Gjest LadyAntebellum Skrevet 15. september 2013 #1 Skrevet 15. september 2013 Vi er et par på 25 og 28 år.ingen av oss har særlig godt betalte jobber, han i butikk og jeg på sykehjem. Nå skal vi flytte til sandnes, og jeg gremmes av tanken på og leie til 10-12000 i mnd som vi kunne ha brukt på boliglån. Greia er at vi har ikke i nærheten av nok i egenkapital, men vi vil jo ha trygge jobber begge to etter hvert, nå har jeg bare litt over 20% fast men har søkt fulltidsjobber der vi skal. Vi ser det sånn at skal vi spare opp egenkapital vil det ta evig lang tid, har vi noen som helst sjangse på et slikt startlån?
Pengebingen Skrevet 16. september 2013 #2 Skrevet 16. september 2013 Det er jo mulig, dere må jo bare søke og se hva dere får som svar. Samtidig vil jeg anbefale dere å spare opp så mye som mulig selv, det er ikke bare for bankens del at det bør stilles sikkerhet ved boligkjøp, men også for deres egen del. Med fullfinansiert bolig og lav lønn blir det tøft med renteøkninger og nedgang i boligpriser. Verste utfall da er jo et tvangssalg av boligen til lav pris og at dere sitter igjen uten bolig men med gjeld. Med 10-20% egenkapital har man litt å gå på ifht boligprisene fordi man har litt likviditet i boligen. Forslag: send inn søknad om startlån, men ikke kjøp leilighet før dere begge har fast 100% stilling. Lei frem til dere har en stabil inntekt begge to. Får dere startlån, kjøp en bolig i prisklasse som gjør at dere kan betale ekstra ned på lånet. Hold utgiftsnivået lavt. Ha som mål å betale tilbake startlånet så raskt som overhode mulig, nettopp for å øke sikkerheten dere har i boligen.
AnonymBruker Skrevet 16. september 2013 #3 Skrevet 16. september 2013 Dere vil ikke få i nærheten stort nok lån hos Husbanken (eller annen bank) til å kunne kjøpe bolig i Sandnes og omegn med de inntektene dere har å se fram mot. Anonymous poster hash: b49c4...087 1
JayGatsby Skrevet 16. september 2013 #4 Skrevet 16. september 2013 Vi er et par på 25 og 28 år.ingen av oss har særlig godt betalte jobber, han i butikk og jeg på sykehjem. Nå skal vi flytte til sandnes, og jeg gremmes av tanken på og leie til 10-12000 i mnd som vi kunne ha brukt på boliglån. Greia er at vi har ikke i nærheten av nok i egenkapital, men vi vil jo ha trygge jobber begge to etter hvert, nå har jeg bare litt over 20% fast men har søkt fulltidsjobber der vi skal. Vi ser det sånn at skal vi spare opp egenkapital vil det ta evig lang tid, har vi noen som helst sjangse på et slikt startlån? 10-12000 er ikke mye i leie når dere er to. Hadde du vært alene så kunne jeg forstått frustrasjonen. Da bør dere raskt kunne spare opp nok egenkapital.
Tvist Skrevet 16. september 2013 #5 Skrevet 16. september 2013 Det er jo mulig, dere må jo bare søke og se hva dere får som svar. Samtidig vil jeg anbefale dere å spare opp så mye som mulig selv, det er ikke bare for bankens del at det bør stilles sikkerhet ved boligkjøp, men også for deres egen del. Med fullfinansiert bolig og lav lønn blir det tøft med renteøkninger og nedgang i boligpriser. Verste utfall da er jo et tvangssalg av boligen til lav pris og at dere sitter igjen uten bolig men med gjeld. Med 10-20% egenkapital har man litt å gå på ifht boligprisene fordi man har litt likviditet i boligen. Forslag: send inn søknad om startlån, men ikke kjøp leilighet før dere begge har fast 100% stilling. Lei frem til dere har en stabil inntekt begge to. Får dere startlån, kjøp en bolig i prisklasse som gjør at dere kan betale ekstra ned på lånet. Hold utgiftsnivået lavt. Ha som mål å betale tilbake startlånet så raskt som overhode mulig, nettopp for å øke sikkerheten dere har i boligen. Det er ikke lurt å betale ned startlånet raskest mulig, da den har lavere rente enn vanlig banklån. 1
Gjest tuppesjura Skrevet 18. september 2013 #6 Skrevet 18. september 2013 Husbanken har skjerpet inn sine krav til startlån. Det er et krav om at du må være i et langvarig økonomisk uføre, og at du ikke har noen mulighet til å komme deg inn på boligmarkedet ved egen hjelp. Langvarig økonomisk uføre menes her virkelig langvarig, ikke noen år. Det betyr at det er et fåtall som kommer til å få startlån via Husbanken fremover. I tillegg er det nå slutt på utlån for 2013, da Husbanken har brukt opp sine midler. Veldig mange må dessverre basere seg på kausjon fra foreldre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå