AnonymBruker Skrevet 16. september 2013 #1 Skrevet 16. september 2013 Jeg flyttet inn i en sokkelleilighet tidligere i år, samtidig som huseier flyttet inn i samme hus. Det var et nytt hus, og på visning spurte jeg huseier om det var veldig lytt da de har småbarn. Jeg fikk beskjed om at det sannsynligvis ikke var særlig lytt ettersom det var et nytt hus. Når vi flyttet inn skulle det vise seg å være mer lytt enn jeg noen gang har opplevd i noe annet hus. Huseierne skjønte også dette, og uttrykket at de var flaue. I begynnelsen gikk dette greit for meg ettersom jeg hadde midlertidig pause fra jobb og studier, og jeg tenkte at jeg sikkert også ble vant til bråket med tiden. Det ble jeg ikke. Nå har det snart gått et halvt år og jeg har siden blitt student. Jeg er utslitt og har ingen hvilested, bortsett fra de to timene på kvelden etter at alle ungene har lagt seg. Hverdagene er uten unntak som følger: 06:00-09:00 Huset våkner og det braker i taket, og dirrer i sengen (!). Barna går på skolen og barnehage. 09:00 Gravemaskiner i hagen hos naboen, som har vært der hver dag i halvannen måned og sannsynligvis har en måned igjen (Ja, det er drøyt hvor lang tid dette tar). Før dette var det ekstrem støy fra mars til juli man-fre 06-20 pga arbeid på t-banen noen meter unna. 15:00 Gravemaskinene er ferdige, ungene kommer hjem fra skole og barnehage. Dundring i taket til kl 21:00. Helgene: Løping, gråting, blokkfløyte, roping, tramping og dirring gjør at jeg sjeldent kan sove lenger enn til 08 i helgene. Av samme årsak kan jeg heller ikke slappe av, går som regel med ørepropper. Jeg må også legge opp planene på kveldene sånn at jeg er tidlig hjemme ettersom jeg blir tidlig vekket. Jeg skjønner at man må regne med bråk i huset når man leier hos en familie, men her er det altså så lytt at man hører hva de sier når de prater. Det rister i sofaen i skrivende stund. Jeg overdriver dessverre ikke. Jeg vurderer helt klart å flytte, men skal sannsynligvis uansett flytte utenbys etter jul og har oppsigelsestid på noen mnd, så per akkurat nå er det ikke en ideell løsning. Dessuten har jeg satt meg selv i denne situasjonen - har ikke klaget til husvertene og det føles ikke riktig å gjøre dette etter så lang tid hvor jeg har sagt at "det går fint". Ikke kan de gjøre noe med støyet heller, verken fra barna eller fra gravemaskinene. Spesielt ikke fra gravemaskinene. Foreløpig går jeg derfor bare rundt nå og prøver å suck it up, men går rundt med en puls på 100000 av både stress og irritasjon, mye også av prinsipp fordi jeg betaler litt over middels høy husleie (leiligheten er overpriset) for å bo et sted jeg verken kan hvile eller gjøre skolearbeid. Jeg gråter flere ganger i uken av utmattelse. Det jeg lurer på er om dere synes jeg kun skal fortsette å suck it up, betale full leie så lenge jeg bor her og flytte når jeg ikke klarer mer, eller om jeg bør prate med huseier om å få litt rimeligere leie. Når jeg flytter kommer de uansett sannsynligvis ikke til å finne noen som ønsker å flytte inn i et så lytt hus og betale over gjennomsnittet, nå som de er klar over dette på forhånd. Vi snakker 9000 for litt over 30 kvm godt utenfor sentrum. Jeg har et svært godt forhold til huseierne, og de er lette å prate med. Men jeg vil ikke være urimelig eller smålig... så fortell meg hvis jeg er det, og hva dere ville gjort. Anonymous poster hash: 4804b...465 1
MissEi Skrevet 16. september 2013 #2 Skrevet 16. september 2013 Kjøpr deg ørepropper eller flytt ut ?
AnonymBruker Skrevet 16. september 2013 #3 Skrevet 16. september 2013 Kjøpr deg ørepropper eller flytt ut ? MissEi: Har spesialstøpte ørepropper. Men det bråker så mye at de ikke tar bort på langt nær all lyden. Anonymous poster hash: 4804b...465 1
Bernardette Skrevet 16. september 2013 #4 Skrevet 16. september 2013 At du betaler for mye er irrelevant i denne saken.
MissEi Skrevet 16. september 2013 #5 Skrevet 16. september 2013 MissEi: Har spesialstøpte ørepropper. Men det bråker så mye at de ikke tar bort på langt nær all lyden. Anonymous poster hash: 4804b...465 Da hører du ut som du er overfølsom for lyd. Dersom jeg selv bruker ørepropper hører jeg svært lite.. Blir som å være døv
AnonymBruker Skrevet 16. september 2013 #6 Skrevet 16. september 2013 Du bør iallefall gjøre det klinkende klart for huseier hvor stort problemet er, slik at de kan vurdere støyskjermingstiltak før neste leietaker flytter inn (i det minste slik at de ikke kan si "Njei, tror ikke det er så lytt..." til neste leietaker...). Anonymous poster hash: 7b856...1d2 5
AnonymBruker Skrevet 16. september 2013 #7 Skrevet 16. september 2013 Da hører du ut som du er overfølsom for lyd. Dersom jeg selv bruker ørepropper hører jeg svært lite.. Blir som å være døv Vel, når sengen dirrer hjelper ikke øreproppene så mye uansett. Dessuten tar ikke ørepropper bort høye lyder. De gjør at jeg ikke hører stemmer særlig, men brakene går gjennom. Men ja, jeg har nok blitt ekstra tynn i nervene etter hvert. Veldig kjedelig likevel å måtte gå med ørepropper fra morgen til kveld. TS Anonymous poster hash: 4804b...465 3
AnonymBruker Skrevet 16. september 2013 #8 Skrevet 16. september 2013 Jeg ville snakket med huseierene. Og kjøpt meg hørselsvern. Å betale mindre penger hjelper jo ikke på støyet. Anonymous poster hash: 19cab...228 4
AnonymBruker Skrevet 16. september 2013 #9 Skrevet 16. september 2013 Jeg ville snakket med huseierene. Og kjøpt meg hørselsvern. Å betale mindre penger hjelper jo ikke på støyet. Anonymous poster hash: 19cab...228 Nei, det hjelper ikke på støyet, men en del på irritasjonen og følelsen av å betale veldig mye for veldig lite. Hørselsvern, tenker du på noe annet enn formstøpte ørepropper? Sånne øreklokker? TS Anonymous poster hash: 4804b...465 2
AnonymBruker Skrevet 16. september 2013 #10 Skrevet 16. september 2013 Jeg kjenner at løsningen gjerne kan bli at jeg sier opp i oktober sånn at lettelsen av at jeg snart skal bort derfra tar bort noe av frustrasjonsfølelsen. *tenke høyt og rydde tanker* Jeg skal definitivt si fra om problemet til dem, men det er gjerne poengløst å gjøre dette før oppsigelsen. Anonymous poster hash: 4804b...465 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2013 #11 Skrevet 16. september 2013 Jeg flyttet inn i en sokkelleilighet tidligere i år, samtidig som huseier flyttet inn i samme hus. Det var et nytt hus, og på visning spurte jeg huseier om det var veldig lytt da de har småbarn. Jeg fikk beskjed om at det sannsynligvis ikke var særlig lytt ettersom det var et nytt hus. Når vi flyttet inn skulle det vise seg å være mer lytt enn jeg noen gang har opplevd i noe annet hus. Huseierne skjønte også dette, og uttrykket at de var flaue. I begynnelsen gikk dette greit for meg ettersom jeg hadde midlertidig pause fra jobb og studier, og jeg tenkte at jeg sikkert også ble vant til bråket med tiden. Det ble jeg ikke. Nå har det snart gått et halvt år og jeg har siden blitt student. Jeg er utslitt og har ingen hvilested, bortsett fra de to timene på kvelden etter at alle ungene har lagt seg. Hverdagene er uten unntak som følger: 06:00-09:00 Huset våkner og det braker i taket, og dirrer i sengen (!). Barna går på skolen og barnehage. 09:00 Gravemaskiner i hagen hos naboen, som har vært der hver dag i halvannen måned og sannsynligvis har en måned igjen (Ja, det er drøyt hvor lang tid dette tar). Før dette var det ekstrem støy fra mars til juli man-fre 06-20 pga arbeid på t-banen noen meter unna. 15:00 Gravemaskinene er ferdige, ungene kommer hjem fra skole og barnehage. Dundring i taket til kl 21:00. Helgene: Løping, gråting, blokkfløyte, roping, tramping og dirring gjør at jeg sjeldent kan sove lenger enn til 08 i helgene. Av samme årsak kan jeg heller ikke slappe av, går som regel med ørepropper. Jeg må også legge opp planene på kveldene sånn at jeg er tidlig hjemme ettersom jeg blir tidlig vekket. Jeg skjønner at man må regne med bråk i huset når man leier hos en familie, men her er det altså så lytt at man hører hva de sier når de prater. Det rister i sofaen i skrivende stund. Jeg overdriver dessverre ikke. Jeg vurderer helt klart å flytte, men skal sannsynligvis uansett flytte utenbys etter jul og har oppsigelsestid på noen mnd, så per akkurat nå er det ikke en ideell løsning. Dessuten har jeg satt meg selv i denne situasjonen - har ikke klaget til husvertene og det føles ikke riktig å gjøre dette etter så lang tid hvor jeg har sagt at "det går fint". Ikke kan de gjøre noe med støyet heller, verken fra barna eller fra gravemaskinene. Spesielt ikke fra gravemaskinene. Foreløpig går jeg derfor bare rundt nå og prøver å suck it up, men går rundt med en puls på 100000 av både stress og irritasjon, mye også av prinsipp fordi jeg betaler litt over middels høy husleie (leiligheten er overpriset) for å bo et sted jeg verken kan hvile eller gjøre skolearbeid. Jeg gråter flere ganger i uken av utmattelse. Det jeg lurer på er om dere synes jeg kun skal fortsette å suck it up, betale full leie så lenge jeg bor her og flytte når jeg ikke klarer mer, eller om jeg bør prate med huseier om å få litt rimeligere leie. Når jeg flytter kommer de uansett sannsynligvis ikke til å finne noen som ønsker å flytte inn i et så lytt hus og betale over gjennomsnittet, nå som de er klar over dette på forhånd. Vi snakker 9000 for litt over 30 kvm godt utenfor sentrum. Jeg har et svært godt forhold til huseierne, og de er lette å prate med. Men jeg vil ikke være urimelig eller smålig... så fortell meg hvis jeg er det, og hva dere ville gjort. Anonymous poster hash: 4804b...465 Jeg ville flytta. Si opp med en gang ,siden du har vel oppsigelsestid? Huseier setter sikkert ut annonse på nett med en gang, så får du flytta ut før og. Viktig å trives der man bor:-) Anonymous poster hash: 4d761...e7f 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2013 #12 Skrevet 16. september 2013 At det er så lytt at du klart å tydelig hører hva de snakker om med vanlig innestemme tror jeg er 110% bullshit om det er ett nytt hus som er bygd med tanke på utleie i sokkel, På golvet ligger det mest sannsynlig ei 22m sponplate, med trinnlydplate og muligens gips oppå før en parkett eller lignende, gjennom dette hører du meget meget lite, kun hard gange med sko med harde såler eller brak som om noen hiver noe tungt ned i golvet. Himlingen i din etasje henger i lydbøyler og er ganske sikker på at det er ggipstak? som igjen er fuget rundt hele leiligheten sånn at det er brannsikkert og gasstett, dermed er det minimalt med lyd som kommer gjennom. En svær bass som står å durer på golvet når han spiller musikk kan du høre, skrikende barn kan du høre om du hører godt, banking i golvet kan du høre men at du hører en vanlig samtale på ca 60 desibel tror jeg ikke noe på. Har selv vært med å testa enn sånn konstruksjon på lydgjennomstrømning og vi måtte over 100desibel før vi hørte noen form for støy. At de lever med 100desibel døgnet rundt er fysisk umulig Anonymous poster hash: 46bf3...820
AnonymBruker Skrevet 17. september 2013 #13 Skrevet 17. september 2013 Anonym over har nok rett. Dersom et nytt hus er bygd slik du beskriver er det noe så alvorlig galt med måten det er bygd på (altså alvorlig slurv) at huseier burde ha klaget til byggefirma/utbygger. At du hører trinnlyder er ikke noe rart, de moderne platene er bare så gode som vedkommende slurvete snekker som legger dem: jeg har ikke støtt på noen som fjerner trinnlyd særlig godt. Men at huseiger ikke har klaget på dette er mildt sagt rart. Er det selvbygg? Har h*n selv slurvet med isolasjonen? Anonymous poster hash: 43016...712
AnonymBruker Skrevet 17. september 2013 #14 Skrevet 17. september 2013 nå overdriver du noe sykt!! skjerp deg! Anonymous poster hash: 17293...1f4 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2013 #15 Skrevet 17. september 2013 Jeg har vært borti noe lignende. I min forrige leilighet hørte vi alt som ble sagt i leiligheten under oss. Ubehagelig mildt sagt. Så jeg har ingen problemer med å tro at det kan være så lytt. Anonymous poster hash: fea6c...d8d 4
AnonymBruker Skrevet 17. september 2013 #16 Skrevet 17. september 2013 At det er så lytt at du klart å tydelig hører hva de snakker om med vanlig innestemme tror jeg er 110% bullshit om det er ett nytt hus som er bygd med tanke på utleie i sokkel, På golvet ligger det mest sannsynlig ei 22m sponplate, med trinnlydplate og muligens gips oppå før en parkett eller lignende, gjennom dette hører du meget meget lite, kun hard gange med sko med harde såler eller brak som om noen hiver noe tungt ned i golvet. Himlingen i din etasje henger i lydbøyler og er ganske sikker på at det er ggipstak? som igjen er fuget rundt hele leiligheten sånn at det er brannsikkert og gasstett, dermed er det minimalt med lyd som kommer gjennom. En svær bass som står å durer på golvet når han spiller musikk kan du høre, skrikende barn kan du høre om du hører godt, banking i golvet kan du høre men at du hører en vanlig samtale på ca 60 desibel tror jeg ikke noe på. Har selv vært med å testa enn sånn konstruksjon på lydgjennomstrømning og vi måtte over 100desibel før vi hørte noen form for støy. At de lever med 100desibel døgnet rundt er fysisk umulig Hahaha... ærlig talt, hvorfor skulle jeg lyve om det? Jeg hører så klart ikke alt de sier, men ca halvparten og spesielt korte setninger, som "hva skal du ha på brødskiva?" "nå må du ta på deg skoene". Det kommer også an på hvem som snakker, da alle ikke har like høye stemmer. De har også et rom i samme etasje som meg hvor jeg hører tilnærmet alt alle sier, med innestemme. Huseierne er jo overrasket selv - så nei, det er ikke noe jeg innbiller meg eller overdriver, de er 100% klar over problemet og alle som kommer på besøk måper når de hører lydnivået og skjønner ikke hvordan man kan bo sånn. Så it's not me Og de trenger verken å ha på seg sko eller gå særlig hardt for at det braker i taket. Men som jeg skrev tidligere har jeg uansett bestemt meg for å holde ut gjennom oppsigelsestiden i høst med ørepropper og tålmodighet, og flytte etter eksamen. Det hjelper å vite at det snart er over TS Anonymous poster hash: 4804b...465 2
AnonymBruker Skrevet 17. september 2013 #17 Skrevet 17. september 2013 Du må si i fra, det er noe du skulle gjort for lenge siden. Når man bor tett innpå andre må man ta hensyn, de har selv valgt å leie, men det er altså en forutsetning at de vet hvor ille det er. Anonymous poster hash: 1daa2...10b 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2013 #18 Skrevet 17. september 2013 Hahaha... ærlig talt, hvorfor skulle jeg lyve om det? Jeg hører så klart ikke alt de sier, men ca halvparten og spesielt korte setninger, som "hva skal du ha på brødskiva?" "nå må du ta på deg skoene". Det kommer også an på hvem som snakker, da alle ikke har like høye stemmer. De har også et rom i samme etasje som meg hvor jeg hører tilnærmet alt alle sier, med innestemme. Huseierne er jo overrasket selv - så nei, det er ikke noe jeg innbiller meg eller overdriver, de er 100% klar over problemet og alle som kommer på besøk måper når de hører lydnivået og skjønner ikke hvordan man kan bo sånn. Så it's not me Og de trenger verken å ha på seg sko eller gå særlig hardt for at det braker i taket. Men som jeg skrev tidligere har jeg uansett bestemt meg for å holde ut gjennom oppsigelsestiden i høst med ørepropper og tålmodighet, og flytte etter eksamen. Det hjelper å vite at det snart er over TS Anonymous poster hash: 4804b...465 Bare å gå til kommunen da, så har han ett helvettes spetakkel for om det da faktisk er så ille som du påstår så er ikke den leiligheten der godkjent for utleie i det hele tatt mtp lydisolering og branntetting/sikring Anonymous poster hash: 46bf3...820 2
Nada Skrevet 19. september 2013 #19 Skrevet 19. september 2013 Jeg syns det høres ut som om utleigedelen ikke er godkjent etter kravene, de har kanskje bare delt av en del av eneboligen med tanke på å senere ta delen inn i hovedhuset igjen? Og da har de kanskje tatt bort disse tingene som lydbøyler osv, og ekstra isolering i vegger. Vi har også nybygget hus og vi hører ganske bra lyd mellom etasjene, men det er jo også fordi lyden beveger seg lett i gangen og opp trappen. Jeg fikk vite av husbyggeren vår at det vanlige nå er å droppe isolasjon i innervegger, fordi utbyggerene vil spare penger. Derfor er nye hus ofte mer "bråkete". Om huseiger har spesifisert at dette er en utleie leilighet og har avtaler deretter med husbygger, så er det noe som har blitt fjusket med. Om jeg var deg så hadde jeg snakket med utleier og fortalt om problemet, spurt om hva som var blitt gjort med tanke på lydisolering under bygging, for å kunne finne ut hva som kunne gjøres videre. 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2013 #20 Skrevet 19. september 2013 Finnes det ikke en Leietakerforening? Fikk du informasjon i forkant a det ville bli mye bråk? Ellers er det sikkert brudd på noen bestemmelser som kan gidegmrett til å si opp kontrakten omgående. Jeg hadde ikke holdt ut en uke i det du beskriver, føler med deg...Anonymous poster hash: db17f...244
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå