Gå til innhold

fått en eldre trimsykkel, men den er ekstremt tung å trø

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått overta en eldre trimsykkel, og gledet meg til å begynne så smått å trø på den! men den er veldig tung å trø, selv på det letteste stillet er den voldsom tung.. så tung at jeg må skikkelig ta i for hvert tråkk.. (og siden jeg har ryggplager, så blir det for kraftig påkjenning)

er det noe jeg kan smøre eller gjøre noe med, slik at det blir lettere å trå på den?

(den har stått i ro noen år)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det snakk om en ergometersykkel eller en ordentlig sykkel?

Uansett: Hvis den er så tung å tråkke som du beskriver så skal du ikke bruke den, med mindre du får fiksa den så det blir lettere å tråkke. Om du ikke får ryggskade så gir det å tråkke tungt høy risiko for kneskade.

Er kjedet rustent? I så fall kan du prøve å smøre det, vel å merke med ordentlig sykkelolje.

Jeg avventer med mer til du har spesifisert om det er snakk om en ergometersykkel eller en ordentlig sykkel med to hjul på.

Skrevet

Jeg har aldri mekket på slik ergometersykler, men det er jo ikke all verdens avansert mekanikk. Hvorfor den er tung å tråkke på er vanskelig for meg å si uten å se på den. Den er gammel, da kan noen deler i drivverket være så slitte at de går skikkelig, dermed blir det tungt. Belastningen kan ha hengt seg opp på et veldig høyt nivå.

Du får nesten skru av dekselet og se om om du ser noe som kan forklare det. Er det ingen du kjenner som har litt ferdigheter når det gjelder mekanikk?

Det er uansett helt sikkert at du ikke bør tråkke på den så lenge den er så tungtrådd, da kan du fort få kneskader og det som verre er. Du skal relativt lett klare å holde en tråkkfrekvens på 70-90 omdreininger i minuttet, altså litt mer enn én runde med pedalene per sekund.

Skrevet

På min ergometersykkel (den er fra 1975) kan man skru "kjedet" strammere/slakkere.

Anonymous poster hash: 71f89...247

Skrevet

takk for svar :) skal se om jeg blir noe klokere når jeg skrur av dekselet :) ellers blir det bare å få den ut av hus igjen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...