Gå til innhold

Helte plumbo i vasken - dårlig ide?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det står jo ikke at hun åpnet vannlåsen? Kun at hun helte i pulver og varmt vann, for så å oppleve at det sprutet opp av vasken.

Da beklager jeg. skumleste bare og tenkte "OMG dette må KG få lese om".

Uansett, om TS har tenkt til å åpne vannlåsen, er det greit å være bevisst på at plumbo kan være skadelig og at man derfor må være forsiktig.

Videoannonse
Annonse
Gjest Ironically me
Skrevet

Legg bort plumboen. Kan vannet sakte renne ut til i morgen, så lar du det gjøre det. Da skrur du (eller noen andre) opp vannlåsen under vasken og rengjør. Problemet sitter nesten alltid der.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Husker dere denne historien om en gutt som i fylla helte Plumbo i trusa til kameraten sin?

Plumbo i kameratens truse ga elleve måneders fengsel - nyheter ...

www.dagbladet.no/2009/09/25/nyheter/innenriks/plumbo/.../8290595/‎
25. sep. 2009 - En 23 år gammel mann som helte Plumbo i trusa til en kamerat, er dømt til fengsel i elleve måneder i Gjøvik tingrett fredag. 23-åringen må også ...
Endret av Arabella
Skrevet

Da beklager jeg. skumleste bare og tenkte "OMG dette må KG få lese om".

Uansett, om TS har tenkt til å åpne vannlåsen, er det greit å være bevisst på at plumbo kan være skadelig og at man derfor må være forsiktig.

Null problem. Begynte bare å tvile litt på mine egne leseferdigheter.

Og ja, plumbo er i høyeste grad noe man skal være forsiktig med! Som oftest bør det unngås helt, men det er jo litt sent i TS sitt tilfelle, da.

Skrevet

Hjelp har kommet til unsetting!

Og jeg må bare si, jeg skal aldri bruke plumbo igjen! Vannlåsen og alt er åpna, og vannet går fortsatt ikke ned...!

Det må ha forsteina seg HELT i toppen av vasken...:S

Skrevet

Hjelp har kommet til unsetting!

Og jeg må bare si, jeg skal aldri bruke plumbo igjen! Vannlåsen og alt er åpna, og vannet går fortsatt ikke ned...!

Det må ha forsteina seg HELT i toppen av vasken...:S

Helte du i veldig mye da? Det er bra du har fått hjelp :).

Skrevet

Helte du i veldig mye da? Det er bra du har fått hjelp :).

På flaska sto det 2 dl, så det var det jeg helte oppi...

Kjempetakknemlig for at jeg har en snill pappa som kommer og ordner opp. Men han holder på fortsatt, og sier det kommer størkna plumbobiter ned, at det har danna seg en slags plumbopropp..., og antageligvis bare plumboen som er problemet nå.

Skrevet

Neste gang åpner jeg vasken først! Plumbo gjorde virkelig bare alt vondt verre!

Gjest Ironically me
Skrevet

"kamerat" ?

Husker dere denne historien om en gutt som i fylla helte Plumbo i trusa til kameraten sin?

Plumbo i kameratens truse ga elleve måneders fengsel - nyheter ...

www.dagbladet.no/2009/09/25/nyheter/innenriks/plumbo/.../8290595/‎
25. sep. 2009 - En 23 år gammel mann som helte Plumbo i trusa til en kamerat, er dømt til fengsel i elleve måneder i Gjøvik tingrett fredag. 23-åringen må også ...

Skrevet

På flaska sto det 2 dl, så det var det jeg helte oppi...

Kjempetakknemlig for at jeg har en snill pappa som kommer og ordner opp. Men han holder på fortsatt, og sier det kommer størkna plumbobiter ned, at det har danna seg en slags plumbopropp..., og antageligvis bare plumboen som er problemet nå.

Man lærer av feil man begår, du får se det fra den lyse siden :). Bra at pappaen din kunne komme.

Jeg vil anbefale Johnsons avløpsåpner til en annen gang, hvis det skulle bli nødvendig. Den er flytende.

Skrevet

"kamerat" ?

De var i hvert fall kamerater inntil dette fatale skjedde.

Skrevet

Etter en time med slit fikk pappa bort plumoproppen, han holdt nesten på å gi opp, og den halvtette vasken kunne nok vært fikset på 5 minutter om jeg ikke hadde helt plumbo oppi. Men nå har jeg hvert fall lært, og takk gud for at jeg fikk hjelp, hadde aldri klart å fikset dette på egenhånd!

Skrevet

Så bra at faren din fikk løst problemet (bokstavelig talt :fnise:)!

Nå vet du i alle fall til neste gang hvor lett det er å ta ut vannlåsen for å rense den :)

• Liker 2
Skrevet

Neste gang åpner jeg vasken først! Plumbo gjorde virkelig bare alt vondt verre!

Jeg heller litt klor ned i vasken når det blir litt tett. Så lar jeg det stå uten at jeg skyller i en halvtimes tid, og så skyller jeg. Det har i alle fall alltid funka med meg, så det er noe du bør prøve.

Anonymous poster hash: fbe07...b9f

Gjest navnelapp
Skrevet

Ein bør definitivt open vasslåsen før ein byrjar med kjemikaliar. Då får ein tømt den, og dersom den er tom, og vasken framleis er tett, bør ein skaffe seg ei stakefjær som ein kan føre opp og ned i vasken slik at proppa løsnar.

Både klorin, salmiakk og plumbo kan forårsake langt meir trøbbel enn nødvendig. (spesielt klorin og salmiakk i same vask kan bli heilt katastrofe, då oppstår det giftig gass som ein skal unngå å puste inn.)

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke sett flytende, så det var nytt fe meg. Jeg bruker det uansett ikke lenger da det kan gjøre vasken mer tett.

Jepp, den ble lansert i 2006 eller noe, og har det passende navnet Plumbo Heavy Gel. De aller fleste store dagligvarebutikker har den, de aller minste har som regel ikke plass.

Anbefaler mye heller den enn pulverversjonen, for det er alt for mange som ikke vet hvor mye vann man faktisk må helle etter plumboen. 80 liter kokende eller veldig varmt vann er minimum. :O Mindre vann enn det så risikerer man å ende opp med en sementblokk av plumbopulver i røret og i verste fall må hele røret byttes.

Heavygel'en kan man helle ned i en halvtett vask der vannet står eller synker ganske sakte, for den er tyngre enn vannet og legger seg rett nedi røret der blokkaden er. Jeg pleier å la den virke i noen timer før jeg etterskyller med ca tjue liter kokende vann og så lar vasken stå og renne for å være sikker på at det har løsnet.

Skrevet

Etter å ha lest dette lurer jeg faktisk på når Plumbo egentlig skal brukes? Vet det er avsporing, men ble oppriktig nysgjerrig. Har selv brukt det på halvtette rør og ikke blitt veldig imponert.

Skrevet

Mener jeg har hørt at rørleggere sier at man ikke skal bruke Plumbo i vask og toalett. Bransjen tjener visst godt på folk sin uvettige hjemmebruk.

Er det ingen som åpner opp rørene under vasken å renser selv når det begynner å renne sakte ned når man bruker vann i vasken?

Anonymous poster hash: f96ee...505
  • Liker 1
Skrevet

Mener jeg har hørt at rørleggere sier at man ikke skal bruke Plumbo i vask og toalett. Bransjen tjener visst godt på folk sin uvettige hjemmebruk.

Er det ingen som åpner opp rørene under vasken å renser selv når det begynner å renne sakte ned når man bruker vann i vasken?

Anonymous poster hash: f96ee...505

Jeg gjør aldri det, har aldri åpnet et rør under vasken før. Helt tilbakestående på det området, og er sikkert ikke den eneste i verden som er det.

Skrevet

Jeg har helt masse vann oppi, med vasken er jo overfull? Heller jeg mer vann oppi så renner det jo over....

Brukte du pulver eller flytende? Ettersom jeg har forstått, har de sluttet å anbefale bruk av pulver siden rørene kan gå tett.

Tror kanskje du bare må fortsette å ha varmt vann oppi etter at det overflødige vannet har forsvunnet...

Anonymous poster hash: 4230b...d0f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...