norrønt på den tiden, så det hadde jo blitt like feil om de gikk rundt å snakket nymoderne dansk eller svensk. Det som irriterer meg er at de må bruke en så forferdelige latterlig aksent, for det gjør jo bare det hele mindre troverdig. Hvorfor skulle en som hadde norrønt språk som sitt morsmål snakke dårlig engelsk i stede? Hadde vært mye bedre om de bare holdt seg til vanlig britisk eller amerikansk dialekt.

• Liker 1
Skrevet

De som har laget filmen har i intervjuer snakket om at handlingen foregår i Danmark fordi Ragnar var dansk.

Ellers er jeg helt enig i at hvis de hadde kalt dette for noe helt annet hadde jeg kunnet se bort i fra faktafeilene, men når dette liksom skal handle om vikingene og serien atpåtil sendes på History channel blir det for teit for meg.

Da kunne de spart seg for fjellene i bakgrunnen :fnise: Ikke for det, de så ikke særlig norske eller svenske ut heller, for den saks skyld. Skrullinger, altså. Synes ikke de skulle ha relatert det skvipet til vikingetiden eller norrøn mytologi overhodet - da kunne serien vært interessant. Men når de baserer en billig underholdningsserie på skandinavisk historie... Det blir stygt i mine øyne.

Nesten så jeg liker Avengers bedre, for der er det i det minste så utilslørt fjasete at selv den dummeste amerikaner skjønner at det ikke var riktig sånn vikinggudene var. :vetikke:

Anonymous poster hash: a7e64...4b7

• Liker 2
Skrevet

Oooo... Du har sikkert rett :) Jeg klarte alikevel å "tolke" det slik at hovedhanlingen foregikk i Norge og at de var innom Sverige på noe slags pilgrims reise, og både i Sverige og Danmark for å drive noe fredsmekkling og greier.. .

Nå har jeg noe livlig fantasi så det er ikke helt godt å si hvordan jeg resonerte meg fram til akkurat det, men sånn sett funket det for meg :D Bra jeg ikke visste om det at det skulle være satt i Danmark da, for da hadde jeg sikkert irritert meg grønn over det.

"de så ikke særlig norske eller svenske ut"

Synes fjellene og fjordene så veldig autentiske og norske ut jeg :)

Tror grunnen til at jeg ble skuffet var at jeg hadde alt for høye forventninger til serien, for den er jo egentlig helt allright..... Hater Loke karakteren BTW!!!

Annonse
Skrevet (endret)

Litt rart at det skal foregå i Danmark da de GÅR til fots til et sted i Sverige. Så utifra det, samt ang. fjellene så har jeg konkudert med at det må være i Sverige. Ellers burde den gåturen ta flere uker, minst.

Skal ikke si hvor, siden det muligens ikke er vist på Tv2zebra enda.

Endret av Avalon
  • 1 år senere...
Skrevet

Er det ingen som følger med på denne serien? Ble veldig overrasket over at det ikke finnes noen nyere eller mer aktive tråden om serien.

Jeg startet nettopp opp med sesong 2 etter å ha sett første sesong for lenge siden. Var en del irritasjonsmomenter som plaget meg med serien i starten, som gjorde at jeg aldri ble skikkelig fan under første sesong. Men nå har jeg sett sesong to og tre ferdig på et par dager og må si at det tok seg opp kraftig veldig kjapt i andre sesong. Halvveis i andre sesong var jeg frelst og synes nå det er en fanstastisk serie!

En av tingene som plaget meg i starten var dette med språket og dialektene, så det var fint å få dette oppklart etter britene og etterhvert franskmennene fikk en mer sentral rolle.

Sesong tre har holdt det høye nivået hele sesongen og det var en meget spennende finale, kjipt å vente så lenge på at sesong fire skal starte.

Skrevet

De kan jo ikke snakke norrønt i serien da hadde ingen giddet å se på, det er jo det de gjør i Hollywoodproduksjoner de snakker engelsk med dårlig fransk aksent når det skal forestille Frankrike for eksempel. Vet ikke helt hvorfor jeg fortsetter å se på denne serien ( sikkert fordi samboeren liker den :P ) men jeg syntes den har et veldig B-preg over seg, med dårlige skuespillere. Dårlige skuespillere og dårlig skrevet. Det skulle vært meg game of thrones-aktiv, mer sex, blod og gørr. Det er jo det barbariske ved det samfunnet som er interessant, sånn dramatisk sett?

• Liker 1
Skrevet

De kan jo ikke snakke norrønt i serien da hadde ingen giddet å se på, det er jo det de gjør i Hollywoodproduksjoner de snakker engelsk med dårlig fransk aksent når det skal forestille Frankrike for eksempel. Vet ikke helt hvorfor jeg fortsetter å se på denne serien ( sikkert fordi samboeren liker den :P ) men jeg syntes den har et veldig B-preg over seg, med dårlige skuespillere. Dårlige skuespillere og dårlig skrevet. Det skulle vært meg game of thrones-aktiv, mer sex, blod og gørr. Det er jo det barbariske ved det samfunnet som er interessant, sånn dramatisk sett?

Har du i det hele tatt sett alle episodene? For det du skriver høres jo veldig misvisende ut i så fall. Når vikingene er sammen med britene f.eks snakker de jo sitt språk. Selv om de egentlig snakker sitt språk hele tiden, så hjelper dette på å få frem at de faktisk snakket sitt språk hele tiden, men at de blir "oversatt" til engelsk for at vi seere skal forstå dem.

Vikings er på ingen måte i samme bane som game of thrones, det er to HELT forskjellige sjangere og kan ikke sammenlignes. Da har du misforstått. Jeg synes på ingen måte at det interessante med vikinger er at de er noen "barbariske beist", det blir et veldig trangsynt bilde av våre forfedre. Selgsagt er ikke dette noe dokumentar med rene historiske handlinger, men karakterene er jo basert på sanne historiske mennesker og hendelser. Ragnar er vel den som bare er basert på sagaer. Jeg liker sesong to og tre hvor vikingenes rolle i England og Frankrike utdypes mer, da dette baseres på historiske fakta.

Skrevet

Har du i det hele tatt sett alle episodene? For det du skriver høres jo veldig misvisende ut i så fall. Når vikingene er sammen med britene f.eks snakker de jo sitt språk. Selv om de egentlig snakker sitt språk hele tiden, så hjelper dette på å få frem at de faktisk snakket sitt språk hele tiden, men at de blir "oversatt" til engelsk for at vi seere skal forstå dem.

Vikings er på ingen måte i samme bane som game of thrones, det er to HELT forskjellige sjangere og kan ikke sammenlignes. Da har du misforstått. Jeg synes på ingen måte at det interessante med vikinger er at de er noen "barbariske beist", det blir et veldig trangsynt bilde av våre forfedre. Selgsagt er ikke dette noe dokumentar med rene historiske handlinger, men karakterene er jo basert på sanne historiske mennesker og hendelser. Ragnar er vel den som bare er basert på sagaer. Jeg liker sesong to og tre hvor vikingenes rolle i England og Frankrike utdypes mer, da dette baseres på historiske fakta.

Har sett hver bidige episode faktisk. De snakker stort sett engelsk bortsett fra når de er i møte med andre språk. Da endres det for å påpeke forskjellen.

Hva er det vikingene er kjent for ( utover Nordens grenser)? Det er jo plyndring og erobring. Dette er jo laget for å være spennende og actionfylt drama, noe jeg syntes de gjør dårlig. De kunne spilt det opp mye mer det kunne vært råere. Det var det jeg mente med game of thrones referansen. Syntes hele serien blir for 'snill' og kjedelig. Men allermest plages jeg av de dårlige skuespillerne.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...