venus_ Skrevet 16. september 2013 #1 Skrevet 16. september 2013 Hvordan er det fellesgjeld skal betales? Hvis jeg kjøper en borettslagleilighet for 1,5 mill med fellesgjeld på 100 000, når skal da de 100 000 betales? Er det samtidig som de 1,5 eller betales den ned i felleskostnader? Må de 100 000 inkluderes i beløpet jeg skal låne i banken?
Barcelone Skrevet 16. september 2013 #2 Skrevet 16. september 2013 Fellesgjeld er den gjelden borettslaget har. Denne betales ned ved at du betaler husleie til borettslaget. 1,5 mill er din personlige gjeld som du betaler ned til banken. 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2013 #3 Skrevet 16. september 2013 Fellesgjeld betales gjerne ned sammen med husleien som går til f.eks. vaktmester og belysning i fellesarealer, gjerne månedsvis. Borettslag låner såpass mye i slengen at de ofte har ganske lang nedbetalingstid. Du låner ikke fellesgjelden fra banken, men banken tar det med i beregningen av hvor stor gjeldsbyrde du tåler. Så hvis du har fått et tak på hvor mye du kan låne av banken, så må det inkludere fellesgjelden. Anonymous poster hash: 3d042...d8a 2
Britt Banditt Skrevet 16. september 2013 #4 Skrevet 16. september 2013 (endret) Den betales ned i felleskostnadene. De 100 000,- er et eget separat lån som er din del av borettslagets lån, og du låner ikke disse i banken, MEN det inngår i den summen du har fått oppgitt fra banken at du kan låne. Altså hvis du har fått beskjed fra banken om at du kan låne maks 1,5 mill, og totalsummen (innskudd+fellesgjeld)=1,6 mill som i ditt eksempel får du ikke lån til den leiligheten. Edit: Ja, var flere som svarte samtidig ja.. Endret 16. september 2013 av Britt Banditt
venus_ Skrevet 16. september 2013 Forfatter #5 Skrevet 16. september 2013 Så jeg må altså be banken om et lån på 1,6 her?
AnonymBruker Skrevet 16. september 2013 #6 Skrevet 16. september 2013 Så jeg må altså be banken om et lån på 1,6 her? Du må kunne låne 1.6 ja, men i praksis låner du kun 1.5 fra banken. Anonymous poster hash: 2cf49...08d
AnonymBruker Skrevet 16. september 2013 #7 Skrevet 16. september 2013 Så jeg må altså be banken om et lån på 1,6 her? Det kan du jo, men det er ikke så veldig smart. Noen borettslag/aksjelag tilbyr individuell nedbetaling av fellesgjeld, men som regel betaler man en fast sum til borettslaget. Det vil si at dersom leiligheten koster 1,5 millioner så skal du for eksempel betale 7000 kr i månedlige avdrag til banken. Så skal borettslaget ha 3000 i måneden (det står i prospektet hvor mye det er å betale i måneden), da må du betale 7000 i måneden til banken og 3000 i måneden til borettslaget. Da er altså de reelle botugiftene på 10.000kr. (om strøm, oppvarming osv er noe du må sjekke opp i). De 3000 kr betaler du altså ikke direkte til banken du har tatt opp ditt boliglån i, du betaler de til borettslaget. Anonymous poster hash: 5572e...2ad
venus_ Skrevet 16. september 2013 Forfatter #8 Skrevet 16. september 2013 Takk for forklaringer, da er jeg litt klokere
Wolfmoon Skrevet 17. september 2013 #9 Skrevet 17. september 2013 Det er også veldig viktig å sjekke om borettslaget har store prosjekter som skal starte nå, for i forbindelse med oppussing o.l. kan fellesgjelden øke, og du må ha råd til å betale det også Det skal stå i prospektet, ev. be om innsyn i borettslagets planer og økonomi (referat fra generalforsamling og budsjett). 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå