Gå til innhold

Å skape familie vs. forelskelsen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en kvinne på 27 år. Det meste av livet har jeg vært singel. Jeg tror jeg er ganske kresen, veldig faktisk. Jeg ser etter den ville forelskelsen, galskapen. Ikke bare fordi det føles godt, men også fordi jeg tenker at det er den riktige måten å bygge en familie på, å starte med en forelskelse. Men så har det seg slik at jeg bare har vært skikkelig forelsket to ganer i mitt liv. De gangene jeg har holdt på med menn jeg var forelsket i, men som gikk over etter noen uker, så droppet jeg dem (selv om jeg likte dem som personer og venner), fordi "hva var poenget?" tenkte jeg. Selv om jeg likte dem som venner og ville holde kontakten.

Jeg har veldig lyst på barn. Jeg vil begynne å prøve å få barn før jeg blir 30, siden fruktbarheten synker jo lengre jeg venter.

Jeg har nå tenkt at dette halvåret skal jeg be ut alle potensielle ektemenn. Og at jeg ska være mindre kresen, gå etter en snill og oppegående mann, men at jeg ikke trenger å være forelsket. Å kunne fokusere på vennskap og sex og samvær isteden for den store, ville forelskelsen.

Er det noen som sitter med lignende følelser?

Anonymous poster hash: 58127...b38
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror det er sjelden man opplever disse kjempeintense, altoppslukende forelskelsesfølelsene etter at man er ferdig med puberteten. Man kan bli forelsket, ja, men å forvente fyrverkeri og regnbuer og eksploderende hjerter, spesielt med én gang, er kanskje å håpe på for mye. Samtidig er det å nøye seg med vennskap og sex, å håpe på for lite. Det må være noe mer på plass, om man skal være lykkelig i lengden.

Kanskje du stresser sånn med å få unger og mann, at du ikke klarer å slappe av nok til å lytte til evt andre følelser du måtte ha (negative så vel som positive)?

Selv synes jeg det å lete etter noen å produsere barn med, blir å begynne å feil ende, selv om biologisk sett det kanskje er det mest naturlige. Det spørs vel litt hva man vil prioritere: En å reprodusere med, eller en man kan elske over lengre tid. Har man dårlig tid, må man kanskje fire på kravene.

Vil man ha begge deler (noe som for all del ser ut til å være mulig!) derimot, må man bare smøre seg med tålmodighet.

Anonymous poster hash: b6030...9c4
Skrevet

Takk for fint svar!

Tingen er at jeg tror jeg kunne vært lykkelig uten forelskelse. Jeg har hatt gode venner jeg tror jeg ville trivdes å tilbringe resten av livet mitt med. Jeg vil mye, mye heller ha en god venn og barn, enn en stor forelskelse. Alikevel, som du sier, så føles det som å begynne i feil ende. At det liksom ikke er det riktige å gjøre.

Vennlig hilsen trådstarter

Skrevet

Takk for fint svar!

Tingen er at jeg tror jeg kunne vært lykkelig uten forelskelse. Jeg har hatt gode venner jeg tror jeg ville trivdes å tilbringe resten av livet mitt med. Jeg vil mye, mye heller ha en god venn og barn, enn en stor forelskelse. Alikevel, som du sier, så føles det som å begynne i feil ende. At det liksom ikke er det riktige å gjøre.

Vennlig hilsen trådstarter

Jeg snakket en gang med en dame som hadde blitt sammen med sin mann uten at den stormende forelskelsen var der. De hadde hatt et fint liv sammen og fått barn og skapt en fin familie. Men når barna ble store ville hun ut å lete etter den rette for henne. Han som hjerte enda ikke hadde funnet og hun hadde savnet innerst inne i alle disse år.

Noe å tenke på?

Skrevet

Du har enda mange år på å bli gravid, så jeg ville nok ikke gitt opp kjærligheten riktig enda hvis jeg var deg. En forelskelse varer jo ikke evig, men i mine øyne bør man i det minste starte et forhold med det. Når du finner din "drømmemann", vil du oppdage at man kan fint få både forelskelsen og den sterke kjærligheten med en mann du ser på som din bestevenn.

Skrevet

Forelskelse er bare midlertidig.

Anonymous poster hash: ba0d5...a37

Skrevet

Forelskelse er bare midlertidig.

Anonymous poster hash: ba0d5...a37

Ikke for alle. Og sjansen for at forelskelse utvikler seg til noe mer (dvs kjærlighet), er nok større enn at et forhold inngått kun pga vennskap/sex/reproduksjo/penger, gjør det.

Hva er poenget med å få barn uansett, om det ikke er med noen man virkelig elsker?

Anonymous poster hash: b6030...9c4

Skrevet

Jeg snakket en gang med en dame som hadde blitt sammen med sin mann uten at den stormende forelskelsen var der. De hadde hatt et fint liv sammen og fått barn og skapt en fin familie. Men når barna ble store ville hun ut å lete etter den rette for henne. Han som hjerte enda ikke hadde funnet og hun hadde savnet innerst inne i alle disse år.

Noe å tenke på?

Tror faktisk ikke at denne problemstillingen har noe med om man var stormende forelsket i starten eller ikke.

Etter 20 år samliv er forelskelsen "long gone" uansett.

• Liker 1
Skrevet

Forøvrig er det bare gale mennesker som skaper familie kun basert på en forelskelse.

• Liker 1
Skrevet

Tror faktisk ikke at denne problemstillingen har noe med om man var stormende forelsket i starten eller ikke.

Etter 20 år samliv er forelskelsen "long gone" uansett.

I dine øyne ja.. min erfaring er at det fortsatt er mange som forelsker seg på nytt og på nytt og på nytt i samme person år etter år etter år.. ;) Og de falt pladask for hverandre den gang da..

Skrevet

Forøvrig er det bare gale mennesker som skaper familie kun basert på en forelskelse.

Ensomme/gale/desperate osv osv.. jeg er enig i at man ikke skal skape en familie/flytte sammen før man ser at man har felles verdier og mål for livet, men jeg er ikke enig i at det er bedre å skape familie av praktiske årsaker uten forelskelse.

Skrevet

I dine øyne ja.. min erfaring er at det fortsatt er mange som forelsker seg på nytt og på nytt og på nytt i samme person år etter år etter år.. ;) Og de falt pladask for hverandre den gang da..

Har du mange erfaringer om dette da ? Forelsker du deg ofte i folk gjerne?

Anonymous poster hash: f5fb2...995

Skrevet (endret)

Har du mange erfaringer om dette da ? Forelsker du deg ofte i folk gjerne?

Jeg har både personlige erfaringer med dumme valg pga forelskelse, men det er nok heller samtaler med flere 100 mennesker om deres erfaringer som gir meg kunnskapen rundt dette. :) Jeg jobber som Daterådgiver, så kunnskap rundt menneskelige relasjoner og problemstillinger både i datingfasen og forhold er en stor del av hverdagen min :)

Jeg burde selvsagt skrevet min kunnskap og ikke min erfaring, selv om jeg som sagt også har egne erfaringer rundt dette.

Endret av Nettinettet
Skrevet

Det kan sikkert være riktig, men da snakker vi allikevel bare om unntakene. Vil jeg måtte påstå.

Skrevet

Ensomme/gale/desperate osv osv.. jeg er enig i at man ikke skal skape en familie/flytte sammen før man ser at man har felles verdier og mål for livet, men jeg er ikke enig i at det er bedre å skape familie av praktiske årsaker uten forelskelse.

Det beste er selvfølgelig å bli forelsket i en som man passer godt i sammen med.

Men skjer det mange egentlig?

Skrevet

Jeg har både personlige erfaringer med dumme valg pga forelskelse, men det er nok heller samtaler med flere 100 mennesker om deres erfaringer som gir meg kunnskapen rundt dette. :) Jeg jobber som Daterådgiver, så kunnskap rundt menneskelige relasjoner og problemstillinger både i datingfasen og forhold er en stor del av hverdagen min :)

Jeg burde selvsagt skrevet min kunnskap og ikke min erfaring, selv om jeg som sagt også har egne erfaringer rundt dette.

Jada. Du er sikkert kjempeflink til å suge til deg kunnskap og erfaringer vil jeg tro. :)

Dette burde du dele med resten av verden og.

Fordi slik fungerer det svært ofte også, blant normale mennesker.

En forelskelse kan være gull verdt det altså, til enhver tid helst.

Spesielt hvis en ikke klarer å se personen for hvem de egentlig er uten en forelskelse. ;)

Skrevet

En forelskelse kan være gull verdt det altså, til enhver tid helst.

Spesielt hvis en ikke klarer å se personen for hvem de egentlig er uten en forelskelse. ;)

Så du mener at man ikke ser hvem personen egentlig utenom når man er forelsket? Det er det motsatte av hva jeg mener iallefall! Når man er forelsket overser man de negative tingene ved en person og skaper egne meninger om hvordan personen er på bakgrunn av drømmer og fantasier. Man er i tillegg så påvirket av forelskelsesrusen at man tenker irrasjonelt og tar beslutninger man absolutt ikke burde ta før rusen har gitt seg. Noe den gjør etter sånn ca 4-6 måneder ut i et forhold.

Og ingen fare. Jeg deler det jeg lærer med verden.. ;)

Skrevet

Så du mener at man ikke ser hvem personen egentlig utenom når man er forelsket? Det er det motsatte av hva jeg mener iallefall! Når man er forelsket overser man de negative tingene ved en person og skaper egne meninger om hvordan personen er på bakgrunn av drømmer og fantasier. Man er i tillegg så påvirket av forelskelsesrusen at man tenker irrasjonelt og tar beslutninger man absolutt ikke burde ta før rusen har gitt seg. Noe den gjør etter sånn ca 4-6 måneder ut i et forhold.

Og ingen fare. Jeg deler det jeg lærer med verden.. ;)

Hyggelig å høre. Verden trenger det. :)

Og nei, du misforstår, som vanlig. Jeg var ironisk.

Forelskelser betyr ingenting, hvis kjemien og preferansene spriker så vanvittig når den legger seg igjen, at det vitterlig ikke er vits engang å gå og vente på den neste forelskelsen som kan komme.

Men det er jo dermed ikke smart å unngå en forelskelse, med en person en også får god kjemi med, og preferansene spriker ikke i nærheten av så mye engang. ;)

Fordi da blir jo helheten mye bedre, og en forelskelse er bare en bonus.

Hvertfall hvis den kommer tilbake noen ganger og vekker liv i følelsene sine igjen. :)

Skrevet

Og nei, du misforstår, som vanlig. Jeg var ironisk.

Trur kanskje du skal droppe den ironien jeg.. :P

Skrevet

Trur kanskje du skal droppe den ironien jeg.. :P

Tja. Mye som bør droppes tror jeg. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...