Gå til innhold

D3 vitamin og dosering

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det forgår så enormt mange diskusjoner og forskninger rundt dette med dosering av D3-vitaminer fortiden.

Jeg har lest en del hist og her, og endt opp med å ha mer og mer tiltro til at de norske anbefalingene, er veldig lave (personlig ligger jeg i krafig underskudd på D-vitaminer, selv om jeg tar en spiseskje tran hver dag, som jo er anbefalt dose).

Her i Norge tror jeg anbefalt dose er 400 IE (IU) men nå tar jeg et preparat der anbefalt dose står på 800 IE.

Mens andre forskere mener man må opp såpass mye som 20 000 IE (høres voldsomt ut i mine ører)

Jeg har lyst å prøve å øke til 2-4000 IE. Det er vel dette, som er anbefalt i f.eks Sverige (som ikke har noe mer sollys enn oss) og flere som har 2000 IE, som minimumsgrense og 5000 IE som anbefalt dose (jeg tror Norge er den med lavest anbefalt dose i verden).

Noen her, som har prøvd å øke dosering til betraktelig høyere summer enn det som er anbefalt her i Norge? Ble det merkbar effekt? Personlig har jeg aldri merka noe. Tar magneisum også (må pga hard trening)

Anonymous poster hash: e5644...84a
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tar 30 mikrogram for dag, det er anbefalt dosering av lege. Jeg vet ikke hva IE betyr, kan noen opplyse meg?

Anonymous poster hash: c5df4...d6e
Skrevet
Mikrogram forkortes slik: mcg, mkg, ug, μg

Internasjonale enheter forkortes slik: ie, iu (international units)

10 mikrogram tilsvarer 400ie, og 2000 ie tilsvarer 50 mikrogram.

Du tar da 1200 IE (internasjonal enhet)

Skrevet

Legger ved denne bloggen - http://www.annelisabeth.com/blog/d-vitamin/

Nå er ikke hun her lege eller noe, men har lagt ved forskjellige linker av noe av alt det man kan lese om D-vitaminer fortiden.

Skrevet (endret)

Jeg tar 5000 IU hver dag jeg ikke får sol på bar hud i 30min eller mer. I praksis alle måneder utenom kanskje litt i juni, juli og august.

Det man egentlig bør gå etter er blodkonsentrasjon. Testen heter 25-OH-Vitamin D. Spør spesifikt etter den. Konsentrasjonen bør minimum være 75-100 nmol/l, men dette er i nedre laget. En bør helst være nærmere 150nmol/l.

Er du på lavere enn 75 nmol/l har du mangel (jeg tro myndighetene fortsatt sier under 50, men jeg håper de endrer det til mye høyere).

Høydose (5000IU eller mer) må til dersom du skal opp.

Over 375nmol/l regnes som toksisk.

Sjekk ut http://www.vitamindcouncil.org/

Endret av Supraspinatus
Skrevet

Jeg tar 5000 IU hver dag jeg ikke får sol på bar hud i 30min eller mer. I praksis alle måneder utenom kanskje litt i juni, juli og august.

Det man egentlig bør gå etter er blodkonsentrasjon. Testen heter 25-OH-Vitamin D. Spør spesifikt etter den. Konsentrasjonen bør minimum være 75-100 nmol/l, men dette er i nedre laget. En bør helst være nærmere 150nmol/l.

Er du på lavere enn 75 nmol/l har du mangel (jeg tro myndighetene fortsatt sier under 50, men jeg håper de endrer det til mye høyere).

Har du en fastlege som du bare kan be om at h*n tar de prøvene du spesifiserer, uten at vedkommende mukker?

Jeg har skiftet mange fastleger opp gjennom tidene. Samtlige ønsker kun å ta de aller nødvendigste testene, og du får aldri vite noe, hvis det ikke er noe galt. De er nærmest motvillige til å ta noen som helst prøver, og iallefall til sende deg resultatene!

Prøveresultater er jo ikke noe pasientene skal bry sine små, potensielt hypokondriske hoder med.

Anonymous poster hash: e0f86...209

Skrevet

Har du en fastlege som du bare kan be om at h*n tar de prøvene du spesifiserer, uten at vedkommende mukker?

Jeg har skiftet mange fastleger opp gjennom tidene. Samtlige ønsker kun å ta de aller nødvendigste testene, og du får aldri vite noe, hvis det ikke er noe galt. De er nærmest motvillige til å ta noen som helst prøver, og iallefall til sende deg resultatene!

Prøveresultater er jo ikke noe pasientene skal bry sine små, potensielt hypokondriske hoder med.

Anonymous poster hash: e0f86...209

Kanskje jeg bare tar dem selv? Hvem vet.

Du kan spørre fastlegen, eller du kan gå på f.eks. Volvat (pussig nok er det en annonse for det på høyre siden nå) og bestille den.

Så lenge man ikke tester for å stille sin egen diagnose så ser ikke jeg noe problem med at en kjenner til hvorvidt en har høy nok blodkonsentrasjon av vitamin d.

Skrevet

TS her

Takk Supra. Jeg har heldigvis en god dialog med min lege blant annet pga lavt D-vitaminnivå, så da kan jeg be han om dette. Ellers får jeg be om det på den årlige helsesjekken via jobb. Det er via Volvat, og de er mer villige til å ta slike tester.

Men da er jeg helller ikke så redd for å gå opp litt mer enn til bare 800 IE ;) Selv om jeg ikke kjører det i taket helt ennå.

Skrevet

Jeg tar også 5000 når jeg ikke får nok sol.

Skrevet

Det er jeg som har skrevet at jeg tar 30 mikrogram/1200 IE. Jeg har verdi på 30 nmol/l, burde jeg egentlig ta mer enn jeg tar da? Jeg har ikke så mye peiling på dette, gjør bare som legen har sagt.

Skrevet

Det er jeg som har skrevet at jeg tar 30 mikrogram/1200 IE. Jeg har verdi på 30 nmol/l, burde jeg egentlig ta mer enn jeg tar da? Jeg har ikke så mye peiling på dette, gjør bare som legen har sagt.

TS her - jeg tror du kan prøve deg på mer. Legene kan jo uansett ikke si at man skal ta mer en anbefalt maksdose :P

Nå tar jeg noen dråper fra Soma. "Nyhet - ekstra kraftig" står det på denne. Men hvilken D3-vitaminkilde er dere mest fornøyd med? Og hvor kjøper dere?

Denne er det jeg bruker: http://soma.no/produkter/d3-vitamin/

Skrevet

Du burde kanskje ta enda større doser enn 5000 UI. Les litt på den siden jeg sendte deg. De tjener ikke penger på å selge vitamin d, så de er hakket mer troverdig enn et selskap som selger produkter.

www.Kostdoktorn.se har noen anbefalinger på bra produkter. I tillegg kan du bestille fra f.eks. www.bigvits.co.uk. Jeg anbefaler også å spørre: https://www.facebook.com/pages/Turnuslege-Jan-%C3%98yvind-Lorgen/390543664342635 Han er ivrig på dette med vitamin d.

• Liker 1
Skrevet

Nå har jeg lest side opp og side ned om dosering av D3 og ikke funnet noen skeptikere til høyere dose. Tvert imot sier alle at man kan ta 5-10 ganger høyere dose enn det som står som anbefalt på de norske preparatene. Interessant lesing.

Skrevet

Jeg tar to trankapsler om dagen og en d-vitamin kapsel når jeg husker det. Legen min sier at det er helt greit. Jeg har d-vitamin mangel.

Skrevet

Jeg tar to trankapsler om dagen og en d-vitamin kapsel når jeg husker det. Legen min sier at det er helt greit. Jeg har d-vitamin mangel.

Det høres lite ut men allikevel mye bedre enn ingen ting. To spiseskjeer tran er like mye som ca 800 IE. Det er akkurat nok for å begrense rakitt.

Skrevet

Det finnes mange anbefalinger der ut (og mye forsking som nok spriker litt).

Tolerable øver inntak ifølge Vitenskapskomiteen for mattrygghet er 100 mikrogram per dag for voksne (tilsvarer 4000 IE)

http://www.vkm.no/eway/default.aspx?pid=277&trg=Content_6498&Main_6177=6498:0:31,2369&Content_6498=6187:1893690::0:6295:1:::0:0

Men som nevnt tidligere (?) må du opp i over 250microgram pr dag (10,000 IE) for at det skal bli giftig.. Så har litt å gå på med andre ord ;)

1micorgram=40 IE (for vitamin D ihverfall)

1 IE = 0.025 microgram

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...