Gå til innhold

Ikke stopp å syng!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trodde seriøst det var Ikke stopp å synge?

Anonymous poster hash: 6aa2d...b34
Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Å syng" kan man ikke si, da "syng" ikke er et verb i infinitiv. Det korrekte blir "stopp og syng" eller "stopp å synge", alt etter hva det er man mener.

Anonymous poster hash: ef1be...8b5
  • Liker 3
Gjest Offensive Pie
Skrevet

"Å syng" kan man ikke si, da "syng" ikke er et verb i infinitiv. Det korrekte blir "stopp og syng" eller "stopp å synge", alt etter hva det er man mener.

Klart man kan si det, det kan bare ikke skrives! Norsk talemål stopper ikke nord for Trondheim, vet du ;)

• Liker 1
Skrevet

Det korrekte er å skrive "stopp å synge". "Stopp og syng" er mer muntlig og uformelt. "Stopp å syng" er ikke under noen omstendighet "tillatt" å skrive. :)

Anonymous poster hash: 3613c...db0
Skrevet

What?

Stopp OG syng? Ikke direkte feil i seg selv, men det betyr jo nærmest det motsatte av "Stopp å synge".

Stopp Å synge! = oppfordring om å ikke synge mer (enkel imperativ).

Stopp OG syng! = oppfordring om å stoppe/avslutte en aktivitet for deretter å begynne å synge (dobbel imperativ).

Anonymous poster hash: 700b0...3b4

• Liker 1
Skrevet (endret)

Ja, "ikke stopp og syng" er feil. Det betyr jo at man ikke skal stoppe FOR å synge. Flaut.
"Ikke stopp å synge" ville vært mer korrekt.

Edit: Jeg kom hit mens jeg så på Killer Karaoke, hvor de skriver "ikke stopp og syng" - som blir feil i den settingen. :P

Endret av Amananas

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...