Gå til innhold

Ny valp, alene hjemmetrening med voksen hund?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal få meg ny valp om noen måneder. Har en hund fra før.

Gleder meg veldig!! Men kjenner jeg er nervøs for alenehjemmetrening.

Hunden jeg har nå måtte jeg bruke flere måneder på å vende til å være alene. Hun taklet det ikke, selv om jeg bare lukket døren i 1 sek. Jeg tok det veldig forsiktig og gradvis fra starten av, alså rett ut og inn på sekundet.

Når hun ble voksen kunne hun være alene som de fleste andre hunder. Hun ligger og sover på sofaen (har filmet henne). Nå bryr hun seg ikke når jeg går på jobb, gidder ikke lette på øret en gang.

Jeg brukte så lang tid på henne at jeg kjenner jeg er litt smånervøs for hva som skjer med valpen. Hun jeg har nå måtte ha dagmamma mens jeg var på jobb i starten (tok 4uker ferie først selvsagt). Men her jeg bor nå har jeg ingen som kan være dagmamma. Skal ta 4uker ferie denne gangen også.

Så.. Spørsmålet mitt er vel.. Kan den voksne hunden begynne å stresse hvis hun må være alene (mens f.eks jeg og valpen er på valpekurs)? Må jeg trene alenetrening med begge to? Alså annen hver gang? Skal jeg ta med meg valpen ut og inn dørene som jeg gjor når hun var valp?

Noen med noen erfaringer?

Anonymous poster hash: ed568...219

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alene hjemme trening syns jeg var lettere på hund nr 2 rett og slett fordi den stoler på at den andre hunden vet best når den forholder seg rolig når matmor/far går ut av huset. Bare ta det som vanlig hjemme alene trening og se hvordan valpen reagerer.
Det du må passe på er at om valpen er en irriterende jævel på den voksne og den voksne har kort lunte må du skille dem når de skal være alene inntil valpen blir voksen/rolig nok. En valp i rett alder kan irritere på seg gråstein og man vil ikke ha kræsj når man ikke er der selv. Men går det bra og valpen ikke terger for mye på den voksne burde det gå greit. :)

Med hundene til mamma er det noe problemer om vi bare skal ha ut den ene, da går den som blir igjen hjemme rundt og leter, men ikke hyling og skriking da. Bare pass på at det blir en vane å skille dem litt. Gå på tur med bare valpen og ikke den voksne, og når valpen kan være alene eller med samboer osv kan du gå alene med den voksne. Så slepper du at det er ubehagelig om du bare skal ut med den ene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alene hjemme trening syns jeg var lettere på hund nr 2 rett og slett fordi den stoler på at den andre hunden vet best når den forholder seg rolig når matmor/far går ut av huset. Bare ta det som vanlig hjemme alene trening og se hvordan valpen reagerer.

Det du må passe på er at om valpen er en irriterende jævel på den voksne og den voksne har kort lunte må du skille dem når de skal være alene inntil valpen blir voksen/rolig nok. En valp i rett alder kan irritere på seg gråstein og man vil ikke ha kræsj når man ikke er der selv. Men går det bra og valpen ikke terger for mye på den voksne burde det gå greit. :)

Med hundene til mamma er det noe problemer om vi bare skal ha ut den ene, da går den som blir igjen hjemme rundt og leter, men ikke hyling og skriking da. Bare pass på at det blir en vane å skille dem litt. Gå på tur med bare valpen og ikke den voksne, og når valpen kan være alene eller med samboer osv kan du gå alene med den voksne. Så slepper du at det er ubehagelig om du bare skal ut med den ene. :)

Tusen takk for svar :)

Jeg bor alene så får nok ikke hjelp. Jeg har familie og venner som kan komme å hjelpe selvsagt, men det går jo ikke hele tiden.

Tror du min voksne hund må læres å være alene på nytt når hun blir vandt til valpen?

Jeg har kjøpt en stor valpegård jeg tenker å ha i stuen som valpen skal være i når de skal være alene. Tror du det vil gå bra? Valpen blir ikke lei seg når den voksne kan gå rundt løs?

Valpen skal også sove hos meg (eller jeg sover i stuen, har ikke bestemt meg enda). Den voksne hunden får som regel ikke lov til dette da jeg vil ha ett hundefri rom.

Blir spennende dette. Gleder meg veldig! (Men er også veldig spent)

Anonymous poster hash: ed568...219

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første hund er vant til å være alene hjemme så her bare dro ejg ut rett og slett, litt lengre enn hva som er vanlig, for jeg hadde kamera som jeg kunne se på mobilen og både den store og valpen tok alt med stor ro! Såklart, det ser jo ut som bare det når jeg kommer hjem her, men det er jo fordi det er en valp og den ville gjort akkurat det samme om vi var hjemme også ;) Men da får vi stoppet den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanligvis er det stor hjelp i å ha en hund fra før, siden den er rolig, og valpen da ikke blir helt alene. Men regn med å måtte ta en ny runde på dette den dagen den gamle hunden dør.

Anonymous poster hash: 7bbfe...a78
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...