Gå til innhold

Går 5-åringen deres på noe fritidsaktivitet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jupp, overskriften sier i grunn alt.

Anonymous poster hash: 66ef5...583
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, hun går på ballett og fløyte. Hun er stor da, født helt på starten av året, og egentlig moden for skole. Så jeg sørger for å gi henne litt utfordringer utenom barnehagen.

Gjest Magdalene
Skrevet

Hun går på ballett en gang i uken (hun er 4,5år)

Skrevet

Når min datter var 5 år gikk hun på flere aktiviteter, men sønnen min som nettopp har fylt 6 år går ikke på noen aktiviteter. Han er ikke typen som liker slike ting, selv om jeg har forsøkt å overtale ham til forskjellige ting. Mens datteren min er typen som gjerne ville gå på alt mulig av aktiviteter.

Skrevet

Ja, hun går på ballett og fløyte. Hun er stor da, født helt på starten av året, og egentlig moden for skole. Så jeg sørger for å gi henne litt utfordringer utenom barnehagen.

Pga at hun er født i begynnelsen av januar, betyr ikke det nødvendigvis at hun er noe mer skolemoden enn et barn født i desember året før som startet på skolen nå i høst. Just sayin.

Anonymous poster hash: 4901c...e79

• Liker 1
Skrevet

Min 5 åring går på svømming.

Anonymous poster hash: bcc1c...696
Skrevet

Pga at hun er født i begynnelsen av januar, betyr ikke det nødvendigvis at hun er noe mer skolemoden enn et barn født i desember året før som startet på skolen nå i høst. Just sayin. Anonymous poster hash: 4901c...e79

Sant, men det var vel ikke det jeg skrev heller ;)

Poenget var at både alder, men ikke minst personlighet spiller inn i forhold til om og eventuelt hvor mye aktivitet som er riktig for det enkelte barn. Noen trives med mye å gjøre, andre med lite, noen trenger mye ro eller er lite interessert i aktiviteter, mens andre nesten har behov for det for ikke å kjede seg. :-)

• Liker 4
Skrevet

Skjønner ikke helt hva dette har med skolemodenhet å gjøre?

Jenta mi på 5 1/2 er ikke med på noe. Vi har prøvd dans, ballett og fotball, men hun sier at hun helst vil være hjemme om ettermiddagene. Hun er mye i aktivitet i bhg, men hjemme vik hun helst bare lese og tegne. Helt greit for meg, synes det er godt å ha så ledige ettermiddager.

Skrevet

Ingenting her, unødvendig for så små barn. De har mer enn nok med barnehage, ingen vits i å gjøre barndommen enda mer gjennomorganisert.

Barnas sportslige og/eller intellektuelle behov kan fint tilfredsstilles av foreldrene.

Skrevet

5-åringen her i huset skal begynne på "idrettsskole" denne høsten. Det er en ettermiddag per uke der nesten alle førskolebarn i skolekretsen møtes for å prøve ulike former for fysisk aktivitet. Ikke aktuelt med noe mer, hun er 5 år!!!

Har lyst å prøve dansing og teater, men det får komme etterhvert, hverdagen er hektisk nok som den er.

Anonymous poster hash: 2474a...92a

Skrevet

Ja, han går på ballett. Han skal også begynne med fiolinspilling etter eget ønske.

Anonymous poster hash: e82b6...07f
Gjest Magdalene
Skrevet

Ingenting her, unødvendig for så små barn. De har mer enn nok med barnehage, ingen vits i å gjøre barndommen enda mer gjennomorganisert.

For dine unger er det slik, men ikke for mine. Så unødvendig for små unger er det absolutt ikke.

Min har korte og få dager i bhg, og masse energi og LYST til å gå på ballett, noe jeg ikke har noen forutsetninger for å kunne lære henne, siden jeg aldri har danset selv. Så den ene timen i uken på balletten er høydepunktet for henne hele uken.

• Liker 3
Skrevet

Nei. Han elsker barnehagen, og trives så godt. Jeg ser på det som nok :) for nå.

Skrevet

Virker som dette er veldig forskjellig. Kjenner nå to barn på rundt 2 år som har en fast aktivitet hver uke, mens jeg egentlig har lyst til å drøye slike aktiviteter til skolealder. Men mannen truer med å melde pjokken på fotball så snart han skjønner at ballen helst skal sparkes og ikke bæres, så vi får vel diskutere dette. ;)

Men jeg tenker i utgangspunktet at de fleste barn har nok med barnehage og at de har godt av ustrukturert fritid. Men så er det noen barn som veldig gjerne vil gå på en aktivitet og som krever flere utfordringer, så ser at man tilpasser seg det når de nærmer seg skolealder da.

Skrevet

Finnes mange sporter hvor man bør starte i alderen 4-6 år for å bli god i framtiden. Og det kan være svært verdifullt for barnet (ikke bare foreldre som "lever igjennom barnet" som legger forholdene til rette for at poden kan bli flink).

Skrevet

Eldste gjorde det, var på sånn lek i gymsalen på skolen det siste året i bhg. Minste gjorde ikke det, han var veldig fotball interessert og spilte fotball med vennene i bhg (hadde fotballbane rett utenfor gjerde som de var på nesten hver dag). Så når jeg hentet han var han svett og sliten, så ingen grunn til å "trene" han mer ;)

Skrevet

Da mine var 5 så gikk de på ballett og kor. Nå er de eldre, minsten går fortsatt på ballett og har droppet kor, og størstejenta har droppet ballett men går fortsatt på kor:)

Skrevet

Da datteren min var 5 år gikk hun på turn og svømming. Sønnen min gikk på hip hop da han var 5 år.

Skrevet

Datteren min går på turning, men jeg kunne egentlig tenkt meg at hun gikk på en aktivitet til, kanskje svømming.

Jeg synes de er så passive i barnehagen hun går i, de er sjelden på turer, ikke så veldig lenge ute, og de som ikke er så aktive av seg selv blir heller ikke oppmuntret til å bevege seg mer, tror jeg. Jeg mistenker at hun bruker mye av dagen til å sitte stille og tegne og slik.

Vi burde nok vært flinkere til å finne på noen aktiviteter her hjemme, men vi har nok ikke tid eller ork til det ofte nok, i hvert fall ikke når været er dårlig. Synes derfor det er helt OK at hun går på noen aktiviteter fast, så hun får beveget seg litt i løpet av uka. Jeg hadde nok tenkt annerledes om hun hadde vært høyt og lavt hele dagen i barnehagen og faktisk var sliten når hun kom hjem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...