Gjest Badebuksa Skrevet 18. september 2013 #1 Skrevet 18. september 2013 Jeg tenker da på pakkekalendere. De fleste i Norge får pakker på julaften. Gjerne endel pakker også. Så skal man i tillegg fom 1. Desember få pakker hver dag? Pakke 1, pakke 2, pakke 3, pakke 4, pakke 5, pakke 6, pakke 7, pakke 8, pakke 9, pakke 10, pakke 11, pakke 12, pakke 13, pakke 14, pakke 15, pakke 16, pakke 17, pakke 18, pakke 19, pakke 20, pakke 21, pakke 22, pakke 23, PAKKEEERRRRR!!!! 24. På julaften har man liksom allerede fått 23 pakker i forkant. Er ikke det litt smør på flesk? Litt overdrivelse? Eller ikke? Handler hele desember om å åpne opp papir og se hva som er inni, er det selve meningen med jula? Bare lurer liksom!!
Miss moneypenny Skrevet 18. september 2013 #2 Skrevet 18. september 2013 Jeg syns desember handler om å gjøre det man syns er koselig. Det jeg syns er koselig er BLANT ANNET å pakke inn 24 små (!) kalendergaver til ungene mine, og la de pakke opp en hver dag. Jeg vokste opp med pakkekalender også, og ser ikke problemet. Jula handler ikke om pakker for meg selvom jeg syns det er koselig å glede andre, den handler om å være sammen med de jeg er glad i. Men å glede barna mine litt ekstra, når de ikke får noe særlig utenom bursdag og jul, det ser jeg på som en bonus. 8
Gjest Wilhelmine Skrevet 18. september 2013 #3 Skrevet 18. september 2013 Min erfaring med pakkekalender er at for de aller fleste så er det ikke snakk om store pakkene. Som liten hadde jeg ikke pakkekalender, men har hatt det med noen venner de siste årene. Det er ikke snakk om store, dyre ting, men mer nyttegjenstander, f.eks. - Hårstrikker - Leppepomade - Sokker - Eventyrsjokolade For mange foreldre blir vel dette sånne ting som de uansett måtte kjøpt. Så lenge man holder det innenfor rimelighetens grenser, så synes jeg det er helt greit.
AnonymBruker Skrevet 18. september 2013 #4 Skrevet 18. september 2013 Jeg er en av de som synes det er litt drøyt å gi barna gave hver dag, da blir liksom ikke jula mer enn en dag i desember man få ekstra mange gaver - og da føler jeg at det blir litt sånn... ja, de blir litt bortskjemt da. Selv om du bare bruker 50 kroner på hver av gavene, så blir det jo 1200 frem til jul. Om du bare bruker 10 kroner, så blir det kanskje bare fjas og ting som går i søppla? Synes det er nok med en sjokoladekalender, selv om de ikke burde spise sjokolade hver dag. Anonymous poster hash: acc8c...0b7
AnonymBruker Skrevet 18. september 2013 #5 Skrevet 18. september 2013 Jeg synes pakkekalender er noe stort tull. Har aldri fått det, og kommer aldri til å gi det til noen heller. For barn er en sjokoladekalender eller en bildekalender mer enn nok. Anonymous poster hash: 9a288...4f6
AnonymBruker Skrevet 18. september 2013 #6 Skrevet 18. september 2013 Jeg er enig, synes kalendergreiene bare er noe forbanna tull. Og kalendergavene har blitt større, dyrere, og verre for hvert år.. Anonymous poster hash: e49f2...f67
Gjest tuppesjura Skrevet 18. september 2013 #7 Skrevet 18. september 2013 Jeg synes det er koselig med pakkekalender. Leter etter små ting til å putte i kalenderen. Noen ting som de trenger likevel, men også små ting som de har lyst på. Forsøker å holde meg til under 400kr pr kalender, og det går som regel veldig greit. I helgene blir det litt godteri blant annet. Sokker er en grei ting, Det er jo stas med den pakkekalenderen for ungene. Hos oss henger vi opp en tom kalender, også er det "nissen" som kommer og henger på pakkene om natta! 2
Badeand Skrevet 18. september 2013 #8 Skrevet 18. september 2013 For meg handler det også om å stelle i stand noe koselig, som absolutt ikke behøver å være noe stort og dyrt. Jeg fikk aldri store og dyre gaver som liten, men likevel så var det ingenting som kunne måle seg med da første kalendergave skulle åpnes, og den broderte kalenderen stadig fikk mindre og mindre pakker på seg, og man kunne se at det nærmet seg jul. Mamma laget kalender til oss, og det var oftest ikke mer enn 1 sjokolademus og 1 seigmann innpakket i sølvpapir, men oi, hvor vi gledet oss til å åpne likevel. Nå lager jeg til mannen min (og han lager til meg), og vi koser oss med hemmelighetskremmeriet og innpakkingen, i tillegg til at vi åpner kalendergaver i senga på morgenen. Det er rett og slett veldig hyggelig, og gjør førjulstiden litt ekstra magisk 3
AnonymBruker Skrevet 18. september 2013 #9 Skrevet 18. september 2013 Jeg er en av de som synes det er litt drøyt å gi barna gave hver dag, da blir liksom ikke jula mer enn en dag i desember man få ekstra mange gaver - og da føler jeg at det blir litt sånn... ja, de blir litt bortskjemt da. Selv om du bare bruker 50 kroner på hver av gavene, så blir det jo 1200 frem til jul. Om du bare bruker 10 kroner, så blir det kanskje bare fjas og ting som går i søppla? Synes det er nok med en sjokoladekalender, selv om de ikke burde spise sjokolade hver dag. Anonymous poster hash: acc8c...0b7 Jeg synes det går fint an å finne på "ordentlige" gaver til 10-20 kr pr dag. På er jeg mest bevandret med å finne gaver til ungdommer/voksne. Men som nevnt; leppepomade, små godterier/mandariner/nøtter, hårstrikker/spenner, billige smykker (kan f.eks. kjøpe et brett med tre ulike par på salg, dele opp til tre pakker), post-it-lapper, penner/skrivesaker, parfymeprøver (sånne små flasker), osv. Hvis man begynner tidlig og passer på å benytte seg av salg, og i tillegg tenker over at det er noe av nytte, ikke bare rask som blir kastet, så tror jeg det er fint mulig. Anonymous poster hash: 78445...e71 4
Niennas Skrevet 18. september 2013 #10 Skrevet 18. september 2013 Jeg skal ærlig inrømme at jeg synes å få pakkekalender var kjipt, fordi det var 24 smågaver med ræl veldig ofte. Satte mer pris på en sjokolade, enn f.eks et viskelær. Men et år var moren min veldig flink, og hadde mange aktiviteter som gaver. Om morgenen lå det en lapp der det f.eks. sto "Etter skolen idag skal vi ut og kjøpe pepperkakeformer - hva slags pepperkaker vil du ha i år?" eller "På tide å pynte trærne i hagen!". Har flere gode minner fra dette, enn et viskelær og hårstrikk. 4
Miss moneypenny Skrevet 18. september 2013 #11 Skrevet 18. september 2013 Jeg er en av de som synes det er litt drøyt å gi barna gave hver dag, da blir liksom ikke jula mer enn en dag i desember man få ekstra mange gaver - og da føler jeg at det blir litt sånn... ja, de blir litt bortskjemt da. Selv om du bare bruker 50 kroner på hver av gavene, så blir det jo 1200 frem til jul. Om du bare bruker 10 kroner, så blir det kanskje bare fjas og ting som går i søppla? Synes det er nok med en sjokoladekalender, selv om de ikke burde spise sjokolade hver dag.Anonymous poster hash: acc8c...0b7 Selvom man bare bruker 10 kr så blir det ikke bare fjas og ting som går i søpla. Mine barn har tidligere fått duplo, kjøpt en stor pakke og fordelt på f.eks 10 dager. De har også fått ting som rosinesker, hårstrikk, sokker, spenner, tegnesaker (igjen kjøpt stor pakke og delt opp). Og mine barn er ikke bortskjemt på leker og gaver. 1
Miss moneypenny Skrevet 18. september 2013 #12 Skrevet 18. september 2013 Jeg skal ærlig inrømme at jeg synes å få pakkekalender var kjipt, fordi det var 24 smågaver med ræl veldig ofte. Satte mer pris på en sjokolade, enn f.eks et viskelær. Men et år var moren min veldig flink, og hadde mange aktiviteter som gaver. Om morgenen lå det en lapp der det f.eks. sto "Etter skolen idag skal vi ut og kjøpe pepperkakeformer - hva slags pepperkaker vil du ha i år?" eller "På tide å pynte trærne i hagen!". Har flere gode minner fra dette, enn et viskelær og hårstrikk. Hørtes koselig ut! 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2013 #13 Skrevet 18. september 2013 Dagens barn er meget bortskjemte hele året, så jula er ikke slik den var da vi var barn Anonymous poster hash: 769c7...873 2
Alina X Skrevet 18. september 2013 #14 Skrevet 18. september 2013 Da jeg var liten hadde vi pakkekalender med småting som feks 1pk rosiner,en 10kroning,tyggis,kjærlighet på pinne,"eventyr"melkesjokoladen,sprettball ol. Nå skal alle ta av,og gir barna gaver for ca 50krpr dag....det holder med en liten sjokoladebit eller en dumble kjærlighet, det er barn liksom....hvorfor gi dyre gaver?Fordi det gir status på skolen blandt foreldrene? Må være det fordi jeg tror ingen barn blir skuffet over å få helt enkle kalendergaver...
AnonymBruker Skrevet 19. september 2013 #15 Skrevet 19. september 2013 Dagens barn er meget bortskjemte hele året, så jula er ikke slik den var da vi var barn Anonymous poster hash: 769c7...873 Barna blir så bortskjemte som foreldrene gjør dem. Så hvorfor skjemmer dagens foreldre bort sine barn? Status? Press? Vet ikke, mine barn er ikke bortskjemte. Men de får en pakkekalender fordi jeg synes det er hyggelig. Har allerede begynt å kjøpe inn. Er opptatt av at det ikke blir ræl, men heller fornuftige ting som også er fine. Anonymous poster hash: 187cf...e54
Gjest Morgun Skrevet 19. september 2013 #16 Skrevet 19. september 2013 Barna blir så bortskjemte som foreldrene gjør dem. Så hvorfor skjemmer dagens foreldre bort sine barn? Status? Press? Fordi de har konstant dårlig samvittighet fordi de tror at de ikke er bra nok. på samme måte som de tror at de ikke er tynne nok, pene nok, rike nok, sexy nok osv. Så derfor overkompenserer de. 1
Gjest Mrs. Random Nick Skrevet 19. september 2013 #17 Skrevet 19. september 2013 Dagens barn er meget bortskjemte hele året, så jula er ikke slik den var da vi var barn Anonymous poster hash: 769c7...873 Det var da veldig generaliserende.
AnonymBruker Skrevet 19. september 2013 #18 Skrevet 19. september 2013 Da jeg var liten hadde vi pakkekalender med småting som feks 1pk rosiner,en 10kroning,tyggis,kjærlighet på pinne,"eventyr"melkesjokoladen,sprettball ol. Nå skal alle ta av,og gir barna gaver for ca 50krpr dag....det holder med en liten sjokoladebit eller en dumble kjærlighet, det er barn liksom....hvorfor gi dyre gaver?Fordi det gir status på skolen blandt foreldrene? Må være det fordi jeg tror ingen barn blir skuffet over å få helt enkle kalendergaver... Jeg gir pakkekalender til kjæresten min. Noen av de er gratis (dvs "gavekort" på massasje) mens noen av de kan koste 50 kroner og noen koster 10 kroner (f.eks en kopp til 10 kr og en pakke med lys). Han får sikkert skikkelig status på jobb altså Anonymous poster hash: d1e8e...c85 1
Tabris Skrevet 19. september 2013 #19 Skrevet 19. september 2013 Jeg synes det er toppen på å få bortskjemte barn, spesielt nå som pakkegavene blir større og større. Husker da jeg var student og ikke hadde allverdens med penger. Til jul det ene året kjøpte jeg en film (DVD) til tantebarnet mitt som han ønsket seg. Da han åpnet sa moren: "Å, det var den du fikk i pakkekalenderen din tidligere i uka". Ikke gøy å gi gaver da.
Mafalda Skrevet 19. september 2013 #20 Skrevet 19. september 2013 Tja, kanskje det er smør på flesk? På den annen side kommer det vel mest an på hva som ligger i kalenderen, selve det å ha en pakkekalender har vel vært vanlig lenge. Det er først når pakkekalendernes innhold begynner å ligne mistenkelig mye på julegaver, at jeg synes det blir for mye. Å få et viskelær, en badekule, en refleks, en blyantspisser osv i pakkekalenderen tror jeg ikke nødvendigvis gjør barna bortskjemte. Mine stakkarer må jo i tillegg dele på kalenderen, så jeg føler meg relativt trygg der 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå