Gå til innhold

Hvordan kombinere flere aktiviteter med hviledager?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei folkens!

Nå trener jeg optimalt 5 dager i uken. Brorparten er basert på styrketrening i stua der jeg følger diverse filmer på youtube. Treningsøktene varierer fra 10 til 60 minutter, alt ettersom hva jeg orker. Men jeg har lyst til å løpe i tillegg, og tenkte jeg kan kombinere det hele med f.eks yoga en dag.

Men hvordan blir dette i forhold til hviling? Vet at f.eks med styrke skal man hvile disse musklene helst en dag før man belaster dem igjen. Burde jeg da løpe dagen etter? For da bruker jo kroppen alle musklene... Noen som gjør noe lignende og som syntes det fungerer?

Tenkte å gjøre noe ala dette:

DAG. 1 løpe 30 min
DAG 2. Styrke hjemme
DAG 3. hvile
DAG 4 styrke hjemme
DAG 5 yoga? eller kanskje løpe..
DAG 6 hvile
DAG 7. styrke...?

Noen forslag eller innspill?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei folkens!

Nå trener jeg optimalt 5 dager i uken. Brorparten er basert på styrketrening i stua der jeg følger diverse filmer på youtube. Treningsøktene varierer fra 10 til 60 minutter, alt ettersom hva jeg orker. Men jeg har lyst til å løpe i tillegg, og tenkte jeg kan kombinere det hele med f.eks yoga en dag.

Men hvordan blir dette i forhold til hviling? Vet at f.eks med styrke skal man hvile disse musklene helst en dag før man belaster dem igjen. Burde jeg da løpe dagen etter? For da bruker jo kroppen alle musklene... Noen som gjør noe lignende og som syntes det fungerer?

Tenkte å gjøre noe ala dette:

DAG. 1 løpe 30 min

DAG 2. Styrke hjemme

DAG 3. hvile

DAG 4 styrke hjemme

DAG 5 yoga? eller kanskje løpe..

DAG 6 hvile

DAG 7. styrke...?

Noen forslag eller innspill?

Det ser greit ut det. Jeg har ett innspill. Ikke tenk så mye på hvile. Hvil dersom du føler du må eller du merker at du må. Det må ikke på død og liv hvile hvis du ikke føler for det.

Du er selv den beste til å avgjøre om du trenger hvile eller ikke.

Til sammenligning er det fullt mulig å trene i lengre perioder, tungt, uten å legge inn hviledager. Det bulgarske vektløfterlandslaget kjører f.eks. tunge økter hver dag. De hviler når de må. Ikke fordi det står på et ark.

Skrevet

Jeg føler at jeg "hviler" selv om jeg tar en sykkeltur dersom økten dagen før f.eks. var styrke overkropp. Da får beina kjørt seg, selv om jeg har en aktiv dag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...