SaraLivia Skrevet 17. september 2013 #1 Skrevet 17. september 2013 Lurte på om noe her vet om noen gode bøker som handler om Selvskading og selvmord? Da tenker jeg ikke på fakta bøker, men bøker som har en historie om noen som driver med dette. Trenger ikke å være noe virkelig historie heller
AnonymBruker Skrevet 17. september 2013 #2 Skrevet 17. september 2013 Kors på halsen av Helene Storm og Camilla H. Nilssen Sebrapiken av Sofia Åkerman Jeg vil ikke dø, jeg vil bare ikke leve av Ann Heberlein Et par bøker som er litt mer fakta, men veldig verdt å lese: For å overleve av Sofia Åkerman Selvskadingens dynamikk av Anita Moe og Kristin Ribe (burde vært obligatorisk å lese for alle som jobber i yrker der de kan møte på selvskadere!) Anonymous poster hash: 89fcb...14e 2
Gjest Eurodice Skrevet 17. september 2013 #3 Skrevet 17. september 2013 Jeg foeslår at du googler litteratur om selvskading. 1
Gjest Badabing Skrevet 17. september 2013 #4 Skrevet 17. september 2013 I morgen var jeg alltid en løve. 4
AnonymBruker Skrevet 17. september 2013 #5 Skrevet 17. september 2013 I morgen var jeg alltid en løve. Den handler vel ikke direkte om selvmord/selvskading, men det er en veldig god bok som det absolutt er verdt å lese om man har interesse for psykiatri. Kan også anbefale "Unyttig som en rose" av samme forfatter (Arnhild Lauveng). Anonymous poster hash: 89fcb...14e 2
Gjest Badabing Skrevet 17. september 2013 #6 Skrevet 17. september 2013 Er veldig lenge siden jeg leste den. Mente den handlet om selvskading, men som sagt er det veldig lenge siden jeg leste den og da husker jeg sikkert feil. Danielle Steel har skrevet om selvmord. Den er ikke så veldig godt skrevet, men historien er sterk. Handler om å være pårørende. Jeg leste en hel del da jeg arbeidet i psykiatrien, skal poste igjen om jeg kommer på flere. 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2013 #7 Skrevet 17. september 2013 Er veldig lenge siden jeg leste den. Mente den handlet om selvskading, men som sagt er det veldig lenge siden jeg leste den og da husker jeg sikkert feil. Danielle Steel har skrevet om selvmord. Den er ikke så veldig godt skrevet, men historien er sterk. Handler om å være pårørende. Jeg leste en hel del da jeg arbeidet i psykiatrien, skal poste igjen om jeg kommer på flere. Den tar vel opp de temaene og, men det er ikke hovedtemaet i bøkene hennes. Er det interesse for tips om andre bøker om psykiatri, ikke nødvendigvis bare selvmord og selvskading, kan jeg komme med flere. Jeg har lest mange slike bøker. Anonymous poster hash: 89fcb...14e
SaraLivia Skrevet 17. september 2013 Forfatter #8 Skrevet 17. september 2013 Er veldig lenge siden jeg leste den. Mente den handlet om selvskading, men som sagt er det veldig lenge siden jeg leste den og da husker jeg sikkert feil. Danielle Steel har skrevet om selvmord. Den er ikke så veldig godt skrevet, men historien er sterk. Handler om å være pårørende. Jeg leste en hel del da jeg arbeidet i psykiatrien, skal poste igjen om jeg kommer på flere. Hva heter denne boken som Danielle Steel har skrevet? Kan ikke finne den
AnonymBruker Skrevet 17. september 2013 #9 Skrevet 17. september 2013 Glassklokken/The bell jar av Sylvia Plath handler også om selvmord, forresten. Har ikke lest den selv. Anonymous poster hash: 89fcb...14e 1
Gjest SummerJudith Skrevet 21. september 2013 #10 Skrevet 21. september 2013 Å spise blomster til frokost.
super-s Skrevet 21. september 2013 #11 Skrevet 21. september 2013 Husk at slike bøker kan være triggende hvis man er dårlig selv. Ble selv veldig trigget av Sebrapiken og Veronica vil dø (både boken og filmen). Men blir du ikke trigget av sånt, skal begge de bøkene være bra!
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2013 #13 Skrevet 2. oktober 2013 Kanskje ikke helt innenfor, men boka Unbearable Lightness av Portia De Rossi kan anbefales. Handler om spiseforstyrrelser, og på mange måter om selvskading, selvfornektelse og det å være "langt nede". Husker ikke i farten om hun var inne på tanken om selvmord, mulig at jeg blander med en annen bok. Anonymous poster hash: 7cf54...4c6
Gjest Blomst83 Skrevet 2. oktober 2013 #14 Skrevet 2. oktober 2013 Mysteriet mamma http://www.adlibris.com/no/product.aspx?isbn=8249513029
Jenna Skrevet 26. desember 2013 #15 Skrevet 26. desember 2013 Thirten reasons why. En jente forteller til tretten personer hvorfor hun valgte å ta selvmord. Før hun gjennomfører dette forteller hun sin historie på kasett bånd.
Gjest Badabing Skrevet 26. desember 2013 #16 Skrevet 26. desember 2013 Den tar vel opp de temaene og, men det er ikke hovedtemaet i bøkene hennes. Er det interesse for tips om andre bøker om psykiatri, ikke nødvendigvis bare selvmord og selvskading, kan jeg komme med flere. Jeg har lest mange slike bøker. Anonymous poster hash: 89fcb...14e Jeg lovet deg aldri en rosenhave, var det egentlig jeg tenkte på. Og boken til Steele heter "En stråle av lys". Elisabeth Wurtzel har også skrevet et par bøker om seg selv fra tiden hun var vemdig destruktiv. Mer, Nå, Igjen og Prozac Nation. Sistnevnte er filmatisert.
Gjest Sebraen Skrevet 26. desember 2013 #17 Skrevet 26. desember 2013 "Sår" av Mariangela J. Cacace It's Kind of A Funny story av Ned Vizzini Wintergirls av Laurie Halse Anderson (handler ikke direkte om selvmord/selvskading, men anbefales) Disse har jeg ikke lest, men hørt veldig mye bra om: By the Time You Read This, I'll Be Dead - Julie Anne Peters Cut av Patricia McCormick Thirteen Reasons Why av Jay Asher The Bell Jar av Sylvia Plath
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2013 #18 Skrevet 26. desember 2013 Jeg lovet deg aldri en rosenhave, var det egentlig jeg tenkte på. Og boken til Steele heter "En stråle av lys". Elisabeth Wurtzel har også skrevet et par bøker om seg selv fra tiden hun var vemdig destruktiv. Mer, Nå, Igjen og Prozac Nation. Sistnevnte er filmatisert. Prozac Nation er veldig god! Anonymous poster hash: 89fcb...14e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå