AnonymBruker Skrevet 15. september 2013 #1 Skrevet 15. september 2013 Hei! Ny på bryllup. Har et lite problem i planleggingen av vårt 2014-bryllup her... Min familie er tilnærmet avholds. Dvs min far kan ta noe godt i glasset ved spesielle anledninger, og min bror er heller ikke fremmed. Men mor, søstre og yngre brødre samt mine besteforeldre og jeg selv drikker ikke. Forlovede min liker øl, og hans foreldre er veldig glad i både vin og øl. Søstrene hans drikker også til maten. Vi skal ikke ha et stort bryllup, bare de nærmeste. Det er seks barn invitert, hvorav fire er under skolealder. Det jeg lurer på er hvordan jeg skal gjøre det med drikke. Eller vi da... Jeg har egentlig ikke lyst å ha noe alkohol, men er jo vant med litt øl til koldtbordet f.eks. Svigermor derimot har satt opp forslag (hun hjelper litt med meninger og erfaringer) på nesten en flaske vin per gjest!!! Hvordan gjør dere det, dere andre som skal ha barn med i bryllupet? Hvordan kan jeg få forklart henne at jeg/vi ikke ønsker noe hæla-i-taket bryllup...? Anonymous poster hash: bf95f...0ae
minister-mio Skrevet 15. september 2013 #2 Skrevet 15. september 2013 Servér brus, vin og øl. Barna og de som er avholds kan ta brus og de som vil ha øl eller vin kan ta det. Hvis du vil signalisere at det ikke skal være noe hæla-i-taket-fest bør du ikke sette fram én vinflaske per gjest. Dprlig råd svigermor
AnonymBruker Skrevet 15. september 2013 #3 Skrevet 15. september 2013 Servér brus, vin og øl. Barna og de som er avholds kan ta brus og de som vil ha øl eller vin kan ta det. Hvis du vil signalisere at det ikke skal være noe hæla-i-taket-fest bør du ikke sette fram én vinflaske per gjest. Dprlig råd svigermor Problemet er at svigermor betaler for mat og drikke og da mener hun at det ikke er noen øvre prisgrense og vi trenger hvertfall 30 flasker vin og en del øl til 40(!) gjester! Anonymous poster hash: bf95f...0ae 1
CathFoto Skrevet 15. september 2013 #4 Skrevet 15. september 2013 Jeg tror jeg ville sagt at "tror du ikke det blir litt mye med en flaske vin til hver når det er barn tilstede?" Så forklarer hun kanskje hvorfor, kanskje hun er redd for å ha for lite. Det er jo ikke slik at alt MÅ sjenkes i eller drikkes opp heller. Om middagen varer lenge så trenger ikke 3,75 glass vin pr.pers (5 glass pr flaske) være mye heller. 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2013 #5 Skrevet 16. september 2013 Jeg ville stolt på at familien min klarte å begrense seg, selv om det var god tilgang på vin. Det å ha (mye) vin til maten er vel ikke noe som utløser fyll i seg selv, i allefall hos folk som er vant til å ta vin til maten. Men jeg ville ikke hatt sprit etter middagen. Annet enn en konjakk til kaffen. Anonymous poster hash: 2f274...3b1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2013 #6 Skrevet 16. september 2013 Takk for svar. Ja hun sa da jeg nevnte at det hørtes mye ut at det er bedre med mye enn med lite. Og DET er jeg jo enig i - hvis det først skal være må det jo være nok. Bare tror vi har ulik oppfatning av hva som er nok. Til maten er nok ikke noe problem, det er de vant til og drikker ikke mye. Men etterpå... De er litt sånne som kan finne på å ta litt i (forloveden min vil ikke være med på fester hos dem for han blir flau :-P ), og det er ikke slik jeg ønsker... Utpå kvelden så legger jo sikkert ungene seg (hvertfall skal vår det!) og da forsvinner jo den unnskyldningen litt... huff nå høres jeg fælt prippen ut her altså men... Familiene våre er så ulike!Anonymous poster hash: bf95f...0ae
AnonymBruker Skrevet 16. september 2013 #7 Skrevet 16. september 2013 Husk å ha noen andre alkoholfrie drikker til de som er avholds og da, ikke bare brus. Anonymous poster hash: 2026d...abc 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2013 #8 Skrevet 16. september 2013 Husk å ha noen andre alkoholfrie drikker til de som er avholds og da, ikke bare brus. Anonymous poster hash: 2026d...abc Enig, brus som eneste alternativ til maten er ikke særlig hyggelig for mange av de som ikke drikker alkohol. Ellers så tror jeg at du bør informere klart og tydelig om at det kommer til å være barn tilstede og at det derfor er fint om de begrenser seg. Etter at ungene har lagt seg så får folk ta ansvar for seg selv, tenker jeg. Om de har lyst til å drite seg ut så er det deres problem - ikke brudeparet. Om de drikker så mye at de ødelegger stemningen for andre og dette gjelder mange av dem, så burde dere nesten ha lagt opp til en annen type feiring. men det er det kanskje for sent å gjøre?Anonymous poster hash: 26b9b...64a
AnonymBruker Skrevet 16. september 2013 #9 Skrevet 16. september 2013 Hva ville dere hatt i tillegg til brus da? Jeg er så vant med å bare ha brus, ingefær øl, alkoholfritt øl og vann... Flere forslag? Kan jo såklart ha alkoholfri vin, men de som ikke drikker vin til maten drikker ikke vin fordi de ikke liker det (eller øl... derfor masse brus :-P ).Anonymous poster hash: bf95f...0ae
Pingting Skrevet 16. september 2013 #10 Skrevet 16. september 2013 Alkoholfri vin ville jeg ikke servert, det smaker grusomt. Alkoholfritt øl er ok. Problemet med brus er at det er så søtt, og da overdøver det gjerne smaken på maten fullstendig. Det finnes mange bedre alternativer - men man får nesten se an gjestene sine litt også synes jeg. Er det bare folk som er vant med og trives med brus så er det ikke noen vits i å styre masse med alternativer. Vi har endel matglade folk og har derfor jobbet endel med å finne gode alkoholfrie alternativer både til velkomstdrink, til maten og i baren. For det meste er det gode fruktmoster (bl.a fra Ringi og Sunniva sin Vår-serie) og hjemmelaget saft av ymse typer. Ja, vi er matnerder 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2013 #11 Skrevet 16. september 2013 Blir jo ikke åpnet flere enn det er behov for, så hun er nok av typen som tenker at det er bedra å ha noen til overs enn å gå tom Så er det jo bare å informere dem som serverer om at man passer på at folk ikke har tomme glass (Det er fyfy ved skåling til taler ) men at de ikke trenger å fylle glassene så innmari Så gjør dere selv valget om vin/øl skal fjernes etter middagen, og heller ha en cognac/beylis til kakene og thats it. Deres valg Kan jo også se an hvor mye som har gått tidligere på dag, at om alle har hodt seg greit så kan jo bare vin og øl få stå fremme for det er ikke noe problem Barn tar ikke skade av å ha alkohol rundt seg, det er sunt at de ser at man kan kose seg med det på normal måte. Og her er så mange avholds at barna går ikke på selvstyr uansett Problemet er overstadig beruselse, det trenger ikke barn å oppleve. Anonymous poster hash: 586e2...b12
AnonymBruker Skrevet 16. september 2013 #12 Skrevet 16. september 2013 Mosell er godt, og også de alkoholfrie ciderene som europris selger :jepp Anonymous poster hash: 586e2...b12
Odelsguten Skrevet 16. september 2013 #13 Skrevet 16. september 2013 Jeg tror jeg ville sagt at "tror du ikke det blir litt mye med en flaske vin til hver når det er barn tilstede?" Så forklarer hun kanskje hvorfor, kanskje hun er redd for å ha for lite. Det er jo ikke slik at alt MÅ sjenkes i eller drikkes opp heller. Om middagen varer lenge så trenger ikke 3,75 glass vin pr.pers (5 glass pr flaske) være mye heller. Det går vel ikke 5 glass pr flaske? Det blir bare 15 cl pr glass.
DysterPytten Skrevet 16. september 2013 #14 Skrevet 16. september 2013 Det går jo an å ikke velge de vinene og ølet med høyest alkoholprosent? hvertfall på vin. Må da f.eks være greit med 4-7% og ikke 13?
AnonymBruker Skrevet 16. september 2013 #15 Skrevet 16. september 2013 Det går fort 4-5 glass vin per person under en middag, som et eksempel: 1 glass aperitiff/velkomstdrink, 1 glass til forrett, 2 glass til hovedrett, 1 glass til dessert. 1 flaske per person er derfor ikke så mye (ca 5 glass per flaske som sagt over her). Vi hadde barn til stede under middagen og det ble servert vin, det var ingen som hadde "hæla i taket" av den grunn. Anonymous poster hash: 64f9d...0ce 1
CathFoto Skrevet 16. september 2013 #16 Skrevet 16. september 2013 Det går vel ikke 5 glass pr flaske? Det blir bare 15 cl pr glass. 4-5 glass pr flaske er helt vanlig beregning
ilane Skrevet 18. september 2013 #17 Skrevet 18. september 2013 Jeg mener at, hvis det er barn tilstede skal alkoholen vekk. Hvis barn skal være der er det mye bedre med for lite enn med for mye. men det er min mening Det du må huske på at det er DITT BRYLLUP ikke svigermor sitt. Du og din mann må sitte dere ned og snakke sammen og finne frem til hva DERE vil og ikke hva moren vil. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå