Gå til innhold

Boligkjøp. Hva vil det koste?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Samboeren min og jeg er på boligjakt, og har egentlig funnet et rekkehus som ligger i området vi er veldig interessert i. Det meste må puppses opp, men det er jo noe som kan tas med årene også. Det gjør ikke noe at kjøkkenet er 20-30 år gammelt, eller at badet ikke ligner på bad i en ikea-katalog. Dere skjønner. For oss er beliggenheten viktigere enn hvor gammelt bad og kjøkken er.

MEN! Det er 2 ting som må gjøres ganske fort vil jeg tro. Det er fukt i det ene kjellerrommet, er det noen som vet hvor mye det ville kosta å fikse? Det er snakk om et rekkehus som ligger midt i rekka, så er ikke bare bare å komme frem.. Også er det problemer med takkonstruksjonen, litt fukt og lekkasje. Noen som vet hvor mye det kanskje kan koste? Vet det er vanskelig å si uten å vite noe om størrelse og slikt, men bare et ca beløp generelt. Koster det 50 000 kr, eller 200 000 kr liksom?

Takker for hjelp!

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Vanskelig og svare på sånn uten og ha sett huset. Men ta med en fagmann på visning og be om et overslag så får dere nok den mest riktige prisen :) Men pengene flyr fort når det gjelder tak hvertfall, så nærmere 200.000 enn 50.000 vil jeg tippe.

Endret av Rhyth
Skrevet

Jeg er også på boligjakt, og her ikke mye peiling. Men har fått beskjed om å holde meg langt unna boliger med fuktskader, at det fort kan bli svært dyrt, da det kan ha spredd seg lenger enn man kan se. Men det kommer kanskje også an på grunnen til fuktskaden.

Skrevet

"Fukt og lekkasje i takkonstruksjonen" koster deg fort en halv million.

Når det kommer til fukt i bolig så skal du trå veldig varsomt.

Skrevet

Fukt i kjeller skyldes som regel dårlig drenering, noe som etterhvert må byttes ut på de fleste rekkehus. Hvis det er balkong/terrasse/veranda utenfor huset er det langt fra utenkelig at den må rives for at dreneringen kan utbedres.

Fukt og lekkasje i takkonstruksjonen - kostnadsbombe!!

Skrevet

Ah okei, tusen takk for hjelp! Da ble det ikke drømmehuset for oss, og boligjakten fortsetter... :)

Skrevet

Om fuktskaden i taket vises på himlingen innendørs så må du nok regne med at det er store fuktskader i takonstruksjonen, kanskje råte i bærene konstruksjoner å, da blir det for dyrt.

Om det er mulig å komme seg opp i takkonstruksjonen via ei takluke eller lignende så er det ikke så vanskelig å se hvordan det ser ut mtp fuktskader/råte/mugg.

Hvis det ikke er så ille så er takbytte en kostnad på rundt 100.150 000 tipper jeg, mindre hvis det er veldig lite, mer hvis det er veldig stort, om det er store skader i takkonstruksjonen så kan du nok legge på 100-200 000 til, vanskelig å si noe nøyaktig uten å ha sett skaden

Anonymous poster hash: e31d8...0a0
Skrevet

Er det borettslag? Som regel er det borettslaget som har ansvar for og tar på seg kostnader på bygningsmassen, f.eks. tak og drenering. Man merker det på økt husleie.

Fuktskader innvendig tror jeg derimot at eier må bekoste.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...