Gå til innhold

Den 5. ferieuken

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er den femte ferieuken lønnet eller ulønnet? Jeg har en uke igjen av ferien min, men tror ikke jeg kommer til å ta den ut. Jeg taper vel ingenting på det? Hvordan er det med feriepengene med tanke på at jeg egentlig skulle ha tatt ut fem uker ferie?

Anonymous poster hash: 34bdd...67e
Videoannonse
Annonse
Skrevet

All ferie er ulønnet. Har du fem uker ferie isteden for fire uker og en dag, har du også 12 % feriepenger istedenfor 10,2 for å dekke opp. Du kan ikke selv velge å ikke ta ut. Dersom dere har vanlig fullt feriepengeoppgjør i juni er du allerede trukket og kan ta ut en uke "gratis", ellers blir du trukket når du tar ut.

• Liker 5
Skrevet

All ferie er ulønnet. Har du fem uker ferie isteden for fire uker og en dag, har du også 12 % feriepenger istedenfor 10,2 for å dekke opp. Du kan ikke selv velge å ikke ta ut. Dersom dere har vanlig fullt feriepengeoppgjør i juni er du allerede trukket og kan ta ut en uke "gratis", ellers blir du trukket når du tar ut.

Joda, jeg kan velge å la være å ta ut ferie. Men spørsmålet er om det blir ulønnsomt for meg å ikke ta den ut. Jeg fikk feriepenger og sånt i Juni, men vet ikke hvor mange prosent. Men er lærling, så har steget i lønn om det har noe å si, med tanke på hva som blir mest lønnsomt.

- TS

Skrevet

Joda, jeg kan velge å la være å ta ut ferie. Men spørsmålet er om det blir ulønnsomt for meg å ikke ta den ut. Jeg fikk feriepenger og sånt i Juni, men vet ikke hvor mange prosent. Men er lærling, så har steget i lønn om det har noe å si, med tanke på hva som blir mest lønnsomt.

- TS

Nei, det er pliktig å ta ut ferie.

Anonymous poster hash: 97112...7e9

• Liker 5
Gjest tuppesjura
Skrevet

Som regel trekkes du for 25 dager ferie i juni (om du jobbet hele fjoråret) og får utbetalt feriepengene istedet. På den måten har du jo "betalt" ferie, dvs at du ikke trekkes noe om du tar ut all ferien din. Har du en uke til gode som du ikke får brukt, så kan du jo overføre den til neste år. Du får ikke utbetalt den siste ferieuken om du ikke tar den. For meg er fritid gull verdt, og jeg hadde tatt den ut! :)

• Liker 1
Skrevet

Du SKAL ta ut ferie, med mindre det er første året i ny jobb. Du kan selvsagt overføre feriedager til neste år, men du kan ikke velge lønn i stedet for ferie foruten om det er første året.

Anonymous poster hash: 4fe9c...900
  • Liker 1
Skrevet

Nei, det er pliktig å ta ut ferie.

Anonymous poster hash: 97112...7e9

Man er ikke pliktig til å ta ut mer ferie enn det ferieloven tilsier.

Skrevet

Man er ikke pliktig til å ta ut mer ferie enn det ferieloven tilsier.

Tja, det kommer an på hva tariffavtalen eller øvrig avtale om mer ferie enn 4u1d sier. Uansett er det ikke noe arbeidstaker selv kan bestemme.

Anonymous poster hash: f0233...4f2

Skrevet

Er det virkelig vanskelig å se hva ejg skriver. Jeg KAN velge om jeg tar den siste uken med ferie eller ikke. Det eneste jeg lurte på, er om jeg vil tape økonomisk på å ikke ta den. For jeg skulle i utgangspunktet hatt fem uker ferie, så har det noe å si med tanke på hvor mye feriepenger jeg fikk eller om det ble trukket for disse dagene i Juni? Men jeg var ikke ansatt hele fjor, bare et halvt år.

Gjest Gresshoppesang
Skrevet

Du må sjekke lønnsslippen din for juni. Dersom det står et trekk på 4/26, så har du blitt trukket for den femte ferieuken. Dersom det ikke har blitt trukket, vil du gå i null dersom du tar den ut eller du vil bli trukket den måneden du tar den ut.

Mest sannsynlig har du blitt trukket for uken. Da er vel reglene slik at du kan få uken utbetalt dersom du pga sykdom ikke har hatt mulighet til å ta ut dine siste feriedager. I såfall er det vanlig at de resterende dager kan utbetales i januar etter det året ferien skulle vært tatt ut.

Arbeidsgiver plikter å sørge for at ansatte tar ut ferietiden sin. Ferieloven ble innskjerpet på dette punktet for noen år tilbake, slik at det ikke lenger skulle være mulig, forutenom ved sykdom, å ta ut lønn i stedet for feriedager.

Du taper ikke økonomisk på å få utbetalt feriedager. De fleste får beregnet dagslønn utfra gjennomsnittlig antall arbeidsdager pr måned. Dette vil sannsynligvis si at du får utbetalt 4/26 månedslønn.

Skrevet

Istedenfor å la være å ta fri, så overfører du de dagene til neste år. Da har du en ekstra uke ferie neste år. Du kan overføre inntil 15 dager ferie fra år til år. Det er selvsagt ikke lønnsomt å bare la være å ta ut feriedager og ikke overføre, hvis du har blitt trukket 5 uker. Da jobber du jo en uke gratis for bedriften!

Har dere ikke en lønningsansvarlig på jobb, eller et lønnskontor du kan ringe til dor å spørre om slike ting?

Anonymous poster hash: 50f73...1e1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...