Gjest Muslingen Skrevet 27. april 2004 #1 Skrevet 27. april 2004 En av mine venninner (ikke så veldig nær), har fått seg kjæreste etter at invitasjonene ble sendt ut. Nå spør hun om hun kan få ta ham med seg i bryllupet. Jeg har aldri møtt ham... Jeg kommer til å si til henne at han får holde seg hjemme. Dette er en fest for de vi er glade i... Er det galt av meg? Skal de vi inviterer få ta med seg partnerne, selv om vi ikke kjenner disse i det hele tatt? Hvordan gjør dere det?
jea Skrevet 27. april 2004 #2 Skrevet 27. april 2004 De som er gift og samboere får ta med seg partneren sin..De som bare er kjærester har vi ikke bedt..
Cajsa Skrevet 27. april 2004 #3 Skrevet 27. april 2004 Jeg holder med deg! Vi kommer til å gjøre det samme. Blir utrolig rart hvis man skal ha mange nye kjærester av venner man ikke kjenner i bryllupet sitt. Da er det jo mange andre før i "rekken" man gjerne ville bedt.. Synes ikke du skal ha dårlig samvittighet, det er venninnen din som har et problem hvis hun ikke skjønner det. Lykke til!
Lullu Skrevet 27. april 2004 #4 Skrevet 27. april 2004 Vi har bedt absolutt alle. Samboere, kjærester, gifte. Hadde satt pris på dette selv, dersom jeg hadde blitt bedt i bryllup.
Gjest Poirot Skrevet 27. april 2004 #5 Skrevet 27. april 2004 De som er gift og samboere får ta med seg partneren sin..De som bare er kjærester har vi ikke bedt.. Slik er det for oss også.
Gjest Muslingen Skrevet 27. april 2004 #6 Skrevet 27. april 2004 Slik som jeg ser det, er dette en festdag som vi vil dele med alle de menneskene som betyr mye for oss. For meg føles det litt rart at det skal være vilt fremmede mennesker der også...
Gjest MrsL Skrevet 27. april 2004 #7 Skrevet 27. april 2004 Vi har satt skille ved gifte/samboende. Jeg har også vært i bryllup hvor jeg etter at jeg fikk invitasjonen traff min tilkommende, men jeg spurte da ikke om å få ta ham med!!!!
monja Skrevet 27. april 2004 #8 Skrevet 27. april 2004 Vi ba alle som hadde partnere, da invitasjonen ble sendt ut, med partnere, men de som fikk seg kjærester etter at invitasjonen ble sendt ut og s.u datoen fikk komme alene. Synes godt dere kan nekte henne å ta med kjæresten sin.
blyg Skrevet 27. april 2004 #9 Skrevet 27. april 2004 For å være helt ærlig, synes jeg det er veldig frekt!!! Når man har motatt en invitasjon, kan man anta at de som inviterer har "jobbet etter" en gjesteliste.... Ut ifra denne listen, har de som inviterer booket selskapslokaler, mat, drikkevarer osv... Man kan da ikke forvente, at det bare er å "slenge på" nye kjærester som kommer til i etterkant? Ikke vet man hvor lenge forholdet kommer til å vare heller, kanskje det bare er "mnds utvalgte", og ikke har man truffet denne personen... Jeg bare fatter ikke hvor lite omtenksom man er når man spør om noe slikt?? For meg som snart skal være brud selv, har ett av kriteriene for gjestelisten, vært at jeg vil i allefall ha møtt alle som kommer i bryllupet vårt... (min kjære føler det på akkurat samme måte). Det skal være en dag VI deler med de vi er glade i, og ikke en haug med ukjente mennesker..... Vel.. jeg har nemlig vært i samme situasjonen, hvor en venninne spurte om det samme, men da bare forklarte jeg henne hvordan jeg følte det... Hun ble litt sur.. men jeg fikk snakket med henne om det, og hun skjønnte jo egentlig hva jeg sa.... Dere må gjøre det DERE vil..... Det er DERES dag... og DERES utvalgte gjester!!! lykke til!! blyg
Gjest Tex Skrevet 28. april 2004 #10 Skrevet 28. april 2004 Jeg hadde sagt nei. Vanskelig, kanskje, men jeg hadde sagt det uansett.
*Lene* Skrevet 28. april 2004 #11 Skrevet 28. april 2004 Jeg syns virkelig ikke det går an jeg..Å spørre om man kan ta med seg den nye kjæresten. Det er da ikke ett 30'års lag det er snakk om, men et bryllup! Frekt syns jeg!
Lissemor Skrevet 28. april 2004 #12 Skrevet 28. april 2004 Kusina mi har fått ny kjæreste,og hun sendte meg en sms og lurte på om hun kunne ta med kjæresten sin.Jeg svarte at ja,det kan du selvfølgelig. Jeg skjønner dilemmaet godt.Man må liksom sette grensen.Men vi serverer koldtbord,så 1 person mer eller mindre spiller ingen rolle....
minniepus Skrevet 28. april 2004 #13 Skrevet 28. april 2004 De som ikke står i invitasjonen er ikke bedt. (men jeg har ikke truffet alle de inviterte, f.eks. samboeren til det ene søskenbarnet mitt, og en av onklene til samboeren min.)
Gjest Anonymous Skrevet 28. april 2004 #14 Skrevet 28. april 2004 Jeg synes det er ganske frekt å be om å få ta med ekstra følge. Inviterte gjester bør klare å tenke at det er en grunn til at gjestelisten er som den er. Selv har vi droppet venners kjærester som vi ikke kjenner, men invitert dem vi kjenner. Vi ville heller ha flere av våre egne venner i bryllupet enn flere folk vi ikke kjenner. Jeg har forklart dette til noen av dem det gjelder (selv om de ikke har spurt). Da har jeg enkelt og greit sagt at et sted måtte vi sette en strek, vi kunne ikke be absolutt alle vi ville. Det bør folk skjønne.
Augustbrud02 Skrevet 28. april 2004 #15 Skrevet 28. april 2004 Vanskelig grenseland dette, men kjærester til de vi bad i vårt bryllup, og som vi ikke visste om da invitasjonene ble sendt ut, fikk komme til kaffen.
zmurfette Skrevet 28. april 2004 #16 Skrevet 28. april 2004 Vi har hatt akkurat det samme spørsmålet selv fra to stk og har sagt nei til begge. I det ene tilfellet var det noe spesielt; en venninne av meg som var samboer da vi sendte ut invitasjonene i februar som siden har gjort det slutt med samboeren og fått seg ny kjæreste hun gjerne ville ta med -kunne ikke akkurat skylde på plassmangel da for hun ville jo bare bytte ut en kjæreste med en annen. Sa allikevel nei da vi har satt grensen ved hvem vi inviterer at folk skal være "etablerte" (bo sammen eller i det minste ha vært sammen et år eller mer) og hvis hun fikk ta med sin nye kjæreste var det mange andre som ville synes det var urettferdig at de ikke fikk ta med kjæresten. Hun skjønte det og det var ingen sure miner. De aller fleste skjønner vel at man i et bryllup i utgangspunktet ikke kan invitere alle man ønsker en gang og at det derfor ikke alltid er plass til evt. "etterslengere".
¤Tiili¤ Skrevet 28. april 2004 #17 Skrevet 28. april 2004 Vi har satt grensen ved gift/samboer, men og de som har vært kjærester en god stund som ikke er samboere har vi og invitert. Men ikke noe vi ikke har møtt.
Tantemor Skrevet 28. april 2004 #18 Skrevet 28. april 2004 Siden dette er en venninne synes jeg ikke det er frekt. Regner med at denne venninnen ikke er invitert til middag, men kaffe. Er det da noen big deal? Synes dere er sneversynte jeg, de man inviterer er jo blant de aller nærmeste man har, og om man plusser på en eller to kan det da ikke ha så mye å si, det er da ikke sikkert alle av de andre inviterte som kommer uansett. Det er nå min mening.
Snorkie Skrevet 29. april 2004 #19 Skrevet 29. april 2004 De som hadde partner da vi for alvor begynte planleggingen blir bedt begge to, de som skaffer seg partner nå/etter at invitasjonene er sendt ut får ikke det. Hovedgrunnen er at lokalet maks tar 50 til middag, og vi har ikke planlagt å ha kaffegjester. Skulle noen mot formodning absolutt ønske å ha med seg sin nyanskafne kjæreste, så ser jeg ikke noe i veien for at han/hun kan dukke opp til kaffen (men jeg tror nok ikke jeg ville ha gjort det hvis jeg var helt alene ).
blåveis Skrevet 29. april 2004 #20 Skrevet 29. april 2004 Siden dette er en venninne synes jeg ikke det er frekt. Regner med at denne venninnen ikke er invitert til middag' date=' men kaffe. Er det da noen big deal? .[/quote'] Hvorfor i alle dager "regner du med" at venninnen er invitert til kaffe og ikke middag?? Tror de fleste har tolket det som at det er en middagsgjest det gjelder(?) Kaffegjester er ikke noe alle har... Og at det er en "big deal" er det vel ingen som har sagt, men at det er greit å holde seg til en grense som er satt. Slik at om en får ta med en ekstra kjæreste, så må alle få lov til det.. Og da kan det jo fort bli en "big deal". Selv jeg som bare skal ha en mer uformell vennefest kommer ikke til å invitere kjærester som vi ikke har møtt på ivitasjonstidspunktet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå