AnonymBruker Skrevet 16. september 2013 #1 Skrevet 16. september 2013 Vi har to stk rase katter som har for første gang prøvd å gå ut. Først i bånd så alene men med oss til stedet. De har bodd hos oss i en måned nå og de er både ID merket og kastrert. Vi ser hvor kjekt de har det ute men tør ikke la de være ute for lenge og tar de med inn etter noen minutter. I det siste har de vært veldig rastløse og vi ser de har lyst å gå ut og leke men jeg tør ikke slippe de ut alene. Vi bor ved siden av en vei der det er ikke så mye trafikk men det kan forekomme. Og så er vi redd de ikke finner frem der de bor og at de går seg vill osv. Men får vondt av de, for de har så lyst å være ute. Hvordan lære de å være innekatter? Eller skal vi ta sjangsen på å slippe de ut? De er 5 måneder gamle. Er de for liten til å gå ut alene? Noen som har erfaring med dette?Anonymous poster hash: f2ee0...c8f
Tabris Skrevet 16. september 2013 #2 Skrevet 16. september 2013 Jeg ville latt dem få gå ute, men tatt det gradvis. Når de bare er fem måneder gamle,ville jeg ikke latt dem være ute alene. Jeg er enig i at dere er med kattene ut, og så tar dem inn igjen når dere går ut. Etterhvert som kattene blir eldre, kan de være ute lenger, men de bør være under oppsyn en god stund til.
Kiarapus Skrevet 16. september 2013 #3 Skrevet 16. september 2013 Vi har to stk rase katter som har for første gang prøvd å gå ut. Først i bånd så alene men med oss til stedet. De har bodd hos oss i en måned nå og de er både ID merket og kastrert. Vi ser hvor kjekt de har det ute men tør ikke la de være ute for lenge og tar de med inn etter noen minutter. I det siste har de vært veldig rastløse og vi ser de har lyst å gå ut og leke men jeg tør ikke slippe de ut alene. Vi bor ved siden av en vei der det er ikke så mye trafikk men det kan forekomme. Og så er vi redd de ikke finner frem der de bor og at de går seg vill osv. Men får vondt av de, for de har så lyst å være ute. Hvordan lære de å være innekatter? Eller skal vi ta sjangsen på å slippe de ut? De er 5 måneder gamle. Er de for liten til å gå ut alene? Noen som har erfaring med dette?Anonymous poster hash: f2ee0...c8f La meg starte med å svare på det siste. Ja de er for små til å gå ute alene enda. De starter ikke å utvikle rettningssans før de er 8 måneder, og den er ikke ferdig utviklet før de er 1 år. I tillegg så er noen raser litt tregere i utviklingen i hjernen og forblir derfor kattunger og uforsiktige lengre. Hvilken rase er kattene dine? Og så må jeg få si at jeg syns du gjør helt rett i å være skeptisk til å være bekymret for slippe de ut alene. Ikke nok med at de har alle de samme farene som alle andre katter (trafikk, rovdyr, andre katter og hunder og dyreemishandlere), dessverre hører man (iallefall vi i kattemiljøet) for ofte om rasekatter som har blitt stjålet. Det å venne de til å være innekatter er egentlig ikke så vanskelig, det er bare litt mer jobb for dere. Hvis dere aktiviserer de nok så skal det gå helt greit. Da er det viktig å både stimulere hjernen og slite de ut fysisk med lek. Jeg kan godt komme med noen tips og råd om det hvis det blir noe problemer med det. Hvis dere absolutt syns at de skal få ute muligheter så vil jeg så absolutt heller anbefale luftegård enn å slippe de løs på egen hånd
AnonymBruker Skrevet 17. september 2013 #4 Skrevet 17. september 2013 TS her. Ja jeg tror jeg dropper å ha de ute alene, hadde vært noe annet om det var vanlig katt men jeg føler de er altfor fine til å gå rundt alene Rasen heter arctic savannah, generasjon f5. Ikke alle generasjonene er lovlig i Norge men fra f5 og oppover tror jeg. Ja, skal prøve å leke med de masse slik at de blir trøtte. Men føler at det er dårlig gjort å ikke la de fåoppleve mer ute siden de er så nysgjerrige. Men vi skal prøve.Anonymous poster hash: f2ee0...c8f
Kiarapus Skrevet 17. september 2013 #5 Skrevet 17. september 2013 TS her. Ja jeg tror jeg dropper å ha de ute alene, hadde vært noe annet om det var vanlig katt men jeg føler de er altfor fine til å gå rundt alene Rasen heter arctic savannah, generasjon f5. Ikke alle generasjonene er lovlig i Norge men fra f5 og oppover tror jeg. Ja, skal prøve å leke med de masse slik at de blir trøtte. Men føler at det er dårlig gjort å ikke la de fåoppleve mer ute siden de er så nysgjerrige. Men vi skal prøve.Anonymous poster hash: f2ee0...c8f Ooooh! Jeg hadde iallefall ALDRI sluppet en artic savannah ut alene! En så sjelden rase er jo enda mer attraktivt for kattetyver. Håper du har god erfaring i god og ikke minst riktig aktivisering når du har to så store "villkatter" i huset. For selv om at de er F5 og lovlig i norge, så er de jo uansett bare 5 generasjoner fra totalt vill, og det er jo langt fra nok til å få de til å bli kvitt det naturlige instinktet sitt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå