Gå til innhold

Dere som er veganere :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Får besøk av søskenbarnet mitt en uke. Hun er fra USA og er veganer.

Hva må jeg handle inn? Er det noe hun ikke kan spise som er vanskelig å komme på? Og hva spise dere til middag sånn til vanlig? :)

Har sett litt på noen blogger, men syns mye er komplisert og/eller ikke noe man spiser sånn til hverdag..

Anonymous poster hash: 96712...633

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Er ikke veganer selv, er vegetarianer. Men spiser hovedsakelig vegansk siden kjæresten min er det.

De siste dagene har vi spist pizza, fried rice med tofu, taco, gobi aloo, zucchini og pad thai. Så vi spiser jo forsåvidt vanlig mat, men en del utenlandsk. Man kan også fint lage veganske versjoner av helt vanlige middager.

Man holder seg jo unna egg og melkeprodukter, men ting det kanskje er lettere å glemme er at gelatin, en del tilsetningsstoffer, karmin (rødt fargestoff) og margarin tilsatt D-vitamin ikke er vegansk. Man må også huske å bruke vegansk buljong til supper o.l. Det lønner seg derfor å lage maten fra bunnen.

Vet du om hun er veganer pga dyrevelferd/miljø eller pga helse? For vi som er det av førstnevnte spiser jo ikke nødvendigvis så sunt, men en del veganere fra California osv spiser masse raw food osv.. :P

Kan godt finne frem noen gode og enkle oppskrifter hvis du skriver litt om hva du har lyst til å by på. :)

Ellers går det jo an å ha litt vegansk pålegg i kjøleskapet: syltetøy (uten gelatin), peanøttsmør/cashewsmør, hjemmelaget linse-/bønnepålegg, ajvar o.l.

I Sverige er det lettere å få tak i veganske produkter om du bor i nærheten av grensen.

Endret av Badabing
  • Liker 1
Skrevet

Er ikke veganer selv, men her er en super middagsoppskrift fra en veganerblogg:

http://www.nomeatathlete.com/black-beans-coconut-rice/

Linesuppe med kokosmelk er også fint og denne squashsuppa.

Ellers så får det vel ta ting litt når hun kommer? Dra og handle sammen så finner dere nok ut av det :) Helsekost og innvandrerforetninger er ofte bra steder for veganermat..

Tipset med gelatin var bra! Det er sånt jeg ikke hadde kommet på umidelbart... Ser ut som de fleste syltetøy bruker pektin som tykningsmiddel og det fra planterrike :)

Skrevet

hva med å høre hva hun vil ha selv? Bli med på shopping med deg, om hun skal være der lenge...

Skrevet

Hovedproblemet er at jeg bor laaaangt unna nærmeste by, langt unna grensa. Så hvis jeg skal kjøpe noe som ikke kan kjøpes på vanlig dagligvarebutikk må jeg gjøre det før hun kommer :) har ikke meny osv rundt heller, så tar en dagstur til nærmeste by mandag :)

Tenker å servere så normal mat som mulig, baker egne knekkebrød og lager eget syltetøy, så det blir spist alle måltider utenom middag 😃

Besøket kom litt brått på kan du si, så jeg har ikke fått fri alle dagene, men tenker å kanskje lage noe litt ekstra spesielt de dagene det går :)

Tusen takk for svar, setter stor pris på oppskrifter og tips! :)

Anonymous poster hash: 96712...633

Skrevet

Vet ikke om veganer spiser soya, siden jeg er vegetarianer men du kan jo sjekke det opp? Elsker f.eks soyapølser osv. :)

Anonymous poster hash: f563c...bee

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...