Gå til innhold

Litografier som kan øke i verdi:)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har i det siste begynt å kjøpe malerier og litografier som vi liker, men vi har også lyst til å kjøpe noen samleobjekter om mulig. Hvordan vet man hvilke kunstnere som får lito/maleriene sine kjent? Beklager min uvitenhet, men jeg prøver å lære;)

Vi har hittil gått etter det vi liker av motiv og/eller farger. Vi har

Kom gjerne med forslag om anerkjente gode kunstnere...

Anonymous poster hash: 94fe4...691
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hva som blir kjent og dermed øker i verdi er vanskelig å forutse. Mine foreldre fikk i sin tid tilbud om å kjøpe opptil flere kunstverk av den nå verdenskjente Andy Warhol til en billig penge da de var i Amerika. De gadd ikke å kjøpe, for de synes han var litt for sær. Det de kunne kjøpt for 10k den gangen ville i dag være verdt syvsifret, om ikke enda mer. Så igjen; slikt er vanskelig å forutse, dessverre. Man må ta noen sjanser og bare tåle at man foretar enkelte bomkjøp.

Men Kai Fjell vokser seg stadig større internasjonalt sammen med Gunnar S. Gundersen.

Pushwagner var det mange som hadde klokketro på, inkludert undertegnede, men etter plagiatanklagene har det ikke vært helt det samme med Pushwagner synes nå jeg.

Munch nyter jo også godt av både jubileum og auksjonsrekord med dertil økt anseelse og omtale + all nysatsing.

Det man dog skal huske på, er at kunst ofte tar tid. Det kan gå en mannsalder før noe som helst skjer. Således kan det godt mulig være dine barn eller barnebarn som får æren av å skumme fløten. Uansett må du ha råd til å sitte inne med kunsten. Å ta en kvalitetsjekk på alt du kjøper er fordelaktig. Se etter skader på både papir, lerret og rammer. Merk deg også at det finnes ulike papirer som det trykkes litografier på. Japanpapir gir en høyere verdi enn vanlig papir. Håndkolorerte litografier er mer verdt, og sterkere farger, samt verker med flere farger er mer verdifulle enn eksempelvis noe som kun er trykket i svart.

Videre får man ta litteraturen fatt og bla i gamle auksjoner. Lære seg kunstnerne å kjenne og samtidig få et innblikk i prisnivå, kjente motiver og ikke minst prisutvikling. Dernest må man bare holde utkikk og se om noen godbiter dukker opp, og være klar til å handle raskt - når noe først dukker opp på markedet, så kan det ta laaaaang tid før det dukker opp på nytt etter at det er solgt eller erklært "dødt".

Ellers er det ofte lurt å få kunst vurdert av kjente auksjonshus.

Endret av Pene sko...
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...