Gå til innhold

Husbåt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er ferdig med studiene til sommeren og gleder meg veldig til voksenlivet med skikkelig jobb, bygge landet etc. Men jeg gleder meg ikke til å finne et bosted, uten nok egenkapital og helt på egenhånd er mitt eneste alternativ å leie, og det føles som et kjempetap å må betale mange tusen til noen andre som kunne ha vært brukt til å betale et eget huslån.

Så kom jeg til å tenke på fenomenet husbåt, hovedsakelig på noe litt større enn en vanlig snekke som denne:

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=42576191&authrecall=usermenu

Til den prisen har jeg råd alene og kan sikkert betale det ned på noen få år, og da ha et godt utgangspunkt til å avansere til det virkelige boligmarkedet

Jeg ser på meg selv som en meget handy fyr som har pusset opp båter og restaurert biler så det rent vedlikeholdsmessige virker som en god hobby,

Men jeg ønsker å høre om det er noen som har virkelige erfaringer med å bo i en båt? Hvordan er hverdagen, er det rått og fuktig hele året? Hvor mye koster egentlig en kaiplass med strøm til en så stor båt i mnd ytterst i oslofjorden?

Anonymous poster hash: 0ad90...77f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kjenner folk som har bodd i båten sin. Det har fortrinnsvis vært på sommeren (de har bodd i båten for å spare penger), men det fungerer fint rent plassmessig. Det var en seilbåt på ca 30 fot, tipper jeg.

Det finnes også eksempler på folk som bor i båten hele året, det er jo ikke så lenge siden det var i media at de får godkjent brygga som fast bopel mtp. registrering i folkeregisteret.

Nyere båter som er greit utstyrt går det fint an å bo i, så lenge du har tilgang på strøm og vann (og gjerne toalett og dusj). "Min" seilbåt har tre kabiner, stekeovn og komfyr på gass, kjølerom og god plass til å oppholde seg. I tillegg har man jo muligheten til å reise hvor man vil når man vil, kanskje vil man bo en annen plass noen netter?

Du kan finne båter som er fine å bo i hele året til langt lavere pris enn eksempelet ditt, hvis du er villig til å gå ned på boltreplassen.

i "vår" havn tipper jeg at plass til en båt på størrelsen du ser på vil koste 15-20 000 kr i året. Du er avhengig av at du faktisk kan ha båten liggende ute hele året, det er ikke alle bryggeanlegg som tilbyr dette. Det kommer også an på båten din.

Anonymous poster hash: 03ffc...09b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...