AnonymBruker Skrevet 18. september 2013 #1 Skrevet 18. september 2013 Har litt knapp økonomi, og vil gjerne bruke de tusenlappene på noe annet til babyen. Føler egentlig jeg kan lese meg til endel selv, og at det uansett er umulig å forberede seg skikkelig -men jeg vil gjerne lære litt om pusteteknikk, hvor lenge kan man g¨medsmerter hjemme/når MÅ man ringe føden(jeg bor nærme), hvordan telle rier osv. Smertelindring vet jeg forsåvidt endel om - så jeg lurer mest på de praktiske tingene før man kommer på sykehuset og de tar over egentlig. Noen tips? Anonymous poster hash: 4f3a2...b78
Sissa Skrevet 18. september 2013 #2 Skrevet 18. september 2013 Jeg googlet alt jeg lurte på, og fant jeg ikke noe på google så spurte jeg her 1
Gjest Skrevet 18. september 2013 #3 Skrevet 18. september 2013 Jeg gikk ikke noe kurs, for jeg følte jeg fikk så god oppfølging og hjelp av lege og jordmor underveis i svangerskapet. Jordmor på føden var også til hjelp med hvordan å puste best, pressing osv. så følte ikke at jeg hadde gått glipp av noe. Ringte føden da det var 4-5 min mellom riene og fikk beskjed om når jeg kunne ringe igjen eller komme. (15-20 min kjøretur til sykehuset) Den som spør får svar, så ikke vær redd for å spørre jordmor eller lege om rietelling, gode avslapnings- og pusteøvelser eller hva enn det skulle være.
ara Skrevet 18. september 2013 #4 Skrevet 18. september 2013 Signerer Konekon. De veileder deg igjennom fødselen på sykehuset og du kan jo se filmer på nett om pusteøvelser/teknikker og andre ting du måtte lure på Jeg var ikke på sånn kurs selv og føler ikke at jeg trengte det heller, men dette er selvsagt smak og behag
AnonymBruker Skrevet 18. september 2013 #5 Skrevet 18. september 2013 Jeg var på kurs, og syntes det var helt bortkastet. Og som ivrig KGer, var det ingenting nytt som jeg ikke hadde lest her på forumet fra før. Hadde gledd meg til å lære om pusteteknikker etc, men det kunne de ikke si noe om. Selv om jeg spurte! For meg var det viktigst å finne ut hvor parkeringsplassen nærmest Føden var, og hvor jeg skulle gå for å finne frem når fødselen hadde startet. (Var på St.Olavs). Alt det andre kan man spørre om på sykehuset når man har kommet frem Anonymous poster hash: e5442...665 1
hegejenta30 Skrevet 18. september 2013 #6 Skrevet 18. september 2013 Jeg syns sånne kurs er bortkastet jeg. Men om du får tilbud gratis via jordmor i kommunen din så må du gjerne gå. Men å betale for noe man kan få gratis (altså via google, forum, venner, lege og jordmor) ser jeg ikke noe poeng med. Jeg gikk ikke på kurs sist - og skal ikke gå kurs nå. Som #5 skriver - viktigere å vite hvor man skal parkere og hvordan finne fram på sykehuset. Man får den hjelpa man trenger underveis i fødsel uansett om man er forberedt eller ikke.
AnonymBruker Skrevet 18. september 2013 #7 Skrevet 18. september 2013 Har litt knapp økonomi, og vil gjerne bruke de tusenlappene på noe annet til babyen.Føler egentlig jeg kan lese meg til endel selv, og at det uansett er umulig å forberede seg skikkelig -men jeg vil gjerne lære litt om pusteteknikk, hvor lenge kan man g¨medsmerter hjemme/når MÅ man ringe føden(jeg bor nærme), hvordan telle rier osv. Smertelindring vet jeg forsåvidt endel om - så jeg lurer mest på de praktiske tingene før man kommer på sykehuset og de tar over egentlig. Noen tips? Anonymous poster hash: 4f3a2...b78 Du trenger ingen pusteteknikk........ Alt det der forteller jordmor deg. Du går til jordmor? Still spørsmålene der 1: som sagt trenger du ingen teknikk. Det går av seg selv. Men det som hjalp for meg, fant jeg ut, var å puste sakte, dype drag ned i magen. Da har man noe å fokusere på. Og får du lystgass (det håper jeg du får!!! Det kan gjøre forskjellen så du ikke blir helt traumatisert! Be om det), forteller jordmødrene deg hvordan du skal puste i maska. 2: Du kan gå hjemme med smerter ganske lenge. Hele svangerskapet faktisk jeg hadde bekkenløsning som var nesten like vondt som rier. Og fikk kramper i mage og rygg så jeg kastet opp. Men får du rier som kommer jevnlig med 5-10 min mellomrom bør du ringe føden og høre. De vil gjerne at de skal være regelmessige. Jeg gikk med rier som kom og gikk i rundt fire dager før fødsel. Ringte inn 2-3 ganger. 3: det finnes rietellere på internett Anonymous poster hash: e918b...bc3
Gjest Keikolina Skrevet 18. september 2013 #8 Skrevet 18. september 2013 Gikk ikke på noe kurs, ungen kom da den kom den, bare å ta det som det kommer.
wondergirl Skrevet 18. september 2013 #9 Skrevet 18. september 2013 Jeg brukte denne her: engodfødsel.no . Synes det funka OK, selv om jeg ikke følte at jeg rakk å tenke så mye på det under fødselen.
Silfen Skrevet 18. september 2013 #10 Skrevet 18. september 2013 Selvsagt trenger man en pusteteknikk. Det er dermed ikke sagt at man trenger kursing. At det går av seg selv med pustingen er det som er tull. Det folk gjør automatisk når de har vondt, er nemlig å holde pusten. Noe som forverrer smertene. Personlig syns jeg det er greit å øve på korrekt pust FØR man får så vondt at man glemmer seg og holder pusten. 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2013 #11 Skrevet 18. september 2013 Lystgass tilbys vel ikke nesten på noen sykehus lengre? Iallefall ikke i den byen jeg skal. Her er det naturlige midler eller epidural som gjelder Føler vi snakker om så lite hos jordmor, så dette kan jeg jo absolutt ta opp ja. Hvert enkelt kurs koster 1200 kr her, og det som står listet opp som temaer tenker jeg at "gidder jeg nå egentlig betale 1200 kr X 3 kurs for det?" Tror jeg skal ta en tur på biblioteket og låne litt fødselsbøker - og pusteøvelser finner man vel nok av på youtube o.l i tillegg til bibliotek? Føler at det er umulig å planlegge uansett - og generelle pusteøvelser er jeg bedre på enn de fleste siden jeg har drevet mye på med det før - men regner uansett ikke med det hjelper særlig i fødsel og at jordmor uansett må "tvinge" meg til å gjøre alt likevel Så har jeg og nevnt for mannen at jeg vil ha beskjed om "ikke skrik, pust heller" - og forhåpentligvis går det inn der og da Anonymous poster hash: 4f3a2...b78
Yesterday Skrevet 18. september 2013 #12 Skrevet 18. september 2013 Tusenlapper??? Det kurset jeg var på i dag kostet ca 150 kr. Da er det neppe samme kurs jeg var på. Jeg viste alt fra før av og det fordi google har vært min beste venn i svangerskapet
Stinelin Skrevet 18. september 2013 #13 Skrevet 18. september 2013 Jeg spurte her på KG, snakket med jordmor, og leste litt i div. bøker. Fikk også tid til å spørre om alt jeg lurte på i starten av fødselen og før KS. I tillegg gikk jeg på yoga for gravide, hvor det ble fokusert endel på pusting. Satte meg inn i div smertelindring og fasene i fødselen. Forberedte meg også på keisersnitt og evt. komplikasjoner, siden jeg liker å vite mest mulig og ha så mye kontroll som mulig i situasjonen. Føler at det jeg gjorde kom godt med, og at jeg klarte å "følge med underveis" begge gangene. Fikk masse ros for pustingen min, og følte at det fungerte. Siden jeg hadde lest meg opp visste jeg mer om hva det legene snakket om, og det var godt å ha litt forståelse for hvordan avgjørelsene ble tatt og hvorfor ting ble som de ble.
plix Skrevet 19. september 2013 #14 Skrevet 19. september 2013 Stol på kroppen din underveis, så går det nok bra Det viktigste for meg var å nullstille meg og ta ting som det kom. Det var nok det beste jeg kunne gjort for meg selv psykisk, spesielt siden jeg vanligvis vil være forberedt på alt Man kan gå på kurs etter kurs, men ingen kan virkelig forberede deg på selve fødselen uansett. Det er helt individuelt, og det er slik jeg ser på det
Silfen Skrevet 19. september 2013 #15 Skrevet 19. september 2013 Kunnskap er makt, også ved fødsel. 2
Nada Skrevet 19. september 2013 #16 Skrevet 19. september 2013 Tviler på at du trenger et slikt kurs. Det viktigste for meg var følgende: 1. Legg deg på et mørkt rom (eventuelt i badet) og slapp av så godt du bare klarer. Fokusering på riktig pusteteknikk fra begynnelsen av vil være med på å slappe av hele kroppen og dermed vil fødselen gå raskere. 2. Husk å ikke spenne kjeven eller knytte hendene. Dette spenner resten av kroppen og det blir vondere og tar lengre tid. 3. 3 pust inn og en lang ut er fantastisk når de skikkelig vonde riene kommer. 4. Pust inn med nesen og ut med munnen (uten å spenne kjeven) 5. Du vet når du bør ringe føden. Det sa alle til meg og det stemte. Når det er på tide så er du ikke i tvil lenger. Men selvfølgelig kan du ringe med en gang du tror det er noe som skjer, så vet de at noe er på gang og at du kanskje kommer inn snart. 6. Gravid-yoga er veldig nyttig for å øve seg på pusting! Anbefales til alle gravide.
ViljaH Skrevet 19. september 2013 #17 Skrevet 19. september 2013 Du skal ringe føden når du har 2 rier innenfor 10-min periode. Du kan lese deg opp på fødselens faser og pusteteknikk på nett, samt de ulike typene smertelindring som finnes. Tenk litt på hva du kunne likt å prøve, men ikke lås deg "jeg skal ha slik og slik" for du vet jo ikke hvordan det blir. Jeg øvde pusteteknikk i basseng, dype gode pust, inn nesa og ut munnen (så ikke svelget tørres ut). Øv på å puste et par minutter, så avspenning et par minutter, hvor hele kroppen skal være heeelt slapp. Jeg bruker ofte et knep for å distrahere hvis jeg spenner meg der det er vondt, jeg knytter neven og tenker på den, mens jeg lar bekkenet være slapt. I realiteten hadde jeg ikke trengt å øve på avspenning, jeg var helt slappfisk av meg selv mellom riene. Men pusting hjelper godt, du trenger å få inn oksygen til alle musklene som jobber hardt, og det gir deg noe å drive med så du ikke bare står og kjenner etter. Jeg fikk også god hjelp i å prøve å slite armlenet av senga, igjen, distraksjon.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå