Gå til innhold

Hjelpe familiemedlem med inkassogjeld?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg har et nært familiemedlem som sliter med inkassogjeld og er per tidspunkt under NAV. Vil ennå være lang rehabilitering.

Jeg behandler nå all postgang for henne, og vurderer om jeg skal få til en avtale hvor jeg betaler alt sammen og setter opp privat gjeldsbrev. Jeg har midler på bok, så blir ikke tyngre for meg økonomisk om jeg gjør dette. Gjør jeg dette vil det jo også lette den økonomiske byrden for vedkommende da det kun blir en innkrever å forholde seg til framfor flere titalls, samt at renten blir vesentlig lavere.

Hvordan går jeg eventuelt fram? Hvor finner jeg informasjon om oppsett av privat gjeldsbrev, og hvilke rettigheter/plikter bør man sette som krav? Bør advokat involveres?

Anonymous poster hash: 41284...b3c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville aldri, aldri, aldri ha gjort det (med mindre du vil eller kan eller er forberedt på å tape penger og vennskap).

• Liker 10
Skrevet

Hvis det er snakk om ditt barn eller eneste søsken, han/hun lider av tunge depresjoner og er totalt uten evne til å få hodet over vannet i overskuelig fremtid, og du har så kraftige økonomisk muskler at du i praksis har råd til å løse ut gjelden uten å kreve det tilbake, så ja.

Ellers: NEI!

• Liker 6
Skrevet

var ikke ute etter å få svar som "ikke gjør det" "ville aldri gjort det" etc.

Jeg ber om råd om hvordan man praktisk kan gjennomføre dette. Som sagt tåler økonomien min dette, og i verste fall miste pengene men vil uansett ha et privat gjeldsbrev på dette slik at hvis/når vedkommedes livssituasjon bedrer seg så kan jeg kreve pengene igjen.

• Liker 2
Skrevet

Hvor mye er det snakk om?

Anonymous poster hash: e3eda...529
Skrevet

Hvor mye er det snakk om?

Anonymous poster hash: e3eda...529

Hvorfor er det relevant?

Skrevet

Hva med å forhandle med inkasso selskapene? Få utsettelse, lavere nedbetaling?

• Liker 1
Gjest Lille-pus
Skrevet

Jeg ville spandert en advokattime for å få gjeldsbrevet satt opp og bevitnet i ryddige, juridisk gyldige former. - og så tror jeg det bør/må tinglyses (jeg vet ikke nå altså, jeg bare tror).

• Liker 2
Skrevet

Jeg er enig med Lille-pus i at jeg nok ville kostet på meg en time hos advokat, i hvertfall om beløpet er betydelig.

Ellers reguleres sånt av gjeldsbrevlova så du kan jo ta en titt her http://www.lovdata.no/all/nl-19390217-001.html Ikke Norges enkleste lov, men...

• Liker 1
Skrevet

Advokat time +1. Hadde møte med advokat ved boligkjøp og lån fra mor. Veldig greit å vite at alt er i orden (fra begge sider).

Ikke hør for mye på alle "besserwisserne" her inne. Ditt liv, dine penger og din situasjon. Vi vet ingenting om hvorfor du vil dette. Kansje du bare har et bedre forhold til familien din en resten av KG folka.

Anonymous poster hash: 0015c...50c
  • Liker 3
Skrevet

Så lenge beløpene er av en orden som personen kan tilbakebetale syntes jeg dette er en fin ting å gjøre. Men sørg for å få svartelistet vedkommende fra en hver type kreditt dersom du skulle gjøre dette. Slik at du ikke bare betaler ned den nåværende gjelden og så blir den erstattet av ny gjeld.

• Liker 3
Skrevet

Dersom du har råd til det ser jeg ikke hvorfor dette skulle være så ille. Selv har jeg hjulpet samboeren min med lignende ting, uten at jeg egentlig har råd til det, og jeg har aldri angret på det, selv om det har vært tungt til tider så hadde det vært tyngre for han alene.

Det du trenger for å forhandle på vegne av henne er en fullmakt du kan sende kreditorene, hvor hun gir deg lov til dette. Og så trenger du et privat gjeldsbrev dersom du skal overføre gjelden til deg selv. Begge disse tingene bør du bruke en time hos advokat for å få satt opp korrekt.

Jeg synes du høres ut som et godt menneske, og en person som er god å ha i nøden. Lykke til. :blomst:

Anonymous poster hash: e34ef...fa5
Skrevet

Det finnes gode maler på gjeldsbrev online. Ta et kjapt søk :-)

Så må du forhandle med inkassoselskapene. Om du kan løse inn alt på en gang, kan de absolutt gi en del tilbake i form av å slette renter og gebyrer.

Jeg hjalp en venn med forhandlinger, og de fleste godtok at vi innbetalte mellom 60 og 70 %.

Støtter også forslaget om å sperre vedkommende noen år. Dette kan gjøres frivillig, på den måten er det ikke problem ved for eksempel mobil og annet.

Skrevet

Ett tips. Det er gode muligheter for å få forhandlet ned kravene om du skal betale ned alt på en gang. Spesielt mtp situasjonen. Jo verre situasjon og dårligere fremtidsutsikter, jo bedre tilbud får du som regel. Har hørt om de som har fått kravene helt ned i 40-50%

Få en fullmakt, forklar hvem du er. Og at du nå vurderer å hjelpe vedkommende. Men det totale beløpet er for høyt, og det er kun om du får kjøpt ut alle kravene at det er aktuelt. Og spør så hva de kan tilby som full innfrielse. Jeg har gjort dette selv på egne krav og fått slettet alle renter blant annet. Ikke gi deg på 1. tilbud.

PS: Hvis du vil være ekstra sleip kan du si at du og h*n skal flytte til utlandet, og du lurer på om de vil gi et godt tilbud før dere flytter. (kreditorer er LIVREDDE for at folk flytter til utlandet, spesielt England, der det finnes "konkursordninger" som sletter all gjeld, og er ordninger som Norske kreditorer må forholde seg til.

Anonymous poster hash: 18ad4...065

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...