AnonymBruker Skrevet 15. september 2013 #1 Skrevet 15. september 2013 Jeg går på AAP (minstesats) og p.t. ser det ikke ut som om det vil skje noen endring på den fronten på en god stund. Jeg har klart å spare opp 20 000, men det har tatt flere år. Jeg eier huset mitt og det behøver jo å vedlikeholdes. Jeg får ikke lån. Hvordan velge ut hva som må gjøres, og hva som ikke haster? Det er ganske trekkfullt, men vinduene ble byttet samme år som jeg flyttet inn (4 år siden). Området jeg bor i er et sameie så noen av utgiftene til vedlikehold betales gjennom fellesutgifter. Når jeg har bedt styret om en plan for fremtidige vedlikeholdsprosjekt (hva skal gjøres og hvordan betale for det) gir de meg ikke noe konkret. De har nevnt at de ønsker å bytte ut bekledningen på alle husene fordi den ikke "ser særlig bra ut", men de vet ikke når eller hvordan det skal finansieres. Jeg forstår ikke at dette er viktig, så lenge treet er helt og ikke råttent gjør det da jobben? Jeg kan ingenting om hus, og vet virkelig ikke hvordan jeg skal bedømme hva som bør gjøres. Er det noen typiske ting på et hus som man bør følge med på? Håper noen med mer erfaring kan komme med noen tips. Anonymous poster hash: fd603...d51
Martinus Skrevet 15. september 2013 #2 Skrevet 15. september 2013 Du bør ta en titt i vedtektene, der står det antakelig hva som er sameiets ansvar, og hva som er ditt ansvar når det gjelder vedlikehold. Denne artikkelen fra Huseiernes Landsforbund er også nyttig lesning i så måte: http://www.huseierne.no/boligsporsmal/juridisk-hjelp/eierseksjoner/vedlikehold---hvem-har-ansvaret/ Det som gjøres i regi av sameiet vil altså dekkes av fellesutgiftene du betaler, men ofte tar sameiet opp lån i forbindelse med store prosjekter, slik at fellesutgiftene øker. Fire år gamle vinduer trenger ikke byttes, og det er dessuten noe som ofte gjøres i regi av sameiet. Med ditt budsjett er det ikke så mye vedlikehold som kan utføres, ihvertfall ikke av det som er kostbart (bad, rør, elektrisk), men om det er i ok stand så trenger du vel kanskje ikke det heller. Maling er ikke dyrt, og gulv kan jo skiftes ganske rimelig. Likevel - hvis jeg var i din situasjon ville jeg spart pengene til den dagen vaskemaskinen, komfyren etc. ryker. Det er sånne kjipe kostnader som kommer fra tid til annen, og det er greit å ha litt penger spart opp til det skjer. 2
AnonymBruker Skrevet 16. september 2013 #3 Skrevet 16. september 2013 Om huset ditt er trekkfullt er det nettopp kledningen som må skiftes, å da er det like greit med etterisolering å såklart vindtetting, ofte noe som gjøres i forbindelse med vindusbytte. Men med 20 000 til rådighet så kommer du desverre ikke langt om det er du som m åstå for disse utgiftene da det fort koster det 4-5 dobbelte Anonymous poster hash: 6b4a9...a0f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå