Gå til innhold

Hva slags egosentriske usympatiske personer er det folk har blitt i dag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som jeg tidligere har presisert så er det to forskjellige ting å angripe uskyldige folk med stygge og frekke kommentarer, enn hvis det er snakk om ett tema der det er snakk om ett tema som IKKE er uskyldig. Og dette gjelder selvfølgelig alle. Skriver man at man har gjort noe som er veldig ufint så må man tåle å få høre det, og det er helt naturlig. Men det er noe helt annet enn om man skal være stygge i munn bare fordi man føler for å si stygge ting. Det er en ting å skrive "jeg er uenig", eller "jeg har en annen oppfatning", og så komme med en grei forklaring på hvorfor. Alle har rett til å ha sin egen mening. Men folk blir aldri enige om man skal sitte å være ufine.

???

Anonymous poster hash: eeee1...af0

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kleint.. Med tanke på omstendighetene. ^^ :)

Anonymous poster hash: 981ea...da2
Skrevet

???

Hva er det du stiller spørsmålstegn til? :)

Skrevet

Hva er det du stiller spørsmålstegn til? :)

Det eventuelle resonnementet i det siterte avsnittet. :)

Skrevet

Det eventuelle resonnementet i det siterte avsnittet. :)

Ok. Jeg kan komme med ett par eksempler for å prøve å tydeliggjøre poenget mitt bedre :)

(La meg først bare presisere at dette bare er fiktive eksempler)

Hvis jeg skriver at jeg har slått nabohunden, eller at jeg skriver at jeg har mobbet nabo ungen. Da har jeg gjort så dårlige valg at da er det berettiget at jeg får høre hvor galt det jeg har gjort er.

Skriver jeg derimot at jeg tilber månen så er ikke det en negativ handling. Det er kanskje rart og uforståelig for mange, men det er uskyldig. Og da er det ikke berettiget å bli hetset.

Forsto du bedre hva jeg mente nå? :)

Skrevet (endret)

Ok. Jeg kan komme med ett par eksempler for å prøve å tydeliggjøre poenget mitt bedre :)

(La meg først bare presisere at dette bare er fiktive eksempler)

Hvis jeg skriver at jeg har slått nabohunden, eller at jeg skriver at jeg har mobbet nabo ungen. Da har jeg gjort så dårlige valg at da er det berettiget at jeg får høre hvor galt det jeg har gjort er.

Skriver jeg derimot at jeg tilber månen så er ikke det en negativ handling. Det er kanskje rart og uforståelig for mange, men det er uskyldig. Og da er det ikke berettiget å bli hetset.

Forsto du bedre hva jeg mente nå? :)

Det ble kanskje klarere for andre, men med denne forklaringen mistet du meg i alle fall, siden det virker som du mener hets er berettiget i enkelte tilfeller.

Ja, den som slår hunden sin fortjener å få høre at dette er en forkastelig handling, at jeg mister all respekt for mennesket som kan gjøre noe slikt osv, men det går godt an å få fram sin mening uten å ty til hets.

Med hets mener jeg for eksempel "du er ei helvetes drittkjerring som fortjener å brenne i helvete etter å ha fått alle kroppsdeler skåret av deg først". (Beklager dårlig eksempel, men jeg har ikke så veldig god fantasi når det kommer til slikt.)

Hvis man skal godta hets i noen sammenhenger, så blir det et spørsmål om hvor grensen skal gå. For noen er det å tilbe månen en større negativ handling enn å være utro (jeg valgte bevisst å se bort fra vold mot mennesker og dyr her), så nulltoleranse for hets er bedre enn aksept i enkelte tilfeller.

(Beklager dårlig formulering)

Lagt til: (Det er ikke bare uklar grensesetting som gjør at jeg mener nulltoleranse er bedre enn delvis aksept. Den største grunnen er det faktum at hets er totalt unødvendig, og absolutt ikke konstruktivt.)

Endret av Spirula
Skrevet

Det ble kanskje klarere for andre, men med denne forklaringen mistet du meg i alle fall...

Ja, den som slår hunden sin fortjener å få høre at dette er en forkastelig handling, at jeg mister all respekt for mennesket som kan gjøre noe slikt osv, men det går godt an å få fram sin mening uten å ty til hets.

Med hets mener jeg for eksempel "du er ei helvetes drittkjerring som fortjener å brenne i helvete etter å ha fått alle kroppsdeler skåret av deg først". (Beklager dårlig eksempel, men jeg har ikke så veldig god fantasi når det kommer til slikt.)

Hvis man skal godta hets i noen sammenhenger, så blir det et spørsmål om hvor grensen skal gå. For noen er det å tilbe månen en større negativ handling enn å være utro (jeg valgte bevisst å se bort fra vold mot mennesker og dyr her), så nulltoleranse for hets er bedre enn aksept i enkelte tilfeller.

(Beklager dårlig formulering)

Jeg forstår veldig godt hva du mener her. Og jeg er helt enig. Ren hets bør det selvfølgelig være nulltoleranse for. Jeg var nok bare litt dårlig til å ordlegge meg der. Så nå var det du som var bedre til å formulere deg enn meg ;)

Skrevet

Det ble kanskje klarere for andre, men med denne forklaringen mistet du meg i alle fall, siden det virker som du mener hets er berettiget i enkelte tilfeller.

Jeg har en mistanke om at Kiarapus formulerte seg mer treffende i forhold til hva hun faktisk mener enn hva hun selv er klar over.

De altruistiske og sympatiske har lov og rett til å moralisere overfor, irettesette og i siste instans hetse de egosentriske og usympatiske. For de første har rett og er snille, mens de siste er slemme og tar feil.

Nå forenkler jeg her, men det liker jo Kiarapus, virker det som, så det får passere.

Vi er litt inne på en uheldig vei her, for å si det sånn. Selvsagt er de fleste i enkelte tilfeller enige om hva som er uakseptabelt i en diskusjon, men det er antakelig ikke så svart/hvitt som TS vil ha det til, særlig ikke når man står på den ene siden i en opphetet diskusjon. Derfor er det greit å bruke rapporteringsknappen i stedet for å ty til selvtekt, hadde jeg nær sagt, her som IRL.

Så kan man selvsagt være uenig i modereringspraksisen og linjen moderatorteamet legger seg på, eller mangel på linje, eller manglende oppfølging eller tolkning av eget regelverk (regelverket i seg selv bør man imidlertid ikke være uenig i eller uvitende om etter én uke på forumet, siden man faktisk skriver under på at man har lest, forstått og godtatt det når man registrerer seg). Slike metadiskusjoner tar man derimot på Ris og ros, rettet til moderator/admin, og ikke som et generalisert frontalangrep på forumets brukere i sin alminnelighet. Det virker liksom litt mer egosentrisk og usympatisk spør du meg.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har en mistanke om at Kiarapus formulerte seg mer treffende i forhold til hva hun faktisk mener enn hva hun selv er klar over.

De altruistiske og sympatiske har lov og rett til å moralisere overfor, irettesette og i siste instans hetse de egosentriske og usympatiske. For de første har rett og er snille, mens de siste er slemme og tar feil.

Nå forenkler jeg her, men det liker jo Kiarapus, virker det som, så det får passere.

Vi er litt inne på en uheldig vei her, for å si det sånn. Selvsagt er de fleste i enkelte tilfeller enige om hva som er uakseptabelt i en diskusjon, men det er antakelig ikke så svart/hvitt som TS vil ha det til, særlig ikke når man står på den ene siden i en opphetet diskusjon. Derfor er det greit å bruke rapporteringsknappen i stedet for å ty til selvtekt, hadde jeg nær sagt, her som IRL.

Så kan man selvsagt være uenig i modereringspraksisen og linjen moderatorteamet legger seg på, eller mangel på linje, eller manglende oppfølging eller tolkning av eget regelverk (regelverket i seg selv bør man imidlertid ikke være uenig i eller uvitende om etter én uke på forumet, siden man faktisk skriver under på at man har lest, forstått og godtatt det når man registrerer seg). Slike metadiskusjoner tar man derimot på Ris og ros, rettet til moderator/admin, og ikke som et generalisert frontalangrep på forumets brukere i sin alminnelighet. Det virker liksom litt mer egosentrisk og usympatisk spør du meg.

Jeg vil si meg halvt enig og halvt uenig i dette med altruistiske og sympatiske vs. egosentriske og usympatiske. Irettesettelse ser jeg ikke noe galt i, hverken fra den ene eller andre siden. Men hets er ikke greit, det gjelder også for begge sider. Som jeg har skrevet tidligere så er det helt greit og være uenige, og man kan gjerne diskutere seg blå. Så lenge man viser hverandre såpass respekt at man ikke begynner å gå til personangrep og hets. Og ja, for all del, det finnes ingen perfekte mennesker, og folk kan gjerne bli litt for harde i en for opphetet diskusjon. Og jeg er, tro det eller ei, ganske hardhudet jeg altså. :fnise: Men når det begynner å komme direkte personangrep så blir det en annen sak.

Jeg kan forstå og si meg enig i at det hadde vært egoistisk av meg å legge denne tråden slik jeg har gjort nå, hvis grunnen til at jeg startet den var at jeg selv hadde opplevd å være den som ble behandlet dårlig her. Men jeg har heldigvis sluppet unna de verste kommentarene. :) Men dessverre har jeg observert at det en større grad av negativ tone flere plasser på forumet enn det jeg vil anse som naturlig. Og derfor valgte jeg å legge denne tråden slik jeg har gjort, for å ikke bare gi beskjed til moderatorne / admin om at jeg syns dette er en negativ trend, men for også å sette ett fokus på problemet. Som det ble skrevet i ett tidligere innlegg her, det er nok mye lettere å være ufin her inne, og noen blir bare "tøffere" og mer ufin jo mer de holder på. Derfor er det greit å ta det opp i fellesskap :)

Skrevet

Nå vet jeg ved å skrive dette innlegget at jeg kommer til å få høre så utrolig mange stygge kommentarer. Men versegod, det understreker bare poenget mitt med det jeg skriver her.

Jeg blir ekstremt sjokkert over hva slags oppførsel og mentalitet det er her inne! Folk er så stygge, frekke og ufordragelige i mot hverandre! (Og da sikter jeg ikke til krasse kommentarer til folk som har oppført seg stygt, det kan de takke seg selv for.)

La meg foresten få presisere at jeg skjærer virkelig ikke alle under en kam her. Jeg har sett mange hyggelige og sympatiske mennesker her. Problemet er bare at dette er en minoritet!

Jeg bare lure på, hvor vanskelig er det å være hyggelig mot hverandre? Har alle så lavt selvbilde at men trenger å heve seg over andre? Eller er aller så totalt usympatiske? Eller har folk rett og slett ikke lært normal folkeskikk?

Til tider så kan det jo virke som en ungdomskole her inne, med usikre pubertale barn. Det er så trist at slik oppførsel skal forpeste ett så ellers kjempe flott forum!

Sånn, nå blir det spennende å se hvor godt poenget mitt blir understreket her...

Verden har forandret seg til det bedre, altså forenes mennesker med forskjellige kulturer og livssyn samt hudfarge etc. enklere enn noen gang, men selv om det har gått fremover er det langt igjen. Dog stemmer ikke det du sier da homofile og andre som var annerledes av en eller annen grunn fikk mye mindre aksept for det tidligere.

Tror ikke ting var bedre tidligere, altså at vi er så mye verre nå, det er helt feilslått konklusjon av deg. Dog har kommunikasjonsformen endret seg litt, over til mer kommunikasjon via mobil og PC etc., i slike fora er nok terskelen for hva man kan uttale senket sammenlignet med hva mange uttaler ansikt til ansikt. Dessuten er mange uttalelser anonymisert og da er det spesielt enkelt å si ting personen ellers ikke ville uttalt.

Skrevet

Men igjen, det er enklere og mer akseptert enn noen gang å skille seg ut, så du tar helt feil.

Skrevet

nå har ikke jeg lest mye av tråden, men det er nå en kjent sak at det er mye lettere å være frekk og ufordragelig over nett enn i det virkelige liv. Er sikkert mange her som er supertøffe i trynet over nett men ikke i virkeligheten.

Anonymous poster hash: 85da2...18c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...