AnonymBruker Skrevet 17. september 2013 #1 Skrevet 17. september 2013 hei alle sammen. Jeg regner med at jeg får mye pes med dette innlegget men det får så være, jeg bryr meg ikke om det, for jeg er vant til å få pes fra folk nå i den siste tiden. Saken er den at jeg har en Bipolar lidelse( noe som har innbært en del impuls handling) og jeg har også utviklet en slags forbi mot vindukonvolutter. Men etter mange år med prøv og feil metoden har vi endelig funnet rette medisin. Jeg har da fått en gjeld på kroner 600 000, og sliter ræva av meg nå for å bli kvitt gjelden, Jeg har ikke fått sanert noe av den, og har sendt ut et brev til hver enkelt selskap der jeg tilbyr de kr.*******i mnd, har fått ja fra alle bortsett fra 1 selskap. De er ikke enig i at jeg ikke kan betale mer, enda jeg har sendt de oversikt over utgifter og inntekter. Jeg har solgt det meste som selges kan, jeg leier en liten hybel, jeg kan ikke jobbe, jeg har uføre trygd. Hva kan jeg gjøre? Anonymous poster hash: 3d72e...e38
AnonymBruker Skrevet 17. september 2013 #2 Skrevet 17. september 2013 Hør om gjeldsrådgiver i NAV kan være med å gi kravet ditt tyngde. Dersom han allerede er involvert kan han gi deg konkrete råd videre. Anonymous poster hash: 505c6...292 2
AnonymBruker Skrevet 17. september 2013 #3 Skrevet 17. september 2013 Kanskje du kan legge ut månedsbudsjettet ditt her, så kan brukere gå gjennom det og se om det er noe som kan kuttes noen steder? Sikkert mange her som vil poste oppskrifter til billig, god og sunn mat Anonymous poster hash: 64319...bf2
AnonymBruker Skrevet 17. september 2013 #4 Skrevet 17. september 2013 Kanskje du kan legge ut månedsbudsjettet ditt her, så kan brukere gå gjennom det og se om det er noe som kan kuttes noen steder? Sikkert mange her som vil poste oppskrifter til billig, god og sunn mat Anonymous poster hash: 64319...bf2 Husleie: 3200 ( Eier en bitte liten leilighet) Ikke noe å selge Strøm: 250 TV: 250 Mobil: 150 ( har kontantkort) Mat: 3000, ( har en del allergier som gjør at jeg må lage all mat fra bunnen av og den koster litt) Forsikring: 500 Kommunale utgifter: 500 Medisiner: 400-600 i mnd ( smertestillende på resept og andre medisiner som ikke dekkes under blå) Reiseutgifter: 300 Inntekt: minste trygd på rundt 9500 etter skatt, har en skatteprosent på 10 Anonymous poster hash: 3d72e...e38
Gjest Ess Skrevet 18. september 2013 #5 Skrevet 18. september 2013 Men ut i fra budsjettet ditt så betaler du knapt noengang på gjelden din - for pengene du får hver måned bruker du jo opp. Hvis dette er tilfelle og jeg ikke har misforstått deg, så er det helt klart at du bør kutte TVen, den luksusen har du faktisk ikke råd til. 7
Gjest Anubiel Skrevet 18. september 2013 #6 Skrevet 18. september 2013 Med så liten inntekt som du har og ingen verdier å selge så ville jeg faktisk vurdert gjeldsordning.
AnonymBruker Skrevet 18. september 2013 #7 Skrevet 18. september 2013 Jeg har ikke så mye å betale for, jeg tilbød dem litt hver men det var ikke nok. Siden jeg sliter en del med det å være ute blandt folk så har jeg TV som et slags selskap, dette er godkjente utgifter. Jeg var i dag hos namsmannen for å levere søknad, fikk vite at det vil jeg ikke få fordi de mener at jeg ikke er ute av varig stand. Men det jeg fikk av de var en mengde kjeft, ja ja, så var det velfotjent sikkert. Anonymous poster hash: 3d72e...e38
AnonymBruker Skrevet 18. september 2013 #8 Skrevet 18. september 2013 Har du søkt om bostøtte? Kan skatteprosenten din minskes grunnet betaling av gjeldsrenter? Anonymous poster hash: 43541...cf8
AnonymBruker Skrevet 18. september 2013 #9 Skrevet 18. september 2013 § 5. Fritak for kringkastingsavgift (frilisens) I Norsk rikskringkasting AS kan gi dispensasjon for kringkastingsavgift for ett år om gangen til: (...) d) personer som varig er sterkt funksjonshemmet slik at det er vanskelig for dem å bevege seg utenfor boligen eller å få kontakt med andre, og som ikke har økonomisk evne til å betale kringkastingsavgiften selv. Dersom søkeren tilhører en husstand, er det et vilkår at heller ikke andre av husstanden har økonomisk evne til å betale avgiften, Kanskje du kan slippe tv-lisensen? Anonymous poster hash: 64319...bf2
AnonymBruker Skrevet 18. september 2013 #10 Skrevet 18. september 2013 § 5. Fritak for kringkastingsavgift (frilisens) d) personer som varig er sterkt funksjonshemmet slik at det er vanskelig for dem å bevege seg utenfor boligen eller å få kontakt med andre, og som ikke har økonomisk evne til å betale kringkastingsavgiften selv. Dersom søkeren tilhører en husstand, er det et vilkår at heller ikke andre av husstanden har økonomisk evne til å betale avgiften, Oi beklager, det innlegget over ble rotete fordi jeg glemte sitering. Loven står her http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-19801023-8798.html#5 Kanskje du kan undersøke om dette er noe for deg? Anonymous poster hash: 64319...bf2
AnonymBruker Skrevet 18. september 2013 #11 Skrevet 18. september 2013 Huff. Jeg har dessverre ingen andre råd enn gjeldsordning, men jeg synes oppriktig synd på deg, TS. Ser ikke ut til at du lever i luksus, akkurat, det ser ut som et spareblussbudsjett, og at du som manisk depressiv opparbeidet deg stor gjeld er.. Vel, det er ingen andres feil heller, men det er ganske vanlig og ikke noe jeg holder mot deg. Jeg forstår også betydningen av TV-en for deg. Det er et luksusgode, men det er helt forståelig at det kan være viktig for deg som kontakt med omverdenen, og det er klart det oppleves urimelig og leit om du må gamble med egen fungering for 250 kr. i måneden.Anonymous poster hash: d01dd...b14 3
AnonymBruker Skrevet 18. september 2013 #12 Skrevet 18. september 2013 Hva slags kommunale utgifter er det snakk om? http://www.boligjegeren.no/Underleieforholdet/Temasaker/Tillattogulovlig.aspx Det som imidlertid utleier ikke kan kreve at du skal betale i tillegg til leien er kommunale avgifter (UNNTAK ER VANN- OG AVLØP I KOMMUNER DER EIER FAKTURERES FOR FAKTISK FORBRUK) , depositumsgebyr, trappevask, kabel-TV, vaktmestertillegg etc. Anonymous poster hash: 64319...bf2
Gjest Evans Skrevet 18. september 2013 #14 Skrevet 18. september 2013 Slik som budsjettet ditt ser ut, syns jeg det virker fornuftig og det virker ikke ut som du har noe rom for fanteri der. Prøv å diskuter med denne kreditoren din litt mer. Si at alle andre har godtatt det samme beløpet og at du nå bare trenger hans godkjennelse også.
AnonymBruker Skrevet 18. september 2013 #15 Skrevet 18. september 2013 I første innlegget ditt TS så skriver du at du leier en liten hybel, i det andre innlegget skriver du att du eier.. Hva er rett? Hvis du leier, har du ikke mulighet til å si opp denne og flytte til mor/far? Da burde du jo kunne betale inn de pengene hver måned istedenfor, så blir du kvitt gjelden din fortere. Anonymous poster hash: 31829...7e6 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2013 #16 Skrevet 18. september 2013 Jeg har ikke så mye å betale for, jeg tilbød dem litt hver men det var ikke nok. Siden jeg sliter en del med det å være ute blandt folk så har jeg TV som et slags selskap, dette er godkjente utgifter. Jeg var i dag hos namsmannen for å levere søknad, fikk vite at det vil jeg ikke få fordi de mener at jeg ikke er ute av varig stand. Men det jeg fikk av de var en mengde kjeft, ja ja, så var det velfotjent sikkert. Anonymous poster hash: 3d72e...e38 Seriøst, fikk du kjeft? Hvorfor? Anonymous poster hash: 406df...d38
AnonymBruker Skrevet 18. september 2013 #17 Skrevet 18. september 2013 I første innlegget ditt TS så skriver du at du leier en liten hybel, i det andre innlegget skriver du att du eier.. Hva er rett? Hvis du leier, har du ikke mulighet til å si opp denne og flytte til mor/far? Da burde du jo kunne betale inn de pengene hver måned istedenfor, så blir du kvitt gjelden din fortere. Anonymous poster hash: 31829...7e6 Jeg ser at jeg skrev feil, jeg eier, de 3000 er lån som ikke kan reduseres mer, og nei jeg får dessverre ikke bostøte. Jeg kan dessverre heller ikke flytte hjem til mine foreldre da dette er litt vanskelig, er ikke plass i graven. Anonymous poster hash: 3d72e...e38
AnonymBruker Skrevet 18. september 2013 #18 Skrevet 18. september 2013 Hva er grunnen til at du ikke får bostøtte, med den lave inntekten burde du jo være innenfor (men husleien er kanskje for lav)? Du sier at du nå har fått riktige medisiner, er det noen mulighet for at du får deg jobb/utdannelse nå, eller vil du alltid ha lav inntekt/trygd? I tilfelle kan det være litt vanskelig å få gjeldsordning ettersom du kan få bedre økonomi senere. Jeg ville likevel søkt om tvungen gjeldsordning (dersom du allerede har forsøkt vanlig GO), ellers ville jeg ha bedt alle de som sa ja til avtale la saken stå i bero til du har fått jobb/utdannelse og har mulighet til å betale, og kun betalt til den ene som sa nei så lenge (hvis ikke de også kan gå med på å vente da). Anonymous poster hash: 64c8c...39d
AnonymBruker Skrevet 18. september 2013 #19 Skrevet 18. september 2013 Meld deg på Luksusfellen. Anonymous poster hash: 406df...d38
AnonymBruker Skrevet 18. september 2013 #20 Skrevet 18. september 2013 at du bruker 400-600 kr/mnd på medisiner 12 mnd i året er jo bare tull. Egenandelen (HELFO) er på ca 1900, så mer enn det bruker du ikke pr år. Hverken på medisiner, legetimer eller noe annet så lenge du er innenfor det offentlige Anonymous poster hash: 3e782...aef 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå