AnonymBruker Skrevet 16. september 2013 #1 Skrevet 16. september 2013 Hvem skal være tilstede av personal og ansatte ved sykehuset? Kan det brått komme to lærlinger inn osv. Hadde jeg bestemt skulle det kun vært mannen min og en ansatt ved sykehuset.. Er set mulig?Anonymous poster hash: cf2b4...495
Merlion Skrevet 16. september 2013 #2 Skrevet 16. september 2013 (endret) Ved første fødsel var det jordmor og jordmorstudent. Veldig fornøyd med å ha jordmorstudenten der. Hun var en veldig behagelig person og jeg hadde bedre kjemi med henne enn med jordmor. Mot slutten kom også barnepleier inn. Og helt til slutt gynekolig/fødselslege, da fødselen endte i komplikasjoner. Etter at fødselen kom anestesilege og anestesisykepleier(lite sykehus, så de er ikke fullt ut bemannet på fødeavdelingen) for å ta seg av babyen en liten stund, mens de andre tok seg av meg. Det var dog ikke så dramatisk som det høres ut. Ikke meg i mot å ha studenter til stede. De må ha praksis de også og hvis ingen vil ha de tilstede så får de ikke gjort ferdig utdannelsen sin. Jordmorstudenten jeg hadde ble nok en flott jordmor når hun var ferdig utdannet. Jeg ble spurt på forhånd om jeg ville ha med student. Men de andre som kom til måtte jo være der, så da ble jeg såklart ikke spurt på forhånd, og jeg skjønte jo at jeg ikke kunne nekte heller. Under andre fødsel hadde jeg både den ene og andre tilstede, alt fra brannmannskap(de første som kom til, da ambulansen ville bruke tid, de var tidligere ambulansepersonell også, så kunne sakene sine) til ambulansepersonell, og mot slutten jordmor og barnepleier. Jeg kunne ikke brydd meg mindre om hvem som var til stede. Fødselen gikk så fort at jeg bare var glad vi ikke var alene. Jeg fødte da i ambulansen utenfor sykehuset. Endret 16. september 2013 av Merlion 1
*Frida* Skrevet 16. september 2013 #3 Skrevet 16. september 2013 Studentar kan du seie nei til. Du vil få spørsmål om eventuelle studentar kan vere med, og det kan du altså berre seie nei til. Ingen vil synes det er rart, det skjer nok ofte. Under ein normal fødsel vil jordmor vere tilstades (gjerne berre innimellom, så lenge opningsfasen pågår). Etter kvart som det nærmar seg fødselen (under pressriene) vil i tillegg barnepleier komme inn. Ho skal ordne med tepper og sånt som babyen treng, og fungerer som støtte under utdrivningsfasen. Dersom jordmor meiner det er behov for assistanse, vil ho påkalle lege eller fleire jordmødre. Dette er ikkje noko du bør legge deg opp i, ettersom det vil vere for ditt og barnets beste.
Gjest Amber Rose Skrevet 16. september 2013 #4 Skrevet 16. september 2013 Studentar kan du seie nei til. Du vil få spørsmål om eventuelle studentar kan vere med, og det kan du altså berre seie nei til. Ingen vil synes det er rart, det skjer nok ofte. Under ein normal fødsel vil jordmor vere tilstades (gjerne berre innimellom, så lenge opningsfasen pågår). Etter kvart som det nærmar seg fødselen (under pressriene) vil i tillegg barnepleier komme inn. Ho skal ordne med tepper og sånt som babyen treng, og fungerer som støtte under utdrivningsfasen. Dersom jordmor meiner det er behov for assistanse, vil ho påkalle lege eller fleire jordmødre. Dette er ikkje noko du bør legge deg opp i, ettersom det vil vere for ditt og barnets beste. Jeg ble ikke spurt. Likte heldigvis jordmorstudenten veldig godt, så det var ikke noe problem.
Redbull Skrevet 16. september 2013 #5 Skrevet 16. september 2013 Jeg hadde jordmor, barnepleier og lege. Ble spurt om to lærlinger kunne få se, jeg sa nei. 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2013 #6 Skrevet 16. september 2013 Jeg har ikke født, men jeg har hatt mye på sykehus å gjøre, og det har ofte vært med studenter under mine konsultasjoner. Har vært der av forskjellige grunner. Studentene står mest i bakgrunnen og observerer, og oppfører seg respektfult, og har selvfølgelig taushetsplikt. Det er ikke alltid jeg har likt det, siden jeg ikke blir spurt, men studentene trenger erfaring også så de kan bli gode jordmødre, leger, sykepleiere, psykologer osv osv ... Anonymous poster hash: 44fa8...f09 1
*Frida* Skrevet 16. september 2013 #7 Skrevet 16. september 2013 (endret) Jeg ble ikke spurt. Likte heldigvis jordmorstudenten veldig godt, så det var ikke noe problem. Å? Lurer på om universitetssjukehus har ein annan praksis, men på andre sjukehus meiner eg ein _skal_ kunne seie nei, dvs få et spørsmål om det er greitt. Eg hadde med legestudent under andre fødsel, og då blei eg spurt først om ho kunne vere med under forundersøkelsen, seinare blei eg spurt om ho kunne overvære sjølve fødselen. I tillegg blei eg spurt kvar gong om det var greitt om ho kunne undersøke meg. Endret 16. september 2013 av *Frida*
*Frida* Skrevet 16. september 2013 #8 Skrevet 16. september 2013 (endret) Sitat henta frå http://www.oslo-universitetssykehus.no/personvern I henhold til norsk lov kan dette bare skje med pasientens samtykke. Normalt skal pasienten bli bedt om slikt samtykke. Dersom pasienten ønsker større grad av diskresjon rundt behandlingen, har han/hun rett til å reservere seg mot at andre enn behandlende helsepersonell er tilstede eller får innsyn i journalen. Så til trådstarter og alle andre: ein kan ta det med i fødebrev at ein ikkje ønsker studentar tilstades, eventuelt berre gi ein beskjed om dette når ein kjem til fødeavdelingen. Edit: fiksa lenke Endret 16. september 2013 av *Frida*
Gjest Amber Rose Skrevet 16. september 2013 #9 Skrevet 16. september 2013 Å? Lurer på om universitetssjukehus har ein annan praksis, men på andre sjukehus meiner eg ein _skal_ kunne seie nei, dvs få et spørsmål om det er greitt. Eg hadde med legestudent under andre fødsel, og då blei eg spurt først om ho kunne vere med under forundersøkelsen, seinare blei eg spurt om ho kunne overvære sjølve fødselen. I tillegg blei eg spurt kvar gong om det var greitt om ho kunne undersøke meg. Hmm så rart. Jeg fødte ikke på et universitetssykehus jeg heller. Jeg stusset litt over at de ikke spurte, men det var vaktskifte når jeg skulle begynne å trøkke, så jeg var egentlig bare glad for det siden jeg ikke likte jordmora jeg hadde før.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå