Cindi Skrevet 16. september 2013 #1 Skrevet 16. september 2013 Hei damer! Tenkte jeg skulle spørre dere om litt råd her. Hvilke produkter har du god erfaring med når det kommer til amming? Da tenker jeg på herding mens du enda går gravid, produkter du bruker i oppstartsfasen og ting man trenger som ammende. Salver, innlegg, beskyttelse, kopper?? Er førstegangs og har null peiling på amming, så gi meg gjerne detaljer. Jeg vet verken hva jeg skal ha, eller hvilke merker som er gode. Så tips mottas virkelig med takknemlighet. Takk takk!!
Barcelone Skrevet 16. september 2013 #2 Skrevet 16. september 2013 Jeg venter også mitt første barn. Moren min fortalte meg at hun masserte brystvortene sine hver dag for å herde den. Så på "Sigrid blir mamma" at også moren hennes hadde gjort det. Hun sa at man skulle trekke i brystvortene 30 ganger om dagen og så 50 ganger de siste par mnd.
Mafalda Skrevet 16. september 2013 #3 Skrevet 16. september 2013 Jeg hadde god nytte av ammeinnlegg i ull de første gangene. Da unngikk jeg å bli sår selv om jeg lakk en del Har ellers ikke brukt noen produkter.
Cindi Skrevet 16. september 2013 Forfatter #4 Skrevet 16. september 2013 Jeg hadde god nytte av ammeinnlegg i ull de første gangene. Da unngikk jeg å bli sår selv om jeg lakk en del Har ellers ikke brukt noen produkter. Kjøpte du, eller strikket du?
Cindi Skrevet 16. september 2013 Forfatter #5 Skrevet 16. september 2013 Jeg venter også mitt første barn. Moren min fortalte meg at hun masserte brystvortene sine hver dag for å herde den. Så på "Sigrid blir mamma" at også moren hennes hadde gjort det. Hun sa at man skulle trekke i brystvortene 30 ganger om dagen og så 50 ganger de siste par mnd. Holder det å bare dra i de? Sånn nappe liksom? Nå er det jo bare 2 mnd igjen, så da skal jeg vel gjøre det 50 ganger om dagen med en gang nå?
Mafalda Skrevet 16. september 2013 #6 Skrevet 16. september 2013 Kjøpte du, eller strikket du? Jeg kjøpte, husker dessverre ikke hvor, men de kan sikkert skaffes på Babyshop o.l. Svære som cd-plater, men tynne, behagelige, og tålte vask godt
Kakaoen Skrevet 16. september 2013 #7 Skrevet 16. september 2013 Du får kjøpt ammeinnlegg i ull på apoteket og f.eks sparkjøp Purelan eller en annen brystvortesalve er smart å ha i hus. Engangsinnleggene så anbefaler jeg de til Coop änglamark. Står i babyhylla. Grei pris og gode å bruke synes jeg. Ammebh bør du ha. Jeg kjøpte to billige før fødselen som ligna litt på sportsbher. På ellos.no. Også kjøpte jeg to skikkelige 1 uke etter han ble født på Change Jeg drev ikke å nappa i brystvortene mine eller herda de i det hele tatt. Verken lege eller JM nevnt at det var smart. Var på ammekurs til og med via helsestasjonen, og heller ikke der snakka de om det. Tror det er noe fra gammelt av. Sår blir du om ungen har feil sugeteknikk. Det hadde min.. AU Har også hørt at du kan få rier av å stimulere brystvortene. Men det er kanskje heller når du er nærmere termin enn det du er nå Siden jeg ble sår så kjøpte jeg noen oppsamslingskopper fra Avent. Også på apoteket. Lakk som en sil på den puppen ungen ikke drakk av, så da samla jeg melka i en kopp. Brukte den til å dryppe mini i øyene og nesa. Han var litt tett i nesa og hadde sånn gul guffe i øyene..
Kakaoen Skrevet 16. september 2013 #8 Skrevet 16. september 2013 Anbefaler deg foressten å sjekke ut MillaVilla på facebook. Hun syr babyklær, men også ammeinnlegg i ull. Bare å sende henne en meldig å spør. Jeg bestilte 3 par til 150 kr (?) som var kjempefine Ammeinnlegg i ull er btw dyrt. Sånn at du ikke får sjokk
Gjest Tekola Skrevet 16. september 2013 #9 Skrevet 16. september 2013 Albueskjell er det en del som er fornøyde med, for da kan man gå med ammebh uten at brystvortene blir "belastet". Vet de har hatt litt problemer med levering til apotekene til tider, men går sikkert an å spørre om man vil teste det
*Frida* Skrevet 17. september 2013 #10 Skrevet 17. september 2013 Herding før fødsel er ikkje nødvendig, og kan gi deg maserier (utløyser ocytozin, som også blir brukt for å igangsette fødsel) Det kan du heller begynne med om du må gå overtid Eg har hatt ei sårsalve tilgjengelig (purelan), men sådan eg aldri har vore sår har eg ikkje brukt den. Har brukt ammeinnlegg av ull + eingangsinnlegg (eg lekker så mykje at ullinnlegg ikkje holder tett). Av eingangsinnlegg har eg vore mest fornøyd med Libero, men det er vel smak og behag . Ullinnlegg har eg i både rein ull (apoteket) og ullfleece/bambus (bleieboden). Sistnevnte er tynnare og mjukare enn dei i ull. 1
Stinelin Skrevet 17. september 2013 #11 Skrevet 17. september 2013 Har hørt at å "herde" brystknoppene bare er tull, men vet ikke. Har aldri gjort det. Tror det aller viktigste er at barnet har/ trenes til god sugeteknikk, altså høyt nok gap helt fra starten. Begge mine har gapt lavt, og jeg har vært/ er sår som bare det. Vær bevisst og få hjelp helt fra starten, jeg føler at uvanen med å gape lavt er veldig enkel å etablere, men vanskelig å bli kvitt. Gutten min er nå 2 uker, og jeg har ikke sjans til å få han til å gape høyt. I starten er man jo ikke sår, og tenker at dette går fint, men når ungen begynner å suge hardere med feil teknikk blir det fort trøbbel. Jeg bruker ammeinnlegg pga lekkasjer, har både engangs, noen i bomull fra Imsevimse.no, og noen i tynn ull. Inni dem bruker jeg engangskompresser/stellekluter fra apoteket, både for at det er bedre på såre brystknopper, og jeg føler det er mer renslig. Store og tykke ullinnlegg er et must når jeg er ute i kaldt vær, har lett for å få brystbetennelse. I tillegg er det supervondt med kalde pupper når de har blitt såre, så jeg må holde dem varme. Av salver har jeg Purelan, Bepanthen og Brulidin sårsalve som jeg veksler på. Bruker sårsalve når det blir direkte sår. Ammebh og -topper er veldig kjekt. Har kjøt rimelig bh'er på Cubus, og kjempegode ammetopper på Lindex. Fikk tips om tesiler på såre brystknopper, siden det gir beskyttelse og luft, men har ikke prøvd det ut foreløpig. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 17. september 2013 #12 Skrevet 17. september 2013 Jeg leste i en bok for ferske mødre fra 80-tallet at forrige generasjon hadde blitt rådet til å herde brystknoppene, men at dette nå ble ansett for å være unødvendig. Har ikke lest noe om det i nyere kilder, så tror det er rimelig å anta at dette er noe man har gått bort fra. Anonymous poster hash: 5b678...965
Cindi Skrevet 17. september 2013 Forfatter #13 Skrevet 17. september 2013 Anbefaler deg foressten å sjekke ut MillaVilla på facebook. Hun syr babyklær, men også ammeinnlegg i ull. Bare å sende henne en meldig å spør. Jeg bestilte 3 par til 150 kr (?) som var kjempefine Ammeinnlegg i ull er btw dyrt. Sånn at du ikke får sjokk Men hvis hun lager hjemmelagede, så kan vel jeg også Noen med tips om oppskrift? Albueskjell er det en del som er fornøyde med, for da kan man gå med ammebh uten at brystvortene blir "belastet". Vet de har hatt litt problemer med levering til apotekene til tider, men går sikkert an å spørre om man vil teste det Kan man ikke plukke skjell på stranda og koke de? Så lenge de er samme typen som de på apoteket mener jeg. Av salver har jeg Purelan, Bepanthen og Brulidin sårsalve som jeg veksler på. Bruker sårsalve når det blir direkte sår. Ammebh og -topper er veldig kjekt. Har kjøt rimelig bh'er på Cubus, og kjempegode ammetopper på Lindex. Fikk tips om tesiler på såre brystknopper, siden det gir beskyttelse og luft, men har ikke prøvd det ut foreløpig. Lykke til! Hvorfor bytter du? Burde man bytte på? Jeg har lurt på dette med ammetopper. Jeg synes de ser så fæle ut de jeg finner i butikken. Finnes det fine ammetopper? Og hvis jeg velger å bruke vanlige topper, er det innmari mye styr? Tenker jo at hvis jeg skal amme i et år f.eks, så er det kjipt å ha så begrenset klesutvalg. Tesiler? Hihi! Jeg kommer jaggu til å se ut som Madonna, med alt jeg skal ha inni bh'en Takk! Jeg leste i en bok for ferske mødre fra 80-tallet at forrige generasjon hadde blitt rådet til å herde brystknoppene, men at dette nå ble ansett for å være unødvendig. Har ikke lest noe om det i nyere kilder, så tror det er rimelig å anta at dette er noe man har gått bort fra. Anonymous poster hash: 5b678...965 Det er nok veldig godt mulig. Jeg fikk rådet fra min mor, som fikk barn tidlig på 80-tallet.
Cindi Skrevet 17. september 2013 Forfatter #14 Skrevet 17. september 2013 Tror det aller viktigste er at barnet har/ trenes til god sugeteknikk, altså høyt nok gap helt fra starten. Begge mine har gapt lavt, og jeg har vært/ er sår som bare det. Vær bevisst og få hjelp helt fra starten, jeg føler at uvanen med å gape lavt er veldig enkel å etablere, men vanskelig å bli kvitt. Gutten min er nå 2 uker, og jeg har ikke sjans til å få han til å gape høyt. I starten er man jo ikke sår, og tenker at dette går fint, men når ungen begynner å suge hardere med feil teknikk blir det fort trøbbel. Får jeg hjelp til dette på sykehuset? Jeg aner jo ikke hvordan man får en bebis til å gape høyt! *føler seg lost*
Stinelin Skrevet 17. september 2013 #15 Skrevet 17. september 2013 (endret) Du får hjelp ja, bare spør og mas så mye du føler for, for dette er viktig å få til riktig fra starten! Jeg veksler på kremene fordi jeg føler at Bepanthen lar huden puste mer enn Purelan, og fordi jeg har ulike tuber på ulike steder i huset. En ved sofaen, en ved senga osv. Brulidin fordi jeg hadde god erfaring med den på sår sist gang. Og så fikk jeg råd om å la brystknoppene være helt uten salve av og til også og mest mulig luft, f.eks om natta. Ammetopper er egentlig ikke et must, det er bare å ha en singlet under genseren og dra singleten ned og genseren opp. Dette finner du ut av etterhvert, men i starten synes jeg det var enklest å ha minst mulig klær å bale med. Men jeg liker at singleten/bh'en har ammefunksjon, og holder på plass innlegg, siler og hva man måtte ha under. Edit: Denne ammetoppen fra Lindex likte jeg godt, enkel og grei. Endret 17. september 2013 av Stinelin
Gjest Maman Skrevet 17. september 2013 #16 Skrevet 17. september 2013 Ammeteknikk er noe av det viktigste du kan få med deg fra de første dagene på sykehuset. Det er kjempeviktig for å unngå å få sår, jeg brukte lang tid på hvordan jeg skulle holde babyen og hvordan jeg skulle få babyen langt nok inn på puppen. Du må passe på at han/hun gaper over skikkelig, ellers suger babyen bare ytterst på puppen og da får man vondt. Det meste av det brune området skal inn i munnen, mener jeg jordmor sa. Men du skal på ABC, skal du ikke? Da har de forhåpentligvis god tid til å vise deg disse tingene:) Det meste kommer ann på mors teknikk og ikke babyens. Babyen er (bortimot) ferdig utlært ved fødsel;) Til neste gang skal jeg passe på å ha Purelansalve tilgjengelig fra dag 1, det brukte jeg mye til å smøre med så fort babyen var ferdig å spise. Og så må puppene må være så mye som mulig i friluft, når dere ikke har besøk;) Ammetoppene er veldig enkle, men det er nok fordi de er ment å være under andre klær. Hvis du har en ammetopp og en fin cardigan eller strikkejakke over feks.. Ammetopper er utrolig praktiske, spesielt når man er ute blant folk så slipper man å dra opp hele genseren.. Til neste gang skal jeg kun bruke engangsinnlegg som ammeinnlegg tror jeg. Jeg hadde noen i ull sist, men de ble våte og slafsete og ekle med en gang. Heldigvis varte ikke lekkeperioden så veldig lenge for meg, så jeg slapp å bruke så veldig mange.
Cindi Skrevet 17. september 2013 Forfatter #17 Skrevet 17. september 2013 Da skal jeg ta meg en tur på lindex. Trenger også noen mammatopper nå, for innser at jeg har nådd grensen for hvor langt jeg kan "strekke" mine vanlige topper. Alt er klistra til kroppen, så noe som lar meg puste hadde ikke vært feil. hehe! Mamma sa at man skulle fukte brystene med brystmelk og la de lufttørke. Skal man da ta på krem etterpå?
Gjest Maman Skrevet 17. september 2013 #18 Skrevet 17. september 2013 Brystmelk er helende og desinfiserende, tror ikke du trenger krem da med mindre de er sprukne i tillegg...uff, dette høres fælt ut.
Cindi Skrevet 17. september 2013 Forfatter #19 Skrevet 17. september 2013 Men du skal på ABC, skal du ikke? Da har de forhåpentligvis god tid til å vise deg disse tingene:) Til neste gang skal jeg passe på å ha Purelansalve tilgjengelig fra dag 1, det brukte jeg mye til å smøre med så fort babyen var ferdig å spise. Og så må puppene må være så mye som mulig i friluft, når dere ikke har besøk;) Ammetoppene er veldig enkle, men det er nok fordi de er ment å være under andre klær. Hvis du har en ammetopp og en fin cardigan eller strikkejakke over feks.. Ammetopper er utrolig praktiske, spesielt når man er ute blant folk så slipper man å dra opp hele genseren.. Til neste gang skal jeg kun bruke engangsinnlegg som ammeinnlegg tror jeg. Jeg hadde noen i ull sist, men de ble våte og slafsete og ekle med en gang. Heldigvis varte ikke lekkeperioden så veldig lenge for meg, så jeg slapp å bruke så veldig mange. Ja, jeg skal på ABC. Så de burde vel ha tid til å vise meg ordentlig. Får kjøpe purelan-salve. Spørs hvor mye jeg får blotta puppene da, siden naboen har direkte innsyn rett inn til oss Ja, du har jo et poeng der. Jeg kan jo heller kjøpe noen fine cardigans å ha over, så jeg føler meg fin selv om jeg har ammetopp. Hvis jeg lager noen ull-innlegg, så kan jeg jo teste ut om det funker for meg. Men det virker til at folk er veldig uenige på hvilke engangsinnlegg som er best?
Stinelin Skrevet 17. september 2013 #20 Skrevet 17. september 2013 Til neste gang skal jeg kun bruke engangsinnlegg som ammeinnlegg tror jeg. Jeg hadde noen i ull sist, men de ble våte og slafsete og ekle med en gang. Heldigvis varte ikke lekkeperioden så veldig lenge for meg, så jeg slapp å bruke så veldig mange. Min løsning på dette er engangsinnlegg innerst, ull utenpå. Slipper å vaske så mye også, og holder varmen. Men engangsinnlegg kan være tøffe mot såre brystknopper, så jeg legger en kompress rett mot huden. Da skal jeg ta meg en tur på lindex. Trenger også noen mammatopper nå, for innser at jeg har nådd grensen for hvor langt jeg kan "strekke" mine vanlige topper. Alt er klistra til kroppen, så noe som lar meg puste hadde ikke vært feil. hehe! Mamma sa at man skulle fukte brystene med brystmelk og la de lufttørke. Skal man da ta på krem etterpå? Mammatopper er som ikke strammer er herlig, unn deg noen som får deg til å føle deg vel. Å fukte med melk som får lufttørke er standard råd. Jeg gjør det som regel, men kan ikke si jeg merker noen stor forskjell om jeg glemmer det eller ikke har tid. Smør etterpå ja, men husk å la være å smøre av og til også, lufting er undervurdert.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå