Gå til innhold

Diabetes type 1, gravid ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en jente på 21 år, som har hatt diabetes type 1 i 12 år. Jeg har ikke gått på prevensjon på 3 år, har hatt fast partner men ikke blitt gravid på denne tiden, og ga egentlig opp etter så lang tid med prøving. Nå er jeg 4 dager over mensen, har hatt sterke magesmerter de siste dagene, halsbrand, svimmelhet og oppblåst og rar mage. Jeg er veldig nervøs for at jeg nå er gravid, av to grunner. Det har nettopp blitt slutt med typen, og det viktigste av alt, jeg har et langtidsukker på 8,8, noe som er nok så høyt om jeg skulle vært gravid. Jeg har heller ikke tatt folsyre, noe jeg har lest er veldig viktig at diabetikere som prøver å bli gravid tar de to mnd FØR man planlegger å bli gravid. OM jeg er gravid og alt er bra med fosteret er jeg jo lykkelig for det, men jeg er utrolig redd og nervøs for at mitt langtidsukker som er så høyt har vært med på å skade fosteret. Jeg skal ta graviditetstest i morgen.

Er det noen andre som har erfaringer om dette ? setter pris på svar :hjerte:

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg har svangerskapsdiabetes så blir ikke helt det samme, men jeg tror ikke du skal være så nervøs. Hvis du er gravid så er du jo veldig tidlig i svangerskapet. Antagelig mellom 4 og 5 uker. Noe som betyr at spiren er ca 2-3 uker. Hvis du får positiv test i morgen så tar du deg en tur på apoteket og får kjøpt folsyre/folat med en gang. I tillegg ring legen som følger opp diabetesen din slik at du kommer i gang med oppfølging av dette med en gang. Jeg har hatt fantastisk oppfølging for diabetesen på sykehuset. Du kommer til å være i gode hender :-)

Lykke til!!!

Endret av Semydfe
Skrevet

Jeg har svangerskapsdiabetes så blir ikke helt det samme, men jeg tror ikke du skal være så nervøs. Hvis du er gravid så er du jo veldig tidlig i svangerskapet. Antagelig mellom 4 og 5 uker. Noe som betyr at spiren er ca 2-3 uker. Hvis du får positiv test i morgen så tar du deg en tur på apoteket og får kjøpt folsyre/folat med en gang. I tillegg ring legen som følger opp diabetesen din slik at du kommer i gang med oppfølging av dette med en gang. Jeg har hatt fantastisk oppfølging for diabetesen på sykehuset. Du kommer til å være i gode hender :-)

Lykke til!!!

Der roet nervene seg en smule ;-) Tusen takk for svar, og lykke til med resten av svangerskapet ditt ! :)

Skrevet

Godt nervene roet seg litt!

Litt tilleggsinfo: Min tremenning har diabetes 1, og jeg vet at hun fikk enda tettere oppfølging på sykehuset det jeg har hatt.

Skrevet

Godt nervene roet seg litt!

Litt tilleggsinfo: Min tremenning har diabetes 1, og jeg vet at hun fikk enda tettere oppfølging på sykehuset det jeg har hatt.

Det er godt å høre. Føles tryggere da :) Venter spent på å få ta en test i morgen.

Gikk alt bra med mor og barn ? vet du om hvor lenge hun gikk før hun fant ut at hun var gravid ?

Skrevet

Det gikk veldig greit med dem.

Var prøverør, så de visste det ganske umiddelbart når mensen ikke dukket opp.

Skrevet

8,8 er høyt men ikke dramatisk høyt.. Jeg har og diabetes, og min Diabetessykepleier fortalte meg for en del år tilbake at i Danmark anbefaler de abort om man har hatt et langtidsblodsukker på 14 eller mer, siden det ofte ender opp med spontant abort eller ikke levedyktige fostre..

Har selv to barn, prøver på nr tre nå. Fikk god oppfølging begge forrige gangene, med tidlig ultralyd og flere ultralyd for å sjekke vektoppgang til fosteret.

Om du skulle være gravid, start med folat og ring legen din. De hjelper deg rakst med å få ned blodsukkerverdiene. Lykke til

Skrevet

Jeg testet faktisk negativt i dag. Overasket meg litt, ettersom at mensen har fortsatt ikke kommet, jeg har fortsatt konstante magesmerter, er kvalm og svimmel, sure oppstøt osv. Men jeg har fått time hos lege i morgen, så finner vel ut hva som er galt ;)

Tusen takk for interessante svar uansett ! Kjekt å vite om jeg blir gravid en gang. har nesten mistet håpet da, ettersom jeg ar prøvd i 3 år uten å lykkes :sukk:

Skrevet

Hvorfor har du prøvd siden du var 18??

Anonymous poster hash: bd1d9...f19
Skrevet

Hvorfor har du prøvd siden du var 18??

Anonymous poster hash: bd1d9...f19

Fordi jeg og partneren min har følt oss klar for det. Han er en del eldre enn enn meg og føler seg selv stressa, og når jeg uansett er klar ser vi ingen grunn til å vente.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...