Gå til innhold

Hjertesukkenes bro

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Jo, men kan jeg bare klippe av greiner i den bittelille skogen her da, den hører til kommunen? Savner du ikke det grønne granbaret med bare greiner? *tenketenke* 

Nydelig bilde, og terrin :rodmer: Du KAN få orkideer til å trives, jeg har ikke gitt deg opp enda :ler: 

Endret av Frøkensina
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
6 minutter siden, Rumle skrev:

Kan du ikke gjøre som meg og bruke andre bare grener? Jeg bruker som sagt plommegrener i år, pynter med lyslenker og et utvalg av julepynt, det er veldig fint :jepp: 

Jeg stikker bare grenene ned i potten, vasker de godt først, for å være sikker på at de ikke har jord på seg - men det er jo egentlig ikke så farlig her, for jeg ser jo ikke på orkideer som noe som varer særlig lengre enn en gangs blomstring :ler: 

orchid+bowl+9.jpg

Noe ala dette! Planter flere hvite sammen, og så stikker jeg røde grener nedi som står opp her og der, gjerne lengre enn orkidene - det er veldig dekorativt :jepp: Har så mange sånne fine gamle skåler og terriner som jeg aldri bruker, så det er litt kjekt å lage slike :jepp: 

Woaow! Så lekkert! 

• Liker 2
Skrevet (endret)
3 minutter siden, Rumle skrev:

Og hvite amaryllis! Det er også en nydelig kombinasjon :rodmer: 

Det hørtes veldig fint ut og juleaktig ut ja :jepp: Phalaenopsis orkideer står nok ikke så godt i vase.

Endret av Frøkensina
  • Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, Frøkensina skrev:

Jo, men kan jeg bare klippe av greiner i den bittelille skogen her da, den hører til kommunen? Savner du ikke det grønne granbaret med bare greiner? *tenketenke* 

Nydelig bilde, og terrin :rodmer: Du KAN få orkideer til å trives, jeg har ikke gitt deg opp enda :ler: 

Nei, jeg savner det egentlig ikke - for det er jo gran overalt her :ler: Uansett tar jeg alltid inn buketter med furu og blåeiner - så det holder i massevis for meg :Nikke: 

Kjøpte vrihassel for 2-3 år siden for å kunne ta inn grener fra den, men fy så sent den vokser! :daane: Er blitt ganske fin nå, men nå orker jeg ikke å klippe av den! :laugh:

Usikker på om du kan ta fra det området :ninja: Kanskje du kan finne noe på hytten, om du skal der før jul? :jepp: 

• Liker 2
Skrevet
9 minutter siden, Rumle skrev:

Ja, var redd at det var noe sånt med han og hun planter - må finne ut av dette, for det hadde jo vært kjekt med bær! :ler: 

Det går sikkert an å google det også, men jeg har vel ikke vært i det moduset ennå. Men har hele vinteren til å finne det ut. :ler:

Har også masse einebærbusker her, MED bær, faktisk! Vet ikke helt hva jeg kan bruke dem til, men kan sikkert lese meg opp på det og! Ellers har jeg en blanding av bjørk, eik, gran og furu, veldig greit å ha litt forskjellig.

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, Rumle skrev:

Nei, jeg savner det egentlig ikke - for det er jo gran overalt her :ler: Uansett tar jeg alltid inn buketter med furu og blåeiner - så det holder i massevis for meg :Nikke: 

Kjøpte vrihassel for 2-3 år siden for å kunne ta inn grener fra den, men fy så sent den vokser! :daane: Er blitt ganske fin nå, men nå orker jeg ikke å klippe av den! :laugh:

Usikker på om du kan ta fra det området :ninja: Kanskje du kan finne noe på hytten, om du skal der før jul? :jepp: 

Ja det er jo mulig! :hoppe: Håper på en passelig anledning. Kan jo ta noen furugrener der og skylle de godt. Har jo også gran og einer der, og noen frekke bjørketrær (fjerner alltid noen små pga allergien, men de spretter opp igjen overalt). Einerne vil jeg ikke ta av hvis ikke jeg finner noen litt bortgjemt. 

• Liker 2
Skrevet
16 minutter siden, Frøkensina skrev:

Ja det er jo mulig! :hoppe: Håper på en passelig anledning. Kan jo ta noen furugrener der og skylle de godt. Har jo også gran og einer der, og noen frekke bjørketrær (fjerner alltid noen små pga allergien, men de spretter opp igjen overalt). Einerne vil jeg ikke ta av hvis ikke jeg finner noen litt bortgjemt. 

Åhja, du kan ikke bruke bjørk uten blader heller? Huff :sukk: Vet så lite om allergier jeg - men det høres vanskelig ut! :klemmer: 

• Liker 1
Skrevet

Fra den ene planten til den andre; nå googla jeg kristtorn og fant mange svar, og har plukka ut et som kanskje gir litt peiling på hvor landet ligger;

"For å forvirre litt meir så får du massevis av bær om du har berre hoplante også(iallefall på vanleg Ilex aquifolium). Dei me har her er frå ville plantar som me fekk grave opp ca 4 km herfrå. Den veks ikkje vilt her. Fuglane er flinke til å ete bæra, så under tre rundt her som fuglane set i er det no massevis av småplantar. Det ser ikkje ut som det er noko problem å få bær utan befruktning."

Men da lurer jeg virkelig på om det går an å gjøre noe med mine bærløse kristtorn? Men må vel kjøpe et kristtorntre som jeg vet med sikkerhet gir bær.  :ler: Jeg har vel bare hanplanter da.:klo:

• Liker 1
Skrevet

Da er det amaryllistid. Lurer på å sette mine litt varmere, det står i artikkelen (jeg har hentet bildene fra) at de trenger ca 20 varmegrader for å utvikle seg.

GOD HELG! :hjerte:

Amaryllis røde.jpg

• Liker 1
Skrevet

God helg til deg også! :blomst: 

Visste ikke det om 20 grader for å få fart på amaryllisen. Må visst prøve det jeg også, for mine er som vanlig, laaaangt etter skjema :ler: 

I dag har jeg plantet og dullet med juleblomster :strix: 

• Liker 1
Skrevet
40 minutter siden, Rumle skrev:

God helg til deg også! :blomst: 

Visste ikke det om 20 grader for å få fart på amaryllisen. Må visst prøve det jeg også, for mine er som vanlig, laaaangt etter skjema :ler: 

I dag har jeg plantet og dullet med juleblomster :strix: 

Så koselig, Rumle! Ja, jeg har klippet av bladene på mine amarylliser nå og satt dem inn i stua hvor det er ganske godt og varmt- og under en lampe, hehe. Det med å klippe av bladene, leste jeg et sted på nettet, så da må det jo være riktig. :rolleyes:

• Liker 1
Skrevet
23 minutter siden, hjertesukka skrev:

Så koselig, Rumle! Ja, jeg har klippet av bladene på mine amarylliser nå og satt dem inn i stua hvor det er ganske godt og varmt- og under en lampe, hehe. Det med å klippe av bladene, leste jeg et sted på nettet, så da må det jo være riktig. :rolleyes:

Spennende! Er dette de du hadde i fjor? Du må fortelle hvordan det gikk - jeg har prøvd mange ganger å få dem til å sette nye knopper, men jeg får det ikke til :vetikke: Har egentlig gitt opp nå, for jeg har nok problemer med de jeg kjøper som knoller :laugh: Årets har begynt å skyte opp blader i stedet for knopper :unsure: Regner med at de ikke skal ha mer vann da, så prøver å la være å vanne! Men, det er liten sjanse for at de kommer opp til jul tror jeg - har det sikkert ikke varmt nok heller. Men, har kjøpt en rød og hvit med store knopper på nå - sånn for å ha noen i alle fall :) 

• Liker 1
Skrevet

Det stemmer at jeg har to fra ifjor ja, og det er de jeg har klippet bladene av. Har en til som jeg kjøpte nå og den står med stor knopp. :rodmer:

Leste også at man skal være forsiktig med vanning. Det er en av de blomstene man liksom kan glemme å vanne, hehe.

Har 3 amaryllis og 6 svibler, det får holde. Elllers plantet jeg noen svibler ut i fjor, kanskje de kommer til våren.

• Liker 1
Skrevet

Jeg mener å ha lest at svibler som er "tvunget" til å blomstre på vinteren har minimalt med krefter igjen til å blomstre selv senere. Men aner ikke om dette stemmer? Jeg tenker egentlig at om løkene ser bra ut er det vel verdt en sjanse? Blir spennende å høre hvordan det går med dine! :Nikke: 

Ja, mener jeg leste for lenge siden at om det kom blader opp, så skal man avvente vanning slik at knoppen presses frem? :vetikke: Mulig jeg må google dette igjen, for nå har jeg veldig mange knoller uten en eneste knopp! :laugh:

• Liker 1
Skrevet

Jeg plukket en svær bøtte med mose i dag forresten :) Og fant masse brunsnegl-egg i mosen! :grine: De er så ekle, jeg får nesten fnatt når jeg ser dem. Skal skylle og vaske mosen veldig godt i morgen og la den ligge i rennende vann en god stund. Uansett - jeg prøvde å legge merke til hvor mange mosesorter jeg så - og jeg har utrolig mange flere enn jeg trodde, artig hvor mye man ikke ser før man virkelig ser etter.

• Liker 1
Skrevet

Urk, snegleegg, det er virkelig ekkelt. Men så er det såå nydelig med mose til dekorasjon! Det frisker opp, holder på fuktigheten og lager så god lukt, synes jeg. Sant det du sier, at hvis man virkelig begynner å se etter, så ser man ting med nye øyne. Og jøss, en hel bøtte! Blir godlukt hos deg da, skjønner jeg. :ler:

Mulig jeg har gjort en kjempetabbe, hehe, siden jeg har klipt av bladene, men hvis man ser på de nye man kjøper så har de faktisk klippet av bladene der også, kom jeg på. "Håp i hengende snøre". :hoppe:

• Liker 1
Skrevet

Ps. det kan jo stemme det du sier om svibler som blir tvunget til å blomstre. Har plantet flere sånn etter jul, men ser ikke noe til dem.

Skrevet
Akkurat nå, hjertesukka skrev:

Urk, snegleegg, det er virkelig ekkelt. Men så er det såå nydelig med mose til dekorasjon! Det frisker opp, holder på fuktigheten og lager så god lukt, synes jeg. Sant det du sier, at hvis man virkelig begynner å se etter, så ser man ting med nye øyne. Og jøss, en hel bøtte! Blir godlukt hos deg da, skjønner jeg. :ler:

Mulig jeg har gjort en kjempetabbe, hehe, siden jeg har klipt av bladene, men hvis man ser på de nye man kjøper så har de faktisk klippet av bladene der også, kom jeg på. "Håp i hengende snøre". :hoppe:

Jeg håper det funker! :jepp:

Ja, mose forfrisker veldig i krukkene :jepp: Men, vil helst ikke ha 200 brunsnegler inn :ler: 

• Liker 1
Skrevet

I kveld har jeg prøvesmakt årets pinnekjøtt :spise: Fikk litt mer julestemning nå :Nikke: 

Skrevet
1 minutt siden, Rumle skrev:

Jeg håper det funker! :jepp:

Ja, mose forfrisker veldig i krukkene :jepp: Men, vil helst ikke ha 200 brunsnegler inn :ler: 

Du sier noe!! Skal ikke si hva slags bilder jeg får i hodet nå, off.:grine:

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...