Gå til innhold

Hund som biter etter føtter.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en liten hund som er fæl til å jakte på beina til folk og gå til angrep på føtter. Dette er ikke noe gøy da vi har små barn og det er ubehagelig når vi har besøk. Biter ikke hardt, men skal jo ikke bite noen noen gang. Hva kan grunnen til dette være? Åssen skal jeg få plukket dette av han? Han får kjeft og blir satt på plass av meg når han prøver seg på noe tull og han lusker da med halen mellombeina og legger seg på plassen sin. Han gjør aldri dette mot meg, aldri gått på mine bein eller forsøkt å bite etter mine føtter.

Håper på tips og råd.

Anonymous poster hash: c0ae8...b4e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet om hunder som regelrett går til angrep på bein. Dette er usikre hunder, men de går til angrep på beina for og bite.er nok noe som har skjedd i løpet av oppveksten som trigger han. Men likevel, ingen vil ha det sånn. At den ikke gjør det på deg er fordi den har respekt. Så neste gang han gjør det ta han rett på rygg og la han ligge til han er avslappet.ingen stive bein, eller halen mellom beina. Ikke mange som gjør det med sin hund, gjirde dette en del første året med min hund når det var behov. Om han har ramper seg no gir jeg en beskjed og han ligger på rygg. Du er sjefen og er ikke godt nok at han respekter deg og ikke andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i alle dager er det for noe sykt råd du får?!! Hvilket tiår lever første svarer i? Hunden gjør det ikke på deg fordi den har respekt? Nei, fordi den har blitt skremt når du kjefter. Hvorfor i alle dager skal du skremme han til å frykte deg?

Hørt om positiv trening? Å trene med positiv forsterkning vil si at du ignorerer det du ikke vil ha og belønner det du vil ha. Det vil si at når hunden biter etter føttene skal den som blir bitt stoppe, stå helt stille eller evt gå vekk frahunden til et sted den ikke får tak i føttene. Ikke reagere. Evt stille seg inntil en vegg. Når hunden slutter kan han få oppmerksomhet igjen. Å ikke få en reaksjon, som er det hunden vil ha, vil gjøre at han skjønner at oppførselen ikke lønner seg. Ellers kan han tenke at han fikk da oppmerksomhet selv om det var kjeft

Om ignorering ikke virker, feks at barna ikke klarer å stå stille lenge nok - det kan ta litt tid - finn på noe annet. Avled med noe gøy. Hunden biter, du sier "hei, se her, på denne kule leka di", veiver med den og gjør deg selv morsom. Når hunden kommer gir du masse skryt. Eller du tilkaller ham og ber ham gjøre én øvelse, sitt, ligg, hva som helst han kan. Belønning og godbit etter fullført triks. Og skryt.

Du må belønne de siste sekundene med oppførsel.

Aldri straff og skrik og vær voldelig. Da kan du bare få en usikker hund som lærer at den må ikke gjøre det den vil (bite i føtter) når du ser på, men ellers er det lov.

Hunden gjør ikke sånne ting for å være slem eller dominere eller noe annet gammeldags tull. Men fordi den får en reaksjon fra menneskene og det er gøy å leke med føtter.

Endret av Rainbow81
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i alle dager er det for noe sykt råd du får?!! Hvilket tiår lever første svarer i? Hunden gjør det ikke på deg fordi den har respekt? Nei, fordi den har blitt skremt når du kjefter. Hvorfor i alle dager skal du skremme han til å frykte deg?

Hørt om positiv trening? Å trene med positiv forsterkning vil si at du ignorerer det du ikke vil ha og belønner det du vil ha. Det vil si at når hunden biter etter føttene skal den som blir bitt stoppe, stå helt stille eller evt gå vekk frahunden til et sted den ikke får tak i føttene. Ikke reagere. Evt stille seg inntil en vegg. Når hunden slutter kan han få oppmerksomhet igjen. Å ikke få en reaksjon, som er det hunden vil ha, vil gjøre at han skjønner at oppførselen ikke lønner seg. Ellers kan han tenke at han fikk da oppmerksomhet selv om det var kjeft

Om ignorering ikke virker, feks at barna ikke klarer å stå stille lenge nok - det kan ta litt tid - finn på noe annet. Avled med noe gøy. Hunden biter, du sier "hei, se her, på denne kule leka di", veiver med den og gjør deg selv morsom. Når hunden kommer gir du masse skryt. Eller du tilkaller ham og ber ham gjøre én øvelse, sitt, ligg, hva som helst han kan. Belønning og godbit etter fullført triks. Og skryt.

Du må belønne de siste sekundene med oppførsel.

Aldri straff og skrik og vær voldelig. Da kan du bare få en usikker hund som lærer at den må ikke gjøre det den vil (bite i føtter) når du ser på, men ellers er det lov.

Hunden gjør ikke sånne ting for å være slem eller dominere eller noe annet gammeldags tull. Men fordi den får en reaksjon fra menneskene og det er gøy å leke med føtter.

Haha.Så at en hund går til angrep og biter bein skal den leke?ja noe tilfeller, men om den går regelrett til angrep er det ikke lek. Sjerp deg, selvfølgelig er positiv læring det beste.men har til gode og treffe noen med hund som aldri sier nei til hunden sin eller viser hvem som er sjefen. Så forsett og gjlr det du vil med din hund og jeg gjør det so er rett for meg.har en hund som er meget sikker på selv, endå jeg har vært så stygg med han i følge din verden. La oss si min hund biter meg i beina så skal jeg avlede han og gi han en leke..som han aldri glemmer det og vil forsette med det. Kan nevnes har en meget sta rase derfor er jeg med han som jeg er. Hadde jeg hatt en hund med lite mentalt styrke som du har hadde jeg aldri vært sånn. Og vise hunden hvem sjefen er er sånn det skal være. Er en som behandler hunden min veldig bra. Og aldri skremt han eller vist makt ovenfor han. Men han skal vite hvem som er sjefen og vite hvor grensen er. Ble litt provosert av deg hun spør om råd og då syns ikke jeg du skao rakke ned på jeg sier. Barnselig rett og slett. Om jeg skulle brukt bare positiv læring på min hund og aldri si nei osv hadde han vært en ufordragelig liten jævel.har du sett cæsar millan? Vel jeg støtter han og den typen der. Vist en hund pisser på deg eller jokker på deg skal du avlede den og gi den snop, altså belønne at den prøver og dominere deg.. så regner med du er en av de som er imot cesat millan. Vi kan no treffes med hund så kan du se at jeg har en ti ganger mer omgjenelig hund enn du har. Tross jeg har brukt den ooodragelsen på han. Kan nevnes var like trangsynt som deg når jeg fikk han. Men funket ikke på han då hadde jeg hatt en dominrre hund ovenfor meg sjøl og andre hunder. Istedenfor har jeg ek hund som går med alt og alle. 2 og 4 beinte. Han har ek selvtillit til 1000 og kjempe trygg på seg selv. Hanned fillosofi er han provoserer aldri lager aldri bråk. Men om noen bråker med han er han der.som sagt hadde jeg hatt en puddel hadde jeg aldri oppdradd han sånn, men med den rasen jeg har trenger den en vennlig med bestemt hånd. Og det funket på han. Og de fleste jeg kjenner med hund gjør som jeg. Du kan mene det du vil, er mange måter og oppdra en hund.Alt avhegi av rase og psyke på hund. har en hund som er kjempe hengivende og han er har full tillit til meg ang alt. Hun spør om råd sier mitt og du kan si ditt. Er mange måter og oppdra unger på og, betyr ikke at noen er mer rett enn andre. Eneste som er feil er og utøve vold og gjøre de redd osv. Har jobbet mye med min hund og uten den tilliten han har gitt meg kunne jeg aldri gjort det. kunne aldri gjort noe for og skade min lille gutt. Har ikke noe behovfor og utøve makt for han.om han skulle stjele en labb fra meg så er det ikke sånn at han må på rygg, er sjarmeredne og ha en liten ramp i ny og ne.var første året med uønsket oppførsel jeg la han på rygg.på 3 år er det så og si ikke skjedd.er ikke noe jeg gjør på gøy. Skjønner du reagerte litt, men har no skrevet mye no så kansje jeg rettet opp litt av inntrykket :-) forsett og gjør det som er rett for deg og din hund, og jeg gjør det som er rett for min hund. Kan sikkert virke som nazi men er ikke det. Har en hund som er oppi sofa ligger sengen min. Han går ikke fot med meg,bedagelig på innkalling til tider.men spiller ingen rolle.det viktigste for meg har vært og få en sosial omgjengelig snill gutt og det fikk jeg. Men det at han skal vite hvem som er sjefen har vært viktig for han er en tøffing. Og at han ska være snill med alt og alle. Og det er han.men ikke finne seg i tull . Til ts gå til en hundetrener, er det tryggeste det. De er tross at utdannet og der også er det forskjellig syn på oppdragelse. Ble et langt innlegg :-D Endret av stian86
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var litt vanskelig å lese det du skrev uten avsnitt, men tror jeg fikk med meg det viktigste. Ja, jeg er imot Cæsar Milan. Han har mye voldelige metoder, og skremmer hundene til å adlyde. Jeg synes han er altfor opptatt av dominans og underkastelse.

Jeg sier nei til min hund, men er aldri fysisk. Det er også en veldig sta rase, men positiv trening har fungert veldig på ham. Poenget er jo absolutt ikke å belønne atferden som er negativ, men å gi dem noe nytt å gjøre, og så belønne det istedet.

Du synes jeg er barnslig og at jeg må skjerpe meg samtidig som du ønsker å nyansere bildet av det du sa og understreker at positivitet er best. Og du kan strengt tatt ikke vite noe om hvor omgjengelig min hund er, for som du selv sier vet man ofte selv hva som er best for egen hund

Jeg ble provosert over rådet om å slenge hunden på ryggen og holde den der, som jeg mener bare fører til usikkerhet. I alle fall hos de aller fleste hunder. Mulig din er unntaket.

Nå nyanserer du jo mye av det som ble sagt først. Og det er bra sånne reaksjoner hører til sjeldenhetene, men det er kanskje ikke så lurt å gi råd om det i første omgang til noen?

Ja, vi får fortsette å gjøre det som er rett for vår hund. Min er som sagt en sta og egen rase, men han responderer veldig godt på positiv trening. Vi sier nei, men det er det.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den sjerp deg skulle jeg slette :-) ja blir mye men ble engasjert og provosert av deg.

Vi kan noe være enig om og være uenig. Vi kommer nok ikke noe vei vi. De fleste jeg kjenner tar i hunden fysisk om det er behov.

Du har sikkert en snill hund, men vil bare punktere fordi jeg har gjort som jeg gjør betyr ikke det at han er redd og et vrak av den grunn.

Noen er imot.millan og jeg kjører samme still. Men er mange ting jeg ikke støtter med han..

Alt var ment godt til ts. Kommer aldri til og bruke bare positiv læring på min hund, men det betyr ikke at jeg er stygg med han fordi.

Men med ny hund, kansje det. Men han jeg har no trenger en kjærlig men bestemt eier. Og det er jeg med han.

Burde vel forklart litt bedre hva jeg mente. Skjønner du reagerte. Strengt tatt er det ikke på rygg en gang. Er på siden og aldri holdt han hatd eller tvinget han med makt.

Har alltid sørget for de gangene jeg har fjort dette ska han ikke forbinne dette med redsel osv. Det vil si han har lagt til han er totalt avslappet.hadde aldei hatt den fantastisk hunden jeg har bare ved den tingen her. Var så seint i går så burde formulert meg bedre og utdypet meg mer.

Endret av stian86
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bra at hunden din har blitt en omgjengelig og trygg fyr. Og at du ikke går for alt Milan kommer med. Jeg tror ikke hunden din er et vrak, men at mange andre hunder kan bli usikre av straffoppdragelse.

Å være enig om å være uenig er nok like greit, ja! :-)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I all verden. Dette er da ganske vanlig oppførsel fra alle valper jeg har vært borti, og etter hvert vennes de av med det. Ingen grunn til å bruke vold. Vi har bare klynket og blitt stive i kroppen ca 30 sek mens vi har oversett, og da har de gitt seg med det. Dette har funket fint på alle våre hunder. Ellers virker Rainbow sin metode mer gjennomført, men vår har også funket i løpet av kort tid.

Skal da virkelig ikke være nødvendig å "ta i hunden" eller "være fysisk".

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen raser, spesielt brukshunder (de som er egnet til jakt/gjeting o.l.) har en tendens til å nippe i ben/føtter.

Selv ville jeg fulgt tipset som badabing over her gir. Victoria Stilwell som trener positivt, bruker gjerne et klynk eller "oh oi"-lyd for at "dette gjør vondt og er ikke greit".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om hunder som regelrett går til angrep på bein. Dette er usikre hunder, men de går til angrep på beina for og bite.er nok noe som har skjedd i løpet av oppveksten som trigger han. Men likevel, ingen vil ha det sånn. At den ikke gjør det på deg er fordi den har respekt. Så neste gang han gjør det ta han rett på rygg og la han ligge til han er avslappet.ingen stive bein, eller halen mellom beina. Ikke mange som gjør det med sin hund, gjirde dette en del første året med min hund når det var behov. Om han har ramper seg no gir jeg en beskjed og han ligger på rygg. Du er sjefen og er ikke godt nok at han respekter deg og ikke andre.

Du burde ikke ha hund om du holder på slikt. Holdninger og metoder er utdaterte og blir i dag betegnet som lite dyrevennlige.Mao, du er på en hårfin grense her

En hund kan bite av flere grunner. Først ,hvilken rase er det snakk om og hvor gammel er den?

Har dere hatt hunden fra den var valp? Hva spesifikt blir gjort i det hunden raser frem og lugger fast i buksa?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor hjelper det en usikker hund å bli kastet på rygg?

Anonymous poster hash: 15af1...178

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha.må le litt her. Gidd ikke og stå og forsvare meg på kvinneguiden ang mitt hundehold..dere får gjøre som dere vil med deres hunder :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha.må le litt her. Gidd ikke og stå og forsvare meg på kvinneguiden ang mitt hundehold..dere får gjøre som dere vil med deres hunder :-)

Du kan jo lære noe du også om du er litt åpen for det?

Det er vel ingen som har sagt at de sitter på fasit, men som hovedregel bør vi vel alle være enige om at man ikke trenger å bruke fysisk makt mot hundene sine, og bør derfor heller ikke lære andre å gjøre det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du burde ikke ha hund om du holder på slikt. Holdninger og metoder er utdaterte og blir i dag betegnet som lite dyrevennlige.Mao, du er på en hårfin grense her

En hund kan bite av flere grunner. Først ,hvilken rase er det snakk om og hvor gammel er den?

Har dere hatt hunden fra den var valp? Hva spesifikt blir gjort i det hunden raser frem og lugger fast i buksa?

Var seint i går og rotet meg inn i et hjørne. Har skrevet en lang forsvartale som forklarer hva jeg mente. Og si jeg ikke skulle hatt hund er no helt på trynet. For min hund måtte jeg markere meg ovenfor han.sånn er noen hunder.. og han er en av de..er nok ikke like perfekt som deg høres det ut som. Noen hunder trenger lite oppdragelse, noen trenger en myk hånd.og andre trenger en bestemt fast hånd.er ingen som trenger og være enig.. driter vel i hva kvinneguiden sier, men at jeg balanserer på en grense til dyfemishandlig er meget spesielt og si..som jeg skrev i min forsvarstale. Hadde jwg hatt en cavalier hadde jeg aldri gjort det. Men har en meget sta og egenrådeig type som ikke har hatt ondt av dette jwg har gjort..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo lære noe du også om du er litt åpen for det?

Det er vel ingen som har sagt at de sitter på fasit, men som hovedregel bør vi vel alle være enige om at man ikke trenger å bruke fysisk makt mot hundene sine, og bør derfor heller ikke lære andre å gjøre det.

Helt enig der.. burde isåfall formulert meg annerledes enn jeg gjorde. Er ikke noe for at en hund skal være kuet av eieren sin. Og sier ikke løsningen for alt er ta den på rygg og vis hvem sjefen er.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gjemme seg bak " sta og egen hund" er tull

Jeg har hatt sta og egne hunder.Makt har aldri vært i bildet. Ei heller et behov for å få bikkja over på rygg.

Min nåværende er sta som fy og han får du ikke flyttet fysisk om du måtte ønske.Tar du tak i han eller bruker feil metoder (som dine) får du en hund som ikke respekterer deg.Da vil hunden heller ikke "lyde"

Hvor ble det av ros,belønning og lek som innlæringsmetode?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan ikke både bruke positiv trening og straff. Da vil straffen overskygge det positive. Man må velge, og for de fleste er positiv trening et mye hyggeligere hundehold, og mye mer styrkende for forholdet mellom hund og eier.

Man skal aldri være psykisk eller fysisk voldelig, verken mot dyr eller mennesker. Du oppnår bare frykt og underkastelse, i verste fall frykt-aggressivitet. Den lærer ikke å sette pris på deg på den måten. Hunden lærer kun å underkaste seg, om du straffer den. Men den lærer ikke hvorfor, eller hva konkret den skal gjøre.

Positiv trening motivere hunden til å gjøre det du ønsker mot belønning og ros. Det styrker selvtilliten til både hund og eier, og gjør at hunden tør å prøve og improvisere (bra ved aktiviseringsøvelser).

De fleste valper biter i bukseben og føtter. De slutter med dette om man overser atferden. Lære dem at det er veldig kjedelig å bite, for da får de ingen respons.

Anonymous poster hash: 6a169...79d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er vanlig oppførsel, særlig fra gjeterhunder. Jo yngre jo verre. Det er lekeatferd og går gjerne utover både andre hunder og mennesker, særlig de som er morsomme og gir respons. Som barn gjør.

Det som er litt interessant å se er at hunder som blir utsatt for slik helnapping intuitivt har oppskrifta på hvordan man får slutt på det. De står dønn stille helt til nappe-hunden slutter å bry seg. Hver gang nappinga begynner igjen står de bom stille. Med mindre de har lyst til å være med på leken, da gir de respons.

Hunder er utrolig tålmodige oppdragere.

Men det er ikke alltid like praktisk å stå stille og kjedelig helt til hunden går lei. Derfor er det fint å gi et alternativ og utløp for lekebehovet. Det kan for eksempel være et bein å gnage på eller en kosebamse å røske i. Hunder ser sånne sammenhenger utrolig kjapt. Det tar ikke lang tid før de selv går og henter leken sin når de kjenner behovet komme, i stedet for å nappe heler.

Det er også lurt å ligge i forkant og be hunden legge seg på plassen sin når man får besøk. Når hunden til ts faktisk respekterer den kommandoen er det ingen grunn til å vente til den driter seg ut og begynner å nappe, for så å kjefte og sende den til plassen sin. Ligg i forkant og gi ros heller. ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...