kalinka85 Skrevet 16. september 2013 #1 Skrevet 16. september 2013 Litt inspirert av en annen tråd. Lurer på hva som gjør skillingsbollene perfekte for deg? For meg: Lar deigen gå i kjøkkenmaskinen minst 15 min. Ganske løs deig. Forhever 1 time, og etterhever minst 1,5 time. Lager de skikjelig king size, ca 15 cm i diameter. Ruller 3-4 ganger rundt. Sparer ikke på noe. Et tykt lag med ekte smør, virkelig tykt. Et tykt lag sukker, et lag kanet, og et tykt lag med sukker på toppen av det igjen. Ruller samnen, og skjærer vekk den ytterste bollen på hver side, den er ikke helt ben. Fester endene med vann, knør den samnen slik at den fester seg til resten av bollen.Hever under plast. Like før steking pensler jeg med egg og har 1-2 ts perlesukker oppå hver bolke. Masse perlesukker mao. Så steker jeg dem pp 175 grader i ca 20 min, bare noen få på hvert brett for å hindre at de vokser sammen. Så rett over på rist og rett i fryseren straks de er kalde. Har ingen kardemomme i deigen, og lager deigen med ekte smør, helmelk og et egg. Dette er tidkrevende, fra jeg starter til siste brett er ute kan det gå over 4 timer. I går lagde jeg 30 stk og det tok nesten 5 timer fra start til ferdige boller. Skikkelige skillingsboller er ikke laget på et øyeblikk. Ja dette er kaloribomber, men jeg lager ikke skillingsboller for å spare på indigridiensebe. Lager dem så skjelden uansett, toppen 5-6 ganger pr år. Og da kan man unne seg skikkelige skillingsboller hvis man først skal lage Hva er de erfekte skillingsbollene for deg?
AnonymBruker Skrevet 16. september 2013 #2 Skrevet 16. september 2013 Disse høres rimelig perfekte ut.. Fikk lyst på kanelboller, nå. Selv har jeg god erfaring med "franske kanelboller"-oppskriften, fra Det Søte Liv, hvor man knar et lass smør inn i deigen. Pøser også på med smør, sukker og kanel ved utformingen av bollene. NAM! Anonymous poster hash: 60ff5...72e
kalinka85 Skrevet 16. september 2013 Forfatter #3 Skrevet 16. september 2013 Disse høres rimelig perfekte ut.. Fikk lyst på kanelboller, nå. Selv har jeg god erfaring med "franske kanelboller"-oppskriften, fra Det Søte Liv, hvor man knar et lass smør inn i deigen. Pøser også på med smør, sukker og kanel ved utformingen av bollene. NAM! Anonymous poster hash: 60ff5...72e Knar man smør inn ved utbaking? Altså etter at man har hatt smør sammen med melken ?
AnonymBruker Skrevet 17. september 2013 #4 Skrevet 17. september 2013 Smøret knas inn til slutt, etter at alle andre ingredienser er blandet inn, sammen med det som evt måtte være igjen av mel. Jeg har ikke peil på baking overhodet, men disse blir ihvertfall veldig gode av en eller annen grunn. Kanskje rett og slett pga mendgen smør, mer enn når det tilsettes. Anonymous poster hash: 60ff5...72e
Thorn Skrevet 17. september 2013 #5 Skrevet 17. september 2013 Men... skillingsboller har ikke perlesukker! Skillingsboller har vanlig sukker på midten, brukes det perlesukker er det bare kanelsnurrer! :O Jeg får ikke til perfekte skillingsboller selv. Perfekte skillingser for meg er stooore, veldig lyse og litt deigete, med mye sukker på. Også med et stort glass iskaldt melk. Nam!
Thorn Skrevet 17. september 2013 #6 Skrevet 17. september 2013 Sånn som det nederste bildet i denne artikkelen er perfekt for meg: http://www.bt.no/bergenpuls/bergensbeste/Slik-far-du-perfekte-skillingsboller-2761074.html#.UjhZpH08y2c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå