AnonymBruker Skrevet 17. september 2013 #1 Skrevet 17. september 2013 ...i kjølvannet av Sigrid-saken. Syklisten som er siktet for uaktsomt drap etter å ka krasjet med en annen syklist slik at hun falt ut i veibanen og ble påkjørt og drept av 20bussen utenfor Ullevål sykehus. Synes denne rettssaken skulle fått mere oppmerksomhet for å sette litt fokus på potensielle konsekvenser av den villmannsyklingen disse midtlivskrise-mannfolka driver med.http://www.osloby.no/nyheter/krim/Drapstiltalt-syklist-erklarer-seg-ikke-skyldig--7312765.htmlAnonymous poster hash: 184c7...108
I Grosny Skrevet 17. september 2013 #2 Skrevet 17. september 2013 (endret) Jeg tror ikke kommunen og statens veiplanleggere fullt ut forstår hva som skjer med en mann når han får på seg sykkelsko. De fysiske prosessene i kroppen trigger noe forferderlig, man tråkker flere hundre watt rett ned i pedalen og sparker avgårde så blodet føles i ganen. Det er forbud mot å kjøre bil med alkohol i blodet, men sykkel , det kan man tråkke på, fullpumpet av adrenalin og med puls på 200. Selvfølgelig er det mye farligere. Veldig mye farligere. Jeg har hatt mine opplevelser, og er glad det gikk bra. I ett rekordforsøk til jobb kom jeg litt langt ut, men klarte å presse sykkelen innenfor ei sirkelsag som sto ved sykkelstiens kant. Rett etterpå skulle jeg ta innersvingen på en syklist, men pga noe glatt i veibanen fikk jeg sladd på forhjulet, rettet opp og tok han på utsiden i stedet. Det ble rekord: 31. 03.15 og alle var i live og uskadd. Det store problemet er at det ikke finnes steder der man kan sykle trygt i 20-50 km t. Enten så kjører man i veibanen og irriterer/sinker bilister, eller så kjører man på gang og sykkelvei, og forsøker forhåpentligvis å bremse fint ned for bestemødre med bikkjer og alt mulig. Gang og sykkelveier bør skilles ad, og sykkelveiene trenger fire kjørebaner, to i hver rening, henholdsvis for saktesyklende og forbikjørende. Man kan si at disse midtlivssyklistene er teite gærninger, og det er faktisk sant. Noe skjer oppi hodet når man virkerlig tråkker til. Jeg er stort sett hakket bedre, og det hjalp å droppe speedometer/ stoppeklokke. Kanskje ett forbud mot speedometer, pulsklokke og stoppeklokke kan gjøre veiene tryggere? Jeg klarer faktisk å bremse helt ned til gangfart før jeg kjører forbi fotgjengere Endret 18. september 2013 av I Grosny 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2013 #3 Skrevet 17. september 2013 Jeg tror ikke kommunen og statens veiplanleggere fullt ut forstår hva som skjer med en mann når han får på seg sykkelsko. De fysiske prosessene i kroppen trigger noe forferderlig, man tråkker flere hundre watt rett ned i pedalen og sparker avgårde så blodet føles i ganen. Det er forbud mot å kjøre bil med alkohol i blodet, men sykkel , det kan man tråkke på, fullpumpet av adrenalin og med puls på 200. Selvfølgelig er det mye farligere. Veldig mye farligere. Jeg har hatt mine opplevelser, og er glad det gikk bra. I ett rekordforsøk til jobb kom jeg litt langt ut, men klarte å presse sykkelen innenfor ei sirkelsaag som sto ved sykkelstiens kant. Rett etterpå skulle jeg ta innersvingen på en sykkelist, men pga noe glatt i veibanen fikk jeg sladd på forhjulet, rettet opp og tok han på utsiden i stedet. De ble rekord: 31. 03.15 og alle var i live og uskadd. Det store problemet er at det ikke finnes steder der man kan sykle trygt i 20-50 km t. Enten så kjører man i veibanen og irriterer/sinker bilister, eller så kjører man på gang og sykkelvei, og forsøker forhåpentligvis å bremse fin ned for bestemødre med bikkjer og alt mulig. Gang og sykkelveier bør skilles ad, og sykkelveiene trenger fire kjørebaner, to i hver rening, henholdsvis for saktesyklende og forbikjørende. Man kan si at disse midtlivssyklistene er teite gærninger, og det er faktisk sant. Noe skjer oppi hodet når man virkerlig tråkker til. Jeg er stort sett hakket bedre, og det hjalp å droppe speedometer/ stoppeklokke. Kanskje ett forbud mot speedometer, pulsklokke og stoppeklokke kan gjøre veiene tryggere? Jeg klarer faktisk å bremse helt ned til gangfart før jeg kjører forbi fotgjengere Hehe, fantastisk innlegg! Spikeren på hodet!Anonymous poster hash: 184c7...108
Gjest Gjest Skrevet 19. september 2013 #4 Skrevet 19. september 2013 ...i kjølvannet av Sigrid-saken. Syklisten som er siktet for uaktsomt drap etter å ka krasjet med en annen syklist slik at hun falt ut i veibanen og ble påkjørt og drept av 20bussen utenfor Ullevål sykehus. Synes denne rettssaken skulle fått mere oppmerksomhet for å sette litt fokus på potensielle konsekvenser av den villmannsyklingen disse midtlivskrise-mannfolka driver med.http://www.osloby.no/nyheter/krim/Drapstiltalt-syklist-erklarer-seg-ikke-skyldig--7312765.htmlAnonymous poster hash: 184c7...108 Alle drap, også uaktsomme, burde straffes med minst 21 års fengsel. I denne saken er både syklisten og bussjåføren åpenbart skyldige.
AnonymBruker Skrevet 19. september 2013 #5 Skrevet 19. september 2013 Alle drap, også uaktsomme, burde straffes med minst 21 års fengsel. I denne saken er både syklisten og bussjåføren åpenbart skyldige. Bussjåføren også, faktisk? Aner du hvor lang bremselengde en buss har? Anonymous poster hash: 0f481...8bf 8
AnonymBruker Skrevet 20. september 2013 #6 Skrevet 20. september 2013 Utrolig vanskelig sak. Synes ikke denne mannen skal ofres for å skremme syklister til å oppføre seg bedre i oslotrafikken, men vi vet heller ikke hvor uaktsom han har vært. Blir spennende å se utfallet av saken. Synes synd på alle parter. Mennesket som ønsker 21 år + for både syklist og bussjåfør er åpenbart et troll og/eller en irrasjonell barbar, så den diskusjonen er meningsløs.Anonymous poster hash: 1eb62...360 10
I Grosny Skrevet 20. september 2013 #7 Skrevet 20. september 2013 Utrolig vanskelig sak. Synes ikke denne mannen skal ofres for å skremme syklister til å oppføre seg bedre i oslotrafikken, men vi vet heller ikke hvor uaktsom han har vært. Blir spennende å se utfallet av saken. Synes synd på alle parter. Mennesket som ønsker 21 år + for både syklist og bussjåfør er åpenbart et troll og/eller en irrasjonell barbar, så den diskusjonen er meningsløs.Anonymous poster hash: 1eb62...360 Jeg synes syklisten bør dømmes til samfunnsstraff, der han må jobbe med å utbedre gang-og sykkelveinettet i Oslo, og kommunene bør dømmes til å gjennomføre vesentlig utbygging av gang - og sykkelveier. Syklisen bør muligens fradømmes retten til å sykle med speedometer/pulsklokke/stoppeklokke.
AnonymBruker Skrevet 20. september 2013 #8 Skrevet 20. september 2013 ...i kjølvannet av Sigrid-saken. Syklisten som er siktet for uaktsomt drap etter å ka krasjet med en annen syklist slik at hun falt ut i veibanen og ble påkjørt og drept av 20bussen utenfor Ullevål sykehus. Synes denne rettssaken skulle fått mere oppmerksomhet for å sette litt fokus på potensielle konsekvenser av den villmannsyklingen disse midtlivskrise-mannfolka driver med.http://www.osloby.no/nyheter/krim/Drapstiltalt-syklist-erklarer-seg-ikke-skyldig--7312765.htmlAnonymous poster hash: 184c7...108 Syntes denne saken har fått masse oppmerksomhet jeg? Anonymous poster hash: 6dbcd...c7d 3
Gjest hogwash Skrevet 20. september 2013 #9 Skrevet 20. september 2013 Jeg synes syklisten bør dømmes til samfunnsstraff, der han må jobbe med å utbedre gang-og sykkelveinettet i Oslo, og kommunene bør dømmes til å gjennomføre vesentlig utbygging av gang - og sykkelveier. Syklisen bør muligens fradømmes retten til å sykle med speedometer/pulsklokke/stoppeklokke. Jeg håper virkelig du kødder, hvis han faktisk blir dømt for uaktsomt drap må han jo straffes mye hardere enn som så.
I Grosny Skrevet 20. september 2013 #10 Skrevet 20. september 2013 (endret) Jeg håper virkelig du kødder, hvis han faktisk blir dømt for uaktsomt drap må han jo straffes mye hardere enn som så. Det går an å dømmes til MYE samfunnsstraff. Jeg kjenner en som ble dømt for bildrap. En syklist vinglet fra fortau og ut i veien. Bilisten hadde promille. Han satt inne, muligens over ett år. Dette kostet samfunnet penger, fratok samfunnet skatteinntekter, og han tok skade av det. Tap-tap. Fengsel er ofte tap-tap, og harde fengsselsstraffer for dødssyklister har neppe særlig preventiv effekt. Ett år er på 8760 timer. Det tar ca 4,5 arbeidsår å jobbe 8760 timer. Jeg mener at 8760 timer samfunnsstraff er bedre enn 8760 imer i fengsel. Jobber han med sykkelveiubygging kan han også redde liv, og gi noe tilbake til samfunnet, i stedet for å bare kaste bort tid i ett depresjonshotell av ett fengsel. Ellers synes jeg betalt samfunnstraff er en ide, der lønna går til å forsørge de etterlatte. Endret 20. september 2013 av I Grosny 1
Gjest hogwash Skrevet 20. september 2013 #11 Skrevet 20. september 2013 Det går an å dømmes til MYE samfunnsstraff. Jeg kjenner en som ble dømt for bildrap. En syklist vinglet fra fortau og ut i veien. Bilisten hadde promille. Han satt inne, muligens over ett år. Dette kostet samfunnet penger, fratok samfunnet skatteinntekter, og han tok skade av det. Tap-tap. Fengsel er ofte tap-tap, og harde fengsselsstraffer for dødssyklister har neppe særlig preventiv effekt. Ett år er på 8760 timer. Det tar ca 4,5 arbeidsår å jobbe 8760 timer. Jeg mener at 8760 timer samfunnsstraff er bedre enn 8760 imer i fengsel. Jobber han med sykkelveiubygging kan han også redde liv, og gi noe tilbake til samfunnet, i stedet for å bare kastebort tid i ett depresjonshotell av ett fengsel. Ellers synes jeg betalt samfunnstraff er en ide, der lønna går til å forsørge de etterlatte. Njassj, jeg kan se det poenget, men jeg synes ikke det gir i nærheten av nok signaleffekt. Hvorfor tror du ikke hard straff for syklister kan gi preventiv effekt? Jeg tror noen av "birkengutta" hadde startet å ta mer hensyn hvis noe slikt ga ~3 år i fengsel.
I Grosny Skrevet 20. september 2013 #12 Skrevet 20. september 2013 (endret) Njassj, jeg kan se det poenget, men jeg synes ikke det gir i nærheten av nok signaleffekt. Hvorfor tror du ikke hard straff for syklister kan gi preventiv effekt? Jeg tror noen av "birkengutta" hadde startet å ta mer hensyn hvis noe slikt ga ~3 år i fengsel. Flere grunner, ikke minst det at de ikke kan forestille seg at bøllekjøring gir fatale konsekvenser. De vil jo ikke drepe noen, men gjør sikkert en feilberegning, samtidig som kanskje offeret gjør en bevegelse i uforutsett retning. Han ønsket jo ikke å komme nær den dama i det hele tatt, men hadde tydeligvis for stor fart og for små marginer. Stor fart og små marginer er noe som har lett for å oppstå når man er gira og full av adrenalin. Der og da så eksisterer ingen straffelov i syklistens hode. Det er kun sykkelen, veien, idealsporet og trafikkbildet. Når pulsen blir høy, blir syklisten rå, og gatesyklingen eskalerer til en konkurransesituasjon. Dette er forøvrig det eneste råsyklingdødsfallet jeg kjenner til, og når sjansen til at slik ulykke skjer kanskje er en pr 100 år, pr land, så blir det enda vanskeligere å se det preventive med en fengselsstraff. Selv har jeg altså opplevd det som preventivt å droppe speedometeret. Man kan ha politikontroller på utsatte sykkelstier, slik at man kan få snakket med og bøtelagt de som sykler for rått. Det kan være preventivt. Egnede sykkeltraseer er preventivt. Vi har forferderlig mye ulovlig sykling i Oslo som ikke blir påtalt. Det er f.eks. helt vanlig å sykle uten lys i mørket. Syklister blir ikke i samme grad som bilister fulgt opp. Jeg bremser ned for fotgjengere, ikke for å unngå fengselsstraff for drap, men derimot for å unngå å skremme fotgjenger, og unngå sammenstøt som både kan skade fotgjenger og påføre meg selv ett ublidt møte med asfalten. Jeg passerer også andre syklister med forsiktighet og god margin av nøyaktig samme grunn. Disse grunnene er i seg selv gode nok til at de er mer preventive enn straffeloven, ikke minst fordi ovenevnte grunner er reell daglig risiko, mens døsdfall og straffelov ikke eksister i syklisters fantasi. Iallfall ikke andres dødsfall. Man kan selvfølgelig få dødsangst for seg selv når farlige bilister kommer for nært eller andre farligheter oppstår. Endret 20. september 2013 av I Grosny
Gjest hogwash Skrevet 20. september 2013 #13 Skrevet 20. september 2013 Flere grunner, ikke minst det at de ikke kan forestille seg at bøllekjøring gir fatale konsekvenser. ... Og det er akkurat derfor han bør straffes hardt, for å skremme litt hensyn inn i egoistene. Hvis man konkurrer i en gatesituasjon, har man ingenting i trafikken å gjøre.
AnonymBruker Skrevet 20. september 2013 #14 Skrevet 20. september 2013 Jeg synes det har vært litt vanskelig å få tak i hvordan selve påkjørselen skjedde. Ut i fra det jeg har lest varierer det mellom at kvinnen falt mot bussen som akkurat kjørte forbi til at kvinnen falt uti veien, prøvde å komme seg på bena men ble påkjørt flere sekunder etterpå. Er det noen som vet hva som er fakta?Anonymous poster hash: 58191...efb
I Grosny Skrevet 20. september 2013 #15 Skrevet 20. september 2013 Og det er akkurat derfor han bør straffes hardt, for å skremme litt hensyn inn i egoistene. Hvis man konkurrer i en gatesituasjon, har man ingenting i trafikken å gjøre. Da er det mange som ikke har noe i gata å gjøre. Men de er faktisk i gata, og det er mange. Veldig mange. Det hjelper ikke å straffe en som har drept, fordi han mest sannsynlig aldri kommer til å gjenta dette. Dødsfallet i seg selv er mer preventivt for han enn fengselsstraffen. Det eneste politiet kan gjøre er å bevisst følge mer med på syklistene, og faktisk arrestere verstingene. En bot på 30000 for mange syklister som setter andre i fare vil være mye mer preventiv enn 1,5 års fengselsstraff (jeg gjetter at dette er maksnivå for denne saken) for han ene som kræsja hun dama uti døden. Jeg har blitt forbikjørt på innsiden , med snau margin i Bygdøy Alle av racersyklist i 50km /t. Det var skremmende. Han burde selvfølgelig blitt tatt og bøtelagt med mange tusen.
Gjest hogwash Skrevet 20. september 2013 #16 Skrevet 20. september 2013 Da er det mange som ikke har noe i gata å gjøre. Men de er faktisk i gata, og det er mange. Veldig mange. ... Og gjør man det i en bil f.eks må man forvente å bli straffet hardt. Villmannskjøring av alle former bør slås hardt ned på. I det man setter sin egen søken etter ett adrenalinkick over hensynet til alle andre, er man faen ikke mye til menneske. Jeg synes ikke regelverket er oppdatert i forhold til at syklene er mye raskere så kollisjonskraften er betraktelig høyere enn for f.eks 30 år siden.
I Grosny Skrevet 20. september 2013 #17 Skrevet 20. september 2013 Og gjør man det i en bil f.eks må man forvente å bli straffet hardt. Villmannskjøring av alle former bør slås hardt ned på. I det man setter sin egen søken etter ett adrenalinkick over hensynet til alle andre, er man faen ikke mye til menneske. Jeg synes ikke regelverket er oppdatert i forhold til at syklene er mye raskere så kollisjonskraften er betraktelig høyere enn for f.eks 30 år siden. Jeg kjenner ikke til noen mangler med regelverket, men magefølelsen min sier at bøtenivået for farlig kjøring er for lavt, og at politiet feilprioriterer sin trafikkovervåkning, der de kun konsentrer seg om bilister, mens risikokjøring i langt større grad skjer blant syklister. En liten detalj, gjett hvor mange syklister som sykler på rødt pr bil som kjører på rødt? Jeg vet ikke svaret, men det er utrolig mange. Å kjøre på rødt er forøvrig en bagatell sammelignet med den råsyklingen som skjer på sykkelstier og fortau. Jeg gjetter at regelverket holder, er usikker på om bøtesatsene er høye nok, og er bomsikker på at politiaktiviteten visavis syklister er for lav.
Gjest hogwash Skrevet 20. september 2013 #18 Skrevet 20. september 2013 (endret) ...En liten detalj, gjett hvor mange syklister som sykler på rødt pr bil som kjører på rødt? Jeg vet ikke svaret, men det er utrolig mange. Å kjøre på rødt er forøvrig en bagatell sammelignet med den råsyklingen som skjer på sykkelstier og fortau. ... Her deler jeg din oppfatning, veldig mange som ikke helt har fått med seg at de regnes som kjørende i det de er i veibanen. Edit: Angående bøter som straff tror jeg disse må knyttes tett opp til lønnsnivå og formue, de jeg oppfatter som verstingene har gjerne sykler og utstyr til et sekssifret tall. Endret 20. september 2013 av hogwash
AnonymBruker Skrevet 20. september 2013 #19 Skrevet 20. september 2013 Det er forbud mot å kjøre bil med alkohol i blodet, men sykkel , det kan man tråkke på, fullpumpet av adrenalin og med puls på 200. Selvfølgelig er det mye farligere. Veldig mye farligere. Sykler du regnes du som kjørende og det er faktisk ikke lov å sykle i beruset tilstand. Det håndheves kanskje ikke så hardt alle steder, men jeg kjenner flere som har fått bot for det. Og sykler du i 40-50 og vingler frem og tilbake så kan jeg nesten garantere at du blir stoppet for å blåse om en UP-patrulje ser deg. Anonymous poster hash: 21bdc...cc5 1
I Grosny Skrevet 20. september 2013 #20 Skrevet 20. september 2013 Og gjør man det i en bil f.eks må man forvente å bli straffet hardt. Villmannskjøring av alle former bør slås hardt ned på. I det man setter sin egen søken etter ett adrenalinkick over hensynet til alle andre, er man faen ikke mye til menneske. Syklister er mer gærne enn bilister, rett og slett fordi det på sykkel er både vanlig og tillatt å kjøre så hardt at man får høy puls og skifter til en mer gal personlighet. Slik galskap kan slå inn allerede før 20 km/t dersom det går oppover, mens en bilist må opp i 130 + før han blir så gira at han tipper over. Syklisten jager ikke noe adrenalinkick, dette er bare noe som kommer av seg selv når farten øker og pulsen stiger. Prosesser i kroppen eskalerer. Dr. Jekyll blir mr. Hyde trinnløst uten selv å legge merke til det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå