Gå til innhold

Drikker dere alkohol osv mellom El og ikm?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ligger dere unna alkohol, spekemat, oster osv hver mnd mellom El og ikm?

Det er jo snakk om 2 uker hver mnd, så syns det virker litt drøyt, om dere skjønner hva jeg mener.

Jeg vil ikke sette hele livet i prøve-modus, når man ikke vet hvor lag tid tar.

Det er ikke snakk om å dra på stupfylla, men vin til middag, o.l.

Anonymous poster hash: 3ea8f...e6a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og før noen kritiserer at det er lite å ofre osv, så håper jeg dere skjønner hva jeg mener.

Skrevet

De første månedene som prøver så var jeg forsiktig og prøvde å holde meg unna. Men etter som månedene gikk og jeg ikke ble gravid var jeg ikke så nøye på det.

Jeg drikker uansett lite når jeg drikker. Så noen stor fare hadde det ikke vært. Når jeg ble gravid hadde jeg ikke drukket noe før positiv test.

Nr 2 ble jeg uplanlagt gravid med, så det ble litt alkohol før jeg testet positivt, men som vanlig liten mengde.

Ang kosthold så har jeg spist som normalt og ikke tenkt over at jeg ikke burde spise enkelte ting.

Anonymous poster hash: 6b95b...816
Skrevet

Jeg unner meg salami på skiva, diverse oster og en øl til middagen da. Men drikker mye mindre enn vanlig. Jeg orker ikke å ha livet på hold lengre, blir for mye stress. Men passer på å få i meg vitaminer og folsyre hver dag.

Anonymous poster hash: 467b7...b1a

• Liker 1
Skrevet

Jeg levde helt som normalt, dvs ikke-gravid, i tiden mellom EL og IKM. Var nok litt mer forsiktig i starten, men etterhvert som månedene gikk, var jeg helt avhengig av å kunne leve normalt for å fungere bra i hverdagen. Det ble for slitsomt å alltid tenke: "Hvis jeg er gravid så...". Nå skal det sies at jeg svært sjeldent drikker mye, men jeg tok meg gjerne et glass vin til middagen i helgene selv i tiden mellom EL og IKM. Salami, spekekjøtt og oster spiste jeg også, men ikke i overdrevne mengder. Da jeg ble gravid, kuttet jeg selvsagt ut alt det gravide ikke skal spise of drikke.

Anonymous poster hash: 45d10...cdd
Skrevet

Jeg har denne prøveperioden drukket en del rundt og like etter EL. Men prøver ellers å la være, særlig like før IKM. Har litt dårlig samvittighet for at jeg drakk etter EL denne gangen, men ble bare sånn. Hva jeg Kan spise tenker jeg ikke på før jeg vet jeg er gravid.

Anonymous poster hash: 3a18b...dcf

Skrevet

Nå ble jeg lettet for at jeg ikke var helt ute å kjøre..

Vi skal på romantisk langhelg til Roma i helgen, og det er mellom El og ikm. Har lyst til å kose meg med mozarella, vin og spekemat...

Skrevet

Etter fem år som prøver er jeg glad for at jeg ikke har "satt livet på vent" to uker hver måned. Ikke sånn å forstå at alkohol er livsviktig, det er heller tankegangen som helhet - at man må passe seg for det ene og andre og tilpasse livet sitt etter det. Det kan bli litt mye, spesielt ettersom det holder å starte med slike tiltak så fort man får positiv test (så lenge det er snakk om normal, moderat bruk av alt som kan være skadelig for fosteret)

Anonymous poster hash: 1f6c1...b16

Skrevet

Det første året holdt jeg meg unna alkohol i denne perioden. Sannsynligheten for graviditet i stor i begynnelsen, offeret er liten, og i tillegg til at alkoholinntak reduserer fruktbarheten kan det ha alvorlige konsekvenser selv tidlig.

Når det gjelder mat fikk jeg avklart at jeg er taxo positiv. Og jeg var forsiktig med mat med høy risiko for listeriasmitte. Generelt tenkte jeg godt gjennom sannsynlighet kontra risiko. Det er en liten periode av livet, og jeg kunne aldri levd med meg selv dersom jeg hadde påført et foster/barn skader.

Skrevet

Det er absolutt ikke et offer å droppe disse tingene, men det er noe med å leve nymalt også.

Hvertfall til en viss grad. Vil ikke at alt skal dreie seg om å kanskje være gravid 2 uker i mnd..

Vi er veldig glad i god mat og vin, så å fjerne dette helt er faktisk en Big deal sånn sett. Ikke misforstå, men det er nettopp med det å kunne leve som vanlig, for å unngå å bli helt oppslukt av prøving osv.

