Gå til innhold

Din beste dessert?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest1
Skrevet

Dessert kan jo være så mangt. Noe spesielt du er ute etter?

Selv elsker jeg multekrem, rabarbragraut, fruktsalat og is.

Skrevet

Kanskje gi et hint om hva du er ute etter? Kake?

Skrevet

Sjokolademousse!

Eller varme bjørnebær med is - enkelt og veldig godt!

Skrevet

Denne er utrolig god!

Nigella's Easy Sticky Toffee Pudding (6-8 pers.)

100 g brunt sukker

175 g hvetemel

2 ts bakepulver

1,25 dl melk

1 egg

1 ts vaniljeekstrakt

50 g smeltet smør

200 g brunt sukker

ca 25 g smør

5 dl kokende vann

Bland sukker med mel og bakepulver. Visp melk, egg, vanilje og smeltet smør og rør inn i det tørre. Fordel i en liten ildfast form. Dryss på brunt sukker og legg på smørklatter. Hell over det kokende vannet og stek ved 190 grader i 45 minutter. Server med fløte, pisket krem eller vaniljeis.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg laget en himmelsk Creme Brulee i helga:

3 dl matfløte

3 dl kremfløte

6 eggeplommer

1 dl sukker

brunt sukker

Kok opp fløten. La den koke ett minutt. Visp eggeplommene lett sammen. Hell over den varme fløten. Tilsett sukkeret. Visp dette sammen med håndvisp. Hell det i en lav vannfast form og stek ved 150 grader i ca. 45 min. Avkjøl kremen, gjerne over natten. Før servering strør du over brunt sukker og setter den under grillen i ovnen noen minutter (eller bruker ordentlig brenner hvis du har det). Dette smaker nyyydelig sammen med fruktsalat.

I denne oppskriften er det ikke vaniljestang, men kremen får en flott smak av vanilje allikevel. Personlig synes jeg den er kjempegod å spise varm slik at den nesten smelter over frukten, men det er jo smak og behag.

Skrevet

Jeg glemte jo helt desserten over alle desserter:

Sjokoladefondant (8 stk)

200 g god mørk sjokolade

200 g smør

110 g sukker

4 hele egg + 4 eggeplommer

1 ½ ts vaniljeekstrakt

60 g mel

Smelt sjokoladen med smøret. Visp sukker, egg og vaniljeekstrakt _godt_ sammen, ca 5 minutter visping. Vend i sjokoladen og siktet mel. Fyll i 8 aluminiumsformer (175 ml), lag gjerne formene selv ved å forme et dobbelt aluminiumsfolieark rundt en liten kopp e.l. De kan lagres i kjøleskap eller fryses om ønskelig. Stekes de med en gang steker du dem ved 200 grader i 12 minutter og lar dem hvile 1 minutt. Etter kjøleskap trenger de 14 minutter steking + 1 minutt hvile, er de frosne trenger de 15 minutter i ovnen og 2 minutter hvile. Server med en gang, da er de flytende i midten, men de er også god kalde.

Gjest Anonymous
Skrevet

Enig med Arkana - sjokoladefondant.... mmmmmmmmm...... Med rømme med vaniljesukker i og en bærpuré... sikle...

Skrevet

Fruktsalat er godt! Men egentlig syns jeg det aller beste er en halv vannmelom til dessert. Vannmelon er virkelig det beste jeg veit, kan spise en hel en aleine pr dag om jeg kommer meg i butikken og får kjøpt en.

Skrevet

Er kanskje litt kjedelig, men det jeg liker best er Creme Brulee, karamellpudding, sitronfromasj, riskrem og is med bjørnebærsaus og hele bær. Alt er selvfølgelig hjemmelaget.

Tror jeg er den eneste i verden som ikke så glad i sjokoladedesserter. :ler:

Skrevet

Min beste dessert må bli denne;

Smulepai

Ingredienser:

6 epler

1 ts kanel

1 dl sukker

1 dl hvetemel

1 dl sammalt hvete

75 g smør

Fremgangsmåte:

Sett stekeovnen på 175 grader. Skrell og skjær eplene i båter. Skjær bort kjernehuset fra hver båt. Legg eplebåtene i en rund form. Strø kanel over. Ha sukker, mel og smør i en bolle. Smuldre smøret med fingertuppene, til det blir en grynete masse av smør, mel og sukker. Strø den over eplene. Stekes på andre rille nedenfra i 25 minutter.

:sikle:

Skrevet

Åååå, semulepudding med rød saus. Det skal jammen jeg lage i dag!

Skrevet
Åååå' date=' semulepudding med rød saus. Det skal jammen jeg lage i dag![/quote']

Å ja, det er bare helt nydelig!

Gjest gjesta
Skrevet

Beste desserten er iskrem eller fruktcocktail med krem :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...