Gå til innhold

Ønsker å kjøpe leiligheter som 19 åring og leie ut.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Først og fremst vet jeg at hvis man gjør dette riktig har man store sjanser får å tjene gode penger.

Saken er den at jeg ønsker å kjøpe opp en del leiligheter/hus, og dermed leie de ut får å tjene penger på dette. Men pga min unge alder har jeg liten erfaring og kunnskap og lurer på hva jeg bør tenke på, og hva jeg må passe på får å ikke drite meg ut.

Jeg har ingen lån fra før. På konto sitter jeg med ca 320 000 og har en fast inntekt på ca 14 000 etter skatt. (er under utdanning).

Er dette lurt av meg?

Erfaringer? tips?

Jente 19

Anonymous poster hash: c5dc4...6ae
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke lurt.

Anonymous poster hash: 0948d...174
  • Liker 4
Skrevet (endret)

Mye å sette seg inn i. Loven beskytter leietaker bedre enn utleier. De har mange rettigheter og det er ofte vanskelig å gå gjort noe når man først er uheldig og tar imot noen ufordragelige mennesker. Man hører utrolig mange skrekkhistorier om ødelagde leiligheter og om ting som tar tid, ditt og datt som må gjennom rettssystemet.

Om jeg ikke husker helt feil er det også slik at du må skatte for det dersom du ikke bor i leiligheten selv. Dette må du altså vite hvordan man gjør og hvordan man skal gå frem. Er kanskje greie i så fall å kjøpe hus og leie ut en underetasje eller noe lignende.

I grunn ville jeg ikke anbefalt deg det. Dog, som du sier, er du heldig og får greie leietakere, så kan det være en forholdsvis stabil og grei bi-inntekt.

Endret av Klatt
  • Liker 1
Skrevet

Du har jo en grei startkapital på over 300k og en helt grei inntekt for å være student, hvorfor prøver du ikke å få et lån, kjøpe leilighet og selv bo der?

Leier du den ut må du skatte på inntekten, og jeg tror ærlig talt ikke du kan ta så mye i leie at det dekker inn lån og det som går ut i skatt + at du skal sitte igjen med gevinst.

Du skal vel også selv bo et sted?

Hvis du kjøper en leilighet og bor der selv + at du leier ut et rom kan du tjene litt på (dvs. det sper på det du må betale inn på lånet). Mener du slipper å skatte om du selv bor der også.

Anonymous poster hash: a4987...f96
Skrevet

Hvis det skal lønne seg så må man nesten eie en bygård, da kan man sette andre betinglser enn som vanlig utleier.

Anonymous poster hash: 1c0dc...52f

Skrevet

Du er 19år, du har 320 000 tjener 14 000 i måneden å du har lyst til å kjøpe opp endel hus og leiligheter?

Du får knapt lån til å kjøpe deg 1! leilighet, du har EK til en leilighet til 2,1 mill og en lønn som du knapt kan klare å låne 1 mill på så lykke til

• Liker 2
Skrevet

Dårlig ide synes jeg.

Du tar dessuten feil da du sier at det er gode sjanser for å tjene gode penger på det. Vil vel si at på nåværende tidspunkt er den sjansen lavere enn den har vært de siste 20 årene. Har du noe peiling på investeringer i det hele tatt? Hvor mye tror du en bolig bør øke i verdi årlig for å kunne kalles en lønnsom investering? Hvordan ligger dette tallet i forhold til å plassere pengene i aksjefond, mtp forventet avkastning? Kan du nok om forholdet mellom risiko og avkastning? Har du råd til å tape de 320.000? Eller trenger du de kanskje til eget boligkjøp? Med andre ord: kan de pengene ikke tapes, så kan de heller ikke investeres.

Du er 19 - jeg ser for meg større sjanser for at den utleieboligen ender som et mareritt for deg, enn som en god investering. Men - det kan være at du f.eks ikke har nevnt at du har selvstudert økonomi i mange år allerede eller noe sånt og har stålkontroll på alt :) I såfall beklager jeg.

Men les mer her: http://www.dinepenger.no/spare/slik-blir-utleieboligen-loennsom/20372578

Det du burde gjøre er vel først å komme deg inn på boligmarkedet selv. Det er en fare for at vi som kjøper i dag kjøper på topp. Noe som kan være ok når det gjelder egen bolig, for et sted må man jo bo uansett. Men det er ikke nødvendigvis den beste investeringen med uteleibolig akkurat nå. Kan lønne seg å avvente den litt.

Og som nevnt sist her - du må jo finansiere dette på et vis. Du har knapt nok råd til den egen bolig. SÅ jeg ville startet der. Og så får du spare opp på nytt og lese deg opp på hvor du vil investere pengene dine når din egen boliggjeld er innenfor komfortsonen (60%). Først da er man i en situasjon hvor man har råd til å evt tape noe på en investering.

Du har rett i en ting - du må gjøre dette riktig. Ideen er jo god, men det vil ta deg mange år (eller en lottopremie/stor arv) å komme deg dit. Ikke spill bort alle pengene dine allerede nå. Det er fort gjort å bli grådig - og fort gjort å miste mye på grunn av dette.

• Liker 2
Skrevet

Takk for alle svar.

Innser nå at det kanskje ikke var den beste ideen å gjennføre på dette tidspunktet. Så tar rådene deres og utsetter prosjektet litt.

Takk til dere kloke KG mennesker.

Jente 19

Anonymous poster hash: c5dc4...6ae

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...