Alice123 Skrevet 17. september 2013 #1 Skrevet 17. september 2013 Jeg har veldig vansker med å bruke gelatin. Enten så blander det seg ikke i det hele tatt, og blir bare til en geléklump, eller så blander det seg "sånn halvveis", men det danner seg ekle gelatin-tråder som alle tror er hår Den eneste OK erfaringen jeg har hatt med gelatin var med en sitronfromasj jeg lagde, men den turte ingen å spise for gelatinen var trådete og alle trodde det var MASSE hår i fromasjen, men alle var for høflige til å påpeke det for kokken... Jeg pleier å bruke pulvergelatin. Jeg blander det med riktig mengde vann (etter anvisning på pakken), lar det svelle, så varmer jeg det til flytende i micro, lar det kjøle seg litt ned så blander jeg litt og litt med det som skal bli stivt, mens jeg blander godt med slikkepott. Hjelp!
AnonymBruker Skrevet 18. september 2013 #2 Skrevet 18. september 2013 Har aldri opplevd å få tråder i gelatinen?? Mon tro om det kan være mikrobølgeovnen som er synderen...? Ikke prøvd pulverform da, pleier å bruke plater. Legger i bløt i kaldt vann et kvarter, vrir de opp og slår over kokende vann så de løses opp. Også må det brukes med en gang. Anonymous poster hash: afd53...92d 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2013 #3 Skrevet 18. september 2013 Tenkt meg om, og ganske sikker på at det er mikroen som er problemet - gelatinen blir ødelagt om det koker. (så det kokende vannet jeg slår over er litt nedkjølt før jeg slår det over) og mikrobølgeovner funker vel ved punktvis oppvarming/koking? Anonymous poster hash: afd53...92d 2
Gjest navnelapp Skrevet 18. september 2013 #4 Skrevet 18. september 2013 (endret) Eg bløyter gelatinplatene først, og så løyser eg dei opp i litt av bløytevatnet på ovnen. Eg ville ikkje brukt mikro til dette, då har du for lite kontroll. Dette må gjerast etter at det du skal blande dei i (krem eller annan smet) er ferdig tillaga, for gelatinen må i med ein gong, elles vert den trådete. Rør den oppbløytte og smelta gelatinen rett i smeten, bland godt inn, og sett kaldt. Endret 18. september 2013 av Alt godt
Alice123 Skrevet 18. september 2013 Forfatter #5 Skrevet 18. september 2013 Tusen takk for svar! Da prøver jeg uten micro neste gang Skal jeg varme det i vannbad?
Gjest navnelapp Skrevet 18. september 2013 #6 Skrevet 18. september 2013 Nei, det treng du ikkje. Eg varmar væska på låg varme i ei lita gryte på kokeplata, og rører medan det står på. du ser når det er oppløyst.
Dark Star Skrevet 19. september 2013 #8 Skrevet 19. september 2013 Enda lettere er det å koke opp 2-3-4 ss vann og ha de oppbløtte platene i når du har tatt vannet av plata. Da slipper du å følge med noe som helst 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå