Gå til innhold

Borte fra babyen en hel natt!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når var du borte fra babyen en natt?

Min prins er 6 mnd, jeg ammer ikke lenger, han sover stortsett godt på natten.

Svigermor skal ha han på overnatting fra lørdag til søndag.

Hvorfor gruer jeg meg sånn? Hun er ofte barnevakt til sine andre barnebarn, og er en flink bestemor :)

Anonymous poster hash: e86cb...32f

Videoannonse
Annonse
Gjest HappyWaffle
Skrevet

fordi du er mamma :) du vil alltid ha en stemme i hodet som sier at du alltid skal passe på babyen din uansett hvor stor han er :)

Skrevet

Har aldri vært borte om natta når jeg har hatt babyer, de har vært ganske store første gang.

Første natta borte fra min eldste hadde jeg når jeg var på sykehuset og fødte lillesøsteren. Han var da 2 år og 3 mnd. Han var da hjemme og hadde besteforeldre som barnevakt

Yngste har jeg ikke vært borte fra om natten enda. Men planen er at det blir om et par uker. Hun er snart 2 1/2 år. Da skal hun være en langhelg hos mormor, som er den eneste jeg vil overlate henne til over så lang tid.

Anonymous poster hash: 40a82...66e
Skrevet

Har aldri vært borte om natta når jeg har hatt babyer, de har vært ganske store første gang.

Første natta borte fra min eldste hadde jeg når jeg var på sykehuset og fødte lillesøsteren. Han var da 2 år og 3 mnd. Han var da hjemme og hadde besteforeldre som barnevakt

Yngste har jeg ikke vært borte fra om natten enda. Men planen er at det blir om et par uker. Hun er snart 2 1/2 år. Da skal hun være en langhelg hos mormor, som er den eneste jeg vil overlate henne til over så lang tid.

:sjokkert:

• Liker 6
Skrevet

Min er snart 6 mnd, jeg har ikke vært borte fra han mer enn få timer pga amming + tar ikke flaske. Min søster kunne være borte fra sitt barn ganske tidlig pga flaske mm. Tror det varierer veldig hva folk synes er normalt - følg magefølelsen :)

Skrevet (endret)

Da han var fem mnd. Planen var egentlig at svigermor skulle ha ham noen timer fra leggetid til rundt midnatt, fordi vi skulle ha fest. Men da jeg sendte melding om at jeg dro hjemmefra for å overta, klarte svigermor å overtale meg til å la henne ha ham hele natta. Jeg hadde ikke noen følelsesmessige kvaler med det, og svigermor er veldig flink med babyer i tillegg til større barn. Så jeg sa ja, og hun påtok seg risikoen ved å måtte mate annen hver time, som var vanlig da. Og det gikk visst helt fint. Men jeg angret fordi jeg fikk så utrolig spreng at det gjorde helt vondt. (Jeg hadde ikke pumpa mi på det tidspunktet, så fikk ikke lettet på trykket, og lå våken halve natta. Håndmelking tok virkelig ikke unna noe når jeg som var vant til å amme annen hver time hele døgnet plutselig ikke hadde ammet på mange timer.) Men nok om mitt, ser at du ikke nattammer, så du slipper jo den problemstillingen.

Men du må jo kjenne om det føles riktig. Hvis alt skriker inni deg imot dette, kan det være du ikke klarer å slappe av og nyte barnefri også. Men selv hadde jeg satt veldig pris på barnefri i den alderen, om amming ikke hadde vært et problem for oss. Hvis baby kjenner svigermor og selv er komfortabel med dette, ser jeg ikke at det skal være noe problem for barnets del.

Men det skal sies at selv om vi hadde barnevakt en natt ganske tidlig, har det vel bare skjedd noen ytterst få ganger etter det (nå er han 20 mnd). Har ikke hatt noe spesielt behov for barnefri siden han nærmet seg året. Men skal skrive med bak øret til neste baby at jeg skal ta i mot alle tilbud om pass fra nær familie når barnet er baby og jeg er i perm. Da gledet jeg meg over hvert friminutt, fordi jeg var sammen med babyen hele døgnet og nattammet halve natta, føltes det som. Var mye mer sliten og hadde behov for avkobling da enn senere (og det skal også sies at mye falt på meg i hverdagen fordi mannen drev med flytting m.m).

Endret av Vera Vinge
Skrevet

:sjokkert:

Sikkert utenkelig for andre, men jeg har ingen problem med det selv. Jeg har i grunn ikke fått barn for å ha barnevakt.

Dessuten bodde vi en periode et stykke unna familie, så var ikke bare bare å skaffe barnevakt.

• Liker 2
Skrevet

Han var akkurat 7 mnd. Vi skulle i bryllup, hadde det ikke vært for det hadde jeg sikkert ventet lengre :-P

Når den første overnattingen var overstått syntes jeg egentlig at det var litt befriende å våge at han sov over hos besteforeldrene. Var veldig deilig at jeg og mannen innemellom kunne ta oss en kinodate og sove lenge om morgenen :-)

Anonymous poster hash: 69b40...a24
Skrevet

Åherlighet det er slike som deg som skremmer meg ifar å få barn

• Liker 2
Skrevet

Åherlighet det er slike som deg som skremmer meg ifar å få barn

Skremmer jeg deg i fra å få barn?

Jaja, det blir nå ditt tap.

• Liker 1
Skrevet

Skremmer jeg deg i fra å få barn?

Jaja, det blir nå ditt tap.

Ja herlighet, er godt det er lenge til men må ha noe kvalitetstid med mannen/ venniner selv om man er barn

Skrevet

Ja herlighet, er godt det er lenge til men må ha noe kvalitetstid med mannen/ venniner selv om man er barn

Står det noe sted at jeg ikke har det. Man kan kan nå ha det til andre tider enn nattestid....

Og jeg har kanskje ikke like stort behov for det som andre gjerne har. Jeg har hvertfall ikke problemer med å "ofre" meg for barna mine.

• Liker 2
Skrevet

Vi har et veldig godt forhold til bestemora, men kommer nok til å være der litt ekstra e neste dagene sånn at både jeg og prinsen blir trygge..

En nødløsning er jo at vi også sover hos bestemor, men satser på at jeg klarer å løsrive meg for en natt:)

Jeg tror det er viktig å pleie parforholdet, og da trengst et litt barnevakt! :-)

• Liker 1
Gjest Maria_Marihøne
Skrevet

Min er 8 mnd og jeg har ikke vært borte fra henne en natt enda. Ikke vært borte en kveld heller, for hun er så vanskelig å legge. Men i helga skal jeg på fest og da skal mamma være barnevakt. Skal ikke være borte hele natta da. I oktober skal jeg og mannen i bryllup. Da blir vi borte hele natten. Blir spennende å se om det går bra.

Jeg kunne godt ha vært borte en kveld/natt før uten å få dårlig samvittighet men fordi hun er så vanskelig å legge(det er først nå mannen min har klart det) så har det vært umulig.

• Liker 1
Gjest Magdalene
Skrevet (endret)

Jeg gruet meg også første gangen, og hadde egentlig ikke lyst (tror jeg hadde et temmelig kontrollbehov egentlig )

men det gikk overraskende bra, og det gikk bedre for hver gang.

Første barnet var 4mnd da hun var på overnatting hos svigermor, andre mann var mnd da han sov over hos svigermor første gang.

Etter det har de jevnt og trutt overnattet hos både mormor, farmor og tanter og onkler. (Minsten har bare overnattet hos farmor og mormor enda da).

Vi har trygge, rolige og harmoniske barn, så de har absolutt ikke tatt skade av det.

Og ja, vi klarer godt å pleie parforholdet uten barnevakt ;)

Sikkert utenkelig for andre, men jeg har ingen problem med det selv. Jeg har i grunn ikke fått barn for å ha barnevakt.

Vi fikk barn vi, kun for at svigermor skal få være barnevakt en natt i mnd... Så vi slipper å være sammen med de, for det finnes jo ikke 29 andre dager i mnd.. Endret av Magdalene
Skrevet

Vi fikk barn vi, kun for at svigermor skal få være barnevakt en natt i mnd... Så vi slipper å være sammen med de, for det finnes jo ikke 29 andre dager i mnd..

Ikke at jeg skal trenge å forsvare meg, men litt av grunnen til at jeg skriver det slik, er at jeg har søsken som har det med å lempe sine unger over på besteforeldrene både titt og ofte. De bor nærmere enn oss, og utnytter de litt for mye(i mine øyne)

Foreldrene våre er i full jobb og jeg unner de litt fri innimellom. Mine har vært mye urolige om natten og da har jeg faktisk ikke samvittighet til at mine foreldre skal ha en helg med dårlig søvn når de skal på jobb igjen mandag morgen.

• Liker 2
Gjest Keikolina
Skrevet

Den første var 14 dager første gang, den andre var 4 mnd.

Skrevet

Når var du borte fra babyen en natt?

Min prins er 6 mnd, jeg ammer ikke lenger, han sover stortsett godt på natten.

Svigermor skal ha han på overnatting fra lørdag til søndag.

Hvorfor gruer jeg meg sånn? Hun er ofte barnevakt til sine andre barnebarn, og er en flink bestemor :)

Anonymous poster hash: e86cb...32f

Har kronprins Haakon vært utro med deg? :fnise:

Anonymous poster hash: bc52b...b1b

• Liker 3
Skrevet

Regner ikke med å være borte over natta før hun er bortimot året, i hvert fall. Det er halvt latskap, og halvt det at det tross alt er jeg som takler henne best- andre vil naturlig nok være mer usikre og slite mer, og det har jeg ikke samvittighet til. Flaks for oss at vi ikke er avhengige av alenetid for å ha et godt forhold ;)

• Liker 1
Skrevet

Gutten var alene med mannen ei natt i uka fra han var 6mnd, men det regner jeg ikke som barnevakt på samme måten som om andre har han.

Første gangen han hadde barnevakt over natta var han 16mnd, hjemme hos oss.

Har ikke hatt behov for det før da, men har heller ikke mange å spørre. Jeg synes det er ille å vite at vi ødelegger andres nattesøvn om vi reiser bort selv, så det blir kun i nødstilfeller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...