AnonymBruker Skrevet 16. september 2013 #1 Skrevet 16. september 2013 Jeg er i uke 25 nå og de siste dagene har jeg bare kjent veldig små spark en gang i blant. Fra uke 20 og opp til 23 kjente jeg mange sterke spark hver dag, og da det sist uke ble veldig stille dro jeg på føden og fikk beskjed om at det var helt normalt ettersom jeg hadde morkaken foran og den var som en slags pute. I går kjente jeg kun noen få spark, men veldig sterke utover kvelden. Det var ca 6-7 spark og kjentes nesten som om det var full fest i magen min på de få sparkene, men så ble det helt stille igjen og jeg har enda ikke kjent noe tegn til liv etter det.. Flere som har hatt det slik? Anonymous poster hash: 55094...890
AnonymBruker Skrevet 16. september 2013 #2 Skrevet 16. september 2013 Er i uke 39, og det er nå den siste mnd jeg har kjent skikkelig med liv der nede. Morkaken min ligger også foran, så dette er jo veldig forskjellig fra folk til folk Men er ikke unormalt som jeg har forstått... Anonymous poster hash: f3ae6...cc6 1
Yesterday Skrevet 16. september 2013 #3 Skrevet 16. september 2013 Jeg er 35 uker og med morkaka foran. Min baby sine bevegelser har vært veldig til og fra, innimellom har jeg blitt litt bekymret (senest nå i helgen) men så blir han veldig aktiv igjen. Har fått beskjed om at det er når man kjenner veldig lite eller ingen bevegelser etter uke 28 at man skal bekymre seg. Selv om det er rart om man har kjent masse bevegelser tidligere. Husk at en annen ting som har noe å si er hvordan babyen ligger. Har merket selv at i enkelte stillinger han har så kjenner jeg nesten ingenting og flere timer, til han flytter på seg.
Gjest åffårno Skrevet 16. september 2013 #4 Skrevet 16. september 2013 Sjekket de hjertelyd på føden da? (regner jo med det, men spør likevel). Du kan jo enkelt få sjekket det også hos fastlege/jordmor - bedre det enn å dra på føden. Selv har jeg sjekket 3 ganger ila svangerskapet fordi det har vært merkelig stille eller rare vondter. Jeg har den og foran, og er blitt vant til ganske friske og kraftige spark. Men med en gang de "forsvinner" blir jo selvsagt bekymringen stor - så for min del, de gangene det har vært stille i en god stund(altså ett døgn eller mer) har jeg tatt en kjapp tur til jordmor/lege for å sjekke hjertelyd, det tar jo kun noen sekunder og man får bekreftet at det er noe der som er i full fart. Så tar det seg typisk opp igjensenere på dagen eller dagen etterpå Vi er ca like langt, og jeg har forstått at man faktisk ikke skal kjenne X antall i visser serier og rytmer, det er først senere og varierer uansett. Både JM og lege har sagt at det godt kan være stillere dager, for så å ta seg opp igjen - og det er helt normalt. Er vel først etter uke 27 eller noe sånt man skal kjenne liv hver dag. Jeg velger selv å vente et lite døgn før jeg foretar meg noe fordi sjansen for å kunne endre noe nå(om noe skulle være alvorlig galt) er så liten, men senere i svangerskapet er det kjempeviktig å ikke vente. Da skal man ikke vente ett døgn. Når morkaka mi føltes mest i veien hadde jeg suksess med å legge med nedpå de tidspunktene jeg visste den vanligvis var mest aktiv(ettermiddag og kveld for min del), inn med ørepropper og lukke øynene og trykke hånda litt inn. <var mange dager hvor det måtte til for å kjenne noe spesielt, ellers var det bare ulne ting som kunne være hva som helst. Det pleide virke - og hadde ikke det virket hadde jeg kjørt safttrikset. Virker ikke safttrikset spiser du litt sjokolade/ekstra sukkerholdige ting, drikker noe kaldt, spiser litt mat e.l etter et par timer igjen og sjekker da og. Virker ikke det tar du en telefon til fastlegen eller jordmor på helsestasjon og ber om å komme kjapt innom for å få sjekket hjertelyd. Til nå har jeg kun testet legge seg ned og vente tålmodig-trikset
la_luz Skrevet 16. september 2013 #5 Skrevet 16. september 2013 Jeg er gravid med nr 3, morkaka har vært forann på alle. Kjent bevegelse sent og ikke noe særlig før sent. Tror det er helt normalt. Det jeg har reflektert over denne gangen er at jeg kjenne spark lang ned og på siden nå ( er i uke 23) midt på magen altså der hvor morkaka ligger kjenner jeg ingen ting. Det går nok bra :-)
AnonymBruker Skrevet 16. september 2013 #6 Skrevet 16. september 2013 Når på dagen pleier du å kjenne babyen mest? Er det normalt for deg å ikke kjenne noe hele natten og på morgenen? Dersom dette er normalt, trenger du ikke å være bekymret, men bare kjenn etter liv i løpet av dagen. Pleier babyen vanligvis å være aktiv på denne tiden, så prøv å drikk et glass iskald saft og legg deg ned. Da vil du som oftest kunne kjenne bevegelser innen den neste halvtimen. Jeg har også lest at det er først etter uke 28 at man SKAL kjenne liv hver dag. Og du som har morkaken foran merker nok ikke alle bevegelsene. Men samtidig sier flere leger og jordmødre at når man først har begynt å kjenne regelmessig liv, skal man kunne kjenne noe hver dag. Vent gjerne noen timer og kjenn etter om du merker liv. Gjør du ikke det, kan du prøve først safttrikset og deretter å bare ligge ned og dytte litt på magen. Virker ikke dette, ville jeg tatt kontakt med føden. Det er mye bedre med en sjekk for mye enn en for lite. Min baby er veldig aktiv, og jeg har morkaken på bakre vegg, så jeg kjenner mye liv gjennom hele dagen og natten. Babyen har vært slik helt fra jeg begynte å kjenne regelmessig liv i uke 19, så jeg ville selv hatt svært lav terskel for å ringe føden om han plutselig ble rolig. Regelen er stort sett slik: Føler du en endring i bevegelsesmønsteret til babyen, så kontakter du føden. Det er du som er moren, og du som vet hva som er normalt og ikke for dere to. Anonymous poster hash: 55bcb...a92
Cindi Skrevet 16. september 2013 #7 Skrevet 16. september 2013 Jordmor på ullevål fortalte meg at det er en periode baby utvikler balansenerven der det er litt mindre action i magen. Det kan oppleves veldig brått (jeg fikk småpanikk ) men så går det over. Det kan jo være det i ditt tilfelle også? Troooor det var uke 26 jeg var inne. Husker ikke helt. Også sa hun at man helt fint kan "løfte" på babyen i magen, og dytte litt ordentlig. For å få reaksjoner. Hun var veldig hardhendt i forhold til hva jeg pleier å være. Men da jeg var inne hadde jeg "prøvd alt" uten å få respons. Men det kom tilbake igjen etter to-tre dager.
AnonymBruker Skrevet 16. september 2013 #8 Skrevet 16. september 2013 Min jordmor sa på siste kontroll at når man er så langt at baby kan overleve skal man alltid reagere hvis man ikke kjenner liv som vanlig - altså fra ca uke 25. Hun sa at hvis det blir "krisetilstand" vil barnets blod gå til hjerne og hjerte, og derfor slutter det å sparke. Slik kan det overleve i 5 døgn, sa hun (antar det avhenger litt av hva slags "krise" det er...) Så hvis man ikke hadde kjent noe på en stund skal man legge seg nedpå en stund, eventuelt spise noe søtt, og hvis man da ikke kjente noe innen noen timer burde man ringe føden. Anonymous poster hash: 502bd...e5a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå