AnonymBruker Skrevet 17. september 2013 #1 Skrevet 17. september 2013 Jeg har fire tenner med amalgamfylling som jeg vil gjerne, men jeg er redd for at dette vil ødelegge tennene og i verste fall føre til at jeg må få krone. Er det noen her som har fjernet amalgam som kan gi med råd? Anonymous poster hash: dd54c...928
Minya Skrevet 17. september 2013 #2 Skrevet 17. september 2013 Jeg fjernet relativt nylig en amalgamfylling som var så omfattende at tanna så ut som en sveitserost før den ble fylt på nytt. Det gikk helt fint, men det har vært noe ubehag mens den nye fyllingen har satt seg. Slapp ihvertfall å måtte sette på en dyr krone eller noe sånt.
AnonymBruker Skrevet 17. september 2013 #3 Skrevet 17. september 2013 Har fjernet amalgan, og det gikk fint. Er gald for å ha blitt kvitt de, samt at hvite fyllinger er mye penere, Men man bør være klar over at det faktisk er en risiko ved at man utsetter seg for amalganstøvet som dannet når tannlegen borrer ut de gamle fyllingene (særlig om de er store og mange). Men tannlegen skal sørge for at det konstant suges ut gjennom utsuget. Det skal være veldig god utlufting. Spør gjerne om dette i forkant. Anonymous poster hash: 64074...1ab
AnonymBruker Skrevet 17. september 2013 #4 Skrevet 17. september 2013 Men man kan få litt smerter i tanna (for min del når jeg tygget på fyllingen i et par måneder. Grunnen er at amalgam trekker seg sammen, mens akryl/hvite fyllinger utvider seg - så det blir en overgang for nerven i tanna å venne seg til det. Mendet varnforbigående smerte for min del, og ikke så sterk smerte.Anonymous poster hash: 64074...1ab
AnonymBruker Skrevet 17. september 2013 #5 Skrevet 17. september 2013 Anonymous poster hash: dd54c...928
AnonymBruker Skrevet 17. september 2013 #6 Skrevet 17. september 2013 Jeg fjernet relativt nylig en amalgamfylling som var så omfattende at tanna så ut som en sveitserost før den ble fylt på nytt. Det gikk helt fint, men det har vært noe ubehag mens den nye fyllingen har satt seg. Slapp ihvertfall å måtte sette på en dyr krone eller noe sånt. Har fjernet amalgan, og det gikk fint. Er gald for å ha blitt kvitt de, samt at hvite fyllinger er mye penere, Men man bør være klar over at det faktisk er en risiko ved at man utsetter seg for amalganstøvet som dannet når tannlegen borrer ut de gamle fyllingene (særlig om de er store og mange). Men tannlegen skal sørge for at det konstant suges ut gjennom utsuget. Det skal være veldig god utlufting. Spør gjerne om dette i forkant.Anonymous poster hash: 64074...1ab Men man kan få litt smerter i tanna (for min del når jeg tygget på fyllingen i et par måneder. Grunnen er at amalgam trekker seg sammen, mens akryl/hvite fyllinger utvider seg - så det blir en overgang for nerven i tanna å venne seg til det. Mendet varnforbigående smerte for min del, og ikke så sterk smerte.Anonymous poster hash: 64074...1ab Tusen takk for alle svar! Lurer på om noen av dere hadde plager med amalgam, at det var det som var årsaken til at dere fjernet det? Jeg har merket at jeg er veldig sliten, trøtt og nedfor, vært det i lang tid, og lurer på om dette kan være årsaken. Hvor mye betalte dere for å fjerne det? Anonymous poster hash: dd54c...928
AnonymBruker Skrevet 17. september 2013 #7 Skrevet 17. september 2013 Har fjernet amalgan, og det gikk fint. Er gald for å ha blitt kvitt de, samt at hvite fyllinger er mye penere, Men man bør være klar over at det faktisk er en risiko ved at man utsetter seg for amalganstøvet som dannet når tannlegen borrer ut de gamle fyllingene (særlig om de er store og mange). Men tannlegen skal sørge for at det konstant suges ut gjennom utsuget. Det skal være veldig god utlufting. Spør gjerne om dette i forkant.Anonymous poster hash: 64074...1ab Jeg har forresten fire amalgamfyllinger og lurer på om jeg kan bore ut alle med engang, eller er risikoen for stor? Anonymous poster hash: dd54c...928
AnonymBruker Skrevet 17. september 2013 #8 Skrevet 17. september 2013 Jeg har forresten fire amalgamfyllinger og lurer på om jeg kan bore ut alle med engang, eller er risikoen for stor? Anonymous poster hash: dd54c...928 Tusen takk for alle svar! Lurer på om noen av dere hadde plager med amalgam, at det var det som var årsaken til at dere fjernet det? Jeg har merket at jeg er veldig sliten, trøtt og nedfor, vært det i lang tid, og lurer på om dette kan være årsaken. Hvor mye betalte dere for å fjerne det? Anonymous poster hash: dd54c...928 Jeg tok alle på en gang, hadde vel også fire stykker. Så lenge tannlegen sørger for å ha suget på (tannlegeassistenten holdt suget, tannlegen borret ut amalganen), så skulle det vel gå bra. Jeg fjernet det, fordi det er godt dokumentert at det er et skadelig og giftlig stoff. Det sitter også lenge, så jeg ønsket ikke å ha fyllingene i 25 år til. Jeg merket ikke noen forskjell, formen før og etter. Men har fysisk og psykisk sykdom fra før. Ble ikke noe verre heller, og det var en lettelse å bli kvitt dem. Betalte ca 1500-200 kr, tror jeg. Husker ikke nøyaktig. Lykke til!Anonymous poster hash: 64074...1ab
AnonymBruker Skrevet 17. september 2013 #9 Skrevet 17. september 2013 Jeg tok alle på en gang, hadde vel også fire stykker. Så lenge tannlegen sørger for å ha suget på (tannlegeassistenten holdt suget, tannlegen borret ut amalganen), så skulle det vel gå bra. Jeg fjernet det, fordi det er godt dokumentert at det er et skadelig og giftlig stoff. Det sitter også lenge, så jeg ønsket ikke å ha fyllingene i 25 år til. Jeg merket ikke noen forskjell, formen før og etter. Men har fysisk og psykisk sykdom fra før. Ble ikke noe verre heller, og det var en lettelse å bli kvitt dem. Betalte ca 1500-200 kr, tror jeg. Husker ikke nøyaktig. Lykke til!Anonymous poster hash: 64074...1ab Ok, tusen takk svar, er nå mer sikker på at jeg skal fjerne amalganen. Har hatt fyllingene i elleve-tolv år og har så lenge jeg kan huske vært plaget med trøtthet og andre småplager, noe som er utrolig slitsom når en jobber og studerer. Og selv om amalgamene ikke er årsaken, så er det likevel som du sier et giftig stoff. Er likevel redd for at det ender opp med at jeg må trekke tenner og betale veldig mye mer. Kan jeg spørre deg hvor du gjorde dette? Bor i Trondheim og her er tannlege veldig dyrt, tror jeg må betale en god del mer her. Anonymous poster hash: dd54c...928
AnonymBruker Skrevet 17. september 2013 #10 Skrevet 17. september 2013 1500- 2000 kr, skulle det stått Anonymous poster hash: 64074...1ab
AnonymBruker Skrevet 17. september 2013 #11 Skrevet 17. september 2013 1500- 2000 kr, skulle det stått Anonymous poster hash: 64074...1ab Ja, jeg forsto det Her koster det mye mer enn 2000 :\ Anonymous poster hash: dd54c...928
AnonymBruker Skrevet 17. september 2013 #12 Skrevet 17. september 2013 Ok, tusen takk svar, er nå mer sikker på at jeg skal fjerne amalganen. Har hatt fyllingene i elleve-tolv år og har så lenge jeg kan huske vært plaget med trøtthet og andre småplager, noe som er utrolig slitsom når en jobber og studerer. Og selv om amalgamene ikke er årsaken, så er det likevel som du sier et giftig stoff. Er likevel redd for at det ender opp med at jeg må trekke tenner og betale veldig mye mer. Kan jeg spørre deg hvor du gjorde dette? Bor i Trondheim og her er tannlege veldig dyrt, tror jeg må betale en god del mer her. Anonymous poster hash: dd54c...928 Jeg gjorde i Oslo Vet ikke om det er lov å legge ut navn på tannleger her? Det er noen år siden. Håper det ordner seg. Kanskje finnes det tannlegeordninger for studenter som kan gjøre det rimeligere?Anonymous poster hash: 64074...1ab
AnonymBruker Skrevet 17. september 2013 #13 Skrevet 17. september 2013 Jeg gjorde i Oslo Vet ikke om det er lov å legge ut navn på tannleger her? Det er noen år siden. Håper det ordner seg. Kanskje finnes det tannlegeordninger for studenter som kan gjøre det rimeligere?Anonymous poster hash: 64074...1ab Tannleger er offentlige personer, så tror ikke det skal være noe problem. Skal sjekke det ut Takk for hjelpen Anonymous poster hash: dd54c...928
AnonymBruker Skrevet 17. september 2013 #14 Skrevet 17. september 2013 Masse lykke til!Anonymous poster hash: 64074...1ab
Minya Skrevet 17. september 2013 #15 Skrevet 17. september 2013 Tusen takk for alle svar! Lurer på om noen av dere hadde plager med amalgam, at det var det som var årsaken til at dere fjernet det? Jeg har merket at jeg er veldig sliten, trøtt og nedfor, vært det i lang tid, og lurer på om dette kan være årsaken. Hvor mye betalte dere for å fjerne det? Anonymous poster hash: dd54c...928 Jeg kan ikke si at jeg merket spesielt mye til de andre bivirkningene av amalgamen enn at jeg alltid sleit med metallsmak i munnen. Det var utrolig digg å slippe det da jeg fikk fjernet den. Bytting av amalgamfylling koster omtrent det samme som å bore og fylle et nytt hull, men det kommer ofte an på hvor mange flater av tannen fyllingen ender opp på. Priser hos tannleger varierer veldig, så søk opp tannleger i Trondheim og finn prislistene deres på nettet. Det kan være så mye som 3-400 kroner forskjell bare på konsultasjon.
AnonymBruker Skrevet 17. september 2013 #16 Skrevet 17. september 2013 Tenk deg godt om før du skifter ut velfungerende amalgamfyllinger! Amalgam er, tro det eller ei, muligens det beste tannrestaureringsmaterialet som har vært i bruk. Fyllingene har en gjennomsnittlig levetid som er mye lengre enn for kompositt/plastfyllinger, og de har også en slags iboende bakteriehemmende effekt som reduserer risikoen for sekundærkaries (hull rundt fyllingen) sammenlignet med komposittfyllinger. Det sies at den første gangen man borer i en tann, er det første steget på veien mot tannens død. Ingen fyllinger varer evig, og for hver gang man er nødt til å skifte ut fyllingene må man også fjerne enda litt mer tannsubstans, slik at tannen i seg selv svekkes! Tidligere boret man også opp tennene på en annen måte for at amalgamet skulle kunne få feste i tannen (og visse andre grunner). Veldig enkelt forklart så boret man opp slik for å få feste for amalgamfyllinger. Med komposittfyllinger må veggene være mer vinkelrette blant annet for at man skal kunne komme til med lyset som herder kompositten (gjør fyllingen hard). Dermed må man fjerne ekstra tannsubstans for å endre på dette, i tillegg til at amalgam-"oppboringen" i utgangspunktet ofte er litt stor. (Det var forresten en her som skrev at amalgam krymper mens plastfyllinger utvider seg; det er helt motsatt. Plast/kompositt krymper 2-3 % under herdingen, mens amalgam utvider seg noe over tid.) Anonymous poster hash: 08759...a18
AnonymBruker Skrevet 17. september 2013 #17 Skrevet 17. september 2013 Tenk deg godt om før du skifter ut velfungerende amalgamfyllinger!Amalgam er, tro det eller ei, muligens det beste tannrestaureringsmaterialet som har vært i bruk. Fyllingene har en gjennomsnittlig levetid som er mye lengre enn for kompositt/plastfyllinger, og de har også en slags iboende bakteriehemmende effekt som reduserer risikoen for sekundærkaries (hull rundt fyllingen) sammenlignet med komposittfyllinger. Det sies at den første gangen man borer i en tann, er det første steget på veien mot tannens død. Ingen fyllinger varer evig, og for hver gang man er nødt til å skifte ut fyllingene må man også fjerne enda litt mer tannsubstans, slik at tannen i seg selv svekkes! Tidligere boret man også opp tennene på en annen måte for at amalgamet skulle kunne få feste i tannen (og visse andre grunner). Veldig enkelt forklart så boret man opp slik for å få feste for amalgamfyllinger. Med komposittfyllinger må veggene være mer vinkelrette blant annet for at man skal kunne komme til med lyset som herder kompositten (gjør fyllingen hard). Dermed må man fjerne ekstra tannsubstans for å endre på dette, i tillegg til at amalgam-"oppboringen" i utgangspunktet ofte er litt stor. (Det var forresten en her som skrev at amalgam krymper mens plastfyllinger utvider seg; det er helt motsatt. Plast/kompositt krymper 2-3 % under herdingen, mens amalgam utvider seg noe over tid.) Anonymous poster hash: 08759...a18 Men det er bare det at det er giftig, og det utsondrer kvikksølv. Da er det kanskje bedre å bore litt mer av tannen?Anonymous poster hash: 64074...1ab
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå