Gå til innhold

Gelatin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har veldig vansker med å bruke gelatin.

Enten så blander det seg ikke i det hele tatt, og blir bare til en geléklump, eller så blander det seg "sånn halvveis", men det danner seg ekle gelatin-tråder som alle tror er hår :bond:

Den eneste OK erfaringen jeg har hatt med gelatin var med en sitronfromasj jeg lagde, men den turte ingen å spise for gelatinen var trådete og alle trodde det var MASSE hår i fromasjen, men alle var for høflige til å påpeke det for kokken...

Jeg pleier å bruke pulvergelatin. Jeg blander det med riktig mengde vann (etter anvisning på pakken), lar det svelle, så varmer jeg det til flytende i micro, lar det kjøle seg litt ned så blander jeg litt og litt med det som skal bli stivt, mens jeg blander godt med slikkepott.

Hjelp!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har aldri opplevd å få tråder i gelatinen?? Mon tro om det kan være mikrobølgeovnen som er synderen...?

Ikke prøvd pulverform da, pleier å bruke plater. Legger i bløt i kaldt vann et kvarter, vrir de opp og slår over kokende vann så de løses opp. Også må det brukes med en gang.

Anonymous poster hash: afd53...92d
  • Liker 1
Skrevet

Tenkt meg om, og ganske sikker på at det er mikroen som er problemet - gelatinen blir ødelagt om det koker. (så det kokende vannet jeg slår over er litt nedkjølt før jeg slår det over) og mikrobølgeovner funker vel ved punktvis oppvarming/koking?

Anonymous poster hash: afd53...92d
  • Liker 2
Gjest navnelapp
Skrevet (endret)

Eg bløyter gelatinplatene først, og så løyser eg dei opp i litt av bløytevatnet på ovnen. Eg ville ikkje brukt mikro til dette, då har du for lite kontroll. Dette må gjerast etter at det du skal blande dei i (krem eller annan smet) er ferdig tillaga, for gelatinen må i med ein gong, elles vert den trådete. Rør den oppbløytte og smelta gelatinen rett i smeten, bland godt inn, og sett kaldt.

Endret av Alt godt
Skrevet

Tusen takk for svar!

Da prøver jeg uten micro neste gang :) Skal jeg varme det i vannbad?

Gjest navnelapp
Skrevet

Nei, det treng du ikkje. Eg varmar væska på låg varme i ei lita gryte på kokeplata, og rører medan det står på. du ser når det er oppløyst.

Skrevet

Tusen takk :)

Skrevet

Enda lettere er det å koke opp 2-3-4 ss vann og ha de oppbløtte platene i når du har tatt vannet av plata. Da slipper du å følge med noe som helst :tommelopp:

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...