AnonymBruker Skrevet 17. september 2013 #1 Skrevet 17. september 2013 Min mann skal være fadder for sin bestekamerat. Vi har to barn på tre og to mnd selv. Jeg tar med minsten da jeg er nødt til å amme, men må størstemamm være med? Er jo koselig, men ser da for meg at det blir veeelig travelt for oss. Hva er vanlig?Anonymous poster hash: 86e5d...9f2
Millimani Skrevet 17. september 2013 #2 Skrevet 17. september 2013 Det er vel litt forskjellig hva folk gjør. Men er jo koselig å ha med begge barna, det blir vel "en som mangler" hvis ikke største blir med. Sikkert flere småbarn der også. Må vel nesten være litt opp til dere selv 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2013 #3 Skrevet 17. september 2013 Ok. Er bare at ungen vår er litt turbo så hadde vært deilig med litt avlastning. Bare lurte på om folk reagerer hvis han ikke blir med? TsAnonymous poster hash: fef18...2d2
Millimani Skrevet 18. september 2013 #4 Skrevet 18. september 2013 Det vet du ikke før du ser det.. Ser ikke for meg at dere får store reaksjoner på det. Uansett er det deres valg, ikke andres.
AnonymBruker Skrevet 18. september 2013 #5 Skrevet 18. september 2013 Det er en dåp. Barnet skal døpes i den kristne forsaking og tro. "La de små barn komme, og hindre dem ikke for Guds rike hører slike til." Det står i Bibelen, og presten kommer garantert til å si dette i dåpen. Jeg mener absolutt at dåp er en velegnet sammenkomst barn kan være med i. Dere har selv valgt antall barn dere har, så jeg mener de bør få være med. Anonymous poster hash: 244a1...ce4 6
AnonymBruker Skrevet 18. september 2013 #6 Skrevet 18. september 2013 Hvis han skal være med så skal han ihvertfall ikke være med i kirken, det blir fullstendig kaos. Men maten etterpå går greit da. TsAnonymous poster hash: fef18...2d2
AnonymBruker Skrevet 18. september 2013 #7 Skrevet 18. september 2013 Hvis han skal være med så skal han ihvertfall ikke være med i kirken, det blir fullstendig kaos. Men maten etterpå går greit da. TsAnonymous poster hash: fef18...2d2 Sitter han ikke i ro om han får en eske med rosiner? Anonymous poster hash: 244a1...ce4
Sol79 Skrevet 18. september 2013 #8 Skrevet 18. september 2013 Det kommer vel an på om de er invitert eller ikke? 1
sjøhest Skrevet 19. september 2013 #9 Skrevet 19. september 2013 Hadde glatt latt han være hjemme:) 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2013 #10 Skrevet 19. september 2013 Sitter han ikke i ro om han får en eske med rosiner?Anonymous poster hash: 244a1...ce4 Å gi en unge en liten eske med sukker og tro at han skal sitte stille er vel litt i overkant optimistisk om han normalt sett er vilter. Jeg hadde fint latt barnet være hjemme. Dåp er gørrkjedelig synes jeg, og barn synes det er enda mer kjedelig. Anonymous poster hash: 230c7...0bb 2
AnonymBruker Skrevet 19. september 2013 #11 Skrevet 19. september 2013 Når det er søsken som er faddere er såklart barna demmes med (Vi er mange søsken, sp mest vanlig her hos oss ) Når venninna mi var fadder, inviterte jeg også mannen hennes og de 3 barna demmes. Vi er nære dem og jeg er også fadder på en av hennes barn. Så for oss var dette helt naturlig å gjøre. Sambo har liten familie så vi var alikevel ikke mer enn 23 stykker totalt så da gikk det fint å gjøre det slik. (Hadde han hatt like stor familie som meg hadde vi nok kanskje ikke gjort det samme om vi for eksempel ble 40 stk totalt) Anonymous poster hash: bd02f...8e3 1
kalinka85 Skrevet 19. september 2013 #12 Skrevet 19. september 2013 Hvis han skal være med så skal han ihvertfall ikke være med i kirken, det blir fullstendig kaos. Men maten etterpå går greit da. TsAnonymous poster hash: fef18...2d2 Hadde du hatt oppdragelse på han så hadde det ikke blitt kaos i kirken.
AnonymBruker Skrevet 19. september 2013 #13 Skrevet 19. september 2013 kalinka85, on 19 Sept 2013 - 09:54, said: Hadde du hatt oppdragelse på han så hadde det ikke blitt kaos i kirken.jeg har oppdragelse på han, så ikke kom med det. Det er mer unormalt for en på 3 år og sitte urolig i en kirke i 1,5 time, enn ikke. HVis jeg hadde sett en unge på 3 år som satt rett opp og ned som en voksen så lenge, så hadde jeg tenkt: stakkars gutt han er ikke normal ts Anonymous poster hash: fef18...2d2 3
MsPaddington Skrevet 19. september 2013 #14 Skrevet 19. september 2013 Jeg ville droppet å ha han i kirken og så heller tatt han med på festen etterpå. Det er virkelig ikke verdt det å ha med en turbo unge i kirken, verken for deg, ungen eller noen av de andre oppmøtte. Jeg synes i hvert fall det er utrolig irriterende å høre på unger som maser i kirken, spesielt når de begynner å komme i en alder der de bør klare å oppføre seg. Nå vet ikke jeg hvordan det er i den kirken dere skal, men her kan en dåp vare i 1 1/2 time, og da blir det vanskelig for de fleste barn å holde ut (for de voksne også for den saks skyld )
MsPaddington Skrevet 19. september 2013 #15 Skrevet 19. september 2013 Hadde du hatt oppdragelse på han så hadde det ikke blitt kaos i kirken. Ville sett bort fra denne uttalelsen TS. Tror noen folk henger på div. forum kun for å være drittsekker. 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2013 #16 Skrevet 19. september 2013 Å gi en unge en liten eske med sukker og tro at han skal sitte stille er vel litt i overkant optimistisk om han normalt sett er vilter.Anonymous poster hash: 230c7...0bb Er ikke myten med barn og sukker avlivet nå? Småunger er viltre, enten de får sukker eller ikke. Min unge blir enda mer vilter når det skjer noe spennende og utenom det vanlige, tror nok det er helt vanlig.Anonymous poster hash: 73cc8...9e2 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2013 #17 Skrevet 19. september 2013 jeg har oppdragelse på han, så ikke kom med det. Det er mer unormalt for en på 3 år og sitte urolig i en kirke i 1,5 time, enn ikke. HVis jeg hadde sett en unge på 3 år som satt rett opp og ned som en voksen så lenge, så hadde jeg tenkt: stakkars gutt han er ikke normal ts Anonymous poster hash: fef18...2d2 En dåp varer ikke så lenge. Anonymous poster hash: 244a1...ce4 1
Harlekin Skrevet 19. september 2013 #18 Skrevet 19. september 2013 Jeg synes barn hører hjemme i dåp (Jesus sa jo, la de små barn komme til meg, for Guds rike hører disse til). Men, dersom han forstyrrer i kirken, kan en av dere ta ham med ut (hvis selve dåpen ikke har vært enda og mannen din må være klar til faddergjerningen, kan du kanskje alliere deg med en annen voksen som kan passe ham den lille stunden?). I selskapet bør han absolutt være med. Jeg må si jeg hadde synes det var besynderlig å ikke ta alle barna med der. 1
Millimani Skrevet 19. september 2013 #19 Skrevet 19. september 2013 jeg har oppdragelse på han, så ikke kom med det. Det er mer unormalt for en på 3 år og sitte urolig i en kirke i 1,5 time, enn ikke. HVis jeg hadde sett en unge på 3 år som satt rett opp og ned som en voksen så lenge, så hadde jeg tenkt: stakkars gutt han er ikke normal ts Anonymous poster hash: fef18...2d2 Jeg ville droppet å ha han i kirken og så heller tatt han med på festen etterpå. Det er virkelig ikke verdt det å ha med en turbo unge i kirken, verken for deg, ungen eller noen av de andre oppmøtte. Jeg synes i hvert fall det er utrolig irriterende å høre på unger som maser i kirken, spesielt når de begynner å komme i en alder der de bør klare å oppføre seg. Nå vet ikke jeg hvordan det er i den kirken dere skal, men her kan en dåp vare i 1 1/2 time, og da blir det vanskelig for de fleste barn å holde ut (for de voksne også for den saks skyld ) Mange har med seg barn i kirka på hvilke som helst gudstjenester. Men at det kan være kjedelig for en så liten, og at foreldre tror det kan bli utfordrende, -det er forståelig. Enkelte 3åringer har evnen til å sitte i ro ei stund, og det finnes faktisk kirker hvor det holdes søndagsskole/aktiviteter for barna mens gudstjenesten pågår. Kanskje kommer det flere barn som gutten kjenner som kan passe på gutten på søndagsskolen, eller være ute og leke hvis de er store nok til å klare og passe han. Men kanskje bedre med en annen voksen til å passe han. Som kirkegjenger i min barndom og ungdom har jeg selv vært et barn med på søndagsskole, vanlig gudstjeneste eller familiegudstjeneste, og etter hvert vitne til andre barn på gudstjeneste. Man kan sette seg helt bakerst i kirka også. Det er ikke nødvendig å lage et problem av det på forhånd. Selve dåpen tar bare et par minutter, da kan det også være fint for treåringen å se akkurat den. Utenom det kan noen passe barnet i et annet rom, eller ta utfordringen å holde ham rolig på benken. Evt la han få lov å gå mellom tante og onkel, bestemor og bestefar da, -hvis dere ser at akkurat det går bra. Avlednings-manøver som kjærlighet på pinne, bok eller tegneblokk.
AnonymBruker Skrevet 19. september 2013 #20 Skrevet 19. september 2013 Vi har en på 2,5 som var med i kirka når lillebroren ble døpt. Han er av "turbotypen". Så dette ble løst ved at han pappan og bestefaren tok han med ut av kirken et par gang i løpet av gudstjenesten. Vi anså det som mer forstyrrende å ha han der inne hele tiden, enn om vi tok han med ut litt. Hørte ingen som reagerte på dette. Fadderne til babyen har også en på 2,5, og han var inne i kirka hele tiden, og satt stort sett i ro. Begge guttene fikk være med opp når babyen skulle døpes (også gutten til fadderne). Anonymous poster hash: 6c35a...98d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå