Gå til innhold

Umulig å slanke seg med brød i kosten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leser, leser og leser på kosthold. Lager meg en liten oversikt over mat som skal spises mindre av, og som skal fjernes fra kostholdet.

Jeg baker grove brød, og ønsker en livsstilforandring som er mulig for meg, og brødmåltider er for meg naturlig.

Hva bør jeg tenke på?

Idag spiser jeg veldig mye sukker, snop, søte drikker, er totalt inaktiv. Spiser mye junk.

Hvis jeg begynner med trening, kutter sukker fra hverdagen og spiser brødmåltider, sunnere middager og mer variert, burde ikke det være nok?

Er ikke ute etter stram kropp, veier idag ca 57kg fordelt på 1,63 cm, er ikke tykk men har gode valker og er totalt slapp i fisken.

Anonymous poster hash: 555b7...42c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Brød er ikke sunt, da det har en uheldig påvirkning på blodsukkeret, og dermed også på horomonene og muligens også andre ting i kroppen. Videre inneholder det antinæringsstoffer, som hindrer opptak av vitaminer osv.

Men, ja, du kan slanke deg på brød, selvsagt. Du kan slanke deg på hva som helst. Så lenge du får i deg mindre energi enn du forbruker, vil du gå ned i vekt.

Det er heller ikke slik at du automatisk ender opp med kreft og diabetes av å spise litt brød. Hva som er "nok", med tanke på helsen, er veldig individuelt. Noen spiser som griser, røyker og drikker hver dag, og lever til de er 100. Andre er uheldige og får kreft i ung alder. Men generelt sett kan man vel si at det lureste er å spise så sunt som man praktisk sett vil/klarer.

Anonymous poster hash: ac39d...0ef
  • Liker 1
Skrevet

Er knekkebrød alternativet til brød? Jeg synes det høres så drastisk ut å kutte ut noe jeg har vokst opp med.

Grunnen til vektoppgang for meg er null aktivitet over tid, og masse sukker i ukedager, ikke brød i seg selv. Som er veldig mettende også.

Hva med havregryn? :)

Ts

Skrevet

Du behøver ikke å kutte det ut, om du trives med det.

Du er klar over at det ikke er optimalt, men svært få av oss har tid/penger/selvdisiplin til å leve optimalt og 100% sunt uansett. Man tilegner seg så mye kunnskap man kan, også tar man kunnskapen + en dose realisme med i betraktningen, når man gjør sine bevisste valg.

Knekkebrød og havregryn kan begge deler være ok, i små mengder. Å basere mesteparten av sin energi på korn er neppe et sjakktrekk, men i små mengder går det nok som regel helt fint.

Anonymous poster hash: ac39d...0ef
Gjest Funky Punk
Skrevet

Havregryn er kjempefint, samme med grovbrød.

Men om det fungerer for deg er det bare du som kan svare på.

Jeg blir mye mer sulten om jeg spiser brød, så jeg sprekker veldig fort da. Blir liksom aldri mett, men heller mer sugen på noe mer.

Men du kan jo bake brød og rundstykker selv som inneholder svært lite karbohydrater.

Lage knekkebrød som inneholder frø og nøtter.

Men uansett; du kommer nok til å merke stor forskjell bare ved å kutte nedpå/ut sukker, snop etc og bevege deg litt mer. Trenger ikke være noen voldsomme endringer, men noen små.

Min mann drakk gjerne 1 1/2 liter cola hver dag, noen ganger mer.

Nå drikker han max 1/2 liter hver dag og på en mnd gikk han ned 3 kg.

• Liker 1
Skrevet

Sunt grovbrød kan du fint fortsette å spise. Kutter du ned på junk og godteri og begynner å trene jevnlig vil det ha stor effekt. Bare pass på å ikke spise for lite og sjelden (en feil mange gjør når de skal slanke seg). Prøv deg frem og se hva som funker for deg. Det viktigste er å finne en livsstil man kan leve med over tid, så man unngår "jojo-vekt".

Anonymous poster hash: 2b1f8...9f4
  • Liker 4
Skrevet

Det er selvfølgelig mulig å slanke seg med brød i kosten. Å gå ned i vekt er i prinsippet veldig enkelt - du må forbrenne flere kcal enn du spiser. Det er i praksis det blir vanskelig, hehe. Fordi det er mye jobb å forbrenne nok kalorier ved å trene, så er det enklere å kutte ned på matinntaket. Fint brød inneholder en del kcal.

Det er lurt å bytte ut brød med knekkebrød, da dette er et mye sunnere alternativ. Men så lenge du ikke går i kalorioverskudd, så må du gjerne spise grovbrød hvis du absolutt ønsker det.

Du skriver at du spiser mye sukker og junk, og er veldig lite i aktivitet. Derfor vil mye skje når du kutter dette, og i tillegg begynner å bevege deg :)

Jeg vil anbefale deg å skrive ned alt du spiser i løpet av en dag i en uke, så du får en oversikt over hvor mange kcal du egentlig spiser. Her er det viktig at du er helt ærlig, for den eneste du eventuelt lurer er deg selv. Her er det mange som får seg en overaskelse, nemlig.

Havregryn er forresten et godt og sunt alternativ, og det metter lenge. Det er egentlig ikke noen regel om at du ikke kan spise noe som helst, for det er til syvende og sist mengden som avgjør.

Skrevet

Det er selvfølgelig mulig å slanke seg med brød i kosten. Å gå ned i vekt er i prinsippet veldig enkelt - du må forbrenne flere kcal enn du spiser. Det er i praksis det blir vanskelig, hehe. Fordi det er mye jobb å forbrenne nok kalorier ved å trene, så er det enklere å kutte ned på matinntaket. Fint brød inneholder en del kcal.

Det er lurt å bytte ut brød med knekkebrød, da dette er et mye sunnere alternativ. Men så lenge du ikke går i kalorioverskudd, så må du gjerne spise grovbrød hvis du absolutt ønsker det.

Du skriver at du spiser mye sukker og junk, og er veldig lite i aktivitet. Derfor vil mye skje når du kutter dette, og i tillegg begynner å bevege deg :)

Jeg vil anbefale deg å skrive ned alt du spiser i løpet av en dag i en uke, så du får en oversikt over hvor mange kcal du egentlig spiser. Her er det viktig at du er helt ærlig, for den eneste du eventuelt lurer er deg selv. Her er det mange som får seg en overaskelse, nemlig.

Havregryn er forresten et godt og sunt alternativ, og det metter lenge. Det er egentlig ikke noen regel om at du ikke kan spise noe som helst, for det er til syvende og sist mengden som avgjør.

Hvorfor er knekkebrød sunnere enn grovt brød?

Knekkebrød inneholder en del akrylamid som ikke er sunt.

Hvorfor mener du er havregryn sunt, hvis du mener brød er usunt? Pga av "moteideen" om at gluten ikke sunt? Knekkebrød inneholder jo også glutenmel. Og hvorfor ikke spise havrekli i stedet for havregryn?

Anonymous poster hash: 19fe4...f2c

Skrevet

Hvorfor er knekkebrød sunnere enn grovt brød?

Knekkebrød inneholder en del akrylamid som ikke er sunt.

Hvorfor mener du er havregryn sunt, hvis du mener brød er usunt? Pga av "moteideen" om at gluten ikke sunt? Knekkebrød inneholder jo også glutenmel. Og hvorfor ikke spise havrekli i stedet for havregryn?

Jeg sa at fint brød inneholdt en del kcal. Jeg mente ikke at grovbrød ikke var sunt. "Sunnere" var nok feil valg av ord, men knekkebrød inneholder mindre kcal enn brød, og poenget er jo at hun ønsker å gå ned i vekt.

Jeg mener ikke at havregryn er sunt, og brød er usunt. Jeg sa at hun måtte gjerne spise brød, men at det kunne være lurt å bytte det ut til fordel for knekkebrød. Beklager at jeg brukte ordet sunnere, jeg skal ikke fortelle noen hva som er sunt og ikke. Men du kommer ikke unna at brød inneholder flere kcal. Hun spurte om havregryn kunne være et alternativ i kosten, og ja, det er mettende og bra. Det er brød også. Hele poenget mitt med innlegget var at hun kunne spise hva hun ville, bare hun ikke kom i kcaloverskudd. Ved å bytte ut brød med knekkebrød sparer hun en håndfull kcal.

Hvem har sagt noe om glutenmel? Jeez, hvorfor ikke spise hestemat istedet for menneskemat?

• Liker 1
Skrevet

Selvsagt kan du slanke deg og spise brød, i alle fall når du baker gode og grove brød selv. De metter godt, og inneholder mye fiber. Billige butikkbrød som bare inneholder luft, gluten og tull og tøys er det derimot lurt å kutte ned på.

I hovedinnlegget ditt beskriver du jo selv hva som er problemet med kostholdet ditt: "Idag spiser jeg veldig mye sukker, snop, søte drikker, er totalt inaktiv. Spiser mye junk.". Om du dropper søte drikker, snop, sukker og junk, vil du allerede være langt på vei. For å klare det, er det viktig med regelmessige måltider med sunne matvarer, slik at du ikke går på en smell fordi du pga. lavt blodsukker på ettermiddagen eller kvelden glemmer alle gode forsetter. Det er det som mange gjør.

Spis mye grønnsaker, et par frukter om dagen, velg grove alternativer som ditt flotte brød, fullkornpasta og fullkornris eller poteter (selvsagt ikke friterte eller andre varianter med mye fett som fløtegratinerte poteter), få i deg mest mulig ubearbeidede matvarer og minst mulig farsemat. Jeg anbefaler deg å registrere hva du spiser en stund slik at du ser hvor mye tom energi søte drikker, junk og snop gir, og kan sammenligne det med skikkelig mat.

Når det gjelder diskusjonen om knekkebrød og brød, så er det slik at knekkebrød faktisk har flere kalorier per 100 g enn brød. Men en skive brød veier jo langt mer enn et knekkebrød. Så lenge du velger grove alternativer og passer på mengdene, er det i grunnen det samme hva du spiser. Selv har jeg gått ned 14 kg, og cluet var å finne det i kostholdet mitt som gjorde at jeg gikk opp i utgangspunktet, og å kutte kraftig ned på det i kombinasjon med å kutte ned litt overalt slik at jeg fikk kaloriunderskudd nok til å gå ned. Da var det plass til både brød og knekkebrød i kostholdet. En skive hjemmebakt brød har jeg regnet ut inneholder 210 kcal per hundre gram (ditt brød kan være helt annerledes, så regn ut selv), mens Ryvita dark rye inneholder 342 kcal/100 g. Men siden knekkebrød veier så lite, blir en skive ca. 34 kcal, mens en skrive brød blir ca. 100 kcal. Til gjengjeld må jeg spise 2-3 knekkebrød for å bli mett, mens det holder med en skive brød.

Anonymous poster hash: deb54...37d
  • Liker 2
Skrevet

Jeg sa at fint brød inneholdt en del kcal. Jeg mente ikke at grovbrød ikke var sunt. "Sunnere" var nok feil valg av ord, men knekkebrød inneholder mindre kcal enn brød, og poenget er jo at hun ønsker å gå ned i vekt.

Jeg mener ikke at havregryn er sunt, og brød er usunt. Jeg sa at hun måtte gjerne spise brød, men at det kunne være lurt å bytte det ut til fordel for knekkebrød. Beklager at jeg brukte ordet sunnere, jeg skal ikke fortelle noen hva som er sunt og ikke. Men du kommer ikke unna at brød inneholder flere kcal. Hun spurte om havregryn kunne være et alternativ i kosten, og ja, det er mettende og bra. Det er brød også. Hele poenget mitt med innlegget var at hun kunne spise hva hun ville, bare hun ikke kom i kcaloverskudd. Ved å bytte ut brød med knekkebrød sparer hun en håndfull kcal.

Hvem har sagt noe om glutenmel? Jeez, hvorfor ikke spise hestemat istedet for menneskemat?

Ok, takk for avklaring. Da er jeg 100% på linje med deg! Jeg bare tolket budskap en del andre brukere poster her, også inn i ditt innlegg, og som jeg ikke helt skjønner bakgrunnen for.

Men jeg lurer litt på hvorfor havregryn plutselig har blitt populært blant kostholdsinteresserte, og jeg lurer også på hvorfor ikke havrekli er like populært.

• Liker 1
Gjest navnelapp
Skrevet

Du treng å begynne å trene, ikkje å slanke deg. Når du trenar får du meir musklar, og meir musklar forbrenner meir feitt, og dermed vil du få bort valkane utan å måtte svelte deg. Kutt ut søte og usunne ting, og spis normal mat. Du kjem til og med til å oppleve at du blir meir svolten når du trenar. Så lenge du unngår å kompensere for den svolten med snop og potetgull kjem du til å få ein fastare og finare kropp med enkle middel og normal kost.

• Liker 4
Skrevet

Ok, takk for avklaring. Da er jeg 100% på linje med deg! Jeg bare tolket budskap en del andre brukere poster her, også inn i ditt innlegg, og som jeg ikke helt skjønner bakgrunnen for.

Men jeg lurer litt på hvorfor havregryn plutselig har blitt populært blant kostholdsinteresserte, og jeg lurer også på hvorfor ikke havrekli er like populært.

Så bra :) Det liker jeg. Jeg vet ikke svaret på spørsmålet ditt, men for min del er det fordi jeg synes det metter veldig godt. Når jeg spiser havregrøt til frokost er jeg gjerne mett i mange timer etterpå, mens når jeg spiser f.eks knekkebrød eller youghurt kjenner jeg sulten etter ca to timer.

Har aldri prøvd havrekli.

Skrevet
Når det gjelder diskusjonen om knekkebrød og brød, så er det slik at knekkebrød faktisk har flere kalorier per 100 g enn brød. Men en skive brød veier jo langt mer enn et knekkebrød. Så lenge du velger grove alternativer og passer på mengdene, er det i grunnen det samme hva du spiser. Selv har jeg gått ned 14 kg, og cluet var å finne det i kostholdet mitt som gjorde at jeg gikk opp i utgangspunktet, og å kutte kraftig ned på det i kombinasjon med å kutte ned litt overalt slik at jeg fikk kaloriunderskudd nok til å gå ned. Da var det plass til både brød og knekkebrød i kostholdet. En skive hjemmebakt brød har jeg regnet ut inneholder 210 kcal per hundre gram (ditt brød kan være helt annerledes, så regn ut selv), mens Ryvita dark rye inneholder 342 kcal/100 g. Men siden knekkebrød veier så lite, blir en skive ca. 34 kcal, mens en skrive brød blir ca. 100 kcal. Til gjengjeld må jeg spise 2-3 knekkebrød for å bli mett, mens det holder med en skive brød.

Anonymous poster hash: deb54...37d

Knekkebrød inneholder flere kalorier pr 100 g fordi brød er fuktigere og inneholder mer vann. Lar du brødet få tørke, ville du ha endt opp med omtrentlig samme kaloriinnhold.

Men det kan være vanskeligere å vite kaloriinnholdet i en brødskive, enn for en skive knekkebrød, der det ofte er oppgitt på pakken. Derfor er det heller ikke dumt å bruke en kjøkkenvekt innimellom for å få en ide om hvor mye kalorier man spiser i løsvarer som brød, havregryn o.l.

Gjest navnelapp
Skrevet

Kli er så og seie reint kornskal. Det er bort i mot ufordøyeleg for kroppen, og har liten evne til å trekke til seg fukt. Kli går tvers igjennom kroppen, men kan virke positivt viss ein treng meir fiber i kosten. Ernæringsmessig er det omtrent som å spise bomull, sidan kroppen ikkje klarer å ta opp så mykje frå klien. Havregryn er mykje meir lettfordøyeleg, og det vert lettare for kroppen å få ut næringsstoffa. Havregryn tek opp i seg fukt, har forklistringsevne og kan brukast i maten på ein heilt annan måte. Kruskakli er det same som havrekli bortsett frå at det er skalet av kveitekorn, ikkje frå havrekorn.

• Liker 1
Skrevet

Kli er så og seie reint kornskal. Det er bort i mot ufordøyeleg for kroppen, og har liten evne til å trekke til seg fukt. Kli går tvers igjennom kroppen, men kan virke positivt viss ein treng meir fiber i kosten. Ernæringsmessig er det omtrent som å spise bomull, sidan kroppen ikkje klarer å ta opp så mykje frå klien. Havregryn er mykje meir lettfordøyeleg, og det vert lettare for kroppen å få ut næringsstoffa. Havregryn tek opp i seg fukt, har forklistringsevne og kan brukast i maten på ein heilt annan måte. Kruskakli er det same som havrekli bortsett frå at det er skalet av kveitekorn, ikkje frå havrekorn.

Det er ikke riktig når det gjelder havrekli.(Hvetekli derimot!)

Havrekli inneholder 50% av kornets bestanddeler. Det er bare å lese næringsinnholdet på pakken, så ser du at det ikke kun er rene fibre. Og fibrene er vannløslige. Man kan nærmest lure på hvorfor det kalles kli.

Havrekli inneholder ca 15% fiber. Kruskakli (hvete) inneholder derimot hele 42% fiber.

Jeg har forøvrig forsøkt å spise havefiber, som nærmest bare betår av havreskallene. Det var meget bittert, men hadde en god effekt på fordøyelsen. (Jeg vet ikke om de selger det i Norge.)

Skrevet

Ja, du kan slanke deg med brød. Jeg gjør det selv. Men velger grove (oftest hjemmebakte) brød med mye fiber, og mindre mengder. Spiser maks to brødmåltider om dagen, forsøker å holde det til kun ett, og kun to skiver per måltid. Er jeg mer sulten fyller jeg på med frukt eller grønnsaker. Ellers spiser jeg sunt, holder meg unna hvitt mel, sukker og unødvendig fett. Lørdag er jeg litt mindre streng, men forsøker å begrense inntaket av det usunne i forhold til før. Det går ikke fort nedover, men det går riktig vei!

Skrevet

Interessant å lese alle svarene, og ikke minst en lettelse at jeg kan beholde brødmaten. Maten jeg lager er også en del av kostholdet til et barn, og har ikke lyst å spise noe annet enn barnet mitt hvert måltid. Hun trenger næring, og til nå har vi spist det samme.

Med unntak av sukker, junk, og annet usunt, dette har jeg spist i skjul..

Ts

Skrevet

Jeg går ned i vekt uten problem med brød, pasta og poteter i kostholdet. Med kjærlighetssorg har bare inntaket sunket litt.

Anonymous poster hash: 3042e...5a3
Skrevet

Her går det i 2 grovbrød måltider (max 40-45 gr brød pr måltid) , et måltid med 2 knekkebrød , kveldsmat er bl.annet eggehakk eller appelsin + rett i koppen suppe , eller en frukt og et knekkebrød. Og vanlig sunn middag med f.eks en liten potet /bitte litt ris og mye grønt .

Holder meg innenfor 15-1600 kcal hver dag unntatt lørdag. Begynt med trening i tillegg så går ned halv kg i uka, noen ganger litt mer :) Lager hjemmelaget 9korn brød og annet sunt brød

Anonymous poster hash: 980ad...d41

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...