Gå til innhold

Oversettelsesproblemer..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har endel oppskrifter jeg skal oversette, det betyr at her og der dukker det opp ting jeg lurer på. noen som kan hjelpe med disse?

1) Kærnemælk

- er dette vanlig melk?

2) Lemon curd

- hva er det?

3) Skummetmelkspulver

- har aldri hørt om skummetmelk i pulverform jeg. kan man erstatte med melk? i så fall; mengde?

Må bare beklage dumme spørsmål, men så vet dere så mye da :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan Kærnemelk være kjernemelk???

Vet dessverre ikke hva de andre kan være :oops:

Skrevet

Det første er kjernemelk ja, får du ikke tak i det kan du bruke yoghurt naturell eller kefir. Lemon curd får du oppskrift på her, brukes i kakefyll, som pålegg e.l. Skummetmelkspulver får du kjøpt i velassorterte butikker, hva du kan bruke istedet for er jeg ikke helt sikker på, det kommer litt an på hva det skulle brukes til.

Lemon curd

4 dl melis

skall fra 1 sitron

1 dl presset sitronsaft

2 egg

75 g smør

Bland alle ingrediensene unntatt smør i en kjele og la det koke til massen tykner. Ta kjelen av platen og tilsett smør. Rør rundt til smøret er smeltet. Hell i beholder og oppbevar i kjøleskap. Holdbar i 2-3 uker.

Gjest pulverheksa_
Skrevet

Kjærnemelk = kjernemelk, og det får man desverre ikke kjøpe i norge.

I stedet kan du i bakverk bruke skummet kulturmelk, eller bare skummet melk.

Lemmon curd = sitronkrem

Skummetmelkpulver fås kjøpt i de fleste butikker som også har vanlig melkepulver.

Gjest Anonymous
Skrevet

Kjærnemelk er vel dansk og er det samme som kulturmelk her på bjerget.

Gjest Ethereal
Skrevet

Her i Nederland er det veldig populært med kjernemelk (eller karnemelk, som det heter), og det er ikke det samme som kulturmelk, annen konsistens og ikke så surt.

Skrevet

Tusen takk, mine små hjelpere :-)

Ble ikke helt klok på kjærnemælk da..

Noen som vet hva Kesella er? har en dansk oppskrift hvor det står 1 dl kesella.

Gjest Catwoman
Skrevet

i følge det jeg fant da jeg søkte på google, så er kesella det samme som kvarg, og kvarg er vel det samme som kesam tror jeg.

Gjest gjest1
Skrevet

Kjernemelk er den væsken som blir tilovers når man har kjernet fløte til smør.

Den har en tynn litt vannaktig konsistens, i bakverk kan du fint bruke skummet melk , eller skummet kulturmelk i stedet.

Gjest Ethereal
Skrevet

Kesam er et produktnavn, mens kvarg er en samlebetegnelse. Tipper det samme gjelder Kesella.

Hvis du skal bake med Kesam, vil jeg anbefale den vanlige typen, den magre er litt merkelig i konsistensen, og mer syrlig i smaken, synes jeg. Kesam gir forresten veldig fine paibunner, men det var vel litt Off-topic :)

Gjest gjest1
Skrevet
Så hjelpsomme dere er! takk pulverheksa :)

Bare hyggelig :), har nemlig lurt på det samme, endte med at jeg ringte TINE.

Skrevet

Takk :)

Jeg har bakt med den magreste kesam'en, funker faktisk veldig bra. har bakt både sjokoladekake og rundstykker. og pai med kesam er utrolig godt :-)

Skrevet

Forresten noen som vet hva cream of tartar er? hva det eventuelt kan erstattes med?

Skrevet

Cream of tartar er det som på norsk kalles vinstein.

Vinstein: cremor tartari, kaliumhydrogentartrat, surt kaliumsalt av vinsyre; utfelles når alkoholinnholdet stiger i vin som gjærer, kan også felles ut fra vin som er tappet på flasker, brukes i bakepulver og bl.a. til framstilling av vinsyre (fra Caplex.no)

Såvidt jeg vet kan du få kjøpt dette på apoteket.

• 2 uker senere...
Skrevet

Tusen takk for alle gode svar jeg har fått! :blomst:

Nå må jeg låne deres kunnskap igjen :oops:

Hva er dette ----> "1 cup icing (confectioners’) sugar"

Vanlig sukker? eller?

Og når det står: 1 dl smør

Kan jeg skrive 100 gram smør i stedet? blir det samme mengde?

*går og gjemmer meg, føler meg litt dum som ikke har peil..*

Gjest gjest1
Skrevet

icingsugar= melis

1 dl smør er ikke det samme som 100g. Kan du ikke bare skrive 1dl?

Skrevet

Joda, jeg kan jo det. men i en oppskrift sto det ----> 2,5 dl smør (250 g). Og da lurte jeg på om 1 dl smør er det samme som 100 g. (fikk det ikke til å stemme i eget hode, smør er da mye tyngre..)

Gjest gjest1
Skrevet
Joda, jeg kan jo det. men i en oppskrift sto det ----> 2,5 dl smør (250 g). Og da lurte jeg på om 1 dl smør er det samme som 100 g. (fikk det ikke til å stemme i eget hode, smør er da mye tyngre..)

Har ikke tid til det nå, men hvis du gjør et søk op omregnig, gram i google vil du finne omregnings kalkulatorer.

Eller vent til Arkana logger seg på. Hun er flink på sånne ting. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...