Æsj, skulle ønske jeg visste om jeg var gravid før turen, men det blir for tidlig å teste. Tror jeg kommer til å leve som normalt. Det er uansett ikke snakk om fjortistur til Ibiza.

Skrevet

Jeg har drukket noen ganger under prøvingen, som i type å være på fest i starten lot jeg være, men har vi prøvd i over ett år. Spiser som vanlig:)

Skrevet

Jeg drikker ikke mellom EL og IKM. Ikke spiser jeg noe som gravide ikke skal spise heller, men det har litt å gjøre med at jeg er veganer og ikke har disse matvarene i mitt kosthold uansett.

Synes det er litt rart å si at livet settes på vent. Alkohol er ikke det som holder mitt liv i gang ihvertfall.

Gjest Maria_Marihøne
Skrevet

Jeg holdt meg unna alkohol mellom el og ikm, men det var ikke noe problem for meg, for jeg drikker så sjeldent uansett. Men jeg spiste som vanlig. Tror ikke jeg tenkte på å holde meg unna slike matvarer engang. Jeg spiste til og med salami helt i begynnelsen av graviditeten fordi jeg glemte meg helt av. Det gikk heldigvis bra :)

Skrevet

Jeg drikker ikke mellom EL og IKM. Ikke spiser jeg noe som gravide ikke skal spise heller, men det har litt å gjøre med at jeg er veganer og ikke har disse matvarene i mitt kosthold uansett.

Synes det er litt rart å si at livet settes på vent. Alkohol er ikke det som holder mitt liv i gang ihvertfall.

Det settes ikke på vent, men feks å kunne ta et glass vin til maten når vi er på weekendtur er litt av kosen.

Skrevet

Og det skal sies at vi ikke er aktive prøver. Jeg går bare ikke på prevensjon, så vi tar det som det kommer :-)

I det daglige er det ikke noe problem, men det er akkurat denne turen jeg tenker på..

Skrevet

Jeg var på bryllupsreise mellom EL og IKM første PP og reiste til en romantisk storby. Jeg drakk ikke likevel og koste meg masse for det.

Har man kuttet ut prevensjonen er man vel aktiv prøver? Med mindre man avstår fra sex da selvsagt.

Skrevet

Jeg var på bryllupsreise mellom EL og IKM første PP og reiste til en romantisk storby. Jeg drakk ikke likevel og koste meg masse for det.

Har man kuttet ut prevensjonen er man vel aktiv prøver? Med mindre man avstår fra sex da selvsagt.

Selvfølgelig kan jeg hygge meg uten alkohol, det er som sagt ikke det jeg mener.

Aktiv prøver for meg er de som tester, men komme inne i henne for å benytte seg alle sjanser osv.

Skrevet

Aktiv prøver for meg er de som tester, men komme inne i henne for å benytte seg alle sjanser osv.

Dere er prøvere. Det er ubeskyttet sex som fører til graviditet, ikke all verdens tester;-)

Jeg har tatt meg et glass vin til god mat enkelte ganger mellom EL og ikm, disse periodene har sammenfalt med ferieturer. Jeg tar meg ikke alkohol for å kose meg hjemme, så jeg er mye mer forsiktig.

Jeg spiser ikke spekemat før ikm, bortsett fra denne gang, men det var da 3 dager etter ikm og 2 negative gravitester, og det var helt uimotståelig italiensk skinke som aldri har vært borti plastikk, og som skjæres mens man venter...

Jeg er mye mer redd for infeksjoner som kan overføres til et embryo enn effekten av litt vin før embryoet har begynt å utvikle nervesystemet sitt, men er usikker på hvordan faren er de første ukene.

Skrevet

Hehe, joda, vi er sånn sett prøvere.

Mente bare at vi ikke er de mest "besatte", og heller tar ting med ro og har det moro mens vi venter. Sitter ikke og tripper før mensen osv ;-)

Men ja, det er jo en sjanse for graviditet, så blir så i tvil om mat og drikke i Roma.

Skrevet

Jeg ser at dette med mat/spekemat er litt missforstått.

Hvis man først tar et bevisst valg om å holde seg unna, hjelper det lite å kun gjøre det mellom el og ikm. Toxo og listeriasmitte har noen dagers inkubasjonstid, og man er syk en stund. Effekten kan derfor ikke sammenlignes med alkohol, som kun er den dagen man drikker.

Hva man gjør er et individuelt valg. Men alle som prøver å bli gravide bør sette seg godt inn i hva som er farlig og ikke minst hvorfor det er det. Da vet man hvilken risiko man utsetter er lite embryo for, og kan ta et bevisst valg ut i fra det.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...