Gå til innhold

Bergensfjellene trygge ift voldtekt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Man blir jo litt skremt når saker som Anjas dukker opp... Især når man er som meg, en spedbygd jente som liker seg best når det ikke er så altfor mange mennesker rundt. Unngår de verste folkdagene, men kan jo ikke unngå å undres om mitt kjære fløyenfjell egentlig er så trygt som jeg liker å tro? Vil jo helst ikke bli voldtatt eller noe når jeg svirrer rundt i skogen.

Anonymous poster hash: a1687...eef
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg kan ikke svare på noe slikt lenger, føler ingenting er trygt for tiden. Så mange grusomme historier.. Vær forsiktig ihvertfall!

Endret av Soyli
  • Liker 1
Skrevet

Jeg kan ikke svare på noe slikt lenger, føler ingenting er trygt for tiden. Så mange grusomme historier.. Vær forsiktig ihvertfall!

Der sier du noe, vet liksom ikke hvor man kan føle seg ordentlig trygg lenger. Iallfall ikke folk som meg, som ikke trives blant mange folk heller.

Burde vel helst tatt med hunden, men hun vil jeg ikke ha med på bussen... :vetikke:

Skrevet

Sånt er så vanskelig å si. Man kan (dessverre) bli voldtatt hvor som helst, men føler ikke at man er ekstra utsatt i Byfjellene i forhold til andre steder. Likevel vet man jo aldri når sånt kan skje. Ta forhåndsregler og vær forsiktig! Vær synlig (refleksvest, hodelykt) og prøv å være litt oppmerksom på omgivelsene.

Skrevet (endret)

Norge er blant de tryggeste landene i verden du kan ferdes i, det er langt farligere å gå over veien, kjøre bil osv enn å gå ute om natta. Kan godt skjønne at du er redd, men det er i bunn og grunn en ganske irrasjonell frykt, og det er ingen grunn til å la slikt kontrollere livet ditt. Så og si alle overfallsvoldtekter forekommer også i bakgater og parker i byene, ikke på fjellet. I tillegg så kan du fint ta med deg en kniv på innerlomma siden det er snakk om fjellet, skulle du mot all formodning bli stoppet på tur hjem så er det bare å si at du har vært på tur, som er en helt legitim grunn til å bære kniv.

Endret av meh
  • Liker 3
Skrevet

Man blir jo litt skremt når saker som Anjas dukker opp... Især når man er som meg, en spedbygd jente som liker seg best når det ikke er så altfor mange mennesker rundt. Unngår de verste folkdagene, men kan jo ikke unngå å undres om mitt kjære fløyenfjell egentlig er så trygt som jeg liker å tro? Vil jo helst ikke bli voldtatt eller noe når jeg svirrer rundt i skogen.

Jeg skjønner at slike saker som Anja-saken setter en støkk i jenter, men faktum er det at Anja var usannsynlig uheldig. Hun møtte på en ruset person som tilfeldigvis var der oppe og som antageligvis fikk et innfall der og da om at han ville voldta. At dette skjedde på et byfjell er helt tilfeldig.

Det er faktisk mye større sjans for å bli drept i trafikken enn det er å bli overfalsvoldtatt og drept på et byfjell, så ja, det er ikke mer eller mindre trygt for jenter å bruke byfjellene nå enn før.

Ikke la slike tilfeldige hendelser skremme deg fra å leve livet ditt som før. Man kan ikke beskytte seg mot alt her i livet og unngå alt som kan/ muligens/ teoretisk sett være farlig, da lever man et liv i frykt.

• Liker 6
Skrevet

Ta med hund, om du har, pepperspray og/eller kniv, og lær deg å forsvare deg selv. Ikke la et lite antall drittmenn ødelegge for ditt ønske om naturopplevelser.

Anonymous poster hash: fa18f...3ca
Skrevet

Om man tenker slik, burde vel alle slutte å fly og bruke tog. Det var et svært uheldig tilfelle, men jeg tror ikke at du burde unngå å gå i fjellene for det. Bare vær litt mer obs på dine omgivelser og ta med noe som du kan forsvare deg med i tilfelle :icon_lol:

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for språkdebatt.

Daenerys, mod.

Skrevet (endret)

Synes det har vært skummelt mange (forsøk på) overfall i, eller nær, turområder den siste tiden. Blant annet disse sakene:

http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article8128709.ece

http://dt.no/nyheter/overfalt-pa-joggetur-1.8024317

http://laagendalsposten.no/nyheter/etterforsker-overfallsvoldtekt-i-funkelia-1.8016843

Man er ikke trygg når man beveger seg utendørs - selv ikke på åpen gate. Det betyr selvsagt ikke at alle blir overfalt, men det skjer daglig, og det kan skje deg. Når dette har blitt dagligdags er det veldig greit å være obs på det.

Samtidig kan jeg fortelle at det ikke er bra for psyken å være så redd at man murer seg inne. Frykt avler frykt, og om du først lar frykten føre til at du slutter å bruke fjellet, kan det fort føre til at du slutter med andre ting - "for sikkerhets skyld". F.eks at man velger å (i fremtiden) ta en annen vei om noen blir voldtatt på kirkegården, eller at man slutter å bruke en bestemt matbutikk som ble utsatt for et grovt ran. Da sitter man til slutt igjen med veldig få "trygge steder", og det er ikke uvanlig at man begynner å lure på hvor trygg man egentlig er i sitt eget hus, dersom noen først skulle få det for seg at de vil prøve seg på innbrudd.

Jeg tror ikke fjellet ditt er et spesielt farlig sted, men om det først skjer noe kan det jo være greit å ikke være helt alene der (det kan like så gjerne være snakk om et benbrudd). Vær obs på potensielle farer, og ta gjerne enkle forholdsregler som gjør at du føler deg litt tryggere, men ikke la det skli ut i paranoia. Om en park er kjent som "voldtektstparken" fordi det stadig skjer voldtekter der så er det sunn fornuft å holde seg unna. Om man derimot forholder seg til alle enkeltepisoder som noensinne har skjedd rundt om i byen, eller tilsvarende steder i andre byer, blir det krisemaksimering.

Endret av Antlers
Skrevet

Statistisk er det ytterst få steder på jordkloden som er helt trygge i forhold til å bli utsatt for vold fra andre mennesker. Du må omtrent til områder der det ikke fins andre mennesker. Der er det på den annen side andre farer, som f. eks. ville dyr som kan tenkes å angripe mennesker.

Hvor mange ganger i løpet av din levetid har en kvinne alene på (jogge)tur blitt overfalt og drept? I forbindelse med Anja-saken hadde en av avisene dratt fram en samling. Jeg husker ikke alle tilfellene, men jeg tror det var snakk om ca. 5 tilfeller de siste 20-25 åra. Overfallsvoldtekter har det vært en god del flere av, men de skjer hvor som helst, og ikke bare om natta når det er mørkt.

Hvor mange har blitt drept i trafikken de siste 25 åra? Noen tusen. Når noe er sjeldent blir det en nyhet, så fort det er mange tilfeller av det blir det statistikk. Du utsetter deg for langt større fare ved å sette deg inn i en bil enn ved å jogge ute i naturen.

Det aller meste her i livet innebærer en viss risiko for å skade seg eller å bli utsatt for vold. For å leve og ikke bare eksistere må vi akseptere en viss risiko.

Skrevet

Du skal ikke gå rundt å være redd eller føle at du ikke kan bevege deg fritt, hverken på byfjellene eller andre steder.

Det er opp til deg å ta forhåndsregler og være ansvarlig for å ferdes trygt. Vi vet at sjansen er liten for å treffe på en ustabil person som vil deg vondt. Men å tro at det ikke kan ramme hvem som helst er å være naiv. Vær obs på miljøet du ferdes i, menneskene du treffer på, les kroppsspråk og ikke steng ned hørselen din med alt for høy musikk på øret.

Tenk igjennom hvordan du vil møte en situasjon med en overfallsmann. Er du dårlig rustet bør du gjøre noe med det. Alle kvinner og menn i dag bør kunne nok om selvforsvar til å komme seg fri fra en farlig situasjon. Ta enkle forhåndsregler så skjer det ikke deg.

Man velger selv om man vil være et mulig offer eller ei.

Anonymous poster hash: 06893...b3a
Skrevet

Du er ikke mindre trygg nå enn før.

Jeg pleier alltid å ha treningsapp på på mobilen, med GPS (Endomondo). Da finner man meg ihvertfall om noe skulle skje (og jeg ikke mister / blir fratatt mobilen).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...